Europaudvalget 2004
KOM (2004) 0360
Offentligt
1444997_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 30.4.2004
KOM(2004) 360 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
om gennemførelsen i 1999-2000 af forordning (EØF) 3820/85 om harmonisering af
visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport
(Kommissionens 21. beretning om gennemførelse af
den sociale lovgivning inden for vejtransport)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
om gennemførelsen i 1999-2000 af forordning (EØF) 3820/85 om harmonisering af
visse bestemmelser på det sociale område inden for vejtransport
(Kommissionens 21. beretning om gennemførelse af
den sociale lovgivning inden for vejtransport)
Indholdsfortegnelse
RESUMÉ .................................................................................................................................... 3
1.
Indledning..................................................................................................................... 5
2.
NATIONALE INITIATIVER...................................................................................... 5
2.1.
Lovgivningsforanstaltninger ........................................................................................ 5
2.2
Administrative foranstaltninger.................................................................................... 5
3.
Sanktioner..................................................................................................................... 6
3.1
Skala ............................................................................................................................. 6
3.2
Ændringer..................................................................................................................... 7
4.
Forbindelser og samarbejde mellem medlemsstaterne................................................. 7
4.1
Samordnet kontrol ........................................................................................................ 7
5.
Oversigtstabeller........................................................................................................... 8
5.1
Kontrol: oversigt........................................................................................................... 8
5.2
Overtrædelser: oversigt ................................................................................................ 9
6.
Konklusioner og bemærkninger ................................................................................. 10
6.1
Medlemsstaternes konklusioner og bemærkninger .................................................... 10
6.2
Kommissionens konklusioner og bemærkninger ....................................................... 12
Bilag A .................................................................................................................................... 17
Bilag B .................................................................................................................................... 18
1.
Referenceperiode........................................................................................................ 18
2.
Beregning af det minimale antal tilfælde, hvor kontrol skal foretages ...................... 18
3.
Kontrol........................................................................................................................ 19
3.1
Antal tilfælde af vejkontrol ........................................................................................ 19
3.2
Antal chauffører, som er blevet kontrolleret hos virksomheden ................................ 20
3.3
Antal arbejdsdage, som er blevet kontrolleret på vejen ............................................. 21
3.4
Antal arbejdsdage, som er blevet kontrolleret hos virksomhederne .......................... 22
4.
Overtrædelser ............................................................................................................. 23
4.1
Artikel 6 i forordning (EØF) nr. 3820/85: køretider .................................................. 23
4.2
Artikel 7 i forordning (EØF) nr. 3820/85: pauser ...................................................... 25
4.3
Artikel 8 i forordning (EØF) nr. 3820/85: hviletider ................................................. 27
4.4
Artikel 14 i forordning (EØF) nr. 3820/85: Fartplan og arbejdstidsplan ................... 29
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0003.png
RESUMÉ
Denne rapport er en redegørelse for tendenser og statistik i forbindelse med medlemsstaternes
inspektion og håndhævelse af bestemmelserne om køretid, pauser og hviletid i forordning
(EØF) nr. 3820/85 i tidsrummet 1999-2000. Rapporten bygger på statistikker fra
medlemsstaterne og indeholder også deres syn på gennemførelsen af forordningen.
Næsten alle medlemsstater har sendt Kommissionen oplysninger om den pågældende periode.
Det Forenede Kongerige og Østrig indsendte først deres beretninger efter en skriftlig
påmindelse fra Kommissionen. Grækenland fremsendte ikke oplysninger til trods for udsigten
til en overtrædelsesprocedure og har siden fremsendt oplysninger, som ikke egner sig til
sammenligningsformål. I almindelighed var der sket fremskridt med hensyn til at levere
oplysningerne i standardformatet og give mere detaljerede oplysninger, men nogle
medlemsstater opgiver stadig kun de samlede tal, og deres bidrag er ikke ensartede. Dette har
forsinket udarbejdelsen af beretningen og har begrænset en tidlig og effektiv sammenligning
af statistikkerne.
De modtagne oplysninger viser, at det samlede antal kontroller inden for EU er faldet. I
Belgien, Finland, Irland, Italien, Luxembourg, Portugal og Det Forenede Kongerige blev
antallet af kontrollerede arbejdsdage øget. I de andre medlemsstater er der en nedgang i
antallet af kontrollerede arbejdsdage. Nedgangen omfatter både de kontroller, som udføres
hos virksomhederne, og kontrollerne på vejene i perioden 1999-2000.
Håndhævelsesaktiviteterne ligger de fleste steder stadig over det krævede minimum. Kun
Portugal opfyldte ikke kontrolmålet på 1%. Portugal har indberettet et stigende antal
kontroller, men siden 1995 har antallet været under det krævede minimum, og derfor har
Kommissionen indledt en overtrædelsesprocedure. Generelt lå medlemsstaterne fint over
normen på 1% med Spanien og Frankrig på over 2%, og Tyskland, der har EU's højeste
kontrolprocent, på 3,45%.
Det generelt lavere håndhævelsesniveau har medført, at der er opdaget færre overskridelser i
forhold til den foregående rapport. Ikke desto mindre er antallet af registrerede overtrædelser
steget i følgende medlemsstater: Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Irland, Italien,
Portugal, Spanien, Sverige og Det Forenede Kongerige. Overskridelse af køretider udgør
fortsat størstedelen af det samlede antal registrerede overtrædelser og er højere end
overtrædelser i forbindelse med hviletider og pauser, selv om der blev registreret færre tilfælde
af alle tre typer overtrædelser. I referenceperioden er der desuden registreret en stigning i
antallet af overtrædelser af reglerne for fartplaner og arbejdstidsplaner.
Medlemsstaterne har indberettet nogle initiativer i referenceperioden og
Danmark indførte strengere sanktioner i 2001. Finland, Sverige, Danmark
gennemført samordnede kontroller i referenceperioden. Kommissionen
samarbejde stadig er undtagelsen, idet de fleste medlemsstater kun lader til
lejlighedsvis.
efterfølgende.
og Norge har
bemærker, at
at samarbejde
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0004.png
Direktiv 2002/15/EC
1
om arbejdstid blev vedtaget i 2002 og er et supplerende element til
forordningen. En ensartet fortolkning og håndhævelse i hele EU bliver vigtig i fremtiden.
Indførelsen af en digital fartskriver i den nærmeste fremtid vil give mulighed for en mere
sammenhængende håndhævelsesindsats.
Kommissionens forslag om ændring af forordning (EØF) nr. 3820/85 var til førstebehandling
i Europa-Parlamentet den 14. januar 2003, og Kommissionen forelagde et ændret forslag, som
medtager de fleste af Parlamentets ændringsforslag, den 11. august 2003. Det ændrede forslag
går derfor tilbage til kalenderugen som udgangspunkt for beregningen af højst tilladte
køretider og mindste krævede hvileperioder. I overensstemmelse med branchens ønsker
genindføres en vis fleksibilitet i forslaget, f.eks. opdelte pauser, opdelte daglige hvileperioder
og ugentlige hvileperioder med kompensation, samtidig med at de elementer bibeholdes, som
giver en forbedret håndhævelse af reglerne.
Kommissionen anførte i hvidbogen om transport
2
, at fællesskabslovgivningen vedrørende
vejtransport, herunder navnlig vedrørende arbejdsforhold, først og fremmest håndhæves
meget dårligt. Med henblik på at afhjælpe denne situation vedtog Kommissionen den
21. oktober 2003
3
et forslag, som styrker og udbygger de grundlæggende
standardkontrolprocedurer i Rådets direktiv 88/599/EØF
4
, som led i en række forslag til
håndhævelsesforanstaltninger. Forslaget tager hensyn til særlige ændringer, som blev forlangt
af Parlamentet ved førstebehandlingen af forslaget om ændring af forordning (EØF) nr.
3820/85. Det foreslås således at øge antallet af kontrollerede arbejdsdage fra 1% til 3%,
hvoraf mindst 50% kontrolleres hos virksomhederne og mindst 25% på vejene.
Med henblik på at opmuntre til en bedre koordinering af håndhævelsesmyndighedernes
aktiviteter i og mellem medlemsstaterne bør der udpeges et ledende håndhævelsesorgan i hver
medlemsstat, som udarbejder og implementerer en national håndhævelsesstrategi i samarbejde
med andre kompetente myndigheder. Håndhævelsesmyndighedernes personale skal være
tilstrækkeligt uddannet og udstyret, og der skal træffes foranstaltninger i forbindelse med den
nuværende og kommende vejinfrastruktur, så der er tilstrækkelige holdepladser eller
servicestationer til afholdelse af hvileophold og kontroller. Det anbefales, at der nedsættes et
stående udvalg, som får til opgave at lette samarbejdet mellem håndhævelsesorganerne ved at
opmuntre til anvendelse af bedste praksis og en ensartet fremgangsmåde i forbindelse med
håndhævelsesspørgsmål. Derudover iværksættes et elektronisk dataudvekslingssystem, som
skal hjælpe med at finde frem til dem, der overtræder reglerne, uden for den medlemsstat,
hvor de er etableret.
1
2
3
4
EFT L 80 af 23.3.2002, s. 35-39.
Hvidbog: "Den europæiske transportpolitik frem til 2010 - De svære valg", (KOM(2001) 370, s. 26.)
KOM(2003) 628 endelig af 21. oktober 2003.
EFT L 325 af 29.11.1998, s. 55.
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0005.png
1.
I
NDLEDNING
Denne rapport omfatter perioden 1999-2000 og er nummer fem i serien af
kommissionsberetninger, som beskæftiger sig med Rådets forordning (EØF) 3820/85
5
. Den
bygger på oplysninger fremsendt af medlemsstaterne på den standardformular, der blev
indført ved Kommissionens beslutning af 22. februar 1993
6
.
Alle medlemsstaterne har benyttet standardformularen til at fremsende deres oplysninger til
Kommissionen. De indsendte formularer er fuldstændige, men stadig ikke ensartede, og nogle
af de fremsendte oplysninger var fragmenterede eller ufuldstændige. Østrig og Det Forenede
Kongerige afleverede deres oplysninger for sent. Det Forenede Kongerige fremsendte først
sine oplysninger efter en skriftlig påmindelse fra Kommissionen. Østrig fremsendte rapporten
for år 2000 og fremsendte først rapporten for 1999 efter en skriftlig påmindelse.
Oplysningerne fra Grækenland blev ikke afleveret til tiden til trods for påmindelser og truslen
om en overtrædelsesprocedure fra Kommissionen, som efterfølgende har fulgt sagen op.
Standardformularerne gør det nemmere for Kommissionen at analysere og sammenligne
statistikkerne med dem fra den foregående periode. Rapporten beskriver også initiativer, som
medlemsstaterne har givet meddelelse om, og medtager den seneste udvikling på
fællesskabsplan.
2.
2.1.
NATIONALE INITIATIVER
Lovgivningsforanstaltninger
I Det Forenede Kongerige blev der indgået aftale om en ny håndhævelsesforanstaltning i
december 2000, som giver myndighederne mulighed for at forbyde førere af køretøjer, der er
registreret i Det Forenede Kongerige, og som har overskredet deres køretid, at fortsætte turen,
før de har afholdt de krævede pauser eller hviletider, jf. forordning (EØF) nr. 3820/85. Det
Forenede Kongerige har allerede en tilsvarende foranstaltning for førere af køretøjer, der er
registreret i andre lande.
2.2
Administrative foranstaltninger
I Frankrig foreslog Kommissionerne for Administrative Sanktioner, at kommissionslederne
skulle beslutte sanktioner for lokale virksomheder ved alvorlige eller gentagne overtrædelser
af de gældende regler, f.eks. i form af en inddragelse af fællesskabstilladelsen eller
transporttilladelsen midlertidigt eller permanent. Således er 408 fællesskabstilladelser og 207
transporttilladelser blevet permanent inddraget og 1109 fællesskabstilladelser og 272
transporttilladelser midlertidigt inddraget. Fra 30. august 1999 er det også blevet muligt at
udstede kørselsforbud for ét eller flere køretøjer.
De franske myndigheder har øget personalet hos håndhævelsesmyndighederne: antallet af
kontrollører er øget fra 405 til 440 i 2000. Antallet af køretøjer, som bruges til
inspektionsarbejdet, steg fra 102 til 137 køretøjer.
5
6
EFT L 370 af 31.12.1985, s. 1.
EFT L 72 af 25.3.1993, s. 33.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Nederlandene giver reglerne mulighed for præventive foranstaltninger og kontrakter med
virksomhederne med henblik på at højne håndhævelsesniveauet. I 2000 indledte
Nederlandene en systematisk undersøgelse af overholdelsen af lovgivningen vedrørende
arbejdstid. En række kørekortindehavere i forskellige virksomheder udvælges hver tredje
måned ud fra databasen over kørekortindehavere. De fleste af dem fremsendte deres
fartskriverskiver for at dokumentere overholdelsen; andre skulle opsøges.
I Det Forenede Kongerige risikerer operatører, som konsekvent presser chaufførerne til at
overtræde køretidsreglerne og/eller ikke gennemfører tilstrækkelige kontroller til at sikre
overholdelsen, at deres transporttilladelse suspenderes, begrænses eller tilbagekaldes.
Oven i den almindelige kontrol af køretider har Det Forenede Kongerige fortsat med målrettet
indsats på særlige steder og mod chauffører og operatører, som mistænkes for at overtræde
reglerne. Herved anvendes oplysninger som f.eks. resultaterne af kontroller på vejene,
oplysninger fra tredjemand, klager eller oplysninger fra "stum kontrol", hvor et køretøjs
anvendelse og placering noteres uden at chaufføren ved det og derefter følges op af en
grundig kontrol af chaufførens diagram for at se, om alle oplysninger er blevet noteret.
Indsatsen sigter mod at afsløre systematiske overtrædelser af køretidsreglerne. Resultatet af
denne målrettede indsats afspejles i det øgede antal registrerede overtrædelser.
Der er gennemført otte Euro Control Route-kontroller, fire om vinteren og fire om sommeren,
som specielt var møntet på køretøjer til passagerbefordring.
3.
3.1
S
ANKTIONER
Skala
Østrig, Danmark, Finland, Tyskland, Irland, Sverige og Det Forenede Kongerige fremsendte
oplysninger om bødestørrelser for overtrædelse af forordning (EØF) nr. 3820/85.
Bødestørrelserne stadig er vidt forskellige fra medlemsstat til medlemsstat (se bilag A).
I Østrig ligger bøderne mellem 36 og 2 180 EUR.
I Danmark får chaufføren en bøde på 54 EUR og transportvirksomheden en bøde på 134 EUR
for hver overtrædelse af bestemmelserne i forordning (EØF) nr. 3820/85 og 3821/85. Bødens
størrelse afhænger også af forseelsens art og alvor.
I Finland pålægges chaufføren og arbejdsgiveren bøder afhængigt af forseelsen.
Overtrædelser straffes med "dagbøder", hvis størrelse er afhængig af overtrædelsens art og
alvor. Rammen for overtrædelser af forordning (EØF) nr. 3820/85 er 4 – 12 dagbøder for hver
overtrædelse. Manglende brug af fartskriver straffes med 8 dagbøder, manglende overholdelse
af forordningen om brug af fartskriver med 6 dagbøder osv. Dagbødens størrelse afhænger af
overtræderens indkomst og antallet af pårørende, som der er forsørgerpligt for.
Tyskland henviste til den foregående rapport, som indeholdt udførlige oplysninger om
sanktioner og bøder på stedet. Overtrædelser straffes afhængigt af forseelsens art og de
involverede personer. Bøderne for overtrædelse af bestemmelserne om køretider,
hvileperioder og pauser ligger mellem 15 og 31 EUR for kørselspersonale og på 61 EUR
(minimum) for arbejdsgiveren. Bøderne for kørselspersonale, som ikke overholder
bestemmelsen om registrering af arbejdstid, ligger på mellem 15 og 153 EUR og for
arbejdsgivere på mellem 153 og 1 534 EUR. Overtrædelse af bestemmelserne vedrørende
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fartplan og arbejdstidsplan straffes med bøder på mellem 51 og 128 EUR for chaufføren og
511 EUR (minimum) for arbejdsgiveren.
I Irland er den største bøde på 1 270 EUR og/eller seks måneders fængsel.
Sverige pålægger en generel bøde på 132 EUR.
I Det Forenede Kongerige ligger de største bøder, der i 1999-2000 kunne pålægges både
chauffører og de ansvarlige for overtrædelse af køretids- og fartskriverbestemmelserne,
mellem 200 og 5 000 EUR. Ud over bøde medfører forfalskning af diagram og ændring eller
forfalskning af fartskriverens forsegling en straf på op til to års fængsel.
3.2
Ændringer
Ingen af medlemsstaterne indberettede ændringer i bødestørrelserne for perioden 1999-2000.
Danmark oplyste dog, at bødestørrelserne for chauffører var blevet revideret i 2001. Fra
1. september 2001 steg bødestørrelsen for chauffører fra 54 EUR til 67 EUR.
4.
F
ORBINDELSER OG SAMARBEJDE MELLEM MEDLEMSSTATERNE
Selv om der ikke er en rubrik for det på standardformularen, fremsatte visse medlemsstater
bemærkninger om samordnede kontroller.
4.1
Samordnet kontrol
Rådets direktiv 88/599/EØF af 23. november 1988 opfordrer til informationsudveksling og
gensidig assistance medlemsstaterne imellem hvad angår gennemførelse af
håndhævelsesforanstaltningerne.
Danmark oplyste, at der var gennemført to samordnede kontroller med Sverige i
rapporteringsperioden. Der blev registreret 11 overtrædelser, hvoraf 7 vedrørte forordning
(EØF) nr. 3820/85 og 4 forordning (EØF) nr. 3821/85.
Sverige oplyste, at der var gennemført samordnede kontroller med Norge, Danmark og
Finland.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0008.png
5.
5.1
O
VERSIGTSTABELLER
Kontrol: oversigt
Antal faktisk kontrollerede dage i forhold til det minimale antal arbejdsdage, som skal
kontrolleres
Medlemsstat
-a-
Minimalt
antal
arbejdsdage,
som
skal
kontrolleres
539.376
704.000
198.000
238.480
2.500.000
3.534.982
496.733
2.481.543
71.359
522.969
580.500
1.680.000
400.000
2.030.994
-b-
Antal
kontrollerede
arbejdsdage,
(egne
statsborgere)
578.166
977.858
279.833
317.615
5.966.751
7.666.174
955.873
4.684.732
43.112
477.436
331.003
3.817.653
506.084
3.543.002
-c–
Antal
kontrollerede
arbejdsdage,
(andre
statsborgere)
189.566
346.648
27.212
51.252
1.161.989
4.542.228
2.653
244.542
29.104
60.204
51.637
354.654
79.929
151.313
-d–
Samlet antal
kontrollerede
arbejdsdage
767.732
1.324.506
307.045
368.867
7.128.740
12.208.402
958.526
4.929.274
72.216
537.640
382.640
4.172.307
586.013
3.694.315
-e-
Antal
kontrollerede
arbejdsdage, i forhold
til det minimale antal
arbejdsdage, som skal
kontrolleres (d/a)
1,42
1,88
1,55
1,55
2,85
3,45
1,93
1,99
1,01
1,03
0,66
2,48
1,46
1,82
Østrig
Belgien
Danmark
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland (1)
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
Note:
(1) Tallene fra Grækenland er ikke medtaget, da de ikke giver mulighed for en meningsfuld sammenligning.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0009.png
5.2
Overtrædelser: oversigt
Registrerede overtrædelser: Artikel 6, 7, 8 og 14 i forordning (EØF) 3820/85
Oversigt efter medlemsstat
Medlemsstat
P
ASSAGERER
Egne
statsbor
gere
1,858
193
373
518
22.658
258
4.609
8
1.943
1.325
4.913
958
964
EF
643
177
2
2.252
156
2
17
253
148
133
14
Tredje-
lande
670
71
0
1.835
9
0
3
56
21
14
17
Andre
statsborge
re i alt
1.313
248
2
4.087
16
165
2
20
309
169
147
31
GODS
Egne
statsborge
re
20.906
4.283
5.236
17.318
610.627
6.988
73.179
163
6.139
8.226
37.007
4.713
12.064
EF
8.914
6.133
29
2
73.283
2.465
405
1.083
712
3.711
702
1982
Tredje-
lande
4.229
526
67
46.168
406
9
989
94
51
97
134
Andre
statsborgere
i alt
13.143
6.659
29
69
119.451
175
2.871
414
2.072
806
3.762
799
2.116
I alt
Østrig
Belgien
(1)
Danmark
Finland
Frankrig
(2)
Tyskland
Grækenland
(3)
Irland
(4)
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
37.220
11.383
5.640
17.905
180.968
756.823
7.437
80.824
587
10.174
10.666
45.851
6.617
15.175
Note:
(1) Følgende tal for afslørede overtrædelser indgår ikke i ovenstående tabel og heller ikke i tabel 4.1-4.4, da de
ikke var tilstrækkeligt klassificerede:
Gendarmeriet
11.790
Arbejdsministeriet
4.127
I alt
15.917
(2)
Frankrig skelner ikke mellem egne statsborgere og andre statsborgere, men mellem personer bosat i landet,
og personer, der ikke er bosat i landet. Tallene omfatter ikke detaljer vedrørende overtrædelser i
forbindelse med passagerer og gods, men giver derimod oplysning om overtrædelser i forbindelse med
kontrol hos virksomheder (83.285) og i forbindelse med kontrol på vejen (97.683).
Ingen oplysninger fra Grækenland.
Ingen opdelte oplysninger fra Irland vedrørende EF-statsborgere og statsborgere fra tredjelande.
(3)
(4)
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0010.png
Registrerede overtrædelser: Artikel 6, 7, 8 og 14 i forordning (EØF) 3820/85
Efter overtrædelseskategori
(omfatter passagerer og gods; egne statsborgere, EF og
tredjelande)
Artikel
6
7
8
14
I alt
*
artikel 8.
Overtrædelsens art
Køretider
Pauser
Hviletid
Fartplan og arbejdstidsplan
Antal overtrædelser
414.448
346.973
382.433 *
23.962 **
1.173.122
Tallene omfatter også overtrædelser i forbindelse med overskridelse af seks daglige køreperioder (artikel 6), som Det Forenede Kongerige har medtaget under
**
Belgien fremsendte oplysninger om 5.603 overtrædelser, som er registreret i henhold til forordning (EØF) nr. 3821/85. Disse tal er
derfor ikke medtaget i tabellen.
6.
6.1
K
ONKLUSIONER OG BEMÆRKNINGER
Medlemsstaternes konklusioner og bemærkninger
I 1999 gav
Belgien
højeste prioritet til uddannelse af håndhævelsespersonale og indførelse af
edb-støttet håndhævelse. Der er nu en bærbar pc til rådighed ved kontroller på vejene og hos
virksomhederne, og kontrolpersonalet kan derfor bruge standardformularer til specifikke data
og lave udkast til ændringer på stedet. Som led i “Euro Controle Route”-indsatsen blev der
lagt særlig vægt på kontrol af køretøjer til passagerbefordring (sommer- og vinterpendultrafik
til transitdestinationer).
I 2000 gjorde Belgien desuden en indsats for at skabe et tættere samarbejde mellem de
forskellige håndhævelsesmyndigheder, både nationalt og internationalt (Euro Control Route).
Håndhævelsen i passagerbefordringssektoren var også højt prioriteret, hvilket forklarer det
øgede antal kontroller.
Finland
rapporterede, at antallet af kontroller i 1999-2000 klart oversteg det mindsteniveau,
der er fastsat i direktiv 88/599/EØF. Indsamlingen af statistiske oplysninger er blevet mere
effektiv og via en computerterminal er der direkte adgang til inspektionsstatistikker fra det
finske arbejdstilsyn.
Tyskland
fremhævede, at det lå klart over den minimale kontrolnorm på 1% for perioden
1999-2000. Tyskland forklarede, at det bemærkelsesværdigt store antal kontrollerede
chauffører af andre nationaliteter skyldtes, at Tyskland har den største transitprocent i EU. Det
samlede antal kontroller faldt i perioden 1999-2000 sammenlignet med 1997-1998. Det er
bemærkelsesværdigt, at den tendens, som aftegnede sig i den foregående rapport, er fortsat i
1999-2000, nemlig at antallet af kontrollerede køretøjer er faldet med 22% for tyske køretøjer
og med 34,8% for køretøjer fra andre medlemsstater, medens antallet af kontroller af køretøjer
fra tredjelande er næsten uændret. Antallet af kontrollerede køretøjer er uændret i forhold til
den foregående rapport.
Tyskland fremhævede også, at der var tale om en nedgang på 22,2% i antallet af kontrollerede
arbejdsdage hos virksomheder inden for passagerbefordring. Kontroller af varetransport og
transport for egen regning faldt med henholdsvis 9,2% og 0,6%.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I Tyskland er antallet af registrerede overtrædelser af bestemmelserne i forordning (EØF) nr.
3820/85 faldet i forhold til tallene for 1997-1998 (et fald på mellem 4% og 20% afhængigt af
overtrædelsens art). Den eneste undtagelse fra denne tendens var passagerbefordring fra lande
uden for EU og varetransporter med tyske chauffører. Sammenfattende kan det siges, at der
ikke var væsentlige ændringer vedrørende overholdelsen af køre- og hviletider, dvs. der er
stadig et stort antal overtrædelser, som udgør en risiko for trafiksikkerheden.
Afsluttende opfordrede Tyskland til at finde en europæisk løsning på problemet med
bevisbyrden mod arbejdsgivere/transportvirksomheder for at beskytte de ansatte chauffører
bedre. Tyskland anbefaler desuden en omarbejdelse af standardformularen, så de fremtidige
rapporter kommer til at indeholde flere enkeltheder om f.eks. overtrædelser af forordning
(EØF) 3821/85 og om informationsudvekslingssamarbejdet mellem medlemsstaterne.
Nederlandene
berettede, at R.V.I. (det nationale transportinspektorat) fortsatte med at udvikle
præventive metoder med henblik på at fremme overholdelsen af forordning (EØF) nr.
3820/85. Udgangspunktet var at nå frem til en aftale med de enkelte virksomheder om,
hvordan virksomheden kan overholde bestemmelserne. Manglende overholdelse af disse
aftaler er strafbar. På dette grundlag inspiceres de enkelte virksomheder mindst en gang inden
for et aftalt tidsrum. Hvis der i løbet af disse kontroller konstateres overtrædelser, indledes
retsforfølgningen med det samme. Hvis der under kontrol på vejen konstateres overtrædelser
og optages rapport om dem, bliver der straks indledt straffesager. Databaser over sådanne
overtrædelser bliver derpå benyttet til målrettet kontrol i transportvirksomhederne.
Sverige
fremhævede behovet for at harmonisere bødestørrelsen inden for EU og foreslog, at
retsforfølgning i forbindelse med overtrædelser skal ske i chaufførens hjemland. Sverige
udbad sig også en liste over kontaktpersoner i hver medlemsstat.
Det Forenede Kongerige
har for første gang medtaget oplysninger for politiets kontroller på
vejene (i Det Forenede Kongerige udfører politiet kontroller på vejene og køretøjsinspektoratet
gennemfører kontroller både på vejene og hos virksomhederne). Det har ført til en lille
stigning i procentsatsen for antallet af kontrollerede arbejdsdage i forhold til den foregående
rapport.
Det Forenede Kongerige foreslår, at standardformularens tabel 4 med fordel kunne ændres, så
man undgår forvirring på grund af oplysninger, som tælles to gange. Det Forenede Kongerige
påpeger, at en overskridelse af 6 daglige køreperioder er det samme som overskridelse af
ugentlige hvileperioder. Man undgik derfor dobbelt bogholderi ved at medtage overtrædelser
vedrørende seks daglige køreperioder under de samlede overtrædelser af den ugentlige
hviletid, og "Kørsel i mere end 4�½ time uden pauser" under "for korte hvil".
Herudover er en væsentlig mangel, at der ikke er noget krav om at oplyse om
fartskriverdiagrammer, f.eks. ukorrekt udfyldelse (centrering/forkert indstilling osv.) samt
defekte fartskrivere og forsøg på snyd med fartskrivere. Der er en klar sammenhæng mellem
disse overtrædelser og brud på selve reglerne, idet motivet for at snyde med fartskrivere er at
camouflere førerens overtrædelse af reglerne for køre- og hviletid. I Det Forenede Kongerige
blev der registreret 16.214 overtrædelser vedrørende fartskrivere for varebiler og 1.361 for
passagerkøretøjer i perioden 1999-2000.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.2
Kommissionens konklusioner og bemærkninger
Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 indeholder stadig Fællesskabets fælles standard for
vejtransportvirksomhedernes maksimale køre- og hviletider. Dens gennemførelse i
medlemsstaterne spiller en afgørende rolle for forbedring af trafiksikkerheden,
transportsikkerheden og den loyale konkurrence i EU. Kommissionen er imidlertid klar over,
at medlemsstaterne har forskellige opfattelser af, hvordan denne lovgivning skal håndhæves.
Kontroller udføres med forskellig hyppighed og intensitet, ofte af forskellige myndigheder,
som følger særskilte nationale regler. Overtrædelser straffes med forskellig strenghed. Nogle
af de oplysninger, som medlemsstaterne afgiver, er ofte ikke sammenhængende, og det kan
være ret vanskeligt at lave en akkurat sammenligning.
Kommissionen erkender, at der er et behov for et bedre samarbejde mellem medlemsstaterne
for at sikre en ensartet håndhævelse af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 og vil fortsætte
med at overvåge situationen i medlemsstaterne. Med dette mål for øje har Kommissionen i
forslaget vedrørende forordning (EØF) nr. 3820/85 medtaget, at der bør nedsættes et stående
udvalg bestående af repræsentanter fra medlemsstaternes håndhævelsesmyndigheder.
Udvalget bliver et forum til fremme af bedre gensidig forståelse og samarbejde samt
erfaringsudveksling blandt kolleger. Indførelsen af en digital fartskriver i 2004 giver også
mulighed for en bedre håndhævelse og for at anvende en mere ensartet fremgangsmåde.
6.2.1
Færre problemer med manglende oplysninger og ufuldstændige data, men stadig
problemer
Alle medlemsstaterne, som har afleveret oplysninger for denne indberetningsperiode, med
undtagelse af Grækenland, har anvendt standardformularen, , og de fleste medlemsstater har
anført mere udførlige oplysninger.
Østrig afleverede kun én rapport for år 2000, og rapporten for 1999 blev først fremsendt efter
en skriftlig påmindelse fra Kommissionen. Det Forenede Kongerige måtte også have en
skriftlig påmindelse om at aflevere sin rapport. Når rapporterne ikke afleveres rettidigt til
Kommissionen forhindrer det en grundig sammenligning og forsinker færdiggørelsen af
rapporten. Grækenland har ikke fremsendt nogen statistiske oplysninger til trods for adskillige
påmindelser og en overtrædelsesprocedure. Grækenlands manglende aflevering til tiden og de
ikke-standardiserede tal, som til sidst blev fremsendt, gør det også vanskeligere at foretage en
sammenligning blandt medlemsstaterne.
Frankrig skelner stadig mellem personer bosat eller ikke bosat i landet i stedet for statsborgere
eller ikke-statsborgere, hvad der vanskeliggør en sammenligning med andre medlemsstater.
6.2.2
De fleste af medlemsstaterne har overholdt minimumsstandarden for kontrol
Sammenlignet med den foregående rapport (1997-1998, KOM(2001) 767 endelig) har syv
medlemsstater indberettet en stigning i antallet af kontroller, nemlig Østrig, Belgien, Frankrig,
Italien, Luxembourg, Portugal og Det Forenede Kongerige. Der er gennemført færre kontroller
i Danmark, Finland, Irland, Tyskland, Nederlandene, Spanien og Sverige.
Selv
om
der
i
Tyskland
blev
gennemført
færre
kontroller,
ligger
håndhævelsesforanstaltningerne stadig langt over det krævede minimum. Tyskland har fortsat
den højeste kontrolrate i EU med 3,45%.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Portugal øgede antallet af kontroller, men ligger stadig under det krævede niveau på 1% af det
samlede antal arbejdsdage. Kommissionen har derfor indledt en overtrædelsesprocedure mod
Portugal for at få en løsning på problemet.
Luxembourg og Nederlandene har nedsat deres aktivitet og gennemførte i
indberetningsperioden kun lige det krævede antal kontroller med henholdsvis 1,01% og
1,03%. Generelt overskred de fleste medlemsstater uden vanskelighed basiskravet på 1%.
Frankrig og Spanien ligger fortsat over 2%.
6.2.3
Antallet af overtrædelser vedrørende fartplaner og arbejdstidsplaner steg, medens
antallet af alle de øvrige overtrædelser faldt
Sammenlignet med rapporten for perioden 1997-1998 er der sket væsentlige ændringer for så
vidt angår overtrædelser. Der har været færre overtrædelser af artikel 6 (køretid), artikel 7
(pauser) og artikel 8 (hvileperioder), men et øget antal overtrædelser i forbindelse med
artikel 14. Overtrædelse af køretiderne udgør fortsat en betydelig del af det samlede antal
noterede overtrædelser, også selv om det faldt fra 39,5% (1997-1998) til 35,3% (1999-2000).
I dette tidsrum overgår overtrædelserne af køretiden også stadig overtrædelserne af
hviletiderne og er fortsat den kategori, hvor antallet af overtrædelser er højest. Det samlede
antal overtrædelser af reglerne om pauser faldt i forhold til den foregående periode. Ikke desto
mindre steg andelen af denne type overtrædelser fra 27,8% til 29,6% af det samlede antal
overtrædelser. Det samlede antal overtrædelser af hvileperioder faldt sammenholdt med den
foregående periode, men deres andel af overtrædelserne steg fra 32,1% til 32,6%. Stigningen i
andelene for overtrædelser af artikel 7 og 8 modsvares af faldet i overtrædelserne af artikel 6.
Det øgede antal overtrædelser, som er noteret i forbindelse med artiklen 14 vedrørende
fartplaner og arbejdstidsplaner, og som er steget fra 0,6% i 1997-1998 til 2% i 1999-2000, kan
skyldes, at der lægges mere vægt på kontrol af virksomheder inden for personbefordring.
De fleste medlemsstater har fremsendt tilstrækkelige oplysninger om overtrædelser i den
relevante periode. Data fra Det Forenede Kongerige udløste fortsat nogen forvirring, da
tallene for nogle overtrædelser af køretidsreglerne blev anset for at være overtrædelser af
hviletids- eller pausereglerne.
6.2.4
I flere medlemsstater er antallet af registrerede overtrædelser steget
I flere medlemsstater er det samlede antal registrerede overtrædelser vokset i den seneste
rapporteringsperiode, således i Belgien, Danmark, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Portugal,
Spanien, Sverige og Det Forenede Kongerige.
Det større antal overtrædelser, der er registreret i disse medlemsstater, kan skyldes mange
forskellige faktorer: en faktisk stigning i antallet af overtrædelser, en mere målrettet indsats fra
håndhævelsesmyndighedernes side eller en bedre indsamling af statistiske oplysninger.
En gennemgang af tallene, som blev fremsendt af disse medlemsstater, viser følgende: i
Belgien, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Portugal og Det Forenede Kongerige steg antallet af
kontrollerede arbejdsdage også. Tre lande (Danmark, Spanien og Sverige) havde haft en
yderligere stigning i antallet af overtrædelser, selv om der er udført færre kontroller.
Stigningen ser altså i dette tilfælde ud til at være begrundet i en faktisk stigning i antallet af
overtrædelser. Oplysningerne fra Østrig, Tyskland og Nederlandene viste et fald, både i
antallet af kontroller og overtrædelser. Derimod førte en stigning i det samlede antal
kontrollerede arbejdsdage til et fald i antallet af registrerede overtrædelser i Luxembourg.
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0014.png
Til trods for at flere medlemsstater har indberettet en stigning, ser der i det store og hele ud til
at være et generelt fald i antallet af registrerede overtrædelser i EU. I perioden 1997-1998 var
det samlede antal registrerede overtrædelser 1.344.388 og i 1999-2000 var det 1.173.122. En
intensivering af kontrollen eller en begrænsning af antallet af kontroltilfælde fører ikke
automatisk til en tilsvarende stigning eller et tilsvarende fald i antallet af overtrædelser. Mens
det i nogle tilfælde kan afspejle de hyppigste håndhævelsesaktiviteters afskrækkende virkning,
er det tydeligt, at den øgede håndhævelsesaktivitet i en stor del af medlemsstaterne medvirker
til at kaste lys over et voksende problem. Behovet for en mere effektiv og ensartet
håndhævelse i hele EU er et tema, som Kommissionen for nylig tog op i sit lovforslag om
mindstekrav i forbindelse med gennemførelsen af Fællesskabets sociale bestemmelser inden
for vejtransportvirksomhed
7
.
6.2.5
De afslørede overtrædelsers procentvise andel varierer betydeligt
Forholdet mellem det samlede antal overtrædelser og det samlede antal kontrollerede
arbejdsdage viser, at der er stor forskel på, hvor godt det er lykkedes medlemsstaterne at finde
de mulige overtrædere. I perioden 1999-2000 havde Belgien, Luxembourg, Irland og Tyskland
mest succes med henholdsvis 8,6, 8,1, 7,8 og 6,1 registrerede overtrædelser pr. kontrolleret
arbejdsdag i den relevante periode. I nogle medlemsstater lå tallet på mere end 2 overtrædelser
(Østrig, Finland, Frankrig, Portugal og Det Forenede Kongerige), og der blev i gennemsnit
registreret mere end 1 overtrædelse gennemsnitligt i rapporteringsperioden i Danmark, Italien,
Nederlandene, Spanien og Sverige). Ingen af medlemsstaterne lå under 1, hvilket er en
forbedring i forhold til den foregående rapport.
Denne forskel viser, hvilke fordele der eventuelt kan opnås ved at udveksle erfaringer og
bedste praksis mellem medlemsstaterne og vælge den mest effektive praksis, tilpasset de
nationale forhold, i hele EU.
6.2.6
Fortolkning af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85 og 3821/85 ved hjælp af EF-
Domstolens afgørelser. Periode 2001-2002
EF-domstolen har ikke truffet nogen afgørelser vedrørende Rådets forordning (EØF) nr.
3820/85 og 3821/85 i perioden fra 1. januar 2001 til 31. december 2002. Afgørelser i perioden,
som er omfattet af denne rapport, blev allerede fremhævet i den foregående rapport.
6.2.7
Indførelse af den digitale fartskriver
Kommissionen vedtog den 13. juni 2002 forordning (EF) nr. 1360/2002 om syvende tilpasning
til den tekniske udvikling af Rådets forordning (EØF) nr. 3821/85 om kontrolapparatet inden
for vejtransport. Bilag 1B i Kommissionens forordning indeholder de tekniske specifikationer
for den digitale fartskriver, som blev indført ved Rådets forordning (EF) nr. 2135/98. I
henhold til de gældende bestemmelser er den digitale fartskriver obligatorisk for alle nye
køretøjer i alle medlemsstater efter 5. august 2004. Eftersom køretøjsproducenterne dog ikke
havde typegodkendte digitale fartskrivere til rådighed på den fastsatte dato 5. august 2003,
undersøger Kommissionen i øjeblikket spørgsmålet om indførelsesdatoen for digitale
fartskrivere, således at køretøjsproducenterne får tilstrækkelig tid til at indbygge dem i deres
køretøjer og få køretøjerne typegodkendt.
7
KOM(2003) 628 endelig af 21.10.2003.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0015.png
Det vigtigste formål med den digitale fartskriver er at forbedre håndhævelsen. Den vil i høj
grad medvirke til at skabe ensartede vilkår, idet den fremmer en samordnet gennemførelse af
forordningen og en fælles håndhævelsespraksis. Den digitale fartskriver tvinger
håndhævelsesmyndighederne til en kraftig ajourføring af deres håndhævelsesmetoder og
retsforfølgning af lovovertrædere. Der er i denne forbindelse iværksat et projekt, som støttes af
Kommissionen, og som skal arbejde på en samordnet indførelse af den digitale fartskriver.
Projektet giver medlemsstaterne mulighed for at udarbejde fælles planer for indførelsen samt
mulighed for at udveksle oplysninger og for at udarbejde samordnede og mere effektive
løsninger. Den heraf følgende forbedrede håndhævelse af køretidsreglerne vil levere et
væsentligt bidrag til forbedring af trafiksikkerheden, chaufførernes arbejdsforhold og fair
konkurrence. Projektet afleverer sin afsluttende rapport ved udgangen af 2004.
6.2.8
Revision af Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85
Den 12. oktober 2001 forelagde Kommissionen en forslag til en ny forordning
(KOM(2001) 573 endelig). Forslagets vigtigste formål er at forenkle, tydeliggøre og ajourføre
forordningen. Forslaget styrker bestemmelser vedrørende arbejdsgiverens ansvar, indfører
ekstraterritorialitet i vejkontrollen og beslaglæggelse af et køretøj som en almen sanktion for
alvorlige overtrædelser. Med henblik på at fremme vedvarende deltagelse og engagement i
håndhævelsen af forordningen nedsættes et rådgivende udvalg, som omfatter repræsentanter
for de nationale håndhævelsesmyndigheder.
Forslaget var til førstebehandling i Europa-Parlamentet den 14. januar 2003, og
Kommissionen vedtog et ændret forslag den 11. august 2003, som medtog de fleste af
Parlamentets ændringer. På grund af forskellige prioriteter har det danske, græske og
italienske formandskab ulig det spanske formandskab ikke sat forslaget på dagsordenen for
Rådets møder.
6.2.9
Kommissionen agter også at forbedre håndhævelsen, effektiviteten og ensartetheden
af kontroller og sanktioner ved at styrke direktiv 88/599/EØF
I hvidbogen om den europæiske transportpolitik frem til 2010 – De svære valg
(KOM(2001) 370) anførte Kommissionen: ”Ikke blot er fællesskabslovgivningen om
vejtransporten utilstrækkelig, navnlig i relation til arbejdsvilkårene, den håndhæves heller
ikke effektivt nok. Den manglende konsekvens i håndhævelsen af lovgivningen er et
problem.” Ydermere blev det anført: "Såvel fællesskabslovgivningen som den nationale
lovgivning vil således kun være effektiv, hvis den håndhæves korrekt og konsekvent på hele
EU's område.” Med henblik på at forbedre situationen agter Kommissionen at øge
effektiviteten og sikre en mere ensartet fortolkning, håndhævelse og kontrol af
fællesskabslovgivningen på vejtransportområdet. En mere ensartet fortolkning behandles i
Kommissionens forslag vedrørende forordning 3820/85.
Den 21. oktober 2003 vedtog Kommissionen en forslag om at revidere direktiv 88/599/EØF
8
.
Forslagets tre formål er at øge antallet og kvaliteten af kontroller, at opmuntre til bredere
samarbejde mellem håndhævelsesmyndighederne og at behandle spørgsmålet om samordning
af sanktioner.
Med hensyn til flere kontroller, så øges mindstesatsen for kontroller fra 1% til 3% af det
samlede antal arbejdsdage for erhvervschauffører, og heraf skal andelen af kontroller på
8
KOM(2003) 628 endelig af 21. oktober 2003.
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
vejene nu udgøre mindst 25% mod 15% tidligere, og andelen af kontroller hos
virksomhederne skal være mindst 50% mod tidligere 25%.
For så vidt angår forbedret kvalitet, opererer forslaget med ét ledende håndhævelsesorgan i
hver medlemsstat, som udarbejder, offentliggør og gennemfører en håndhævelsesplan,
håndhævelsespersonale, som har et basissæt af interoperabelt udstyr, og som uddannes i
samarbejde med andre medlemsstater samt en vejinfrastruktur med et tilstrækkeligt antal
rastepladser eller servicestationer, hvor kontrollerne kan gennemføres. Både tilfældige og
målrettede kontroller udføres på grundlag af et fælles risikovurderingssystem.
Samarbejdet mellem medlemsstaternes håndhævelsesmyndigheder sikres ved hjælp af flere
samordnede aktioner, bedre informationsudveksling via et elektronisk net, og et stående
udvalg sammensat af håndhævelsesmyndigheder til afklaring af implementeringsspørgsmål i
forbindelse med direktivet samt ved at opmuntre til en ensartet praksis og lette dialogen
mellem industrien og håndhævelsesorganerne.
Hvad sanktioner angår, sikrer forslaget, at medlemsstaterne i deres sanktionsmuligheder
medtager midlertidigt køreforbud, tilbagekaldelse, suspendering eller begrænsning af
transporttilladelsen eller kørekortet, som alle skal anvendes effektivt, forholdsmæssigt og
afskrækkende. Forslaget går også ind for medtagelse af forholdsmæssige bøder i hele
transportkæden, hvis overtrædelserne medfører en økonomisk gevinst. Endelig indeholder
forslaget en liste over overtrædelser, som alment skal anses for alvorlige og derfor bør straffes
med en passende sanktion.
6.2.10
Indførelsen af arbejdstidsbestemmelser for vejtransportsektoren ved Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 2002/15/EF
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/15/EF om tilrettelæggelse af arbejdstid for
personer, der udfører mobile vejtransportaktiviteter, blev vedtaget den 11. marts 2002.
Medlemsstaterne er i øjeblikket ved at forberede gennemførelsen af dette direktiv og det
overordnede direktiv om arbejdstid, direktiv 93/104/EF, senest ændret ved direktiv
2000/34/EF, for vejsektoren. To medlemsstater, Finland og Spanien, har indledt en sag ved
EF-domstolen med henblik på at få annulleret alle eller nogle af direktivets sektorspecifikke
bestemmelser.
Kommissionen mener, at direktivet, når det er gennemført i alle medlemsstater, vil bidrage til
at forbedre de sociale vilkår for personer, som arbejder inden for vejtransport, og også til at
forbedre trafiksikkerheden.
6.2.11
Afsluttende bemærkninger
En effektiv anvendelse af reglerne for køre- og hviletider er i alles interesse. Kommissionen
fortsætter med at opmuntre alle medlemsstater til at øge antallet og kvaliteten af kontroller,
styrke håndhævelsen i alle medlemsstater og iværksætte samarbejdsforanstaltninger med sigte
på at fremme informations- og personaleudveksling udveksling, samt til at iværksætte fælles
øvelser. Disse foranstaltninger vil bidrage til en forbedring af håndhævelsesaktiviteterne og
medføre en bedre forståelse af forordningens anvendelse.
Kommissionen fortsætter med at overvåge udviklingen i sektoren i alle medlemsstater med
henblik på at sikre en samordnet gennemførelse af de sociale regler, opmuntre til at anvende
god praksis og højne niveauet og øge effektiviteten af håndhævelsesaktiviteter i alle
medlemsstater.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0017.png
Bilag A
Medlemsstat
Mindre overtrædelser
Østrig (1)
Belgien (2)
Danmark
Finland
Frankrig (4)
EUR 36
EUR 62
Sanktionstype
Alvorlige overtrædelser
EUR 2.180
EUR 248
Bøde på mindst 54 EUR til chaufføren
(3)
og 135 EUR til virksomheden; det nøjagtige
beløb afhænger af overtrædelsens art og alvor.
Overtrædelser straffes efter "dagbødekriteriet". Dagbødens størrelse afhænger af
overtræderens indkomst og antallet af pårørende, som der er forsørgerpligt for. Der
pålægges mellem 4 og 12 dagbøder afhængigt af overtrædelsens alvor.
Højst 1 517 EUR.
Lov 95-96 af 1. februar 1995 gjorde en
række forhold ulovlige og hævede bøderne
for andre.
Alvorlige overtrædelser kan medføre bøde
på indtil 30 489 EUR eller et års fængsel.
Alvorlige eller gentagne overtrædelser kan medføre midlertidig eller permanent
inddragelse af fællesskabstilladelsen eller transporttilladelsen. Der er også mulighed
for at give køretøjet kørselsforbud.
Overtrædelser straffes afhængigt af forseelsens art og de involverede personer.
Bøderne for overtrædelse af bestemmelserne om køretider, hvileperioder og pauser
ligger mellem 15 og 31 EUR for kørselspersonale og på 61 EUR (minimum) for
arbejdsgiveren. Bøderne for kørselspersonale, som ikke overholder bestemmelsen om
registrering af arbejdstid, ligger på mellem 15 og 153 EUR og for arbejdsgivere på
mellem 153 og 1 534 EUR. Overtrædelse af bestemmelserne vedrørende fartplan og
arbejdstidsplan straffes med bøder på mellem 51 og 128 EUR for chaufføren og på 511
EUR (minimum) for arbejdsgiveren.
1 270 EUR og/eller seks måneders fængsel.
Mindst 16 EUR
4 447 EUR
Tyskland
Grækenland (1)
Irland
Italien (2)
Luxembourg
(1)
Nederlandene (4)
Portugal
(1)
Spanien
(2)
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
Faste bøder for hver enkelt overtrædelse af en bestemmelse i forordningen fra 45 til
1 365 EUR
30 – 284 EUR
Generel bøde på 132 EUR
De højeste bøder til chauffører og personer, der forårsager eller tillader overtrædelse af
køretids- og fartskriverbestemmelserne ligger mellem 200 og 5 000 EUR. Ud over
bøde medfører forfalskning af diagram og ændring eller forfalskning af fartskriverens
forsegling en straf på op til to års fængsel.
284 - 1.388 EUR (Første kategori)
1 3882 – 2 414 EUR (Anden kategori)
Note:
(1) Medlemsstaten har ikke afgivet disse oplysninger.
(2) Oplysningerne for Belgien, Italien og Spanien bygger på tal, som disse landes nationale eksperter opgav i
1995, og oplysninger fra den foregående rapport.
(3) Fra 1. september 2001 blev bødestørrelsen for chauffører hævet til 67 EUR.
(4) Tallene for Frankrig og Nederlandene er de samme som i den foregående rapport, idet disse lande ikke har
meddelt nogen ændring af deres lovgivning.
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0018.png
Bilag B
Statistiske data
1.
Referenceperiode
Fra 1. januar 1999 til 31. december 2000.
2.
Beregning af det minimale antal tilfælde, hvor kontrol skal foretages
(Artikel 2 i direktiv 88/599/EØF)
Medlemsstat
Antal
arbejdsdage pr.
chauffør
i
referenceperioden
-a-
Østrig
Belgien
Danmark
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland (1)
Irland (2)
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
460
390
450
433
430
480
400
465
480
440
440
440
480
480
Samlet
antal Samlet
antal Minimalt
antal
køretøjer,
kontroltilfælde
som arbejdsdage
(1% af c)
omfattes
af
forordning (EØF)
a
×
b
nr. 3820/85
(årligt
-d-
gennemsnit)
-c-
-b-
112.370
53.937.600
539.376
160.000
45.000
54.200
521.875
736.455
107.985
636.293
15.858
120.778
135.000
350.000
200.000
436.773
70.400.000
19.800.000
23.848.000
250.500.000
353.498.160
49.673.330
248.154.270
7.135.875
52.296.874
58.050.000
168.000.000
40.000.000
203.099.445
704.000
198.000
238.480
2.500.000
3.534.982
496.733
2.481.543
71.359
522.969
580.500
1.680.000
400.000
2.030.994
Note:
(1)
Tallene fra Grækenland er ikke medtaget, da de ikke giver mulighed for en meningsfuld sammenligning.
(2)
Tallene gælder det samlede antal godstransportkøretøjer på over 1 524 kg og store offentlige køretøjer,
der er registreret i landet. En række af disse kan undtages fra Rådets forordning (EØF) nr. 3820/85. Der
foreligger imidlertid ikke nogen opdeling af disse tal.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0019.png
3.
3.1
Kontrol
Antal tilfælde af vejkontrol
EF
Egne
Andre
statsborgere
medlemsstater
2.905
1.167
74.104
82.842
41.644
10.567
5.024
3.414
84.953
72.219
73.258
8.187
2.383
57.669
14
61.644
1.147.233
123.558
2.827.135
7.005
33.456
783
78.373
840.846
57
3.365
8
2.391
60.212
25.248
230.537
18.845
218.333
1.004.540
6.399
90.455
487
34.523
406.807
354
13.160
Tredjelande
1.806
35.150
8.242
153
4.837
809
311
3.372
Andre
statsborger
e i alt
2.973
117.992
18.809
3.567
77.056
8996
665
16.532
24.167
307.514
63.574
2.814.184
934
3.906
375
9.493
75.866
841
6.425
10
638
29.464
6.321
38.702
3.049
46.416
178.392
631
24.866
99
2.352
35.287
Medlemsstat
Østrig
Belgien
Danmark
Finland
Frankrig (2)
Tyskland
Grækenland (3)
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
Note:
(1)
(2)
(3)
Transporttype
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
33.452
1.336.033
847
3.806
269
8.042
66.080
831
6.064
10
560
23.687
5.557
33.091
2.578
40.352
165.188
538
19.345
93
1.951
32.699
30.122
1.478.151
87
100
106
1.451
9.786
10
361
78
5.777
764
5.611
471
6.064
13.204
93
5.521
6
401
2.588
Det samlede tal omfatter statistik for køretøjer, hvor der ikke var skelnet mellem gods- og
passagertransport.
Frankrig skelner mellem personer med bopæl i landet og personer, der ikke har bopæl i landet, ikke
mellem egne statsborgere og andre statsborgere.
Tallene fra Grækenland er ikke medtaget, da de ikke giver mulighed for en meningsfuld sammenligning.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0020.png
3.2
Antal chauffører, som er blevet kontrolleret hos virksomheden
Medlemsstat
Østrig
Belgien
Danmark
(1)
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland (2)
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
(4)
Portugal
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
Note:
Passagertra
nsport
1.389
1.437
764
15.633
11.190
500
2.447
267
3.520
5
12.483
1.841
3.952
Godstransport
12.317
16.749
3.988
112.104
97.146
9.381
13.507
1.069
14.347
264
47.123
5.266
18.618
Transport
for Lejet eller betalt
egen regning
transport
2.403
10.286
491
5.247
15.814
2.883
2.071
96
3.970
8
9.283
19
2.577
4.261
122.490
6.867 + (131)
(3)
13.533
1.240
10.377
261
50.323
2.156
16.625
(1) Danmark har ikke afgivet disse oplysninger.
(2) Tallene fra Grækenland er ikke medtaget, da de ikke giver mulighed for en meningsfuld sammenligning.
(3) Ingen sondring mellem transport for egen regning eller lejet/betalt.
(4) Tallene for godstransport er summen af tallene for transport for egen regning og lejet eller betalt transport.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0021.png
3.3
Antal arbejdsdage, som er blevet kontrolleret på vejen
Transporttype
EF
Egne
statsborgere
Andre
medlemsstat
er
3.589
48.187
91.973
14.676
310.535
24.771
1.057
39.487
Tredjelande
Andre
statsborgere i
alt
Medlemsstat
Østrig
Belgien
Danmark
Finland
Frankrig (2)
Tyskland
Grækenland
(3)
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
Det Forenede
Kongerige
Note:
(1)
(2)
(3)
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
i alt (1)
passagertransport
godstransport
Passagertransport
godstransport
Passagertransport
godstransport
Passagertransport
godstransport
i alt (1)
Passagertransport
godstransport
i alt (1)
Passagertransport
godstransport
Passagertransport
godstransport
i alt (1)
Passagertransport
godstransport
Passagertransport
godstransport
i alt (1)
Passagertransport
godstransport
7.020
179.203
221.942
21.605
365.289
222.090
7.145
180.807
41
193.817
3.815.477
272.705
5.885.889
2.128
35.507
258.263
2.746.669
450.942
228
13.460
32
4.782
120.424
16.751
139.672
168.285
381.116
1.650.306
18.359
278.068
1.386
115.213
1.381.332
5.084
96.444
73.711
652
20.785
2.441
908
9.800
8.673
144.631
165.684
15.328
331.320
27.212
1.965
49.287
70.305
1.091.684
113.866
4.428.362
292
2.361
32.439
180.801
31.302
3.364
25.700
40
1.276
58.928
11.166
30.570
9.901
77.840
276.814
2.327
77.466
136
12.757
138.556
64.151
2.241.321
289
2.233
28.791
145.453
29.489
3.324
24.256
40
1.120
47.374
7.273
23.210
7.144
65.794
247.394
1.994
58.133
125
10.499
125.164
49.715
2.187.041
3
128
3.648
35.348
1.813
40
1.444
156
11.554
3.893
7.360
2.757
12.046
29.420
333
19.333
11
2.258
13.392
Det samlede tal omfatter statistik for køretøjer, hvor der ikke var skelnet (helt eller delvis) mellem gods-
og passagertransport.
Frankrig skelner mellem personer med bopæl i landet og personer, der ikke har bopæl i landet, ikke
mellem egne statsborgere og andre statsborgere.
Tallene fra Grækenland er ikke medtaget, da de ikke giver mulighed for en meningsfuld
sammenligning.
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0022.png
3.4
Antal arbejdsdage, som er blevet kontrolleret hos virksomhederne
Medlemsstat
Østrig
Belgien
Danmark
Finland
Frankrig
Tyskland
Grækenland (1)
Irland
Italien
Luxembourg
Nederlandene (3)
Portugal
Spanien
Sverige
Det
Forenede
Kongerige
Passagertranspor Godstransport
t
15.874
35.404
5.053
18.589
262.734
186.129
37.197
218.569
5.874
140.800
135
368.974
40.094
275.970
154.127
555.560
52.690
111.033
1.694.723
1.321.451
881.041
1.010.289
23.518
211.430
6.160
1.417.257
168.177
1.770.487
Transport
for Lejet eller betalt
egen regning
transport
27.088
9.981
11.169
59.788
232.516
270.992
168.039
2.112
47.082
650
281.126
816
296.817
138.278
42.709
118.453
2.390.278
647.221 + (25)
(2)
1.222.553
27.280
164.348
5.545
1.505.105
52.305
1.462.870
Note:
(1) Tallene fra Grækenland er ikke medtaget, da de ikke giver mulighed for en meningsfuld sammenligning.
(2) Ingen sondring mellem transport for egen regning eller lejet/betalt.
(3) Tallene for godstransport er summen af tallene for transport for egen regning og lejet eller betalt transport.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0023.png
4.
Overtrædelser
Antal registrerede overtrædelser
4.1
Artikel 6 i forordning (EØF) nr. 3820/85: køretider
P
ASSAGERER
G
ODS
Tredjela
nde
} 98
7
I alt
andre
statsborgere
} 264
26
Egne
EF
statsbor
gere
} 6.722
1.172
} 3.866
2.116
Tredjelan
de
} 1.217
133
P
ASSAGERER
OG G
ODS
I alt
Egne
andre
andre
statsborger statsborgere
statsborgere e
} 5.083
2.249
} 7.254
1.191
} 5.347
2.275
Overtrædelsens art
Egne
statsborg
ere
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
} 532
19
EF
Medlemsstat
Østrig
(1)
} 166
19
Belgien
Danmark
(
Finland
Frankrig (3)
Tyskland
Grækenland
(
4
)
2)
} 15
91
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
} 214
3.620
10
5
}6
-
-
-
11
1
-
}6
11
1
-
} 229
3.711
12
5
55.716
1.007
232.511
3.324
2.906
2.587
146
175
}6
11
1
-
10.981
43
45.935
593
376
24
21
31
7.459
442
140
41
20
28
820
39
18
593
20
22
1.413
59
40
2
1
3
225.052
2.882
2.766
2.546
126
147
28.626
433
146
15.896
101
190
44.522
534
336
22
20
28
Irland
(
5)
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0024.png
Overtrædelsens art
Medlemsstat
PASSAGERER
Egne
statsborg
ere
EF
Tredjeland I alt
e
andre
statsborger
e
4
65
4
GODS
Egne
EF
statsbor
gere
19.449
3.423
912
} 59
1.047
56
9
} 142
216
288
42
1.668
-
-
} 198
193
-
24
Tredjeland I alt
e
andre
statsborger
e
115
1.162
7
63
7
16
}3
37
37
1
23
-
-
} 30
6
-
10
} 145
253
325
43
1.691
PASSAGERER OG GODS
Egne
andre
statsborger statsborgere
e
20.474
3.566
913
} 62
905
44
4.658
509
62
16.529
125
619
} 1.465
2.626
-
39
1.227
67
16
} 145
256
-
439
49
-
1.767
Italien
Luxembourg
(
2
)
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
(
2
)
Det Forenede
Kongerige
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
- daglige køretider
(6)
- seksdages køretider
- to-ugers køretider
1.025
143
1
}3
44
272
85
52
2.071
26
128
} 218
37
-
3
61
4
3
94
6
67
-
-
} 45
0
-
0
-
20
9
-
-
}2
0
-
0
3
114
6
76
861
44
4.386
424
10
14.458
99
491
} 1.247
2.589
-
36
} 47
-
-
-
} 228
199
-
34
} 275
199
-
34
Note:
(1) Østrig har ikke meddelt differentierede data for 1999.
(2) Medlemsstaten har ikke afgivet differentierede oplysninger vedrørende de registrerede overtrædelser.
(3) Frankrig skelner ikke mellem egne statsborgere og andre statsborgere, men mellem personer bosat i landet, og personer, der ikke er bosat i landet. Der blev ikke fremsendt
tilstrækkeligt differentierede tal for gods- og persontransport.
(4) Grækenland har ikke afgivet disse oplysninger.
(5) Ingen differentierede oplysninger fra Irland vedrørende EF-statsborgere og statsborgere fra tredjelande.
(6) Disse overtrædelser er sat under oversigten for ”hviletider – ugentlig”.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0025.png
4.2
Artikel 7 i forordning (EØF) nr. 3820/85: pauser
Overtrædelsens art
P
ASSAGERER
Egne
statsborg
ere
EF
Tredjela
nde
} 283
4
6
I alt
andre
statsborgere
} 510
20
22
}1
G
ODS
Egne
statsborg
ere
} 7.960
165
102
} 1.622
3.782
3.799
EF
Tredjelan
de
} 1.713
39
8
P
ASSAGERER
G
ODS
OG
Medlemsstat
I alt
Egne
andre
andre
statsborger statsborger
statsborgere e
e
} 4.376
258
173
}4
} 8.748
170
105
} 1.701
3.816
3.876
} 33.106
} 4.886
278
195
}4
7
} 5.490
21.784
19.206
Østrig (1)
Belgien
Danmark (2)
Finland
Frankrig (3)
Tyskland
Grækenland
(4)
Irland
Italien
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere
timer uden pause
- for korte pauser
end 4,5
} 788
end 4,5
5
3
end 4,5
} 79
end 4,5
34
77
end 4,5
end 4,5
3.502
4.233
204
535
338
338
542
873
90.492
94.361
13.043
11.583
8.199
6.750
21.242
18.333
93.994
98.594
7
7
}1
}4
16
16
219
165
} 227
} 2.663
- kørsel i mere end 4,5
timer uden pause
48
- for korte pauser
9
- kørsel i mere end 4,5
timer uden pause
1.397
- for korte pauser
130
4
13
20
4
17
20
604
650
21.739
1.890
561
104
113
43
52
13
674
147
652
659
23.136
2.020
56
13
691
167
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0026.png
PASSAGERER
Medlemsstat
Overtrædelsens art
Egne
statsborg
ere
Luxembourg
(2)
GODS
Tredjela
nde
I alt
andre
statsborgere
Egne
statsborg
ere
} 54
EF
EF
PASSAGERER
OG
GODS
Tredjeland I alt
Egne
Andre
e
andre
statsborger statsborger
statsborger e
e
e
}3
} 141
} 57
} 141
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
(
2)
Det Forenede
Kongerige
- kørsel i mere end
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere end
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere end
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere end
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere end
timer uden pause
- for korte pauser
- kørsel i mere end
timer uden pause
- for korte pauser
(5)
4,5
}3
4,5
596
4,5
351
4,5
837
4,5
} 241
4,5
334
0
0
0
5.845
143
9
152
6.179
152
} 22
}3
} 25
} 1.566
} 109
} 19
} 128
} 1.807
} 153
24
3
27
6.338
601
8
609
7.175
636
79
7
13
92
7
4.617
243
216
18
38
3
254
21
4.968
243
346
28
3
3
789
294
46
5
51
1.385
294
54
} 138
Note:
(1) Østrig har ikke meddelt differentierede data for 1999.
(2) Medlemsstaten har ikke afgivet differentierede oplysninger vedrørende de registrerede overtrædelser.
(3) Frankrig skelner ikke mellem egne statsborgere og andre statsborgere, men mellem personer bosat i landet, og personer, der ikke er bosat i landet. Der blev ikke
fremsendt tilstrækkeligt differentierede tal for gods- og persontransport.
(4) Grækenland har ikke afgivet disse oplysninger.
(5) Oplysningerne er indeholdt i tallene for “kørsel i mere end 4,5 timer uden pause”.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0027.png
4.3
Artikel 8 i forordning (EØF) nr. 3820/85: hviletider
P
ASSAGERER
G
ODS
Tredjelande
I alt
andre
statsborgere
} 411
19
}1
Egne
statsborg
ere
} 5.724
526
38
} 3.400
6.035
67
EF
Tredjeland I alt
e
andre
statsborger
e
} 1.298
} 3.683
106
5
1.155
101
} 19
40
8
42
8
Overtrædelsens
art
P
ASSAGERER
G
ODS
OG
Medlemsstat
EF
Egne
statsborger
e
} 449
23
1
} 279
298
7
} 201
14
}1
Egne
Andre
statsborger statsborger
e
e
} 6.173
549
39
} 3.679
6.333
74
63.993
1.147
} 4.094
1.174
101
} 20
42
8
8.785
110
33.499
2.011
32
14
649
78
Østrig (1)
Belgien
Danmark
(2)
Finland
Frankrig (3)
Tyskland
Grækenland
Irland
Italien
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
} 210
5
} 2.385
1.049
96
} 19
2
5.689
777
71
20
648
80
274
328
404
20
678
348
4
2
189.408
5.666
2.681
234
10.575
1.639
18.675
777
14.146
886
32.821
1.663
28
12
195.097
6.443
2.752
254
11.223
1.719
14
1
14
1
555
70
80
7
635
77
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0028.png
Medlemsstat
Overtrædelsens
art
PASSAGERER
GODS
PASSAGERER
GODS
EF
Tredjeland I alt
e
andre
statsborger
e
}3
} 128
217
730
13
2
113
47
1
78
31
1.038
730
133
30
925
429
14
1.371
360
OG
Egne
EF
statsborger
e
Luxembourg
(2)
Tredjelande
I alt
andre
statsborgere
}2
Egne
statsborg
ere
} 50
4.129
22
2.856
359
9.311
313
1.808
92
3.260
994
Egne
andre
statsborger statsborger
e
e
}52
5.432
22
3.123
493
10.329
395
2.212
160
3.558
1.286
} 130
1.052
730
187
53
962
504
14
1.387
361
Nederlandene
Portugal
Spanien
Sverige
Det Forenede
Kongerige
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
hviletid
- daglig hviletid
-
ugentlig
(4)
hviletid
}2
1.303
267
134
1.018
82
404
68
298
292
}2
11
40
14
32
66
4
1
3
14
9
5
9
12
-
} 125
821
120
28
812
382
13
1.293
329
14
54
23
37
75
16
1
Note:
(1) Østrig har ikke meddelt differentierede data for 1999.
(2) Medlemsstaten har ikke afgivet differentierede oplysninger vedrørende de registrerede overtrædelser.
(3) Frankrig skelner ikke mellem egne statsborgere og andre statsborgere, men mellem personer bosat i landet, og personer, der ikke er bosat i landet.
(4) Disse tal dækker også overtrædelser af seks-dageskøretiden.
28
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1444997_0029.png
4.4
Artikel 14 i forordning (EØF) nr. 3820/85: Fartplan og arbejdstidsplan
Overtrædelsens art
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
- mangelfuld
- forkert anvendt
Egne
statsborg
ere
} 83
EF
} 49
Tredjelande
} 19
Andre
statsborgere i
alt
} 68
Medlemsstat
Østrig (1)
Belgien (2)
Danmark
(3)
Finland
Frankrig
(5)
Tyskland
Grækenland
(4)
Irland
(3)
Italien
(6)
Luxembourg
(3)
9
} 437
243
173
7
27
39
61
} 153
46
88
290
895
43
1
44
Nederlandene
(3
)
Portugal
Spanien
Sverige
Det Forenede
Kongerige
93
222
751
27
0
0
5
8
25
3
6
4
0
5
5
8
29
3
11
Note:
(1) Østrig har ikke meddelt differentierede data for 1999. For 2000 blev der fremsendt følgende
differentierede data:
Overtrædelse Passagerer: Egne statsborge EF
Tredjelande
I alt andre statsborgere
ingen skelnen
- mangelfuld
forkert anvendt
4
1
17
45
0
1
13
0
2
58
0
3
(2) Belgien fremsendte oplysninger om overtrædelser registreret i henhold til forordning (EØF) nr.
3821/85. Dette tal (5.603 overtrædelser) er derfor ikke medtaget i tabellen.
(3) Ingen registreret.
(4) Der er ikke modtaget nogen oplysninger.
(5) Frankrig skelner ikke mellem egne statsborgere og andre statsborgere, men mellem personer bosat i
landet eller ej, og har ikke fremsendt opdelte oplysninger vedrørende overtrædelsesart.
(6) Tallene er ikke fuldstændige, da det ikke var muligt at finde 3 370 overtrædelser registreret i 1999 og
5 822 i 2000. Disse tal er dog medtaget i det samlede antal overtrædelser (se tabel 5.2, s. 9).
29