Europaudvalget 2006
KOM (2004) 0495
Offentligt
1446474_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 13.06.2006
KOM(2006) 309 endelig
2004/0167(COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
DA
DA
kom (2004) 0495 - Ingen titel
2004/0167(COD)
MEDDELELSE FRA KOMMISSIONEN
TIL EUROPA-PARLAMENTET
i henhold til EF-traktatens artikel 251, stk. 2, andet afsnit
vedrørende
Rådets fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling
1.
SAGSFORLØB
15. juli 2004
6. april 2005
13. april 2005
6. juli 2005
Forslag sendt til Europa-Parlamentet og Rådet
(dokument KOM(2004) 495 endelig - 2004/0167 (COD)):
Udtalelse afgivet af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg:
Udtalelse afgivet af Regionsudvalget:
Udtalelse afgivet under Europa-Parlamentets førstebehandling:
Fælles holdning vedtaget:
2.
FORMÅLET MED KOMMISSIONENS FORSLAG
12. juni 2006
Formålet med Kommissionens forslag var at definere Den Europæiske Fond for Regional-
udviklings opgaver og omfanget af dens støtte til målene "konvergens", "regional
konkurrenceevne og beskæftigelse" og "europæisk territorialt samarbejde". Forslaget
indeholdt også specifikke bestemmelser om programmerne for territorialt samarbejde mellem
mere end én medlemsstat.
Sammen med forslagene til forordninger om Samhørighedsfonden, Den Europæiske
Socialfond, Den Europæiske Gruppe for Territorialt Samarbejde og de generelle
bestemmelser for alle fondene udgør det Fællesskabets retlige rammer for gennemførelsen af
samhørighedspolitikken i perioden 2007-2013.
3.
BEMÆRKNINGER TIL DEN FÆLLES HOLDNING
Den fælles holdning blev vedtaget den 12. juni 2006 enstemmigt. Kommissionen kan
godkende den, da den anser holdningen for at være et passende kompromis, som opfylder
målsætningerne i det oprindelige forslag og tager hensyn til en række af Europa-Parlamentets
ændringsforslag.
DA
2
DA
kom (2004) 0495 - Ingen titel
De væsentligste ændringer vedrører udvidelsen af EFRUs interventionsområde, som omfatter
den delvise støtteberettigelse af moms-beløb, finansiering af boligprojekter i EU-10,
Rumænien og Bulgarien og interventionsområdet for målet "regional konkurrenceevne og
beskæftigelse".
3.1.
Moms
I det oprindelige forslag fra Kommissionen om Fællesskabets bidrag til operationelle
programmer var momsbeløb ikke støtteberettiget (uanset om de kan refunderes eller ej). Det
Europæiske Råd enedes i december 2005 om, at for medlemsstater, hvis gennemsnitlige BNP
pr. indbygger mellem 2001 og 2003 lå under 85 % af gennemsnittet for EU-25, vil moms-
beløb, der ikke kan refunderes, blive anset for at være støtteberettigede udgifter ved
beregningen af fondsbidragene.
I forbindelse med forhandlingerne om en interinstitutionel aftale om de finansielle overslag
har Europa-Parlamentets udvalg om regionalpolitik (REGI) anmodet om, at der ved
forordningerne etableres et system for alle medlemsstater, og at der ikke etableres forskellige
bestemmelser for forskellige medlemsstatskategorier. Den fælles holdning afspejler denne
anmodning og fastlægger, at moms-beløb, der ikke kan refunderes, og som reelt og
endegyldigt afholdes af modtageren, skal være støtteberettigede for alle medlemsstater.
3.2.
Bolig
I Europa-Parlamentets ændringsforslag nr. 82 blev der anmodet om, at udgifter til renovering
af sociale boligbyggerier skulle være støtteberettigede af hensyn til energibesparelser og
miljøbeskyttelse i forbindelse med bæredygtig byudvikling. I den fælles holdning er dette
ændringsforslag indarbejdet i forbindelse med finansiering af boligprojekter i EU-10,
Rumænien og Bulgarien. I holdningen fastlægges også de beløb, der kan tildeles til
boligrelaterede udgifter, og det fastlægges, at sådanne udgifter er en del af en integreret
byudviklingsplan og er begrænset til offentligtejede flerfamilieboliger.
3.3.
Udvidelse af anvendelsesområdet
beskæftigelse".
for
"regional
konkurrenceevne
og
Artikel 5 i forslaget til forordning om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling fastlægger
det primære anvendelsesområde for målet "regional konkurrenceevne og beskæftigelse" og
ændrer Kommissionens forslag, da det anføres, at et sådant anvendelsesområde ikke er
udtømmende.
4.
KOMMISSIONENS BEMÆRKNINGER I DETALJER
Ni af Europa-Parlamentets ændringsforslag er blevet godkendt, enten helt eller delvist som
følge af den ændrede ordlyd i forslaget til forordning. Syv ændringsforslag er forældede og
kunne derfor ikke indarbejdes. Formålet med de tyve ændringsforslag, som ikke blev
indarbejdet som sådan, blev opnået ved at ændre ordlyden i artikel 5. De øvrige ændrings-
forslag er blevet afvist af de grunde, der er angivet i det følgende. Da et ændret forslag ikke
blev vedtaget af Kommissionen, har Kommissionen underrettet Rådet om sin holdning til
Europa-Parlamentets ændringsforslag.
DA
3
DA
kom (2004) 0495 - Ingen titel
1446474_0004.png
4.1.
Ændringsforslag, der helt eller delvist er medtaget i den fælles holdning
Ændringsforslag 4 om omformuleringen af henvisningen til bestemmelserne om støtte-
berettigelse i betragtning (4) er blevet medtaget. Ændringsforslag 10 om koordineringen med
det syvende rammeprogram er blevet medtaget i betragtning (10).
Ændringsforslag 12 om de territoriale karakteristika er medtaget i betragtning (13).
Med hensyn til anvendelsesområdet for målet "konvergens" tages der i artikel 4, stk. 1,
hensyn til første del af det forslag, der er anført i ændringsforslag 27, om integrationen af
forsknings- og teknologisk udviklingskapacitet i det europæiske forskningsrum.
Formålet med ændringsforslag 60 er indeholdt i artikel 5, stk. 2, litra d), om "regional
konkurrenceevne og beskæftigelse" med henvisningen til "fremme renere og bæredygtig
offentlig transport".
Med hensyn til anvendelsesområdet for "europæisk territorialt samarbejde" er der blevet
tilføjet miljømæssige aktiviteter til de prioriterede områder i målsætningen, jf. ændrings-
forslag 65. Den første del af ændringsforslag 80 om tværregionalt samarbejde findes i artikel
6, stk. 3, litra a), i den fælles holdning.
Ændringsforslag 82. Europa-Parlamentet foreslog at udvide støtteberettigelsen for udgifter til
at omfatte udgifter til renovering af socialt boligbyggeri med henblik på energibesparelser og
miljøbeskyttelse som led i en bæredygtig byudvikling.
I den fælles holdning anerkendes det, at udgifterne til bolig er støtteberettiget i henhold til
bestemmelserne i forordningen. I den fælles holdning begrænses også de beløb, der kan
tildeles til boligrelaterede udgifter, og det kræves, at sådanne udgifter er en del af en integreret
byudviklingsplan og er begrænset til offentligtejede flerfamilieboliger. Kommissionens
gennemførelsesforordning vil præcisere kriterierne for at indkredse de byområder, der står
over for eller er truet af social nød og fysisk forfald, og den nøjagtige liste over støtte-
berettigede foranstaltninger.
Henvisningen til det tværregionale samarbejde findes også i artikel 19, stk. 2, om udvælgelsen
af foranstaltninger, jf. ændringsforslag 108.
4.2.
Ændringsforslag, der ikke er medtaget i den fælles holdning
Ændringsforslag 44 - 59 og 61 - 64 til artikel 5, som tilføjer nye interventionsområder for
EFRU inden for målet "regional konkurrenceevne og beskæftigelse", blev ikke godkendt som
sådan. For at udvide anvendelsesområdet for målet "regional konkurrenceevne og
beskæftigelse" blev artikel 5 imidlertid ændret i den fælles holdning, således at EFRU
hovedsageligt (men ikke udelukkende) vil rette sin hjælp mod de tre nævnte hovedtemaer.
Der blev fremsat en række ændringsforslag, som sigtede mod at udvide formålet og
interventionsområdet i forbindelse med EFRU (ændringsforslag 18 til 24) og de prioriterede
områder, der er nævnt i Kommissionens forslag, vedrørende målene "konvergens" og "euro-
pæisk territorialt samarbejde" (ændringsforslag 25, 26 og 28 til 43 til artikel 4 om anvendel-
DA
4
DA
kom (2004) 0495 - Ingen titel
1446474_0005.png
sesområdet for målet "konvergens"; ændringsforslag 66 til 72, 73, 75 til 79 og 81 til artikel 6
om det "europæiske territoriale samarbejde"). Disse ændringsforslag er ikke medtaget.
For at opretholde en større koncentration af interventioner inden for en række prioriterede
emner blev de fremsatte ændringsforslag til artikel 8, 9, 10 og 11 om behandlingen af særlige
territoriale karakteristika (ændringsforslag 83 til 90) heller ikke godkendt.
Idet indholdet af de operationelle programmer for målet "europæisk territorialt samarbejde"
skal være så tæt som muligt på indholdet i de øvrige to måls operationelle programmer, er
ændringsforslag 91 - 100 til artikel 12, som udvider anmodningerne om indholdet i disse
operationelle programmer, ikke blevet indarbejdet.
Ændringsforslag 103. Bestemmelserne i forordningen skal være i overensstemmelse med den
institutionelle opbygning i den enkelte medlemsstat og overvågningsudvalgenes beføjelser.
Styrkelsen af partnerskabet er af virkelig central betydning. Dog hører udpegelsen af de
partnere, der deltager i overvågningsudvalget, ind under udvalgenes kompetenceområde.
4.3.
Forældede ændringsforslag
Idet betragtning (10) i den fælles holdning er blevet ændret, er ændringsforslag 8 om de
programmer, som EFRU støtter økonomisk, og deres støtte til diversificeringen af økonomien
i landområder ikke medtaget. Ændringsforslag 104 og 105 falder uden for forordningen om
EFRU og kan ikke godkendes. Bestemmelserne om godkendelse af de operationelle
programmer behandles i den almindelige forordning. Bestemmelser om åbenhed med hensyn
til de endelige støttemodtagere er fastlagt i en anden forordning. Kommissionens forslag til en
forordning om generelle bestemmelser for gennemførelsen af programmer, som modtager
støtte af fondene, indeholder forpligtelser om oplysning og offentliggørelse, og Kommis-
sionens gennemførelsesforordning synes at være det mest hensigtsmæssige retsgrundlag med
hensyn til forpligtelsen om offentliggørelse af de endelige støttemodtageres navne.
Som følge af ændringer i teksten er ændringsforslag 101 og 102 nu uden relevans.
Udpegelsen af kontrolinstansen hører ind under forvaltningsmyndighedens kompetence-
område. Derfor er ændringsforslag 106 og 107 til artikel 15 og 16 uden relevans.
5.
KONKLUSION
Selvom Kommissionen ville have foretrukket at beholde forordningens oprindelige anven-
delsesområde, er den af den opfattelse, at den fælles holdning, vedtaget den 12. juni 2006 ved
enstemmigt stort set følger forslagets formål og tilgang og indeholder en række betydelige
ændringsforslag fra Europa-Parlamentet, og Kommissionen kan derfor støtte den fælles
holdning. Kommissionen vil, når den sammen med medlemsstaterne behandler de
operationelle programmer med henblik på vedtagelse, være særligt opmærksom på at sikre, at
merværdien ved Fællesskabets samfinansierede samhørighedspolitik bevares, og at den del,
der anvendes til investering i innovation og vækst, er passende.
DA
5
DA