Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0496
Offentligt
1445122_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den
7.3.2006
KOM(2006) 94 endelig.
2004/0168 (COD)
Ændret forslag
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om oprettelse af en europæisk gruppe for territorialt samarbejde (EGTS)
(forelagt af Kommissionen i overensstemmelse med traktatens artikel 250, stk. 2)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445122_0002.png
BEGRUNDELSE
I betragtning af de betydelige vanskeligheder, som medlemsstaterne, regionerne og de
lokale myndigheder har haft med at iværksætte og forvalte foranstaltninger for
grænseoverskridende, tværnationalt og interregionalt samarbejde inden for rammerne
af de forskellige nationale lovgivninger og procedurer, er det nødvendigt at træffe
passende foranstaltninger på fællesskabsplan for at imødegå disse vanskeligheder. De
bestående instrumenter, såsom den europæiske økonomiske firmagruppe, på
fællesskabsplan eller oprettet ved bilaterale eller multilaterale aftaler har vist sig dårligt
egnede til at tilvejebringe et struktureret samarbejde om strukturfondsprogrammerne
under fællesskabsinitiativet INTERREG i programmeringsperioden 2000-2006.
Regionsudvalget har blandt andre opfordret Kommissionen til at overveje at oprette et
fællesskabsinstrument.
En harmonisk udvikling af hele Fællesskabet og en styrkelse af den økonomiske, sociale
og territoriale samhørighed forudsætter en styrkelse af det grænseoverskridende
samarbejde og vedtagelse af foranstaltninger til at forbedre betingelserne for
gennemførelse af samarbejde af enhver art. I den forbindelse er det i traktatens
artikel 159, stk. 3, fastsat, at der ud over de fonde, der er omhandlet i stk. 1 i nævnte
artikel, kan vedtages særlige aktioner med henblik på at opnå det mål om økonomisk og
social samhørighed, der er opstillet i traktaten. Forslaget skal vedtages i henhold til
bestemmelserne om fælles beslutningstagning (traktatens artikel 251).
For at overvinde de bestående hindringer for territorialt samarbejde er det nødvendigt
at indføre et samarbejdsinstrument på fællesskabsplan, som giver mulighed for på
Fællesskabets område at oprette samarbejdsgrupper, der har status som juridisk
person, med betegnelsen “europæiske grupper for territorialt samarbejde” (EGTS).
Oprettelsen af en EGTS bør være frivillig.
En EGTS vil kunne handle på vegne af sine medlemmer, herunder navnlig de regionale
og lokale myndigheder, den omfatter, og for disses regning. De opgaver og beføjelser,
som delegeres til en EGTS, bør fastlægges af medlemmerne i en aftale om europæisk
territorialt samarbejde. En EGTS skal kunne handle i forbindelse med gennemførelsen
af programmer for samarbejde, der medfinansieres af Fællesskabet, f.eks. af
strukturfondene, eller alle andre samarbejdsaktioner, der iværksættes alene på
medlemsstaternes og/eller deres regionale eller lokale myndigheders initiativ med eller
uden et finansielt bidrag fra Fællesskabet.
For at begrænse forordningen til det strengt nødvendige, skal den nationale lovgivning
om, hvorledes tilsvarende grupper, der oprettes i henhold til national ret, skal fungere,
anvendes på anliggender, som ikke er omfattet af forordningen eller EGTS’ vedtægter.
Sagsforløbet
Forslaget kan betragtes som værende af stor politisk betydning. Europa-Parlamentet
udtalte sig under førstebehandlingen til fordel for et nyt samarbejdsinstrument og
stillede flere ændringsforslag, medens Rådets arbejdsgruppe stadig har forslaget under
behandling, idet der foreligger særlig tvivl om de eventuelle konsekvenser, hvis
gruppens målsætning ikke udstikkes klart, og om, hvilke foranstaltninger der skal
træffes til at kontrollere dens lovlighed og dens handlingers lovformelighed. I
medlemsstaterne er nogle regioner i grænseområder meget interesseret i at få et sådant
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445122_0003.png
instrument, hvis det skaber mulighed for samarbejde med tilgrænsende regioner på en
fleksibel måde og med en høj grad af selvstændighed i forholdet til
centraladministrationerne og regeringerne. Instrumentet skal ses som et supplement til
lignende initiativer på nationalt plan og i Europarådets regi (f.eks. Euroregionerne).
Regionsudvalget har vedtaget en resolution, som stærkt støtter Kommissionens initiativ.
Europa-Parlamentets betænkning (ordfører Jan Olbrycht) støtter i almindelighed
Kommissionens forslag om at oprette et nyt instrument til at lette samarbejde.
Ordførerens forslag sigter mod at forbedre teksten og at tilføje nogle emner, som ikke
findes i Kommissionens forslag, eller som ikke fremgår tydeligt nok af det.
Kommissionen har accepteret flertallet af ændringsforslagene, som blev vedtaget med et
stort flertal på plenarmødet den 6. juli 2005, da de hjælper til at tydeliggøre teksten og
er i overensstemmelse med målet med Kommissionens forslag.
Opfølgning af Europa-Parlamentets ændringsforslag
Kommissionen har fuldt ud accepteret 17 ændringsforslag. For det første accepterer
Kommissionen at omdøbe gruppen til “europæisk gruppe for territorialt samarbejde”
(EGTS) hele vejen igennem teksten, således at gruppen kan dække alle former for
“territorialt” samarbejde: grænseoverskridende, transnationalt eller interregionalt
(titel, betragtning 1, 5, 6, 7, 10, 12, 16, overskriften til artikel 1, artikel 1, artikel 3,
overskriften til artikel 4 og artikel 4).
Derefter accepterer Kommissionen at udelukke finansielt ansvar for medlemsstaterne,
når EGTS anvendes uden om forvaltningen af strukturfondene (artikel 3, stk. 4).
Forordningen skal desuden fastsætte, hvad den gældende lovgivning er, nemlig
lovgivningen i den medlemsstat, hvor EGTS har sit hjemsted (artikel 1A, stk. 2). Andre
aspekter er tydeliggjort i betragtning 7, 8 og 15 og i artikel 1, stk. 3).
Andre 17 ændringsforslag er acceptable i princippet/substansen med forbehold af en
omskrivning. I følgende betragtning og artikler foretrækker Kommissionen en
alternativ formulering: betragtning 11, artikel 2, stk. 3, artikel 3, stk. 2, artikel 4, stk. 1,
og artikel 8, stk. 1.
Kommissionen går med til at tydeliggøre det egentlige mål med EGTS: en EGTS
oprettes til at forvalte et samarbejdsprogram, som medfinansieres af Fællesskabet,
særlig under det fremtidige mål 3, eller den oprettes til at gennemføre enhver anden
samarbejdsforanstaltning (betragtning 12, artikel 1, stk. 2, og artikel 3, stk. 3).
Kommissionen foreslår, at der hele vejen igennem forordningsteksten skelnes mellem et
EGTS-medlems “magtbeføjelser” eller “beføjelser” på den ene side og uddelegering af
“opgaver” til EGTS på den anden side (betragtning 11 og artikel 2, stk. 3, overskriften
til artikel 3 og artikel 3, stk. 2).
Forordningen bør indeholde passende bestemmelser om medlemsstaternes ret til at føre
tilsyn og udøve kontrol. Initiativet til oprettelse af en EGTS skal dog fortsat komme fra
de potentielle medlemmer, og der må ikke skabes yderligere hindringer. Tilsynsretten
kan ikke blot gælde anliggender vedrørende forvaltning af midler, men også retten til at
kontrollere, om medlemmerne kan uddelegere udførelsen af opgaver til en EGTS (ny
artikel 2A).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445122_0004.png
Kommissionen foreslår, at lovgivningen om, hvordan tilsvarende grupper oprettes i
henhold til national ret i den medlemsstat, hvor EGTS har sit hjemsted, skal anvendes
på EGTS, ikke blot med hensyn til registreringen af EGTS – som Europa-Parlamentet
anmoder om – men også andre aspekter, som ikke reguleres ved forordningen
(artikel 1A, stk. 2, og artikel 5, stk. 4).
Kommissionen foreslår at tydeliggøre sondringen mellem de elementer, der skal
omfattes af aftalen (artikel 4), og dem, der skal omfattes af vedtægterne (artikel 5):
vedtægterne omfatter alle elementer i aftalen, alle elementer nævnt i artikel 5 og
eventuelt andre elementer, som medlemmerne enes om. Aftalen omfatter kun elementer,
som sætter medlemsstaterne i stand til at kontrollere, om medlemmerne kan uddelegere
udførelsen af opgaver til en EGTS ifølge den relevante nationale lovgivning, og om målet
med en EGTS er i overensstemmelse med denne forordning.
Kommissionen accepterer ændringen vedrørende betragtning 16 i substansen, men
holder
sig
til
standardformuleringen
vedrørende
subsidiaritets-
og
proportionalitetsprincipperne.
Hvad angår definitionen af “andre organer” i artikel 2, stk. 1, foretrækker
Kommissionen en henvisning til en eksisterende definition (som accepteret for
strukturfondene i almindelighed), snarere end at skabe en ny. Kommissionen går med til
at koncentrere bestemmelserne vedrørende medlemmernes ansvar i artikel 5, stk. 2,
litra d). Men med ændringsforslag 31 udgår elementer, som Kommissionen mener er
nødvendige.
En gruppe på to ændringsforslag er desuden kun til dels acceptabel: i artikel 4, stk. 2,
kan Kommissionen kun acceptere, at aftalen meddeles de berørte medlemsstater og
Regionsudvalget. Hvad angår en EGTS’ obligatoriske organer, definerer Kommissionen
nu forsamlingen og direktøren som obligatoriske organer i artikel 6, stk. 1.
Endelig tydeliggør Kommissionen ordlyden af artikel 4, stk. 1, litra f), i den engelske
udgave for at bringe den på linje med den franske udgave, ordlyden af artikel 3, stk. 5,
og artikel 5, stk. 2, litra e), for at hindre enhver misforståelse, overskriften til artikel 8
for at bringe den på linje med eksisterende lovgivning og lader andet punktum i
artikel 9 udgå for at muliggøre oprettelse af EGTS inden begyndelsen af næste
programmeringsperiode (dvs. 1. januar 2007).
Kommissionen ændrer i medfør af traktatens artikel 250, stk. 2, sit forslag i
overensstemmelse med følgende tekst. Da ændringerne berører et relativt kort
lovgivningsforslag, præsenteres teksten i en konsolideret udgave.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445122_0005.png
2004/0168 (COD)
Ændret forslag
forslag til
EUROPA-PARLAMENTETS OG RÅDETS FORORDNING
om oprettelse
indførelse
af en europæisk gruppe for territorialt
grænsoverskridende
samarbejde (EGTS)(EGGS)
EUROPA-PARLAMENTET OG RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 159,
stk. 3,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
1
,
under henvisning til udtalelse fra Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
2
,
under henvisning til udtalelse fra Regionsudvalget
3
,
efter proceduren i traktatens artikel 251
4
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
Traktatens artikel 159, stk. 3, fastsætter, at der ud over de fonde, der er omhandlet i
stk. 1 i nævnte artikel, kan vedtages særlige aktioner med henblik på at nå det mål om
økonomisk og social samhørighed, der er opstillet i traktaten. En harmonisk udvikling
af hele Fællesskabet og en styrkelse af den økonomiske,
og
sociale og territoriale
samhørighed forudsætter en styrkelse af det grænseoverskridende samarbejde. Med
henblik herpå bør der vedtages de fornødne foranstaltninger for at forbedre
betingelserne for gennemførelse af foranstaltninger for grænseoverskridende
samarbejde.
Som følge af de betydelige vanskeligheder, som medlemsstaterne, navnlig regionerne
og de lokale myndigheder, har haft med at iværksætte og forvalte foranstaltninger for
grænseoverskridende, transnationalt og interregionalt samarbejde inden for rammerne
af de forskellige nationale lovgivninger og procedurer, er det nødvendigt at træffe
passende foranstaltninger til at imødegå disse vanskeligheder.
Under hensyntagen til det øgede antal lande- og havgrænser i Fællesskabet som følge
af udvidelsen er det nødvendigt at fremme en styrkelse af det grænseoverskridende,
transnationale og interregionale samarbejde i Fællesskabet.
(2)
(3)
1
2
3
4
EUT C af , s. .
EUT C af , s. .
EUT C af , s. .
EUT C af , s. .
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445122_0006.png
(4)
De bestående instrumenter, såsom den europæiske økonomiske firmagruppe, har vist
sig dårligt egnede til at tilvejebringe et struktureret samarbejde om
strukturfondsprogrammerne under INTERREG-initiativet i programmeringsperioden
2000-2006.
Ved Rådets forordning (EF) nr. (…) om almindelige bestemmelser for Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling, Den Europæiske Socialfond og
Samhørighedsfonden øges de midler, der stilles til rådighed for europæisk territorialt
samarbejde.
Det er også nødvendigt at fremme og følge de foranstaltninger for
grænseoverskridende samarbejde, der gennemføres uden finansiel støtte fra
Fællesskabet.
For at overvinde de bestående hindringer for grænseoverskridende samarbejde er det
nødvendigt at indføre et samarbejdsinstrument på fællesskabsplan, som giver
mulighed for på Fællesskabets område at oprette samarbejdsgrupper, der har status
som juridisk person, med betegnelsen “europæiske grupper for
territorialt
grænseoverskridende samarbejde”
(EGTS)(EGGS).
Oprettelsen af en EGTGS bør
være frivillig.
Det bør være frivilligt at fortsætte med at anvende aftaler om
grænseoverskridende, transnationalt eller interregionalt samarbejde mellem
medlemsstaterne og/eller regionale og lokale myndigheder.
(5)
(6)
(7)
(8)
(9)(8)
En
EGTSEGGS
bør kunne handle på vegne af sine medlemmer, herunder navnlig de
regionale og lokale myndigheder, den omfatter, og for disses regning.
(10)(9) EGTS’EGGS’
De opgaver og beføjelser, som delegeres til en EGGS,
børskal
fastlægges i en “aftale om
en
europæisk
gruppe for territorialt
grænseoverskridende
samarbejde”.
(11)(10)
Medlemmerne
af EGTS bør kunne
kan beslutte at oprette en EGGS som en
særskilt juridisk person eller at overdrage det til et af medlemmerne at varetage dens
opgaver.
(12)(11)
En
EGTSEGGS børskal
kunne handle enten i forbindelse med
gennemførelsen af programmer for territorialt grænseoverskridende samarbejde, der
medfinansieres af Fællesskabet, f.eks. af strukturfondene i henhold til forordning (EF)
nr. (…) og forordning (EF) nr. (…) om Den Europæiske Fond for Regionaludvikling,
og af programmer for tværnationalt og interregionalt samarbejde, samt i forbindelse
med gennemførelsen af programmer for grænseoverskridende samarbejde, som
medlemsstaterne og deres regioner og lokale myndigheder selv tager initiativ til uden
finansiel støtte fra Fællesskabet.
(13)(12)
Det bør præciseres, at d
De
regionale og lokale myndigheders og
medlemsstaternes økonomiske ansvar
bør
ikke påvirkes af oprettelsen af
EGTS’er
EGGS’er, hverken hvad angår forvaltningen af fællesskabsmidler eller nationale
midler.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445122_0007.png
(14)(13)
Det bør præciseres, at d
De
beføjelser, som de regionale og lokale
myndigheder udøver som ordensmyndighed, f.eks. politi- og lovgivningsmagt,
bør
ikke
omfattes af en
kan overdrages ved aftale.
(15)(14)
Det er nødvendigt, at en
EGTSEGGS skal
fastlægger egne vedtægter og
opretter egne organer
smat,
ligesom den bør fastsætte egne budgetregler og
bestemmelser om det finansielle ansvar.
Da
målene for foranstaltningen, der skal bidrage til at forbedre vilkårene
(16)(15)
det er ikke muligt for medlemsstaterne på en effektiv måde at skabe de betingelser for
det
territoriale
grænseoverskridende samarbejde, der nærmere er fastlagt i denne
forordning,
ikke i tilstrækkelig grad
kan
opfyldes af medlemsstaterne på grund af
indbyrdes afvigende nationale lovgivninger og procedurer, og da de på grund af
mangel på hensigtsmæssige løsninger ved hjælp af eksisterende
fællesskabsinstrumenter bedre kan opfyldes
dette bedre gøres på fællesskabsplan,
og kan Fællesskabet kan derfor træffe foranstaltninger i overensstemmelse med
subsidiaritetsprincippet i traktatens artikel 5. I overensstemmelse med det
proportionalitetsprincip, der er opstillet i nævnte artikel, går nærværende forordning
ikke ud over, hvad der er nødvendigt for at nå de tilstræbte mål, idet oprettelsen af en
EGTSEGGS
er frivillig, og de enkelte medlemsstaters forfatningssystemer respekteres
-
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
Europæisk gruppe for territorialt
grænseoverskridende
samarbejde – gruppens art
1.
Der kan på Fællesskabets område oprettes samarbejdsgrupper
I
overensstemmelse med de i denne forordning fastlagte betingelser og regler kan der
på Fællesskabets område oprettes en samarbejdsgruppe i form af europæiske grupper
for
territorialt
grænseoverskridende samarbejde, i det følgende benævnt ”EGTGS”,
på de i denne forordning fastsatte betingelser og vilkår.
En EGGS har status som juridisk person.
2.
EGTS’ formål
Formålet med en EGGS er at lette og fremme
økonomiske eller
sociale foranstaltninger fordet
grænseoverskridende,
tværnationalt og
interregionalt
samarbejde,
i det følgende benævnt ”territorialt samarbejde”,
mellem
dens
medlemmer sstaterne,
jf. artikel 2, stk. 1, i to eller flere
medlemsstater med sigte
og mellem de regionale og lokale myndigheder med
henblik på at styrke den økonomiske
og
sociale og territoriale samhørighed.
Den kan også med samme mål for øje have til formål at lette og fremme det
tværnationale og interregionale samarbejde.
3.
EGTS har status som juridisk person. Den har i hver medlemsstat den mest
udstrakte retsevne, som tillægges juridiske personer i henhold til national ret;
den kan i særdeleshed erhverve og afhænde fast ejendom og løsøre og optræde
som part i retssager.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445122_0008.png
Artikel 1A
Lovvalg
1.
EGTS reguleres ved følgende:
a)
denne forordning
b)
aftalens og vedtægternes bestemmelser, når dette udtrykkeligt tillades ved
denne forordning
c)
i tilfælde, der ikke eller kun til dels reguleres ved denne forordning,
medlemsstaternes lovgivning om nationale grupper af samme art og med
samme formål i den medlemsstat, hvor EGTS har sit hjemsted.
2.
Den lovgivning, der finder anvendelse ved fortolkning og anvendelse af den
aftale, som er omhandlet i artikel 4, stk. 1, litra d), er lovgivningen i den
medlemsstat, hvor EGTS har sit hjemsted.
Artikel 2
Sammensætning
1.
2.
3.
1.
En EGGS kan omfatte medlemsstater og regionale og lokale myndigheder samt
andre lokale offentlige organer, i det følgende benævnt ”medlemmerne”.
Beslutningen om at oprette en EGGS træffes på medlemmernes initiativ.
Medlemmerne kan beslutte at oprette en EGGS som en særskilt juridisk person eller
at overdrage det til et af medlemmerne at varetage dens opgaver.
EGTS består af medlemmer, som tilhører en eller flere af følgende kategorier
eller sammenslutninger, hvis medlemmer tilhører en eller flere af disse
kategorier:
a)
b)
c)
medlemsstaterne
regionale myndigheder
lokale myndigheder eller
d)
offentligretlige organer som defineret i artikel 1, stk. 9, andet afsnit, i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2004/18/EF af 31. marts 2004 om
samordning
af
fremgangsmåderne
ved
indgåelse
af
offentlige
vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge-
og anlægskontrakter5,
i det følgende benævnt ”medlemmer”.
2.
Beslutningen om at oprette en EGTS træffes på medlemmernes initiativ.
5
EUT L 134 af 30.4.2004, s. 114.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445122_0009.png
3.
Medlemmerne af en EGTS kan beslutte at overdrage sine opgaver til et af
medlemmerne.
Artikel 2A
Kontrol
1.
Inden oprettelsen af en EGTS udarbejder medlemmerne et udkast til aftale, jf.
artikel 4, som meddeles de medlemsstater, hvor medlemmerne er etableret.
Inden to måneder efter modtagelsen af aftaleudkastet sikrer de berørte
medlemsstater sig, at de i aftaleudkastet nævnte opgaver er forenelige med
denne forordning og henhører under medlemmernes beføjelser ifølge deres
respektive nationale lovgivning.
Hvis en medlemsstat skønner, at de i aftaleudkastet nævnte opgaver ikke er
forenelige med denne forordning, eller at de ikke henhører under de på dens
område etablerede medlemmers beføjelser, sender den en begrundelse herfor til
medlemmerne.
Hvis medlemsstaterne ikke reagerer inden for to måneder, anses aftaleudkastet
for at være godkendt.
2.
Efter dannelsen af en EGTS har de kompetente myndigheder i den medlemsstat, hvor
EGTS har sit hjemsted, ret til i overensstemmelse med gældende national lovgivning
at føre tilsyn med EGTS’ handlinger og forvaltning af offentlige midler.
Den medlemsstat, hvor EGTS har sit hjemsted, underretter de andre medlemsstater,
der berøres af aftalen, om resultaterne af kontrolforanstaltninger, der gennemføres i
overensstemmelse med stk. 2.
Artikel 3
OpgaverBeføjelser
3.
1.
En
EGTSEGGS
udfører de opgaver, som medlemmerne har overdraget til den i
overensstemmelse med denne forordning. Dens beføjelseropgaver fastlægges i en
aftale om europæisk
territorialtgrænseoverskridende
samarbejde, i det følgende
benævnt ”aftale”, som medlemmerne indgår i overensstemmelse med artikel 4.
EGTS handler inden for rammerne af de opgaver, som tildeles den
Inden for
rammerne af de overdragne opgaver handler en EGGS på vegne af sine medlemmer
og for disses regning. I den forbindelse besidder en EGGS samme retsevne, som
juridiske personer har ifølge national ret.
En
EGTS
EGGS kan få til opgave
- at gennemføre
territoriale samarbejdsprogrammer
for grænseoverskridende
samarbejde, der medfinansieres af Fællesskabet,
særlig viaf.eks.
af strukturfondene,
eller
- at gennemføre
alle økonomiske og socialeenhver
anden foranstaltninger
til
territorialtvedrørende
grænseoverskridende samarbejde
på foranledning alene af
2.
3.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445122_0010.png
de i artikel 2, stk. 1, nævnte organer,
med eller uden finansielt
bidrag
støtte fra
Fællesskabet.
Oprettelsen af en
EGTSEGGS
ændrer intet ved medlemmernes eller
medlemsstaternes finansielle ansvar, hverken hvad angår fællesskabsmidlerne eller
de nationale midler.
4.
Uden at dette berører medlemsstaternes finansielle ansvar i forbindelse med
EF-midler, der administreres af EGTS, pådrager medlemsstaterne sig ikke
noget finansielt ansvar som følge af denne forordning i forbindelse med en
EGTS, som de ikke er medlem af.En
aftale kan ikke omfatte overdragelse af
offentlige magtbeføjelser, f.eks. politi- eller lovgivningsmagt.
En aftale kan ikke omfatte overdragelse af offentlige magtbeføjelser, f.eks. politi-
eller lovgivningsmagt.
De opgaver, som overdrages EGTS ved aftalen, må ikke
vedrøre udøvelsen af offentlig myndighed i funktioner, som skal sikre statens
eller andre offentlige myndigheders almene interesser, såsom politi og
lovgivningsmagt.
Artikel 4
Aftale om europæisk territorialtgrænseoverskridende samarbejde
1.
EGTS er genstand for en aftale, hvori præciseres
a)
EGTS’ navn og adressen på dets hjemsted
5.
b)
EGTS’ formål og opgaver, dens varighed og betingelserne for dens
opløsning
c)
d)
e)
listen over dens medlemmer
den gældende ret for fortolkningen og håndhævelsen af aftalen
ordninger for gensidig anerkendelse af kontrol og
f)
de betingelser i national ret, der gælder for koncessioner og beføjelser,
som det offentlige overdrager til EGTS i forbindelse med territorialt
samarbejde.
2.
3.
4.
5.
I aftalen præciseres EGGS’ens opgaver, dens varighed og betingelserne for dens
opløsning.
Aftalen gælder kun for det grænseoverskridende samarbejde, der fastlægges af
medlemmerne.
I aftalen fastlægges de enkelte medlemmers ansvar over for EGGS’en og over for
tredjemand.
Det fastsættes i aftalen, hvilken lovgivning der finder anvendelse ved fortolkning og
anvendelse af aftalen. Denne lovgivning skal være lovgivningen i en af de berørte
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445122_0011.png
medlemsstater. Ved eventuelle tvister mellem medlemmerne er det domstolene i den
medlemsstat, hvis lovgivning er valgt, der er kompetente.
6.
7.
I aftalen fastlægges de nærmere regler for gensidig anerkendelse, hvad angår kontrol.
De betingelser, der gælder for koncessioner og beføjelser, det offentlige har
overdraget til EGGS’en i forbindelse med det grænseoverskridende samarbejde, skal
fastlægges i aftalen på grundlag af de gældende nationale lovgivninger.
Aftalen indgås af medlemmerne efter afslutning af den i artikel 2A nævnte
procedure. Medlemmerne underretter de berørte medlemsstater og
Regionsudvalget om aftalenAftalen
meddeles til alle medlemmerne og til
medlemsstaterne.
Artikel 5
Vedtægter
1.
2.
En
EGTSEGGS
fastlægger sine vedtægter på grundlag af aftalen.
Vedtægterne for en EGGS skal navnlig indeholder
mindst alle aftalens
bestemmelser
samt følgende bestemmelser
om:
a)
b)
c)
ad)
Listen over dens medlemmer
EGGS’ens formål og opgaver og forholdet til dens medlemmer
Dens betegnelse og adressen på dens hjemsted
driftsprincipperne for gruppensDens organer samt dissesog
deres
beføjelser såvel som,
dens virkemåde og
antallet af
medlemsrepræsentanter
for medlemmerne i de relevante organer
EGTS’ beslutningsprocedurer
arbejdssprog
8.2.
be)
cf)
dg) de nærmere regler for EGTS’ virke, bl.a. hvad angår forvaltning af
personale, ansættelse af personale og ansættelseskontrakternes art, så der
sikres den fornødne stabilitet i samarbejdsforanstaltningerne
eh)
dDe nærmere regler for medlemmernes finansielle bidrag,
samt de
gældende regnskabs- og budgetreglerom
budget og regnskaber
samt hvert
af EGTS-medlemmernes eget ansvar i forbindelse med finansielle
anliggender og ansvarsdelingen mellem medlemmerne i forbindelse med
handlinger, som tilskrives EGTS, og
udpegelseUdpegning af et uafhængigt de organer, der skal foretage
finanskontrolfinansiel kontrol og uafhænig ekstern revision.
fi)
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445122_0012.png
3.
Hvis
EGTS’EGGS’ens
opgaver i overensstemmelse med artikel
32,
stk.
23,
overdrages til et af medlemmerne, kan vedtægternes indhold indgå som en del af
aftalen.
Vedtægterne registreres og/eller offentliggøres efter gældende lovgivning
vedrørende registrering og/eller offentliggørelse af nationale grupper af samme
art og med samme formål. EGTS opnår status som juridisk person på dagen for
registreringen og/eller offentliggørelsen.Når
vedtægterne er vedtaget, er EGGS’en
beføjet til at handle i overensstemmelse med artikel 3, stk. 2.
Artikel 6
Organer
4.
1.
En EGGS repræsenteres ved en direktør, der handler på dens vegne og for dens
regningEGTS’
organer er en forsamling og en direktør.
En EGGS kan oprette en fForsamlingen, der består af repræsentanter for
medlemmerne
af EGTS.
Direktøren repræsenterer EGTS og handler på dens vegne.
2.
Vedtægterne kan indeholde bestemmelse om andrefastsættes,
at der oprettes
supplerende organer.
Artikel 7
Budget
EGTSEn
EGGS udarbejder et
årsbudgetårligt
foreløbigt budget, som vedtages af
forsamlingenmedlemmerne.
Den udarbejder en årlig beretning om aktiviteterne, som
attesteres af eksperter, der er uafhængige af medlemmerne. Medlemmerne er økonomisk
ansvarlige i forhold til deres bidrag til budgettet, indtil EGGS’ens gæld er afviklet.
Udarbejdelsen af årsregnskaberne, herunder den dermed forbundne årsberetning, samt
revisionen og offentliggørelsen af disse regnskaber sker i overensstemmelse med
bestemmelserne i artikel 1A, stk. 1, litra b) og c).
Artikel 8
Meddelelse i
Den Europæiske Unions TidendeOffentliggørelse
EGTS sender inden ti arbejdsdage efter registreringen eller, hvis offentliggørelse af
vedtægterne er påkrævet i henhold til artikel 5, stk. 4, efter offentliggørelsen af
vedtægterne en anmodning til De Europæiske Fællesskabers Publikationskontor om
offentliggørelse i Den Europæiske Unions Tidende af en meddelelse om EGTS med
angivelse af dens navn, formål, medlemsliste og adresse på hjemstedet.
Efter offentliggørelsen af denne meddelelse anerkendes EGTS’ retsevne i hver
medlemsstat.
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445122_0013.png
En aftale om oprettelse af en EGGS, der kan handle i overensstemmelse med artikel 5, stk. 4,
skal offentliggøres i Den Europæiske Unions Tidende. Fra offentliggørelsestidspunktet
anerkendes EGGS’ens retsevne i hver medlemsstat.
Offentliggørelsen skal indeholde EGGS’ens betegnelse, dens formål, listen over dens
medlemmer og adressen for dens hjemsted.
Artikel 9
Ikrafttrædelse
Denne forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Den anvendes fra den 1. januar 2007.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Europa-Parlamentets vegne
Formand
På Rådets vegne
Formand
DA
13
DA