Europaudvalget 2004
KOM (2004) 0577
Offentligt
1445202_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 31.8.2004
KOM(2004) 577 endelig
2004/0197 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Det Europæiske Fællesskabs udtrædelse af konventionen om fiskeri og bevaring af
de levende rigdomskilder i Østersøen og Bælterne
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445202_0002.png
BEGRUNDELSE
Ved konventionen om fiskeri og bevaring af de levende rigdomskilder i Østersøen og
Bælterne (Gdansk-konventionen) af 1973 blev Den Internationale Østersø-fiskerikommission
(IBSFC) nedsat. IBSFC er den regionale fiskeriorganisation, der er ansvarlig for forvaltningen
af fiskeriet i Østersøen. Alle farvande i Østersøen henhører under national jurisdiktion, og
derfor er der ingen højsøområder. EF tiltrådte konventionen i 1983
1
.
IBSFC tager sig hovedsagelig af at fastsætte og tildele fiskerimuligheder på årsbasis for torsk,
laks, sild og brisling og udvikler og vedtager tekniske bevarelsesforanstaltninger for dette
fiskeri. BSFC stod ligeledes i spidsen for udarbejdelsen af fiskeriforanstaltninger inden for
rammerne af Agenda 21-planen for Østersøen, og den arbejder tæt sammen med HELCOM
om miljøspørgsmål, hvor den bl.a. har taget initiativ til genopretning af vildlaksebestandene i
floderne i Østersøområdet. IBSF har i øjeblikket seks kontraherende parter, nemlig Det
Europæiske Fællesskab, Estland, Letland, Litauen, Polen og Den Russiske Føderation.
Som følge af tiltrædelsen af Den Europæiske Union den 1. maj 2004 har disse fire nye
medlemsstater i henhold til artikel 6, stk. 12, i tiltrædelsesakten af 2003 pligt til at træffe de
nødvendige foranstaltninger med henblik på at træde ud af Gdansk-konventionen på
tiltrædelsesdatoen eller hurtigst muligt derefter. Efter Gdansk-konventionens bestemmelser
gælder en parts udtrædelse af konventionen, når depositarregeringen (Polen) underrettes
herom i løbet af 2004, fra den 31. december 2005. Når disse lande er trådt ud af konventionen,
er der kun to kontraherende parter tilbage, nemlig Det Europæiske Fællesskab og Den
Russiske Føderation. Mange af de gældende IBSFC-procedurer, som f.eks. beslutningstagning
med kvalificeret flertal (to tredjedele), bliver derfor forældede. Organisationen vil i praksis
blive et bilateralt forum.
IBSFC’s fremtid blev drøftet på organisationens årlige møde i Vilnius i september og oktober
2003. Samtlige delegationer med undtagelse af Den Russiske Føderation erkendte, at
organisationen i praksis ville blive overflødig fra den 1. januar 2005 som følge af udvidelsen
af Den Europæiske Union. De blev også enige om, at IBSFC’s nuværende arbejdsopgaver fra
denne dato vil kunne varetages bedre bilateralt af EF og Den Russiske Føderation.
Den Russiske Føderation, der vil være den eneste anden tilbageværende kontraherende part i
Gdansk-konventionen, har allerede gjort opmærksom på, at den ikke ønsker at opløse IBSFC.
Kommissionen mødtes med repræsentanter for Den Russiske Føderations statslige
fiskeriudvalg i oktober 2003, hvor den gjorde det klart, at den ville foretrække at opløse
IBSFC. Da Den Russiske Føderation kun er ansvarlig for ca. 5 % af fiskeressourcerne i
Østersøen inden for et meget begrænset område omkring Kaliningrad og Skt. Petersborg, og
da alle farvandene i Østersøen henhører under national jurisdiktion, er Kommissionen af den
opfattelse, at en international konvention mellem de to parter er en både uhensigtsmæssig og
unødvendig mekanisme for opfyldelse af parternes forpligtelse til at samarbejde om
fiskeriforvaltningen.
1
EFT L 237 af 26.9.1983, s. 4.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Fiskeressourcerne i Østersøen kan forvaltes langt bedre inden for rammerne af en bilateral
aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Den Russiske Føderation, der om nødvendigt
kan begrænses til Østersøen. En sådan aftale kan omfatte gensidig adgang til
fiskeressourcerne og udveksling af kvoter såvel som aftaler om tekniske foranstaltninger. Ved
en sådan aftale skal de eksisterende bilaterale aftaler mellem Den Russiske Føderation og
henholdsvis Estland, Finland, Letland, Litauen, Polen og Sverige desuden i henhold til
tiltrædelsestraktaterne integreres i én bilateral aftale.
Under forhandlingerne om et nyt fiskerisamarbejde med Den Russiske Føderation er det
nødvendigt at sikre, at der ikke opstår lakuner i fiskeriforvaltningen som følge af afviklingen
af Gdansk-konventionen efter Det Europæiske Fællesskabs udtrædelse. Dette vil sikre, at både
EF’s og Den Russiske Føderations forpligtelser opfyldes i fuldstændig overensstemmelse med
De Forenede Nationers havretskonvention og navnlig med bestemmelserne om bevarelse og
forvaltning af fiskebestandene.
Rådet anmodes om at vedtage dette forslag hurtigst muligt, således at Gdansk-konventionens
depositar kan underrettes om EF's udtrædelse inden den 31. december 2004.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445202_0004.png
2004/0197 (CNS)
Forslag til
RÅDETS AFGØRELSE
om Det Europæiske Fællesskabs udtrædelse af konventionen om fiskeri og bevaring af
de levende rigdomskilder i Østersøen og Bælterne
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig artikel 37,
sammenholdt med artikel 300, stk. 2, og artikel 300, stk. 3, første afsnit,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
3
,
og ud fra følgende betragtninger:
(1)
(2)
(3)
EF er kontraherende part i konventionen om fiskeri og bevaring af de levende
rigdomskilder i Østersøen og Bælterne
4
(Gdansk-konventionen).
Gdansk-konventionens artikel XIX indeholder bestemmelser om en parts udtrædelse
af konventionen.
Estland, Letland, Litauen og Polen har efter artikel 6, stk. 12, i tiltrædelsesakten af
2003 pligt til at træde ud af Gdansk-konventionen på datoen for deres tiltrædelse af
Den Europæiske Union eller hurtigst muligt derefter.
Når de nye medlemsstater er trådt ud af konventionen, er EF og Den Russiske
Føderation de eneste kontraherende parter i konventionen, og ca. 95 % af de farvande,
der henhører under konventionen, er EF-farvande.
At opretholde en international fiskeriorganisation for at forvalte fiskeriet i farvande,
der henhører under blot to parters jurisdiktion, er unødvendigt og ineffektivt. EF bør
derfor træde ud af Gdansk-konventionen -
(4)
(5)
2
3
4
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 237 af 25.7.1983, s. 4.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
TRUFFET FØLGENDE AFGØRELSE:
Artikel 1
Det Europæiske Fællesskab træder ud af konventionen om fiskeri og bevaring af de levende
rigdomskilder i Østersøen og Bælterne.
Artikel 2
Formanden for Rådet bemyndiges til at udpege de personer, der er beføjet til at underrette
depositaren for konventionen om fiskeri og bevaring af de levende rigdomskilder i Østersøen
og Bælterne om Det Europæiske Fællesskabs udtrædelse af konventionen.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
Formand
DA
5
DA