Europaudvalget 2004
KOM (2004) 0704
Offentligt
1445321_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 20.10.2004
KOM(2004) 704 endelig
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om udvidelse af den endelige udligningstold, der indførtes ved Rådets forordning (EF)
nr. 2597/1999 på importen af polyethylenterephthalatfolie (PET-folie) med oprindelse i
Indien til import af polyethylenterephthalatfolie (PET-folie) afsendt fra Brasilien og fra
Israel, uanset om varen er angivet med oprindelse i Brasilien eller Israel eller ej
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445321_0002.png
BEGRUNDELSE
1.
Rådet indførte ved forordning (EF) nr. 2597/1999 en endelig udligningstold på
importen af polyethylenterephthalatfolie (PET-folie) med oprindelse i Indien. Importen af
PET-folie med oprindelse i Indien er ligeledes omfattet af antidumpingtold, som indførtes i
2001 ved forordning (EF) nr. 1676/2001.
2.
Efter en anmodning indgivet af flere store EF-producenter af PET-folie indledte
Kommissionen i februar 2004 en undersøgelse af den påståede omgåelse af
antisubsidieforanstaltningerne vedrørende importen af PET-folie med oprindelse i Indien ved
import af PET-folie afsendt fra Brasilien og Israel.
3.
Undersøgelsen viste en betydelig stigning i importen til Fællesskabet af PET-folie
eksporteret fra Brasilien og fra Israel. Stigningen i importen fra disse lande faldt sammen med
indførelsen af udligningstolden på importen af PET-folie med oprindelse i Indien. Med
undtagelse af to selskaber (Terphane Ltda. i Brasilien og Jolybar Filmtechnic Converting Ltd.
i Israel) var det ikke muligt at fastlægge nogen økonomisk begrundelse eller tilstrækkelig
gyldig grund for denne praksis ud over forekomsten af foranstaltninger. De afhjælpende
virkninger af tolden undergraves i henseende til priser og mængder af de indførte varer, og
der foreligger bevis for subsidier i forbindelse med den pågældende vare.
4.
Det foreslås derfor, at den udligningstold på 19,1 %, der indførtes på importen af PET-
folie med oprindelse i Indien ved Rådets forordning (EF) nr. 2597/1999, udvides til import af
PET-folie afsendt fra Brasilien og Israel, uanset om varen er angivet med oprindelse i
Brasilien eller Israel eller ej, med undtagelse af PET-folie afsendt fra ovennævnte to
selskaber.
5.
Problemet omgåelse i forbindelse med WTO blev beskrevet fuldstændigt i forslaget til
den allerseneste ændring af grundforordningen.
1
1
KOM(2003) 799 endelig – stk. 5.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445321_0003.png
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om udvidelse af den endelige udligningstold, der indførtes ved Rådets forordning (EF)
nr. 2597/1999 på importen af polyethylenterephthalatfolie (PET-folie) med oprindelse i
Indien til import af polyethylenterephthalatfolie (PET-folie) afsendt fra Brasilien og fra
Israel, uanset om varen er angivet med oprindelse i Brasilien eller Israel eller ej
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab,
under henvisning til Rådets forordning (EF) nr. 2026/97 af 6. oktober 1997 om beskyttelse
mod subsidieret import fra lande, der ikke er medlemmer af Det Europæiske Fællesskab
2
(”grundforordningen”), særlig artikel 23,
under henvisning til forslag forelagt af Kommissionen efter høring af Det Rådgivende
Udvalg, og
ud fra følgende betragtninger:
A.
1.
(1)
PROCEDURE
Gældende foranstaltninger
3
Rådet indførte ved forordning (EF) nr. 2597/1999 (”den oprindelige forordning”) en
udligningstold på importen af polyethylenterephthalatfolie (”PET-folie”) med
oprindelse i Indien. Toldsatserne lå på mellem 3,8 % og 19,1 %.
Importen af PET-folie med oprindelse i Indien er også omfattet af en antidumpingtold
4
på mellem 0 % og 62,6 %, som indførtes ved Rådets forordning (EF) nr. 1676/2001 .
2.
Igangværende undersøgelser
(2)
(3)
Kommissionen offentliggjorde den 28. juni 2002 en meddelelse i De Europæiske
5
Fællesskabers Tidende om indledning af en delvis interimsundersøgelse i henhold til
artikel 19 i grundforordningen. Anmodningen var begrænset til en undersøgelse af
foranstaltningernes form, navnlig en undersøgelse af, hvorvidt et tilsagn fra ansøgeren
kan godtages. Denne fornyede undersøgelse er stadig i gang.
2
3
4
5
EFT L 288 af 21.10.1997, s.1. Forordning senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 461/2004 (EUT
L 77 af 13.3.2004, s.12).
EFT L 316 af 10.12.1999, s. 1.
EFT L 227 af 23.8.2001, s. 1.
EFT C 154 af 28.6.2002, s. 2.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445321_0004.png
(4)
Kommissionen offentliggjorde den 22. november 2003 en meddelelse i Den
6
Europæiske Unions Tidende om indledning af en delvis interimsundersøgelse i
7
henhold til artikel 11, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr. 384/96 , som var begrænset
til antidumpingforanstaltningernes form. Denne fornyede undersøgelse er stadig i
gang.
Kommissionen offentliggjorde den 19. februar 2004 en meddelelse i Den Europæiske
8
Unions Tidende om indledning af en delvis interimsundersøgelse i henhold til artikel
11, stk. 3, i Rådets forordning (EF) nr. 384/96, som var begrænset til spørgsmålet om
dumping i forbindelse med den indiske eksporterende producent Jindal Polyester
Limited. Denne fornyede undersøgelse er stadig i gang.
3.
Anmodning
(5)
(6)
Kommissionen modtog den 6. januar 2004 en anmodning i henhold til artikel 23, stk.
2, i grundforordningen (”anmodningen”) fra EF-producenterne DuPont Teijin Films,
Mitsubishi Polyester Film GmbH og Nuroll SpA (”ansøgerne”) om en undersøgelse af
den påståede omgåelse af udligningsforanstaltningerne vedrørende importen af PET-
folie med oprindelse i Indien. Ansøgerne tegner sig for en væsentlig del af
produktionen i Fællesskabet af PET-folie.
Ansøgerne hævdede og fremlagde tilstrækkeligt bevis for, at der efter indførelsen af
foranstaltninger for importen af PET-folie med oprindelse i Indien var sket betydelige
ændringer i handelsmønsteret for eksporten til Fællesskabet af PET-folie fra Indien,
Brasilien og Israel. Det hævdedes, at disse ændringer i handelsmønstret skyldtes
omladning via Brasilien og Israel af PET-folie med oprindelse i Indien. Der var
angiveligt ikke nogen tilstrækkelig gyldig grund eller økonomisk begrundelse for
nævnte ændringer ud over indførelsen af told på importen af PET-folie fra Indien.
Ansøgeren hævdede endelig og fremlagde umiddelbart bevis for, at de afhjælpende
virkninger af denne told blev undergravet både i henseende til mængder og priser. Det
hævdedes, at betydelige mængder af importeret PET-folie fra Brasilien og Israel
tilsyneladende har erstattet importen af PET-folie med oprindelse i Indien. Desuden
fremlagde ansøgeren umiddelbart bevis for, at der i forbindelse med PET-folie med
oprindelse i Indien fortsat modtages subsidier, som det i den oprindelige undersøgelse
blev fastslået er udligningsberettigede.
4.
Indledning af en undersøgelse
9
(7)
(8)
(9)
Kommissionen
indledte
ved
forordning
(EF)
nr.
283/2004
(”indledningsforordningen”) en undersøgelse af den mulige omgåelse af
udligningsforanstaltningerne vedrørende importen af PET-folie med oprindelse i
Indien ved import af PET-folie afsendt fra Brasilien og fra Israel, uanset om varen er
angivet med oprindelse i Brasilien eller Israel eller ej, og pålagde i henhold til artikel
6
7
8
9
EUT C 281 af 22.11.2003, s. 4.
EFT L 56 af 6.3.1996, s. 1. Forordning senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 461/2004 (EUT L
77 af 13.3.2004, s.12).
EUT C 43 af 19.2.2004, s.14.
EUT L 49 af 19.2.2004, s. 25.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445321_0005.png
23, stk. 2, og artikel 24, stk. 5, i grundforordningen toldmyndighederne fra den 20.
februar 2004 at registrere importen af PET-folie afsendt fra Brasilien og fra Israel,
uanset om varen er angivet med oprindelse i Brasilien eller Israel eller ej.
Kommissionen underrettede myndighederne i Indien, Brasilien og Israel om
indledningen af undersøgelsen. Samtidig indledte Kommissionen også ved forordning
10
(EF) nr. 284/2004
en undersøgelse af den mulige omgåelse af
antidumpingforanstaltningerne vedrørende import af PET-folie med oprindelse i
Indien ved import af PET-folie afsendt fra Brasilien og fra Israel, uanset om varen er
angivet med oprindelse i Brasilien eller Israel eller ej. Resultaterne af den pågældende
undersøgelse findes i Rådets forordning (EF) nr. ---/2004.
(10)
De indiske myndigheder oplyste, at det efter deres opfattelse ikke er tilladt at fortage
undersøgelser vedrørende omgåelse, hverken i henhold til aftalen om anvendelse af
artikel VI i den almindelige overenskomst om told og udenrigshandel 1994 eller
aftalen om subsidier og udligningsforanstaltninger. Denne påstand blev afvist, fordi
bestemmelserne vedrørende omgåelse i grundforordningen ikke er uforenelige med
aftalen om anvendelse af artikel VI i den almindelige overenskomst om told og
udenrigshandel 1994 og aftalen om subsidier og udligningsforanstaltninger. Slutakten
indeholdende resultaterne af Uruguay-runden af multilaterale handelsforhandlinger
11
omfatter en afgørelse om omgåelse, hvor sagen henvises til Antidumpingudvalget,
når der ikke er enighed om en specifik ordlyd. Denne afgørelse blev truffet med fuldt
kendskab til, at flere WTO-medlemmer allerede havde deres egen lovgivning
vedrørende omgåelse, og Fællesskabet fortolker den derfor således, at den giver de
enkelte medlemmer mulighed for at vedtage eller opretholde bestemmelser på dette
område, indtil der er vedtaget multilaterale regler. Samme principper bør logisk set
gælde for antisubsidieundersøgelser.
5.
(11)
Undersøgelse
Der blev sendt spørgeskemaer til eksportører/producenter i Indien, Brasilien og Israel,
som samarbejdede i forbindelse med den oprindelige undersøgelse, var nævnt i
anmodningen eller som Kommissionen senere fik kendskab til. Der blev sendt
spørgeskemaer til importører i Fællesskabet, som var nævnt i anmodningen, eller som
samarbejdede i forbindelse med den oprindelige undersøgelse, som førte til de
gældende foranstaltninger. Alle parter blev underrettet om, at manglende
samarbejdsvilje kunne føre til anvendelse af artikel 28 i grundforordningen og
afgørelser truffet på grundlag af de foreliggende faktiske oplysninger, som kunne være
mindre gunstige, end hvis den pågældende part havde samarbejdet.
Der blev modtaget besvarelser af spørgeskemaet fra seks eksportører/producenter i
Brasilien og fra en forarbejdningsvirksomhed, som var involveret i tilskæring og
forarbejdning af PET-folie i Israel og eksporterede PET-folie til Fællesskabet. Et andet
selskab i Israel gav sig til kende og forklarede, at det forarbejdede PET-folie, men at
de opnåede varer ikke blev eksporteret under de KN-koder, som PET-folie blev
tariferet under. Selskabet indgav derfor ikke en besvarelse af spørgeskemaet.
(12)
10
11
EUT L 49 af 19.2.2004, s. 28.
Afgørelse om omgåelse truffet af handelsforhandlingskomitéen den 15. december 1993.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(13)
Fem importører i Fællesskabet gav sig til kende efter at have modtaget spørgeskemaet.
Tre af dem oplyste, at de aldrig havde importeret varen fra hverken Brasilien eller
Israel. De to andre erklærede, at de ikke havde importeret indisk PET-folie fra
Brasilien eller Israel i undersøgelsesperioden. Derfor besvarede ingen af disse
selskaber spørgeskemaet.
Kommissionen aflagde kontrolbesøg hos følgende selskaber:
(14)
Brasiliansk eksporterende producent:
Terphane Ltda. BR 101, km 101, Cabo de Santo Agostinho, Pernambuco,
Brasilien (”Terphane”)
Israelsk forarbejdningsvirksomhed:
Jolybar Filmtechnic Converting Ltd (1987), Hacharutsim str. 7, Ind. Park Siim
2000, Natania South, 42504. POB 8380, Israel (”Jolybar”)
Indiske eksporterende producenter:
6.
(15)
Ester Industries Limited, 75-76, Amrit Nagar, Behind South Extension Part – I,
New Delhi – 110 003, Indien
Flex Industries Limited, A-1, Sector 60, Noida 201 301 (U.P.), Indien
Jindal Polyester Limited, 56 Hanuman Road, New Delhi 110 001, Indien
Polyplex Corporation Limited, B-37, Sector-1, Noida 201 301, Dist. Gautam
Budh Nagar, Uttar Pradesh, Indien.
Undersøgelsesperiode
Undersøgelsen omfattede perioden fra den 1. januar 2003 til den 31. december 2003
(”undersøgelsesperioden”). Der blev indsamlet data fra 1998 til udløbet af
undersøgelsesperioden med henblik på en undersøgelse af de påstående ændringer i
handelsmønstret.
B.
1.
Samarbejde
UNDERSØGELSESRESULTATER
(16)
Som nævnt i betragtning (12) samarbejdede seks eksportører/producenter af PET-folie
i Indien i forbindelse med undersøgelsen og indgav besvarelser af spørgeskemaet. Der
blev også modtaget oplysninger fra en eksporterende producent af PET-folie i
Brasilien og fra en forarbejdningsvirksomhed, som tilskærer og forarbejder PET-folie i
Israel. Det brasilianske og det israelske selskab tegnede sig for en mindre del
(henholdsvis under 1 % og ca. 5 %) i henseende til både mængde og værdi af den
samlede import af PET-folie fra disse lande til Fællesskabet i undersøgelsesperioden
som angivet af Eurostat.
De indiske myndigheder indgav en skriftlig redegørelse efter indledningen af
undersøgelsen og forelagde statistiske oplysninger om eksporten af PET-folie fra
(17)
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445321_0007.png
Indien til bl.a. Fællesskabet. Der blev også indhentet statistiske data vedrørende
eksporten af PET-folie fra Brasilien til Det Europæiske Fællesskab fra den nationale
brasilianske database. Den indiske regering sendte også oplysninger om hvilke af de
ordninger, som blev anvendt af selskaber, der var omfattet af foranstaltninger, stadig
var gældende.
2.
(18)
Den pågældende vare og samme vare
Den pågældende vare er som defineret i den oprindelige undersøgelse
polyethylenterephthalatfolie (”PET-folie") med oprindelse i Indien, som almindeligvis
angives under KN-kode ex 3920 62 19 og ex 3920 62 90 (”den pågældende vare”).
PET-folie, der eksporteres til Fællesskabet fra Indien, og PET-folie, der afsendes fra
Brasilien og fra Israel til Fællesskabet, har samme grundlæggende egenskaber og
samme anvendelsesformål. De anses derfor for at være samme varer som omhandlet i
artikel 1, stk. 5, i grundforordningen.
3.
Ændring i handelsmønstret
(19)
Indien
(20)
I perioden 1999-2003 udgjorde importen af den pågældende vare 96,5 % af importen
af varer fra Indien under de relevante KN-koder. Markedsanalysen blev derfor
foretaget ved anvendelse af Eurostat-data på KN-niveau. I 1999 blev der indført
udligningstold på importen til Fællesskabet af PET-folie med oprindelse i Indien,
hvilket betød et fald i importmængden fra 11 700 tons i 1998 til 10 600 tons i 1999. I
2000 steg importen igen til 11 600 tons, men dette blev fulgt af indførelsen af
antidumpingforanstaltninger i 2001, hvilket førte til et fald i importen til 6 100 tons.
Siden da steg importen igen gradvis og lå på 11 500 tons i undersøgelsesperioden.
Hvad angår ovennævnte mønster, var et selskab omfattet af en meget lavere kumulativ
12
toldsats end de andre producenter. Tendensen i dette selskabs handelsmønster afveg
markant fra de andre producenters, idet selskabet øgede sin andel af hele den indiske
eksport af den pågældende vare til Fællesskabet betydeligt mellem indførelsen af
uligningsforanstaltninger og undersøgelsesperioden. Navnlig mellem 2000 og 2001, da
der blev indført antidumpingforanstaltninger, øgede selskabet kraftigt sin andel af hele
den indiske eksport til Fællesskabet. Ses der bort fra denne uregelmæssige tendens,
blev den samlede import af den pågældende vare til Fællesskabet ved med at ligge
under niveauet fra før indførelsen af udligningsforanstaltninger.
De indiske myndigheder indgav statistiske data om eksporten til bl.a. Fællesskabet. De
oplyste, at der efter deres opfattelse ikke var noget i de officielle indiske statistikker,
der tydede på omgåelse af de eksisterende udligningsforanstaltninger fra de indiske
PET-folieproducenters side. De omtalte data er imidlertid ikke i overensstemmelse
med eksportdata fra de samarbejdsvillige indiske producenter, i det mindste ikke hvad
angår eksporten til Israel. Disse data viste en stigende handel fra Indien til Israel fra
2000 og frem til 2003. Hvad angår Brasilien, viser indiske eksportdata for direkte
eksport til Brasilien en stigning fra ca. 460 tons i 1998 til over 1 500 tons i 2000 og
(21)
(22)
12
Det pågældende selskab var omfattet af en udligningstold på 7 %.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
derefter forholdsvis stabilitet på dette niveau. Dette viser en meget betydelig stigning,
og den stabile eksport derefter er ikke noget bevis for, at der ikke forekommer
omgåelse, da disse tal ikke omfatter indirekte salg via andre lande. Den eneste kendte
brasilianske producent af PET-folie samarbejdede i forbindelse med undersøgelsen, og
selskabets eksport til Fællesskabet udgør kun en ubetydelig del (0,5 %) af hele salget
til Fællesskabet fra Brasilien i undersøgelsesperioden.
Brasilien
(23)
Importen til Fællesskabet af PET-folie fra Brasilien som angivet af Eurostat på KN-
niveau, minus importen af varer fremstillet af det samarbejdsvillige selskab, steg fra
115 tons i 1998 (0,2 % af hele importen) til over 650 tons i 2000 (0,6 %) året efter
indførelsen af udligningsforanstaltninger. Importen lå på over 1 200 tons (1,4 %) i
2001, steg til lidt mere end 2 500 tons (3,2 %) i 2002 og blev ved med at ligge på lidt
over 2 000 tons i undersøgelsesperioden (2,4 % af den samlede import af PET-folie).
Det eneste samarbejdsvillige selskab i Brasilien, Terphane, er som angivet
(betragtning (22)) den eneste kendte producent af PET-folie i Brasilien. Selskabet
eksporterede kun en enkelt sending på 10,6 tons PET-folie til Fællesskabet i
undersøgelsesperioden. Bortset fra en prøvemængde, som solgtes i 2002, var det
selskabets første eksport af PET-folie til Fællesskabet. Selskabet synes derfor ikke at
være ansvarligt for de mængder PET-folie, der kom ind i Fællesskabet fra Brasilien i
perioden 1998 til 2003 (betragtning (23)). Den folie, der blev leveret til Fællesskabet,
fremstilles af selskabet på anlæg, der blev oprettet, før foranstaltningerne vedrørende
indisk PET-folie trådte i kraft. Det blev derfor fastslået, at der ikke var nogen ændring
i handelsmønstret for dette selskabs vedkommende.
Israel
(25)
Importen til Fællesskabet af PET-folie fra Israel som angivet af Eurostat på KN-
niveau, minus importen af varer fremstillet af det samarbejdsvillige selskab, faldt
mellem 1998 og 1999 fra 1 100 tons til lige under 1 000 tons i 1999 (1,3 % af den
samlede import af PET-folie), men steg så til 3 000 tons i 2000 (3,7 %) og til 3 400
tons i 2001 (4,1 %). Mængden fortsatte med at stige til lige over 4 200 tons i 2002 (5,1
% af importen) og til over 4 400 tons i 2003 (5,3 %). Et lille antal forarbejdere af PET-
folie er etableret i Israel, men af oplysninger, der blev modtaget inden for fristerne,
fremgik det, at det selv samlet er usandsynligt, at de ville have haft tilstrækkelig
kapacitet til at være ansvarlige for den mængde folie, der kom ind i Fællesskabet fra
Israel i perioden 2000 til 2003.
Officielle indiske eksportdata viser først et fald i eksporten til Israel fra 53 tons i 1998
til 44 tons i 1999. Der blev så eksporteret 81 tons i 2000, 395 tons i 2001, 1 032 tons i
2002 og 2 453 tons i undersøgelsesperioden.
Det eneste samarbejdsvillige selskab i Israel, Jolybar, tilskærer og forarbejder PET-
folie, det har indkøbt, og sælger den som en vare, der hører under samme KN-koder
som den pågældende vare, men som almindeligvis ikke har oprindelse i Indien og
derfor ikke kan anses for at være den pågældende vare. Selskabet har leveret PET-folie
til Fællesskabet siden 1990'erne. Jolybars eksportmængde af PET-folie til
Fællesskabet fordobledes mellem 1999 og 2003 (undersøgelsesperioden). Den folie,
der leveres til Fællesskabet, fremstilles af selskabet på anlæg, som blev oprettet, før
(24)
(26)
(27)
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
foranstaltningerne vedrørende indisk PET-folie trådte i kraft. Uanset om denne
udvikling i eksporten tyder på en ændring i selskabets handelsmønster, blev problemet
ikke undersøgt yderligere, da der under alle omstændigheder var en tydelig økonomisk
begrundelse for den pågældende adfærd som angivet i betragtning (31).
(28)
På baggrund af ovenstående, navnlig sammenfaldet mellem den stigende import af
varer fra Brasilien og Israel og udligningsforanstaltningernes ikrafttrædelse i 1999
over for PET-folie med oprindelse i Indien, blev det fastslået, at der er sket en ændring
i handelsmønstret med hensyn til eksporten af PET-folie fra Indien, Israel og Brasilien.
4.
Ikke nogen tilstrækkelig gyldig grund eller økonomisk begrundelse
Brasilien
Ikke-samarbejdsvillige eksporterende producenter
(29)
Uden nogen anden form for samarbejde, og da ovennævnte ændring i handelsmønstret
for Brasilien skete umiddelbart efter indførelsen af udligningstold, var det på grundlag
af de foreliggende oplysninger og i mangel af anden forklaring nødvendigt at
konkludere, at ændringen i handelsmønstret i højere grad skyldtes indførelsen af told
end nogen tilstrækkelig gyldig grund eller økonomisk begrundelse som omhandlet i
artikel 23, stk. 1, i grundforordningen.
Israel
Ikke-samarbejdsvillige eksporterende producenter
(30)
I mangel af samarbejde, og da ovennævnte ændring i handelsmønstret skete
umiddelbart efter indførelsen af udligningstold, var det på grundlag af de foreliggende
oplysninger og i mangel af anden forklaring nødvendigt at konkludere, at ændringen i
handelsmønstret i højere grad skyldtes indførelsen af told end nogen tilstrækkelig
gyldig grund eller økonomisk begrundelse som omhandlet i artikel 23, stk. 1, i
grundforordningen.
Samarbejdsvillig eksporterende producent
(31)
Det fremgik af undersøgelsen, at Jolybars eksporthandel til Fællesskabet har været
etableret i lang tid, og at den folie, der leveres til Fællesskabet, fremstilles af selskabet
på anlæg, som blev oprettet, før foranstaltningerne vedrørende indisk PET-folie trådte
i kraft. Selskabet forklarede, at det almindeligvis ikke leverer indisk folie til kunder i
Fællesskabet, da disse foretrækker kvaliteten af europæisk folie som råmateriale for
den behandling, Jolybar foretager. I undersøgelsesperioden blev der undtagelsesvis
sendt en mængde på ca. en ton indisk folie til en kunde i Fællesskabet som del af en
større sending, som kunden skulle bruge med det samme. Det konkluderes derfor, at
der er tilstrækkelig økonomisk begrundelse for udviklingen i Jolybars eksport, som er i
overensstemmelse med selskabets aktiviteter på markedet i Fællesskabet hvad angår
PET-folie fremstillet af det.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5.
Undergravning af de afhjælpende virkninger af tolden i henseende til
priserne på og/eller mængderne af samme vare
Ikke-samarbejdsvillige eksporterende producenter
(32)
Tallene i betragtning (20) til (28) viser, at der er sket en klar mængdemæssig ændring i
mønstret for importen til Fællesskabet af den pågældende vare siden indførelsen af
foranstaltninger i 1999. Der var et fald i den indiske import til Fællesskabet på det
tidspunkt, hvor der indførtes foranstaltninger, fra 11 700 tons i 1998 til 10 600 tons i
1999 (9 %). Stigningen i eksporten af den pågældende vare til Fællesskabet fra
Brasilien og Israel var betydelig fra 1999 til 2000, fra samlet under 1 000 tons til over
3 500 tons. Eurostat-data viser, at importen til Fællesskabet fra 1998 og til udløbet af
undersøgelsesperioden steg til 1 900 tons fra Brasilien og til 3 500 tons fra Israel.
Eksporten fra Indien faldt efter udligningsforanstaltningernes indførelse og faldt igen
efter antidumpingforanstaltningernes indførelse, men er så siden nået op på niveauet
fra før indførelsen af udligningsforanstaltninger. Det fastslås derfor, at en del af
eksportstrømmen fra Indien først blev erstattet og senere suppleret med
eksportstrømme via Brasilien og Israel og således undergravede de afhjælpende
virkninger af foranstaltningerne i henseende til de mængder, der blev importeret til
markedet i Fællesskabet.
Hvad angår priserne på den pågældende vare afsendt fra Brasilien og fra Israel, var det
på grund af det lave niveau for samarbejde nødvendigt at henvise til Eurostat-data som
det bedste foreliggende bevis.
Gennemsnitsprisen på importen af PET-folie fra Brasilien i undersøgelsesperioden,
justeret for efter-importomkostninger, var ca. 67 % af den skadestærskel, der blev
fastlagt i den undersøgelse, som førte til indførelse af udligningsforanstaltninger. På
dette grundlag er der bevis for, at PET-folie afsendt fra Brasilien også undergravede de
afhjælpende virkninger af den indførte told i henseende til priser.
Gennemsnitsprisen på importen af PET-folie fra Israel i undersøgelsesperioden,
justeret for efter-importomkostninger, var ca. 75 % af den skadestærskel, der blev
fastlagt i den oprindelige antisubsidieundersøgelse. På dette grundlag er der bevis for,
at importen fra Israel også undergravede de afhjælpende virkninger af den indførte
told i henseende til priser.
Det konkluderes derfor, at importen af PET-folie fra Brasilien og Israel undergravede
de afhjælpende virkninger af udligningsforanstaltningerne både i henseende til
mængder og priser.
6.
(37)
Bevis for fortsat subsidiering af den pågældende vare
(33)
(34)
(35)
(36)
I den oprindelige undersøgelse blev det påvist, at indiske selskaber havde fordel af
følgende subsidier: Duty Entitlement Passbook (DEPB) (toldgodtgørelsesordning) på
før-eksportbasis, Duty Entitlement Passbook (DEPB) (toldgodtgørelsesordning) på
efter-eksportbasis, Export Promotion Capital Goods Scheme (EPCGS)
(eksportfremmeordning for investeringsgoder) og Export Promotion Zones/Export
Oriented Units (EPZ/EOU) (eksportfremmezoner/eksportorienterede virksomheder)
såvel som visse regionale ordninger. Den indiske regering indgav oplysninger, som
viste, at DEPB på efter-eksportbasis og EPCGS fortsat blev anvendt, men at de
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445321_0011.png
pågældende selskaber ikke var beliggende i områder, hvor de kunne drage fordel af
SEZ/EPZ, efterfølgeren til EPZ/EOU. Der blev ikke modtaget oplysninger vedrørende
de regionale ordninger. Fem af de seks samarbejdsvillige selskaber bekræftede, at de
havde modtaget midler via både DEPB- og EPCG-ordningen eller en af dem. Det
sidste selskab nægtede at give oplysninger, medmindre Kommissionen gik med til at
foretage en ny beregning af subsidieniveauet. Et af selskaberne mente, at subsidierne
ikke var udligningsberettigede. I henhold til artikel 23, stk. 1, i grundforordningen
kræves det imidlertid ikke, at det påvises, at modtagne subsidier bliver ved med at
være udligningsberettigede og heller ikke, at subsidiernes niveau skal beregnes på ny.
Det konstateredes, at i det mindste nogle af de subsidieordninger, der blev påvist som
udligningsberettigede i forbindelse med den oprindelige undersøgelse stadig
eksisterede, og at de fleste samarbejdsvillige indiske eksportører nød fordel af dem. I
mangel af samarbejde måtte det antages, at enhver eksporterende producent også
stadig ville kunne nyde fordel af subsidierne, hvilket i henhold til artikel 23, stk. 1, i
grundforordningen er kravet for at udvide udligningstolden til import fra tredjelande af
samme vare.
C.
(38)
ANMODNING OM FRITAGELSE FOR REGISTRERING ELLER
UDVIDELSE AF TOLDEN
Kommissionen modtog en anmodning om fritagelse for registreringen og
foranstaltningerne fra Terphane og Jolybar. Som nævnt i betragtning (24) og (27)
udviste disse selskaber samarbejdsvilje i forbindelse med undersøgelsen, idet de
indgav en besvarelse af spørgeskemaet og gik med til et kontrolbesøg.
Kommissionen ændrede ved forordning (EF) nr. xxx/2004 indledningsforordningen
for at standse registreringen af import af PET-folie fra Terphane og Jolybar, som det
konstateredes ikke omgik udligningstolden.
I overensstemmelse med ovenstående afgørelser, hvor det blev fastslået, at Terphane
og Jolybar ikke havde omgået de gældende udligningsforanstaltninger, bør disse
selskaber også fritages for den påtænkte udvidelse af foranstaltningerne.
D.
FORANSTALTNINGER
13
(39)
(40)
(41)
På baggrund af ovennævnte afgørelser fastslås det, at der har fundet omgåelse sted i
den i artikel 23, stk. 1, i grundforordningen nævnte forstand. I overensstemmelse med
artikel 23, stk. 1, i grundforordningen bør de eksisterende udligningsforanstaltninger
vedrørende importen af den pågældende vare (dvs. PET-folie med oprindelse i Indien)
udvides til import af PET-folie afsendt fra Brasilien eller Israel, uanset om varen er
angivet med oprindelse i Brasilien eller Israel eller ej, med undtagelse af varer, der er
fremstillet af Terphane og Jolybar.
I overensstemmelse med artikel 24, stk. 5, i grundforordningen, hvorefter der kan
anvendes foranstaltninger mod registreret import fra datoen for en sådan registrering,
bør der opkræves udligningstold på importen af PET-folie afsendt fra Brasilien og
afsendt fra Israel, som kom ind i Fællesskabet under den registrering, der indførtes ved
(42)
13
xxx
DA
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indledningsforordningen, med undtagelse af import af PET-folie afsendt fra Brasilien
og fremstillet af Terphane og samme vare afsendt fra Israel og fremstillet af Jolybar.
(43)
Den fritagelse for de udvidede foranstaltninger, der er indrømmet til PET-folie
fremstillet af Jolybar og Terphane, skal i overensstemmelse med artikel 23, stk. 3, i
grundforordningen fortsat være gældende under forudsætning af, at det ikke fastslås, at
der blev indrømmet fritagelse på grundlag af urigtige eller vildledende oplysninger fra
de berørte selskaber. Skulle andet fremgår af umiddelbare beviser, kan Kommissionen
indlede en undersøgelse for at fastslå, om det er berettiget at trække fritagelsen tilbage.
Beslutningen om ikke at udvide tolden til import af PET-folie fra Terphane og Jolybar
blev truffet på grundlag af resultaterne af denne undersøgelse. Den gælder således
udelukkende for import af PET-folie afsendt fra henholdsvis Brasilien eller Israel og
fremstillet af disse specifikke retlige enheder. Importeret PET-folie fremstillet eller
afsendt af andre selskaber, som ikke udtrykkeligt er nævnt i den operative del af denne
forordning med navn og adresse, herunder forretningsmæssigt forbundne enheder til
de specifikt nævnte, kan ikke nyde fordel af fritagelsen og er omfattet af den resttold,
der blev indført ved Rådets forordning (EF) nr. 2597/1999.
E.
(45)
PROCEDURE
(44)
Interesserede parter blev underrettet om de væsentligste kendsgerninger og
betragtninger, på grundlag af hvilke Rådet havde til hensigt at udvide den gældende
endelige udligningstold, og fik lejlighed til at fremsætte bemærkninger og til at blive
hørt. De israelske myndigheder gentog de bemærkninger, der blev fremsat af den
indiske regering som angivet i betragtning (10). Der blev også forelagt en liste over
israelske forarbejdningsvirksomheder af PET-folie, som havde eksporteret til Det
Europæiske Fællesskab i 2003 og 2004. Men da disse selskaber ikke havde
samarbejdet inden for fristerne, var det ikke muligt at fritage dem for udvidelsen af
foranstaltningerne over for Israel -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
1.
Den endelige udligningstold på 19,1 %, der indførtes ved Rådets forordning (EF) nr.
2597/1999 på importen af polyethylenterephthalatfolie med oprindelse i Indien og
henhørende under KN-kode ex 3920 62 19 og ex 3920 62 90, udvides til import af
samme polyethylenterephthalatfolie afsendt fra Brasilien og afsendt fra Israel (uanset
om varen er angivet med oprindelse i Brasilien eller Israel eller ej) (Taric-kode 3920
62 19 01, 3920 62 19 04, 3920 62 19 07, 3920 62 19 11, 3920 62 19 14, 3920 62 19
17, 3920 62 19 21, 3920 62 19 24, 3920 62 19 27, 3920 62 19 31, 3920 62 19 34,
3920 62 19 37, 3920 62 19 41, 3920 62 19 44, 3920 62 19 47, 3920 62 19 51, 3920
62 19 54, 3920 62 19 57, 3920 62 19 61, 3920 62 19 67, 3920 62 19 74, 3920 62 19
92, 3920 62 90 31 og 3920 62 90 92), med undtagelse af varer, der er fremstillet af
Terphane Ltda BR 101, km 101, Cabo de Santo Agostinho, Pernambuco, Brasilien
(Taric-tillægskode A569) og Jolybar Filmtechnic Converting Ltd. (1987),
Hacharutsim str. 7, Ind. Park Siim 2000, Natania South, 42504, POB 8380, Israel
(Taric-tillægskode A570).
DA
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.
Den ved stk. 1 udvidede told opkræves på den import af varer, der er registreret i
overensstemmelse med artikel 2 i Kommissionens forordning (EF) nr. 283/2004 og
artikel 23, stk. 2, og artikel 24, stk. 5, i Rådets forordning (EF) nr. 2026/97, med
undtagelse af varer, der er fremstillet af Terphane Ltda BR 101, km 101, Cabo de
Santo Agostinho, Pernambuco, Brasilien og Jolybar Filmtechnic Converting Ltd.
(1987), Hacharutsim str. 7, Ind. Park Siim 2000, Natania South, 42504, POB 8380,
Israel.
Gældende bestemmelser vedrørende told finder anvendelse.
Artikel 2
3.
Denne forordning træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske Unions
Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den
På Rådets vegne
Formand
DA
13
DA