Europaudvalget 2004
KOM (2004) 0715
Offentligt
1445332_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 27.10.2004
KOM(2004) 715 endelig
TREOGTREDIVTE FINANSBERETNING
om
DEN EUROPÆISKE UDVIKLINGS- OG GARANTIFOND FOR LANDBRUGET
EUGFL, GARANTISEKTIONEN
– REGNSKABSÅRET 2003 –
{SEK(2004) 1311}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445332_0002.png
INDHOLDSFORTEGNELSE
1.
1.1.
1.2.
1.3.
1.4.
2.
A.
2.1.
2.2.
2.3.
2.4.
2.5.
B.
2.6.
3.
3.1.
4.
4.1.
4.2.
4.3.
BUDGETPROCEDURE
........................................................................................... 3
Foreløbigt budgetforslag for 2003 ............................................................................... 3
Budgetforslaget for 2003.............................................................................................. 3
Ændringsskrivelse ........................................................................................................ 3
Vedtagelse af budgettet for 2003 ................................................................................. 3
LIKVIDITET OG FORVALTNING AF BEVILLINGERNE
.............................. 3
F
ORVALTNING AF BEVILLINGERNE
............................................................................. 3
Disponible bevillinger i regnskabsåret 2003................................................................ 3
Udnyttelse af de disponible bevillinger i regnskabsåret 2003 ..................................... 3
Bevillinger, der er fremført automatisk fra regnskabsåret 2002 til regnskabsåret 20035
Bevillinger vedrørende ikke-automatiske fremførsler fra regnskabsåret 2002............ 5
Overførsler af bevillinger inden for EUGFL, Garantisektionen .................................. 5
F
ORSKUDSORDNINGEN
................................................................................................ 6
Forskud til medlemsstaterne ........................................................................................ 6
GENNEMFØRELSE AF BUDGETTET.................................................................
6
Gennemførelse af budgettet ......................................................................................... 6
KOMMENTARER TIL GENNEMFØRELSEN AF BUDGETTET....................
7
Underudgiftsområde 1a................................................................................................ 7
Underudgiftsområde 1b................................................................................................ 9
Udgifternes fordeling efter økonomisk art................................................................... 9
BILAG – R
EGNSKABSÅRET
2003 – U
DNYTTELSE AF BEVILLINGER
...................................... 10
NB: Kommissionens arbejdsdokument vil foreligge i sin helhed på engelsk på webstedet for
GD for Landbrug samt bilagene på fransk.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.
1.1.
BUDGETPROCEDURE
Foreløbigt budgetforslag for 2003
Det foreløbige budgetforslag (FBF) for 2003 blev vedtaget af Kommissionen og
foreslået budgetmyndigheden i april 2002. De samlede bevillinger, der blev foreslået
afsat til EUGFL, Garantisektionen, androg 45 117,8 mio. EUR, hvoraf
40 419,8 mio EUR skulle gå til underudgiftsområde 1a (2 260,2 mio. EUR under
loftet for underudgiftsområde 1a) og 4 698 mio. EUR til underudgiftsområde 1b (lig
med loftet).
1.2.
Budgetforslaget for 2003
Rådet vedtog budgetforslaget for 2003 i juli 2002. Bevillingerne til
underudgiftsområde1a blev nedsat med 288 mio. EUR. Rådet opretholdt
bevillingerne til underudgiftsområde1b på samme niveau som i det foreløbige
budgetforslag for 2003.
1.3.
Ændringsskrivelse
Ved udgangen af oktober 2002 vedtog Kommissionen ændringsskrivelse nr. 3/2003
til FBF. I ændringsskrivelsen til FBF blev bevillingsbehovet for regnskabsåret 2003
fastsat til 44 780,5 mio. EUR, hvoraf 40 082,5 var afsat til markedsforanstaltninger
(2 597,6 mio. EUR under loftet for underudgiftsområde1a) og 4 698 mio. EUR til
udvikling af landdistrikterne (lig med loftet).
1.4.
Vedtagelse af budgettet for 2003
I december 2003 blev budgettet for 2003 vedtaget på grundlag af de bevillinger, der
var afsat i ændringsskrivelsen for 2003.
2.
A.
2.1.
LIKVIDITET OG FORVALTNING AF BEVILLINGERNE
F
ORVALTNING AF BEVILLINGERNE
Disponible bevillinger i regnskabsåret 2003
De bevillinger, der til sidst blev disponible for regnskabsåret, androg således
44 764 427 000,00 EUR. Budgetmyndigheden godkendte en ikke-automatisk
fremførsel af bevillinger på 83 892 329 EUR fra regnskabsåret 2002 til regnskabsåret
2003.
2.2.
2.2.1.
Udnyttelse af de disponible bevillinger i regnskabsåret 2003
Budgettransaktioner
Nedenstående tabel viser den detaljerede situation for budgettransaktionerne i
regnskabsåret 2003:
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445332_0004.png
i EUR
1. Disponible bevillinger
– normale bevillinger (NB)
– ikke-automatisk fremførte bevillinger (IAFB)
2.
Forpligtelser
– for udgifter, som medlemsstaterne har afholdt over NB
– for udgifter, der er afholdt over IAFB
– for direkte betalinger
Forpligtelser i alt
Konteringer
– for udgifter, som medlemsstaterne har afholdt over NB
– for udgifter, der er afholdt over IAFB
– for direkte betalinger
Konteringer i alt
Bevillinger, der skal fremføres automatisk
– for udgifter, som medlemsstaterne har afholdt over NB
– for udgifter, som medlemsstaterne har afholdt over IAFB
– for direkte betalinger
Bevillinger, der skal fremføres automatisk, i alt
Bevillinger, der ikke skal fremføres automatisk
Annullerede bevillinger
(= 1 – 2 – 5)
44 764 427 000,00
83 892 329,00
44 072 548 900,34
83 892 329,00
305 519 864,52
44 461 961 093,86
44 072 548 900,34
81 397 691,00
15 492 512,96
44 169 439 104,30
0,00
0,00
290 027 351,56
290 027 351,56
41 200 000,00
345 158 235,14
3.
4.
5.
6.
2.2.2.
Bevillinger, der skal fremføres automatisk
De bevillinger, der skal fremføres automatisk, udgør forskellen mellem
forpligtelserne og konteringerne. I dette regnskabsår andrager de et beløb på
290,03 mio. EUR svarende til de bevillinger, som Kommissionen indgik forpligtelser
for med henblik på udgifter, som den selv afholder direkte, og som endnu ikke er
betalt ved regnskabsårets afslutning.
2.2.3.
Bevillinger, der ikke skal fremføres automatisk
I overensstemmelse med artikel 9 og 149 i Rådets forordning (EF, Euratom)
nr. 1605/2002 af 25. juni 2002 om finansforordningen
1
traf Kommissionen beslutning
om en ikke-automatisk fremførsel af bevillinger til et samlet beløb på
41,20 mio. EUR fra regnskabsåret 2003 til regnskabsåret 2004. Det drejer sig om:
8,7 mio. EUR til konto B01-406 (05.040109) ”Forbedring af forarbejdningen
og afsætningen af landbrugsprodukter”
32,5 mio. EUR til konto B01-4070 ”Skovbrug – ny ordning, artikel 31”.
1
EFT L 248 af 16.9.2002, s. 1.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445332_0005.png
2.3.
Bevillinger, der er fremført automatisk fra regnskabsåret 2002 til regnskabsåret
2003
Nedenstående tabel viser samlet udnyttelsen af disse fremførte bevillinger i
regnskabsåret 2003:
i EUR
1.
Fremførte forpligtelser
– for udgifter, som medlemsstaterne har afholdt
– for direkte betalinger
Forpligtelser i alt
Frigørelser af fremførte bevillinger
– for udgifter, som medlemsstaterne har afholdt
– for direkte betalinger
Frigørelser i alt
Betalinger
– for udgifter, som medlemsstaterne har afholdt
– for direkte betalinger
Konteringer i alt
Annullerede bevillinger (= 1 + 2 – 3)
– for udgifter, som medlemsstaterne har afholdt
– for direkte betalinger
Annullerede fremførte bevillinger i alt
231 176 044,00
231 176 044,00
2.
(2 543 486,79)
(2 543 486,79)
3.
209 807 950,34
209 807 950,34
4.
18 824 606,87
18 824 606,87
2.4.
Bevillinger vedrørende ikke-automatiske fremførsler fra regnskabsåret 2002
I overensstemmelse med artikel 9 og 149 i forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002
om finansforordningen traf Kommissionen beslutning om en ikke-automatisk
fremførsel af bevillinger til et samlet beløb på 83,89 mio. EUR fra regnskabsåret
2002 til regnskabsåret 2003.
Det drejer sig om 34,576 mio. EUR til konto B01-332 ”Veterinærberedskabsfond for
dyresygdomme, der udgør en risiko for folkesundheden
, 4,571 mio. EUR til konto
B01-400 ”Investeringer i landbrugsbedrifter”, 32,256 mio. EUR til konto B01-4050
”Miljøvenligt landbrug (ny ordning)”, 6,49 mio. EUR til konto B01-4080 ”Fremme af
tilpasningen og udviklingen af landdistrikterne, vigtigste foranstaltninger i tilknytning
til landbrugssektoren” og 5,999 mio. EUR til konto B01-4081 ”Andre
foranstaltninger”. Der blev indgået forpligtelse for alle disse bevillinger i 2003.
2.5.
Overførsler af bevillinger inden for EUGFL, Garantisektionen
Budgetmyndigheden godkendte i 2003 kapiteloverførslerne nr. 41/03 og nr. 51/03.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445332_0006.png
B.
2.6.
2.6.1.
F
ORSKUDSORDNINGEN
Forskud til medlemsstaterne
Ordningen med månedlige forskud på konteringen
I artikel 7 i Rådets forordning (EF) nr. 1258/1999 af 17. maj 1999 om finansiering af
den fælles landbrugspolitik
2
er det fastsat, at Kommissionen træffer beslutning om de
"månedlige forskud på konteringen af de udgifter, som de godkendte betalingsorganer
har afholdt". Forskuddene udbetales til medlemsstaterne i begyndelsen af den anden
måned efter de udbetalende organers afholdelse af udgifterne. De betalinger, som
medlemsstaterne foretog fra den 16.10.2002 til den 15.10.2003, er underlagt
forskudsordningen.
2.6.2.
Beslutninger om forskud for regnskabsåret 2003
I regnskabsåret 2003 vedtog Kommissionen tolv beslutninger om månedlige forskud.
Et supplerende forskud, der skulle tilpasse de ydede forskud til de samlede udgifter,
der kan konteres regnskabsåret, blev vedtaget i december 2003.
2.6.3.
Nedsættelse og suspension af forskuddene
I 2003 blev der korrigeret et beløb på –49,67 mio. EUR i forbindelse med
forskuddene til medlemsstaterne.
3.
3.1.
GENNEMFØRELSE AF BUDGETTET
Gennemførelse af budgettet
Forbruget af garantisektionens bevillinger i regnskabsåret 2003 androg 44 462,0 mio.
EUR eller 99,1 % af budgetbevillingerne i rubrik B1, der beløb sig 44 864,4 mio.
EUR. Udgifterne lå ca. 402,4 mio. EUR under budgetbevillingerne. Den tilknyttede
tabel viser situationen for udnyttelsen af bevillingerne på budgettet for 2003 pr.
kapitel.
For underudgiftsområde 1a androg budgetbevillingerne 40 117,1 mio. EUR, inkl. ca.
34,6 mio. EUR, der blev overført fra regnskabsåret 2002 til kapitel B1-33.
Budgetgennemførelsen efter regnskabsafslutningen beløb sig til 39 782,4 mio. EUR,
dvs. 99,2 % af budgetbevillingerne i dette underudgiftsområde.
For underudgiftsområde 1b androg budgetbevillingerne 4 747,3 mio. EUR, inkl.
ca. 49,3 mio. EUR, der blev overført fra regnskabsåret 2002, mens
budgetgennemførelsen efter regnskabsafslutningen beløb sig til 4 679,6 mio. EUR
eller. 98,6 % af budgetbevillingerne i dette underudgiftsområde.
2
EFT L 160 af 26.6.1999, s. 103.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.
4.1.
KOMMENTARER TIL GENNEMFØRELSEN AF BUDGETTET
Underudgiftsområde 1a
I underudgiftsområde 1a lå budgetforbruget under budgetbevillingerne for alle
budgetafsnit. Underforbruget i hvert budgetafsnit var dog koncentreret om følgende
sektorer:
for vegetabilske produkter: sukker, frugt og grøntsager samt vin
for animalske produkter: oksekød og svinekød og
for tilknyttede udgifter: fødevareprogrammer, forbrugsfremmende foranstalt-
ninger og agromonetære foranstaltninger.
På den anden side udviste enkelte kapitler såsom andre vegetabilske sektorer (ris),
mælk, fårekød samt veterinær- og plantesundhedsforanstaltningerne et overforbrug af
deres tilhørende bevillinger.
Årsagerne til det endelige gennemførelsesmønster i visse budgetkapitler i
sammenligning med de tilsvarende oprindelige bevillinger er kort anført nedenfor.
4.1.1.
Kapitel B1-11: Sukker
Underforbruget i dette kapitel skyldtes hovedsagelig nedgangen i mængden af
eksporteret sukker i sammenligning med den mængde, der oprindeligt blev lagt til
grund ved opstillingen af budgettet.
4.1.2.
Kapitel B1-15: Frugt og grøntsager
Underforbruget i dette kapitel skyldtes hovedsagelig lavere udbetalinger i sektoren
for friske frugter og grøntsager som følge af gunstige markedsvilkår.
færre mængder frugt og grøntsager blev købt tilbage fra markedet, hvilket
medførte lavere udbetalinger for udligningsgodtgørelse, og
højere priser førte til, at støtten til bananer blev fastsat på et lavere niveau end
det niveau, der oprindeligt blev lagt til grund ved opstillingen af budgettet for
2003.
4.1.3.
Kapitel B1-16: Vin
Underforbruget i dette kapitel skyldtes hovedsagelig lavere udbetalinger på grund af:
at der ikke blev foretaget krisedestillation i dette år, en ordning, som der på
budgettet var afsat bevillinger til at dække en mængde på 8,0 mio. hl for
destillation til spiritus af ca. 8,8 mio. hl, mens der på budgettet for 2003 var
afsat bevillinger til at dække en mængde på 12,5 mio. hl til en sådan
destillation, og
det lavere opkøb til og salg af alkohol fra offentlig oplagring.
4.1.4.
Kapitel B1-20: Mælk
Overforbruget i dette kapitel skyldtes hovedsagelig højere udbetalinger på grund af:
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forhøjelsen af eksportrestitutionerne for smør og smørfedt ud over de satser, der
oprindeligt blev lagt grund ved opstillingen af budgettet for 2003, såvel som
den forøgede eksport af disse produkter
større udgifter til offentlig oplagring af både skummetmælkspulver og smør
som følge af forøgede opkøbte mængder til intervention og den heraf følgende
forøgelse af lagrene af disse produkter ved årets udgang i sammenligning med
de mængder, der oprindeligt blev lagt til grund ved opstillingen af budgettet for
2003.
forhøjelsen af støtteniveauet for skummetmælk, der forarbejdes til kasein, såvel
som den forøgede mængde af dette produkt, der anvendes til foder, i
sammenligning med det niveau, der oprindeligt blev lagt til grund ved
opstillingen af budgettet for 2003, og
højere støtteniveauer og større mængder for konditorsmør i sammenligning
med, hvad der oprindeligt er lagt til grund ved opstillingen af budgettet for 2003
under de specifikke anvendelser af smørfedt.
Kommissionen opkrævede også flere mælkeafgifter end oprindelig forudsat i
budgettet for 2003.
4.1.5.
Kapitel B1-21: Oksekød
Underforbruget i dette kapitel skyldtes hovedsagelig:
lavere udbetalinger
oksekødseksporten
af
eksportrestitutioner
grund
af
faldet
i
lavere udbetalinger af præmier på grund af et fald i antallet af dyr, som der i
2002 blev indgivet ansøgninger om ammekopræmien, den særlige præmie og
slagtepræmien for.
Efter sommertørken i nogle medlemsstater vedtog Kommissionen særlige
foranstaltninger ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1621/2003 af
16. september 2003. På grundlag af disse foranstaltninger betalte nogle
medlemsstater forskud på en del af deres ammekopræmier og særlige
oksekødspræmier for kalenderåret 2003 over bevillingerne på budgettet for
2003 i stedet for at betale dem over bevillingerne på budgettet for 2004. Disse
forskudsbetalinger beløb sig til ca. 101,0 mio. EUR, og
Kommissionen refunderede også ca. 107,0 mio. EUR til de pågældende
medlemsstater efter EU-domstolens dom i sag C-239/01, eftersom domstolen
annullerede artikel 5, stk. 5, i Kommissionens forordning (EF) nr. 690/2001,
hvor det krævedes, at medlemsstaterne finansierer 30 % af prisen på det
oksekød, der opkøbes under den særlige opkøbsordning.
Underforbruget var dog mindre på grund af følgende to faktorer:
4.1.6.
Kapitel B1-22: Fårekød
Præmier for dyr i kalenderåret 2002 betales over bevillingerne i regnskabsåret 2003.
Præmierne for 2002 blev udbetalt for et antal dyr, der var lavere end det skøn, der
oprindeligt blev lagt til grund ved opstillingen af budgettet for 2003. Med hensyn til
udbetalingerne af præmier for 2002 var der derfor tale om et underforbrug af
bevillingerne på budgettet for 2003. Dette underforbrug blev dog vendt om, da
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen, ligesom det var tilfældet for oksekødspræmierne, efter sommertørken
i nogle medlemsstater vedtog særlige foranstaltninger ved forordning (EF)
nr. 1621/2003. På grundlag af disse foranstaltninger betalte nogle medlemsstater
forskud på en del af deres moderfårs/gedepræmier for kalenderåret 2003 over
bevillingerne på budgettet for 2003 i stedet for at betale dem over bevillingerne på
budgettet for 2004. Disse forskudsbetalinger beløb sig til ca. 303,0 mio. EUR.
4.2.
Underudgiftsområde 1b
EUGFL, Garantisektionen, medfinansierer over bevillingerne i underudgiftsområde
1b (forordning (EF) nr. 1257/1999) 89 programmer for udvikling af landdistrikterne,
der er vedtaget for De Femten for perioden 2000–2006.
I 2003 androg de udgifter, der rent faktisk blev afholdt i forbindelse med de
nuværende 89 programmer, 4 706,0 mio. EUR eller 99,1 % af de disponible midler.
De foranstaltninger, hvor bevillingsforbruget lå under de disponible budgetmidler, var
hovedsageligt foranstaltninger for fremme af tilpasningen og udviklingen af
landdistrikterne, skovbrug, førtidspensionering (ny ordning), og i mindre grad
forarbejdning og afsætning af landbrugsprodukter samt uddannelse.
4.3.
Udgifternes fordeling efter økonomisk art
Garantisektionens udgifter fordeler sig på to store kategorier: udgifter til restitutioner
og såkaldte interventionsudgifter, som hovedsagelig direkte støtte, oplagring,
tilbagekøb og lignende transaktioner samt andre udgifter hører under. Hertil kommer
udgifterne til udvikling af landdistrikterne, der hverken er anført under restitutioner
eller interventioner.
4.3.1.
Restitutioner
Udgifterne til restitutioner androg 3 729,6 mio. EUR, dvs. 8,4 % af Garantisektionens
samlede udgifter for regnskabsåret 2003, hvilket næsten svarer til niveauet for det
foregående regnskabsår.
4.3.2.
Direkte støtte
De udgifter, der blev klassificeret under ”direkte støtte”, androg 29 692,4 mio. EUR
(heraf 16 331,7 mio. EUR til markafgrøder og 9 447,4 mio. EUR til den animalske
sektor) eller 67 % af de samlede udgifter i regnskabsåret 2003, der androg
44 461,2 mio. EUR. I regnskabsåret 2002 udgjorde de den samme procentdel af
Garantisektionens samlede udgifter. Udgifterne til direkte støtte er defineret i bilaget
til forordning (EF) nr. 1259/1999 af 17. maj 1999 (EFT L 160, s. 113).
4.3.3.
Oplagring
Oplagringsudgifterne androg 928,1 mio. EUR eller 2 % af de samlede udgifter i
regnskabsåret og faldt i forhold til 2002, hvor de udgjorde 3 % af de samlede udgifter.
De vedrører hovedsagelig oplagring af korn (267,5 mio. EUR), vin (273,5 mio. EUR)
samt mælk og mejeriprodukter (271,2 mio. EUR).
4.3.4.
Øvrige
De øvrige udgifter til intervention androg 10 111,1 mio. EUR eller 23 % af de
samlede udgifter i regnskabsåret. Denne kategori omfatter udgifter, der ikke indgår i
de foregående kategorier.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445332_0010.png
BILAG – R
EGNSKABSÅRET
2003 – U
DNYTTELSE AF BEVILLINGER
Justerede
budget-
bevil-
linger
mio. EUR
a
Kapitel
Betalinger
fra
16.10.2002
til
15.10.2003
mio. EUR
b
Direkte
betalin-
ger
mio.
EUR
c
Udgifter
i alt
mio. EUR
d=b+c
Udnyttel-
sessats
%
Afvigelse
mellem
forbrug og
bevillinger
mio. EUR
g=d–a
e = d x 100
a
Underudgiftsområde 1a: Den fælles landbrugspolitik (ekskl. landdistrikternes udvikling)
B1-10 Markafgrøder
16 790,0
16 809,4
16 809,4
B1-11 Sukker
1 482,0
1 277,4
1 277,4
B1-12 Olivenolie
2 341,0
2 346,3
2 346,3
B1-13 Tørret foder og bælgplanter
389,0
388,6
388,6
B1-14 Spindplanter og silkeorme
908,0
889,6
889,6
B1-15 Frugt og grøntsager
1 609,0
1 532,2
1 532,2
B1-16
Produkter henhørende under vinsektoren
1 381,0
1 213,0
1 213,0
B1-17 Tobak
973,0
950,0
10,2
960,2
B1-18
Andre vegetabilske sektorer eller produkter
303,0
331,6
331,6
26 176,0
25 738,1
10,2 25 748,3
B1-1 Vegetabilske produkter
B1-20 Mælk og mejeriprodukter
2 672,0
2 796,2
2 796,2
B1-21 Oksekød
8 404,0
8 090,9
8 090,9
B1-22 Fårekød og gedekød
1 805,0
2 082,1
2 082,1
B1-23 Svinekød, æg og fjerkræ
203,5
171,4
171,4
B1-26 Fiskeri
14,5
12,5
0,1
12,6
13 099,0
13 153,1
0,1 13 153,2
B1-2 Animalske produkter
B1-30 Varer uden for bilag I
415,0
430,7
430,7
B1-31 Fødevareprogrammer
306,0
252,9
252,9
B1-32
Fjerntliggende områder og øerne i Det
249,0
234,0
234,0
B1-33
B1-36
B1-38
B1-39
Ægæiske Hav
Veterinær- og plantesundheds-
foranstaltninger
100,1
86,2
100,2
99,9
98,0
95,2
87,8
98,7
109,4
98,4
104,6
96,3
115,4
84,2
86,9
100,4
103,8
82,6
94,0
143,0
57,6
47,1
-14,4
97,5
99,0
82,0
0,0
99,2
99,1
99,1
0,0
0,0
98,6
99,1
19,4
-204,6
5,3
-0,4
-18,4
-76,8
-168,0
-12,8
28,6
-427,7
124,2
-313,1
277,1
-32,1
-1,9
54,2
15,7
-53,1
-15,0
95,3
-20,4
-35,2
-20,6
-33,2
-406,7
90,0
-18,0
-334,7
-41,3
-41,3
-26,4
0,0
-67,7
-402,4
221,6
48,0
66,5
18,0
1 324,1
40 599,1
-500,0
18,0
40 117,1
4 747,3
4 747,3
0,0
0,0
4 747,3
44 864,4
24,4
21,9
-2,6
961,3
39 852,5
-410,0
0,0
39 442,5
4 706,0
4 706,0
-26,4
0,0
4 679,6
44 122,1
316,9
3,3
9,4
329,6
339,9
316,9
27,6
31,3
-2,6
1 290,9
40 192,4
-410,0
0,0
39 782,4
4 706,0
4 706,0
-26,4
Kontrol og forebyggelse
Forbrugsfremmende foranstaltninger
Andre foranstaltninger
B1-3 Tilknyttede udgifter
I ALT 1a (før
regnskabsafslutning
og B0-40)
Afslutning af regnskaberne for tidligere
år og nedsættelse/suspension af forskud
B0-40 Formålsbestemte reserver (1a)
I ALT 1a
Underudgiftsområde 1b: Landdistrikternes
udvikling
B1-40 Landdistrikternes udvikling
3
I ALT 1b (før afslutning af
regnskaberne for tidligere år)
B1-41 Afslutning af regnskaberne for tidligere
år og nedsættelse/suspension af forskud
B0-40 Formålsbestemte reserver (1b)
I ALT 1b
Budgettet I ALT
(underudgiftsområde 1a + 1b)
1
2
3
B1-37
339,9
0,0
0,0
339,9
0,0
4 679,6
44 462,0
Oprindelige bevillinger + bevillinger overført fra 2002.
Bevillinger på 34,58 mio. EUR blev overført fra 2002.
Bevillinger på 49,32 mio. EUR blev overført fra 2002.
DA
10
DA