Sundhedsudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0756
Offentligt
1445369_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 17.11.2004
KOM(2004)756 endelig
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
om et udkast til forretningsorden for Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed
på Arbejdspladsen
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445369_0002.png
UDTALELSE FRA KOMMISSIONEN
om et udkast til forretningsorden for Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed
på Arbejdspladsen
Artikel 8 i Rådets afgørelse 2003/C 218/01 af 22. juli 2003 om nedsættelse af et rådgivende
udvalg for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen
1
bestemmer, at:
"Udvalget fastsætter efter udtalelse fra Kommissionen selv sin forretningsorden med de
praktiske bestemmelser for, hvordan udvalget skal fungere (…) Forretningsordenen sendes til
orientering til Europa-Parlamentet og Rådet; sidstnævnte har ligeledes tilbagekaldelsesret."
I henhold til denne bestemmelse og baseret på et udkast udarbejdet af Sekretariatet i samarbejde
med forretningsudvalget for Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed på
Arbejdspladsen, er Kommissionen blevet anmodet om at afgive udtalelse om vedlagte udkast til
forretningsorden (dokument nr. 858/4/04).
Dette dokument afspejler fuldt ud ånden og indholdet i Rådets afgørelse 2003/C 218/01 ved at
tage hensyn til behovet for at strømline dette rådgivende organs arbejdsform med henblik på at
øge fleksibiliteten, ansvarligheden samt den samlede præstation og effektivitet.
Dokumentet fastsætter især bestemmelser for hasteprocedurer for beslutningstagningen og
samarbejde med andre komitéer, der er kompetente på arbejdsmiljøområdet på europæisk plan
i overensstemmelse med artikel 8 i Rådets afgørelse 2003/C 218/01.
Dokumentet fastlægger endvidere konkrete ordninger for den interne organisering af det
rådgivende udvalg med særligt hensyn til aktiviteterne i interessegrupperne, forretningsudvalget,
arbejdsgrupperne og den stående arbejdsgruppe for mine- og udvindingsindustrien som
defineret i artikel 5 og 6 i Rådets afgørelse 2003/C 218/01.
På grundlag af disse hensyn udtrykker Kommissionen sin positive holdning til det vedlagte
udkast til forretningsorden for Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed på
Arbejdspladsen, og giver tilladelse til at denne holdning fremsendes til Europa-Parlamentet og
Rådet til orientering.
1
AB C218, 13.9.2003, p. 1
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445369_0003.png
Udkast
Forretningsorden for Det Rådgivende Udvalg for Sikkerhed og Sundhed på
Arbejdspladsen
DET RÅDGIVENDE UDVALG FOR SIKKERHED OG SUNDHED PÅ
ARBEJDSPLADSEN HAR -
under henvisning til Rådets afgørelse 2003/C 218/01 af 22. juli 2003 om nedsættelse af et
rådgivende udvalg for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen, særlig artikel 8 -
FASTSAT FØLGENDE FORRETNINGSORDEN:
I. Møder i udvalget
Mødeindkaldelse
Artikel 1
(1)
Formanden indkalder alle faste medlemmer senest tre uger før mødet. Formanden
tilstiller samtidig udvalgets faste medlemmer og suppleanterne udkastet til
dagsordenen med de punkter, der skal behandles, og de dertil hørende dokumenter.
I hastende sager kan formanden afkorte den i stk. 1 omhandlede treugersfrist, men
fristen kan ikke være mindre end 10 dage. Hvis et dokument ikke er blevet tilstillet
rettidigt, kan udvalget beslutte at tage det pågældende punkt af dagsordenen.
Hvis mindst en tredjedel af udvalgets medlemmer anmoder om, at der afholdes et
møde, indkalder formanden til et sådant møde inden for en frist på ikke over to
måneder og i overensstemmelse med bestemmelserne i stk. 1.
(2)
(3)
Dagsorden
Artikel 2
(1)
Ved mødets begyndelse godkender udvalget dagsordenen, som skal indeholde de
punkter, der er anført på det i artikel 1, stk. 1, omhandlede udkast til dagsorden, og
eventuelle andre punkter, som hører ind under udvalgets kompetenceområde, og som
formanden, ordføreren for en interessegruppe eller et andet medlem ønsker behandlet.
Hvert medlem kan under et møde anmode om at få et punkt opført på dagsordenen for
det næste møde.
(2)
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445369_0004.png
Deltagelse i møderne
Artikel 3
(1)
(2)
I udvalgets møder kan kun deltage medlemmer, koordinatorer for interessegrupperne,
observatører og sagkyndige, der er berettiget til at deltage.
De faste medlemmer skal meddele formanden, om de deltager personligt i et møde
eller sender en suppleant. En suppleant kan kun deltage i møderne, hvis det medlem,
som han er suppleant for, har forfald.
Hver interessegruppe kan lade sig ledsage af højst to sagkyndige. Disse kan kun
deltage, hvis formanden får meddelelse herom senest tre dage før mødet.
Forretningsudvalget kan foreslå formanden at indbyde en arbejdsgruppes næstformand
og ordfører til at deltage i møder, hvor dokumenter eller udtalelser med tilknytning til
arbejdsgruppen behandles.
(3)
(4)
Referater af udvalgets møder
Artikel 4
(1)
(2)
Sekretariatet udarbejder et referat af hvert møde i udvalget.
Referatet skal omfatte:
a) en tilstedeværelsesliste
b) en kortfattet gengivelse af drøftelserne
c) udvalgets udtalelser og stemmetallene for hver afstemning
d) generelle oplysninger fra Kommissionen.
(3)
(4)
Udvalget godkender referatet.
Referatet forelægges først for udvalget til godkendelse, hvis et udkast på mindst
engelsk, tysk og fransk er blevet tilstillet de faste medlemmer og suppleanterne senest
10 dage før den planlagte mødedato. Har referatet ikke været til rådighed rettidigt,
udsættes godkendelsen af det til næste møde i udvalget.
Anmodninger om ændringer af udkastet til referat skal helst indgives skriftligt før eller
under det møde, på hvilket de skal godkendes.
(5)
II. Beslutningsprocedurer
Udtalelser
Artikel 5
(1)
Udvalgets udtalelser vedtages på møderne, jf. artikel 7 i Rådets afgørelse 2003/C
218/01.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(2)
Også stemmeberettigede, der stemmer blankt eller undlader at stemme, anses for at
have afgivet gyldige stemmer.
Artikel 6
(1)
For hver udtalelse, der skal afgives, anmoder formanden først ordføreren for hver
interessegruppe om at give udtryk for sin holdning på vegne af de udvalgsmedlemmer,
han repræsenterer.
Udtalelsen vedtages enstemmigt, hvis formanden konstaterer, at der er fuldstændig
enighed om de indholdsmæssige aspekter af spørgsmålet, eller hvis
ændringsforslagene godkendes enstemmigt af de tre ordførere og ingen medlemmer
gør indsigelse. I modsat fald foretages der afstemning.
Der stemmes ved håndsoprækning eller ved navneopråb.
Hvis resultatet af en afstemning ved håndsoprækning anfægtes, skal formanden
foretage afstemning ved navneopråb.
Hvis et forslag sættes til afstemning, lader formanden ethvert medlem, der måtte ønske
det, give en kort redegørelse for sin stemmeafgivning.
Artikel 7
(2)
(3)
(4)
(5)
(1)
Forslag om, at udvalget ikke bør afgive udtalelse om et spørgsmål, eller at spørgsmålet
først skal behandles senere, sættes til afstemning før forslag, der vedrører de
indholdsmæssige aspekter af spørgsmålet.
Fremsættes der ændringsforslag, stemmes der først om det ændringsforslag, som ligger
længst fra grundteksten. Fremsættes der ændringsforslag til ændringsforslagene,
stemmes der først om de ændringsforslag, der vedrører det ændringsforslag, der ligger
længst fra grundteksten, idet det mest grundlæggende ændringsforslag til
ændringsforslaget behandles først.
Der stemmes endeligt om teksten i den form, den har efter den foregående afstemning.
Artikel 8
(2)
(3)
(1)
Formanden kan foreslå forhandlingerne afsluttet, når han finder, at alle medlemmer
har haft lejlighed til at fremsætte deres synspunkter. Medlemmer kan også foreslå
forhandlingerne afsluttet.
Et medlem, der ønsker at fremsætte bemærkninger vedrørende forhandlingernes
afslutning, skal have ordet først.
Ethvert forslag om at afslutte forhandlingerne skal sættes til afstemning.
Artikel 9
(2)
(3)
(1)
Afstemningsresultatet skal anføres i hver af udvalgets udtalelser.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(2)
Udtalelserne stiles til Kommissionen og skal tilstilles udvalgets faste medlemmer og
suppleanter.
Andre afgørelser end udtalelser
Artikel 10
Bestemmelserne i artikel 5 til 9 anvendes
med de fornødne tilpasninger
i forbindelse med alle
beslutninger, der skal træffes af udvalget, og i forbindelse med vedtagelsen af andre
dokumenter.
Hurtig beslutningsprocedure
Artikel 11
(1)
Uanset de udtalelser og beslutninger, der henholdsvis vedtages og træffes i henhold til
bestemmelserne i artikel 5 til 10, kan udvalget eller formanden om nødvendigt og i
begrundede tilfælde pålægge forretningsudvalget at udarbejde et udkast til udtalelse
eller ethvert andet udkast til udvalgets beslutninger. Sådanne udkast til udtalelser eller
beslutninger forelægges udvalget til vedtagelse ved skriftlig procedure.
Sekretariatet tilstiller med henblik herpå de faste medlemmer af udvalget det af
forretningsudvalget udarbejdede udkast til det dokument, som udvalget skal afgive
udtalelse om, samt en begrundelse med anmodning om afstemning og angivelse af
tidsfristen for besvarelse. Denne tidsfrist kan ikke være kortere end 14 kalenderdage.
I begrundede tilfælde kan en suppleant repræsentere et fast medlem, hvis sidstnævnte
har forfald og senest en uge før fristen for afslutningen af den skriftlige procedure har
meddelt udvalgets sekretariat, at han har til hensigt at lade sig repræsentere. I så fald
påhviler det det faste medlem at stille al relevant information om den igangværende
skriftlige procedure til rådighed for suppleanten.
Udvalgsmedlemmer, der ikke inden for den frist, der er nævnt i stk. 2, har gjort
indsigelse eller meddelt, at de agter at afholde sig fra at stemme om udkastet, anses for
at have tiltrådt forslaget.
Til vedtagelse af et dokument kræves absolut stemmeflertal. Sekretariatet underretter
straks udvalget om resultatet.
Hvis den skriftlige procedure er blevet iværksat af formanden, kan forretningsudvalget
imidlertid anmode om, at det pågældende spørgsmål behandles yderligere på et
udvalgsmøde. I så fald anses den hurtige beslutningsprocedure for at være afsluttet
uden resultat, og formanden sætter punktet på dagsordenen for et senere møde i
udvalget.
(2)
(3)
(4)
(5)
(6)
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445369_0007.png
III. Intern organisation
Interessegrupper
Artikel 12
(1)
Der oprettes tre særskilte interessegrupper for de udvalgsmedlemmer, der
repræsenterer henholdsvis de nationale regeringer, fagforeningerne og
arbejdsgiverorganisationerne. Hver interessegruppe udpeger en ordfører og en
koordinator.
Interessegrupperne afholder separate arbejdsmøder før udvalgsmøderne. Derudover
holder de møde mindst to gange om året.
Bestemmelserne i artikel 3 anvendes med de fornødne tilpasninger på møderne i
interessegrupperne.
(2)
(3)
Forretningsudvalg
Artikel 13
(1)
(2)
En af ordførerne for interessegrupperne er formand for det forretningsudvalg, der
nedsættes i overensstemmelse med artikel 5, stk. 4, i Rådets afgørelse 2003/C 218/01.
For at hver interessegruppe regelmæssigt skal kunne varetage formandsposten,
udpeges forretningsudvalgets formand efter en årlig rotationsordning. Samtidig
udpeges der en næstformand og en ordfører.
Forretningsudvalget mødes senest tre uger før mødet i udvalget for at drøfte og
udarbejde dagsordenen. Der holdes regelmæssigt yderligere møder med henblik på at
tilrettelægge udvalgets arbejde. Referatet af hvert møde udarbejdes af udvalgets
sekretariat.
Hvis formanden er forhindret i at deltage i forretningsudvalgets møder, repræsenteres
han af næstformanden.
Forretningsudvalget kan uddelegere særlige opgaver til et eller flere af sine
medlemmer.
(3)
(4)
(5)
Arbejdsgrupper
Artikel 14
(1)
I overensstemmelse med artikel 6, stk. 4, første afsnit, i Rådets afgørelse 2003/C
218/01 kan udvalget nedsætte arbejdsgrupper, der repræsenterer alle interessegrupper,
med henblik på at behandle særlige spørgsmål.
Udvalget beslutter, på hvilke særlige områder arbejdsgrupperne skal nedsættes.
Det fastlægger skriftligt deres mandat, hvori angives deres arbejdsopgaver og om
fornødent mandatperiodens varighed. En arbejdsgruppes mandat kan til enhver tid
ændres af udvalget.
(2)
(3)
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(4)
(5)
Udvalget kan opløse en arbejdsgruppe, hvis det anser det for hensigtsmæssigt, med
undtagelse af den stående arbejdsgruppe for mine- og udvindingsindustrien.
Der stemmes ikke om konklusioner af forhandlingerne i arbejdsgrupperne.
Artikel 15
(1)
På forslag fra forretningsudvalget udpeger udvalget blandt de faste medlemmer og
suppleanterne en formand for hver arbejdsgruppe. Hver arbejdsgruppe udpeger blandt
sine medlemmer en næstformand og en ordfører, der har til opgave at udarbejde
referater af arbejdsgruppens møder og udkast til udtalelser, der skal forelægges
udvalget til afstemning.
Ved udpegelsen af formændene bestræber udvalget sig på at sikre, at
formandsposterne i arbejdsgrupperne som helhed fordeles ligeligt mellem
repræsentanter for regeringer, fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer.
Arbejdsgruppens formand rapporterer til udvalget.
Hvis formanden har forfald, repræsenteres han af næstformanden.
Artikel 16
(2)
(3)
(4)
(1)
(2)
Medlemmerne af arbejdsgrupperne udpeges af deres respektive interessegrupper og
kan afsættes af disse, jf. dog artikel 15, stk. 1.
Hver interessegruppe kan for en arbejdsgruppe udpege en suppleant, som kan deltage i
møderne, hvis et medlem af arbejdsgruppen har forfald. Sekretariatet skal senest tre
dage før mødet have meddelelse om en sådan ændring.
Arbejdsgruppen kan pålægge et eller flere af sine medlemmer særlige opgaver.
Hver arbejdsgruppe bistås af mindst en repræsentant for Kommissionen.
(3)
(4)
Møder i arbejdsgrupperne
Artikel 17
(1)
Sekretariatet indkalder i forståelse med formanden for arbejdsgruppen alle
medlemmerne af en arbejdsgruppe senest to uger før den fastsatte mødedato.
Sekretariatet tilstiller samtidig udkastet til dagsorden med de punkter, der skal
behandles, og de dertil hørende dokumenter til alle arbejdsgruppens medlemmer og til
interessegruppernes koordinatorer.
Ved begyndelsen af hvert møde godkender arbejdsgruppen udkastet til dagsorden og
referatet af det foregående møde og ændrer om nødvendigt disse dokumenter.
Formanden leder forhandlingerne.
Kun udpegede medlemmer, Kommissionens repræsentanter og om nødvendigt
sagkyndige, der er indbudt for at give tekniske redegørelser, deltager i møderne.
(2)
(3)
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445369_0009.png
Stående arbejdsgruppe
Artikel 18
(1)
I overensstemmelse med artikel 6, stk. 4, andet afsnit, i Rådets afgørelse 2003/C
218/01 nedsættes der under udvalget en stående arbejdsgruppe for mine- og
udvindingsindustrien.
Den stående arbejdsgruppe behandler regelmæssigt spørgsmål vedrørende sikkerhed
og sundhed på arbejdspladsen i mine- og udvindingsindustrien. I overensstemmelse
med artikel 2, stk. 2, i Rådets afgørelse 2003/C 218/01 har den blandt andet til opgave:
(2)
a) at rådgive og bistå udvalget i forbindelse med udvalgets opgaver inden for mine- og
udvindingsindustrien
b) forelægge udkast til udtalelser, der skal vedtages af udvalget, om kommende EU-
initiativer, som vedrører sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen i mine- og
udvindingsindustrien.
Artikel 19
(1)
På forslag fra forretningsudvalget udpeger udvalget blandt sine faste medlemmer og
suppleanter en formand, en næstformand og en ordfører for den stående arbejdsgruppe.
Deres mandat er tre år. Der indføres en passende mandatrotationsordning, således at
hver interessegruppe får mulighed for at indehave hvert hverv.
Udvalget udpeger medlemmerne af den stående arbejdsgruppe på grundlag af en liste
over sagkyndige, der forelægges af interessegrupperne. Udpegelserne gennemgås
hvert år under hensyn til de prioriteringer, der fastlægges i den stående arbejdsgruppes
årlige arbejdsprogram, jf. artikel 21, stk. 3.
Ved udpegelsen af sådanne medlemmer bestræber udvalget sig på at sikre, at
sammensætningen af den stående arbejdsgruppe loyalt afspejler de forskellige
økonomiske sektorer, den geografiske fordeling og de forskellige udvindingssektorer.
Formanden eller næstformanden eller ordføreren, hvis førstnævnte har forfald,
rapporterer på den stående arbejdsgruppes vegne til udvalget.
Artikel 20
Artikel 14, stk. 3 og 5, artikel 16, stk. 2 til 4, og artikel 17 anvendes
med de fornødne
tilpasninger
på den stående arbejdsgruppes arbejde.
IV. Udvalgets arbejdsprogram
Årligt arbejdsprogram
(2)
(3)
(4)
Artikel 21
(1)
Udvalget udfører sine opgaver på grundlag af et årligt arbejdsprogram, der udarbejdes
af forretningsudvalget og drøftes og vedtages af udvalget på dets sidste plenarmøde
hvert år.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445369_0010.png
(2)
I det årlige arbejdsprogram tages der hensyn til de opnåede resultater af de planlagte
aktiviteter og de nye projekter for det næste og de følgende år i forbindelse med
gennemførelsen af EU-programmerne om sundhed og sikkerhed på arbejdspladsen og
udvalgets proaktive initiativer.
Udkastet til det årlige arbejdsprogram for den stående arbejdsgruppe for mine- og
udvindingsindustrien vedtages af udvalget som en del af dets årlige arbejdsprogram, jf.
endvidere stk. 1 og 2.
Forretningsudvalget fastsætter i samarbejde med sekretariatet tidsplanen for møderne
det følgende år og ajourfører den regelmæssigt i takt med gennemførelsen af
arbejdsprogrammet.
(3)
(4)
Årlig rapport
Artikel 22
(1)
Udvalget forelægger Kommissionen en årsberetning om sit arbejde. Sekretariatet
oversender, til orientering, årsberetningen til Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur,
Det Europæiske Institut til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkårene, Udvalget af
Arbejdstilsynschefer og Det Videnskabelige Udvalg for Grænseværdier for
Erhvervsmæssig Eksponering for Kemiske Agenser.
Udvalgets årsberetning følger kalenderåret.
(2)
V. Praktiske foranstaltninger
Sekretariat
Artikel 23
(1)
Kommissionen forestår sekretariatsopgaverne for udvalget, forretningsudvalget og
arbejdsgrupperne i overensstemmelse med artikel 6, stk. 5, i Rådets afgørelse 2003/C
218/01. Kommissionen udpeger en af sine tjenestemænd som sekretær for udvalget.
Korrespondance til udvalget stiles til sekretæren for udvalget og sendes til
Kommissionen.
(2)
Samarbejde
Artikel 24
(1)
For at forbedre sammenhængen og komplementariteten mellem det rådgivende
udvalgs aktiviteter og de aktiviteter, som gennemføres af andre organer, der er
kompetente på arbejdsmiljøområdet på europæisk plan, etableres der løbende
samarbejde med navnlig Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur, Det Europæiske
Institut til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkårene, Udvalget af Arbejdstilsynschefer
og Det Videnskabelige Udvalg for Grænseværdier for Erhvervsmæssig Eksponering
for Kemiske Agenser.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
(2)
Dette samarbejde skal bl.a. omfatte udveksling af oplysninger om arbejdsprogrammer
og aktivitetsrapporter, observatørers deltagelse i det rådgivende udvalgs plenarmøder
og gennemførelse af fælles initiativer på arbejdsmiljøområdet i nødvendigt omfang.
Aktindsigt
Artikel 25
(1)
Principperne og betingelserne for at give offentligheden adgang til udvalgets
dokumenter er de samme som dem, der er fastsat i Europa Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 1049/2001 om aktindsigt i Europa Parlamentets, Rådets og
Kommissionens dokumenter. Det er Kommissionen, der skal træffe afgørelse i
forbindelse med anmodninger om aktindsigt i udvalgets dokumenter.
Drøftelserne i udvalget er fortrolige.
(2)
Ændring af forretningsordenen
Artikel 26
(1)
(2)
(3)
Udvalget vedtager efter at have hørt Kommissionen med absolut flertal af
medlemmernes stemmer eventuelle ændringer af forretningsordenen.
Den ændrede forretningsorden sendes til orientering til Europa-Parlamentet og Rådet.
Ændringerne træder i kraft, når Rådet efter at være blevet orienteret ikke har gjort brug
af sin indsigelsesret.
DA
11
DA