Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0807
Offentligt
1445418_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 20.12.2004
KOM(2004) 807 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
Landbrugets stilling i Den Europæiske Union
Rapport 2003
[SEC(2004) 1589]
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445418_0002.png
I
NDLEDNING
1.
“Landbrugets stilling i Den Europæiske Union – rapport 2003” blev afsluttet i marts
2004 og offentliggøres i tilslutning til Den almindelige beretning om Den Europæiske
Unions virksomhed. I begyndelsen af 2004 blev en særskilt publikation udarbejdet på
engelsk med titlen “Agriculture in the European Union – Statistical and economic
information 2003”. Nærværende rapport behandler i ni kapitler de vigtigste emner i
det pågældende år.
D
EN ØKONOMISKE SITUATION OG LANDBRUGSINDKOMSTERNE
Landbruget i 2003 var præget af en lavere vegetabilsk og animalsk produktion (med
undtagelse af mælk og svinekød). Når man tager højde for inflationen, var
inputpriserne lavere med undtagelse af energi, mens landbrugspriserne som helhed
var uændrede. Udviklingen i priserne svingede meget fra sektor til sektor og land til
land, men der var tale om stigninger for korn under ét, frugt og grøntsager, vin,
fjerkrækød og æg, mens priserne for sukkerroer, kartofler, svinekød og mælk faldt.
Disse omstændigheder har medført en ganske lille stigning i landbrugsindkomsten for
EU som helhed.
Verdensøkonomien udviste fortsat en kraftig vækst i 2003, hovedsagelig som følge af
en nedgang i oliepriserne. I EU havde geopolitiske spændinger på grund af krigen i
Irak, problemer på arbejdsmarkedet, dårlige resultater på aktiemarkedet og
usikkerhed, hvad angår de sociale sikringsordningers fremtid, dog til følge, at
opsvinget først indtrådte i årets anden halvdel, og BNP-væksten for året som helhed
var meget begrænset.
I de første otte måneder af 2003 steg EF’s samlede landbrugseksport 4 % i forhold til
samme periode i 2002. For de fleste produkters vedkommende faldt
interventionslagrene i 2003.
P
OLITISK UDVIKLING OG LOVGIVNINGSINITIATIVER I
2003
Reformen af den fælles landbrugspolitik
EU’s landbrugsministre nåede på mødet i Rådet i Luxembourg den 26. juni 2003 til
enighed om en gennemgribende reform af den fælles landbrugspolitik på grundlag af
Kommissionens forslag(
1
), som blev fremlagt den 23. januar 2003. De
grundlæggende regler for reformen af den fælles landbrugspolitik blev derpå fastsat i
Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 af 29. september 2003(
2
). Reformen, som vil
blive indført over de næste to år, har til formål at skabe en mere stabil politisk ramme
for europæisk landbrug.
Hovedpunkterne i den nye fælles landbrugspolitik er, at der indføres en
enkeltbetalingsordning for EU-landbrugerne, som ydes uafhængigt af (dvs.
“afkoblet”) fra produktionen, at enkeltbetalingen knyttes til overholdelse af et sæt
normer for miljø, fødevaresikkerhed, dyre- og plantesundhed og dyrevelfærd og til
1.
2.
3.
4.
2.
2.1.
5.
6.
1
2
KOM(2003) 23 endelig.
EFT L 270 af 21.10.2003, s. 1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445418_0003.png
kravet om, at al landbrugsjord skal holdes i god landbrugs- og miljømæssig stand
(“krydsoverensstemmelse”), at politikken for landdistriktsudvikling styrkes via
“graduering” (overførsel af midler fra direkte betalinger til landdistriktsudvikling), og
at der indføres nye foranstaltninger, der skal støtte miljøet, fremme kvalitet og
dyrevelfærd og hjælpe landbrugerne med at opfylde nye EU-normer, vigtige reformer
af interventionsmekanismen i sektorer, hvor der er strukturbetinget uligevægt, og
tilpasninger af støttemekanismerne for andre sektorer og endelig en mekanisme for
finansdisciplin.
2.2.
7.
Kvalitetspolitik
Det system, der blev indført med ikrafttrædelsen af Rådets forordning (EØF)
nr. 2081/92(
3
) om beskyttelse af geografiske betegnelser (BGB) og
oprindelsesbetegnelser (BOB) for landbrugsprodukter og levnedsmidler, må
forbedres. Den 8. april 2003 blev Rådets forordning (EF) nr. 692/2003(
4
) vedtaget.
Den har følgende hovedmål: at overholde internationale aftaler og at give tredjelande
adgang til ordningen mod til gengæld at opnå beskyttelse uden for EU, hvilket er en
generel forbedring af systemet. Med 28 nye betegnelser omfatter listen over BGB’er
og BOB’er nu 632.
Økologisk landbrug
Kommissionen er i færd med at opstille en EU-aktionsplan for økologiske fødevarer
og økologisk landbrug med forslag til kommende initiativer, som tager sigte på at
styrke udviklingen af økologisk landbrug.
Salgsfremmende foranstaltninger
Siden ikrafttrædelsen af forordning (EF) nr. 2702/1999(
5
) og (EF) nr. 2826/2000(
6
)
har Kommissionen godkendt 124 programmer for salgsfremmende foranstaltninger,
heraf 30 for tredjelande og 94 for EU. Medfinansieringen beløb sig i alt til 105,7 mio.
EUR, heraf 22,7 mio. til tredjelande.
Statsstøtte
Den 23. december 2003 blev Kommissionens forordning om statsstøtte til små og
mellemstore virksomheder, der beskæftiger sig med produktion, forarbejdning og
afsætning af landbrugsprodukter(
7
), vedtaget, og den vil være gældende indtil
udgangen af 2006. Kommissionen har også vedtaget et udkast til forordning om
regler for de minimis-støtte til landbrugs- og fiskerisektoren.
Behandlingen af flere sager om statsstøtte til salgsfremstød og reklame for
landbrugsprodukter har medvirket til at udvikle bedste praksis for anvendelsen af de
nye rammebestemmelser, fx for statsstøtte i forbindelse med TSE-test(
8
).
2.3.
8.
2.4.
9.
2.5.
10.
11.
3
4
5
6
7
8
EFT L 53 af 24.2.1998, s. 26.
EFT L 99 af 17.4.2003, s. 1.
EFT L 327 af 21.12.1999, s. 7.
EFT L 328 af 23.12.2000, s. 2.
EFT L 1 af 3.1.2004, s. 1.
EF-rammebestemmelser for statsstøtte i forbindelse med TSE-test, døde dyr og slagteriaffald
(EFT C 324 af 24.12.2002).
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445418_0004.png
Kommissionen har modtaget 268 anmeldelser af projekter for statsstøtte til
landbrugssektoren og agroindustrien.
2.6.
12.
2.7.
13.
Fjernområderne
Kommissionen har afsluttet gennemførelsen af reformen af forordningerne om støtte
til landbruget i fjernområderne.
Informationsforanstaltninger vedrørende den fælles landbrugspolitik
Antallet af ansøgninger fra medlemsstaterne om tilskud var i 2003 lige så stort som i
de foregående år. I november 2003 blev der afholdt en vigtig konference om
landdistriktsudvikling i Salzburg, Østrig.
Informations- og kommunikationsteknologi
I 2003 blev der foretaget investeringer for at opretholde og videreudvikle GD
Landbrugs informationssystemer og -tjenester. Der er fx foretaget en tilpasning af
finansinformationssystemerne (AGREX
og eFaudit
…) til den nye finansforordning
og den aktivitetsbaserede budgettering (gældende fra 1. januar 2004).
Rådgivende udvalg og forbindelser med organer, der repræsenterer handelen
Der blev afholdt omkring 80 møder i de rådgivende udvalg og arbejdsgrupperne i
2003, hvor Kommissionen hørte og informerede repræsentanterne. Europa-
Parlamentet havde 18 plenarmøder i 2003. GD Landbrug var til stede, når der blev
drøftet emner af betydning for GD Landbrugs politik, såsom vedtagelsen af
EP-betænkningerne om reformen af den fælles landbrugspolitik på plenarmødet den
26. maj 2003 og den igangværende WTO-Doha-runde.
L
ANDBRUGSMARKEDERNE
Vegetabilske produkter
Som led i reformen af den fælles landbrugspolitik, der blev iværksat i juni 2003,
forelagde Kommissionen Rådet og Europa-Parlamentet meddelelsen “Opstilling af en
bæredygtig landbrugsmodel for Europa på grundlag af reformen af den fælles
landbrugspolitik”(
9
), som vedrører tobaks-, olivenolie-, bomulds- og sukkersektoren.
Rådet vedtog også en ny støtteordning for tørret foder. Den gamle ordning vil stadig
blive anvendt i produktionsåret 2004/05. Kommissionen forelagde også et forslag om
reform af sektoren for olivenolie og spiseolivenolie, som skal gælde fra
produktionsåret 2004/05. Der blev vedtaget specifikke forordninger i september 2003
om fælles markedsordninger for korn, ris, tørret foder og mælk og mejeriprodukter
(
10
).
2.8.
14.
2.9.
15.
3.
3.1.
16.
17.
9
10
KOM(2003) 554.
EFT L 270 af 21.10.2003.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445418_0005.png
18.
19.
Der blev også vedtaget en ny støtteordning for energiafgrøder til produktion af
biobrændstoffer, energi eller varme i december 2003(
11
).
Når det gælder sukkersektoren, har sukkerrørsproduktionen til trods for en væsentlig
stigning i sukkerroeproduktionen i Europa bevaret sin store andel af den globale
produktion, og verdensproduktionen af sukker er atter større end forbruget. Dette
højere produktionsniveau resulterede i en mængde C-sukker over kvoten på 4,2 mio.
tons i 2002/03.
I 2002 blev der indført en mekanisme til stabilisering af frøproduktionen, som for
første gang blev anvendt på produktionen i produktionsåret 2002/03. Frøstøtten blev
integreret i 2003-reformen af den fælles landbrugspolitik med henblik på anvendelse
fra produktionsåret 2005/06.
I 2003 indledte EU en forenkling af lovgivningen i sektorerne for frisk og forarbejdet
frugt samt grøntsager.
For at ajourføre dataene for og forenkle forvaltningen af den fælles markedsordning
for bananer blev der ved Kommissionens forordning (EF) nr. 1439/2003(
12
) indført
bestemmelser om fastsættelse af referencemængderne for de traditionelle importører
for importen i henholdsvis 2004 og 2005 på grundlag af udnyttelsen af
importlicenserne i 2002 og 2003.
Kommissionens forordning (EF) nr. 753/2002(
13
) af 29. april 2002 om visse
gennemførelsesbestemmelser til Rådets forordning (EF) nr. 1493/1999 for så vidt
angår beskrivelse, betegnelse, præsentation og beskyttelse af visse vinprodukter,
ændret ved forordning (EF) nr. 2086/2002(
14
), trådte i kraft den 1. august 2003. Ved
forordning (EF) nr. 670/2003 af 8. april 2003(
15
) fastsatte Rådet specifikke
foranstaltninger vedrørende landbrugsethanolmarkedet.
Animalske produkter
I 2002 steg produktionen af oksekød, mælk og mejeriprodukter til trods for en
nedgang i EU’s kvægbestand, herunder malkekvægsbestanden. Under BSE-krisen
blev ca. 205 000 tons oksekød, hovedsagelig kokød, trukket tilbage fra markedet i
henhold til den særlige opkøbsordning.
Som led i den nye landbrugsform i henhold til Rådets forordning (EF)
nr. 1782/2003(
16
) blev der foretaget en gennemgribende ændring af systemet med
direkte betalinger, som tidligere direkte eller indirekte var knyttet til produktionen.
Kommissionen vedtog også forordning (EF) nr. 1215/2003(
17
), som gav
medlemsstaterne mulighed for på visse betingelser at tillade anvendelse af
20.
21.
22.
23.
3.2.
24.
25.
11
12
13
14
15
16
17
Kommissionens forordning (EF) nr. 2237/2003 af 23. december 2003 om gennemførelsesbestemmelser
til visse støtteordninger, der er fastsat i afsnit IV i Rådets forordning (EF) nr. 1782/2003 om fastlæggelse
af fælles regler for den fælles landbrugspolitiks ordninger for direkte støtte og om fastlæggelse af visse
støtteordninger for landbrugere.
EFT L 204 af 13.8.2003, s. 30.
EFT L 118 af 4.5.2002, s. 1.
EFT L 321 af 26.11.2002, s. 8.
EFT L 97 af 15.4.2003, s. 6.
EFT L 270 af 21.10.2003, s. 1.
EFT L 169 af 8.7.2003, s. 32.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445418_0006.png
automatiserede klassificeringsmetoder til klassificering af slagtekroppe af voksent
kvæg.
26.
Produktionen af fjerkrækød og æg fortsætter med at stige på verdensplan. I EU skulle
produktionen falde i 2003 på grund af aviær influenza, nitrofurankrisen og
konjunkturbestemte indskrænkninger, der er foretaget i visse medlemsstater. Antallet
af æglæggere faldt en smule i 2003 (også på grund af aviær influenza), og
produktionen af konsumæg skulle også falde.
A
GROMONETÆRE FORANSTALTNINGER
De agromonetære foranstaltninger, der blev vedtaget i 2003, var begrænset til
anvendelsen af Rådets forordning (EF) nr. 2799/98 om den agromonetære ordning for
euroen(
18
). I 2003 vedrørte den eneste udligningsstøtte, som stadig blev ydet, Det
Forenede Kongerige.
L
ANDDISTRIKTSUDVIKLINGEN I
2003
For perioden 2000–2006 er programmeringen, når det gælder landdistriktsudvikling,
følgende: 68 programmer for landdistriktsudvikling (medfinansieret af EUGFL,
Garantisektionen), 69 programmer for mål 1-regioner med foranstaltninger for
landdistriktsudvikling (medfinansieret af EUGFL, Udviklingssektionen) og 20 for
mål 2-regioner med foranstaltninger for landdistriktsudvikling (medfinansieret af
EUGFL, Garantisektionen).
I 2003 androg EU’s udgifter til landdistriktsudvikling 6 871 mio. EUR: 4 705 mio.
EUR under EUGFL, Garantisektionen (fra oktober 2002 til oktober 2003), og
2 166 mio. EUR til programmer for landdistriktsudvikling finansieret af EUGFL,
Udviklingssektionen (kalenderåret 2003). I 2003 godkendte Kommissionen 33
ændringer af programmer for landdistriktsudvikling, og der blev godkendt 73
LEADER+ programmer for perioden 2000–2006. Af de forventede 938 lokale
aktionsgrupper var 853 blevet udvalgt ved udgangen af december 2003.
M
ILJØ OG
S
KOVE
Foruden at udarbejde en interimsrapport om IRENA-projektet(
19
) videreførte
Kommissionen blandt andre initiativer også gennemførelsen af “Handlingsplan for
biodiversitet: landbrug”(
20
) og vedtog et forslag til rådsforordning om et EF-program
for bevarelse, beskrivelse, indsamling og udnyttelse af genressourcer i landbruget(
21
).
Som led i beskyttelsen af skovene mod luftforurening(
22
) fortsatte Kommissionen
forvaltningen af projekter og nationale programmer 2000, 2001 og 2002. Resultaterne
er blevet fremlagt i en række rapporter “De europæiske skoves tilstand”. Hvad angår
4.
27.
5.
28.
29.
6.
30.
31.
18
19
20
21
22
EFT L 349 af 24.12.1998, s. 1.
IRENA står for “rapport om integrationen af miljøspørgsmål i landbrugspolitikken”.
KOM(2001) 162 endelig, bind III.
KOM(2003) 817 endelig.
Rådets forordning (EØF) nr. 3528/86 (EFT L 326 af 21.11.1986, s. 2-4; den finske og den svenske
specialudgave: kapitel 3, bind 22, s. 59).
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445418_0007.png
beskyttelsen af skovene i Fællesskabet mod brande(
23
), forvaltede Kommissionen
fortsat projekter og nationale programmer 2000, 2001 og 2002. Resultaterne indgår i
den rapport, der er blevet forelagt for Rådet og Europa-Parlamentet om de aktiviteter,
der blev gennemført i perioden 1992–2002.
7.
32.
F
INANSIERING AF
D
EN
F
ÆLLES
L
ANDBRUGSPOLITIK I
2003
Udgifterne til den fælles landbrugspolitik er lagt an på de finansielle overslag, som
der blev truffet afgørelse om på topmødet i Berlin i 1999, som tilpasset på topmødet i
København ved udgangen af 2002 for at integrere de finansielle virkninger af
udvidelsen.
Bevillingerne i 2003 til EUGFL, Garantisektionen, som blev vedtaget som led i det
almindelige budget for 2003, var på i alt 44 780.5 mio. EUR (inklusive 18 mio. EUR
til landbrugsbudgetreserven – kapitel B0-40)(
24
). I henhold til Rådets forordning (EF)
nr. 2040/2000 af 26. september 2000 om budgetdisciplin blev den monetære reserve
afskaffet med virkning fra regnskabsåret 2003. Udgifterne for EUGFL,
Garantisektionen, omfattede i 2002: eksportrestitutioner (3 432,3 mio. EUR),
offentlig og privat oplagring (1 163,1 mio. EUR), tilbagekøb og lignende (831,9 mio.
EUR), direkte betalinger(
25
) (28 800,8 mio. EUR), andre interventioner i forbindelse
med de fælles markedsordninger (3 479,4 mio. EUR) og andre udgifter, hovedsagelig
til landdistriktsudvikling (5 506,7 mio. EUR).
EUGFL, Udviklingssektionen: I den nye programmeringsperiode 2000–2006 er EF-
støtten til landdistrikterne ikke blevet nedsat. Aktioner for landbrugsstrukturer og
diversificering af landdistrikter, undtagen mål 1-regioner og udligningsstøtte, betales
nu af EUGFL, Garantisektionen.
Evaluering: Når det gælder markedspolitikken, blev evalueringen af de fælles
markedsordninger for tobak og olivenolie afsluttet. Hvad angår vin, blev der indgået
en kontrakt. Der blev offentliggjort et udbud for bananer, og man er nået langt med
det forberedende arbejde, hvad angår svinekød, æg og fjerkrækød og
miljøvirkningerne af fælles markedsordninger med relation til permanente afgrøder.
Når det gælder politikken for landdistriktsudvikling, blev fire evalueringer afsluttet
(forordning (EF) nr. 950/97 og (EF) nr. 951/97, mål 5b og LEADER II).
U
DVIDELSE
Der fandt drøftelser sted med de ti tiltrædelseslande om gennemførelsen af
resultaterne af forhandlingerne, som blev afsluttet på Det Europæiske Råds møde i
København i december 2002. Forhandlingerne med Bulgarien og Rumænien og
førtiltrædelsesindsatsen vedrørende Tyrkiet fortsatte, mens forberedelsen af
Kommissionens udtalelse om Kroatiens tiltrædelse begyndte.
33.
34.
35.
8.
36.
23
24
25
Rådets forordning (EØF) nr. 2158/92 (EFT L 217 af 31.7.1992, s. 3; den finske og den svenske
specialudgave: kapitel 3, bind 44, s. 3).
Eksklusive bevillinger på 250 mio. EUR til den monetære reserve (B1-6).
Direkte betalinger som defineret i bilaget til forordning (EF) nr. 1259/1999 af 17. maj 1999 (EFT L 160
af 26.6.1999, s. 113).
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
37.
I årets løb fortsatte alle landene med at gennemføre deres SAPARD-programmer. I
april vedtog Rådet en ændring af SAPARD-forordning (EF) nr. 1268/1999 af 21. juni
1999. I slutningen af december havde SAPARD-kontorerne afsat et beløb på i
alt 1 214 mio. EUR (kumuleret beløb for EF-bidraget) til støttemodtagerne.
I
NTERNATIONALE FORBINDELSER
Internationale organisationer og aftaler
EU deltog fortsat i de forskellige møder i de forskellige organisationer, såsom:
Verdenshandelsorganisationen (WTO), nærmere bestemt i ministerkonferencen
i Cancún, hvor EU understregede prioriteringen af WTO’s multilaterale
forhandlinger
Organisationen for Økonomisk Samarbejde og Udvikling (OECD), hvor man
drøftede spørgsmål, hvad angår handelsforvridning gennem en videreførelse af
undersøgelser vedrørende “afkobling” og virkningerne af risikorelateret støtte
på beslutningstagningen, når det gælder produktion.
9.
9.1.
38.
39.
Konventionen om fødevarehjælp og konventionen om kornhandel blev forlænget til
den 30. juni 2005. Den internationale sukkerorganisation blev forlænget til den
31. december 2005. Den internationale overenskomst om olivenolie og spiseoliven
blev forlænget til den 31. december 2004.
Bilaterale og regionale handelsforbindelser
For 2003 kan det fx nævnes, at Kommissionen:
mødtes med AVS-Ministerrådet i oktober
mødtes to gange med Den Blandede Landbrugskomité, der blev nedsat ved
udgangen af 2002 ved “aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Det
Schweiziske Forbund om handel med landbrugsprodukter”
deltog i konferencen på højt plan om samarbejde på landbrugsområdet i Beijing
i slutningen af 2003 som led i Asien-Europa-mødet (ASEM).
9.2.
40.
41.
Desuden blev der som led i Barcelona-processen undertegnet nye associeringsaftaler
med samtlige lande i Mellemøsten og Middelhavsområdet, og der blev fx ført
drøftelser med Mexico (om normer for tequila) og Chile (associeringsaftale).
De bilaterale forbindelser med Rusland på landbrugsområdet blev intensiveret, både i
forbindelse med partnerskabs- og samarbejdsaftalen og forberedelserne med henblik
på tiltrædelsen af WTO, men der er begrænsede udsigter for en styrkelse af disse
forbindelser med andre NIS-lande.
42.
DA
8
DA