Europaudvalget 2004-05 (1. samling)
KOM (2004) 0814
Offentligt
1445425_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 20.12.2004
KOM(2004) 814 endelig
2004/0285 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 2500/2001 for at gøre det muligt at gennemføre
fællesskabsbistand i henhold til artikel 54, stk. 2, litra c), i finansforordningen
(forelagt af Kommissionen)
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445425_0002.png
BEGRUNDELSE
Formålet med dette ændringsforslag er at bringe Rådets forordning (EF) nr. 2500/2001 om
finansiel førtiltrædelsesstøtte til Tyrkiet i overensstemmelse med den nye finansforordnings
bestemmelser om brug af central indirekte forvaltning (artikel 54, stk. 2, litra c)).
Kommissionen har allerede forelagt et identisk forslag for Phare-forordningen og CARDS-
forordningen, og desuden er det i det nye instrument for førtiltrædelsesbistand (IPA) forudset
at benytte samme regler fra og med 2007.
I henhold til finansforordningens artikel 54, stk. 2, kan fællesskabsbudgettet gennemføres via
central indirekte forvaltning, og i artikel 54, stk. 2, litra c), fastsættes specifikke
gennemførelseskrav.
Ifølge disse krav kan Kommissionen ved central indirekte gennemførelse “overlade
offentligretlige opgaver og navnlig budgetgennemførelsesopgaver til (…) nationale
offentligretlige organer eller privatretlige enheder, der har fået overdraget offentlige
tjenesteydelsesopgaver og stiller tilstrækkelige finansielle garantier og overholder de
betingelser, der fastsættes i gennemførelsesbestemmelserne”, og det er videre fastsat, at “disse
organer kun kan pålægges gennemførelsesopgaver hvis basisretsakten for det pågældende
program eller den pågældende foranstaltning indeholder bestemmelser om uddelegering og
kriterier for udvælgelse af de pågældende enheder (…)”
1
.
I forbindelse med førtiltrædelsesstøtte har central indirekte forvaltning i den form, der er
fastlagt i artikel 54, stk. 2, litra c), tidligere vist sig at være et værdifuldt redskab, især for
foranstaltninger under Programmet for Teknisk Bistand og Informationsudveksling (TAIEX).
Tyrkiet har i de seneste år haft stor fordel af TAIEX-foranstaltninger. Derfor bør det sikres, at
Tyrkiet fortsat vil have adgang til TAIEX-bistand, indtil IPA-forordningen træder i kraft,
inden for rammerne af de betingelser, der er fastlagt i den nye finansforordning.
1
Artikel 54, stk. 2, litra c), i forordning (EF) nr. 1605/2002, EFT L 248 af 16.9.2002, s. 1.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445425_0003.png
2004/0285 (CNS)
Forslag til
RÅDETS FORORDNING
om ændring af forordning (EF) nr. 2500/2001 for at gøre det muligt at gennemføre
fællesskabsbistand i henhold til artikel 54, stk. 2, litra c), i finansforordningen
RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION HAR -
under henvisning til traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, særlig
artikel 181 A, stk. 2,
under henvisning til forslag fra Kommissionen
2
,
under henvisning til udtalelse fra Europa-Parlamentet
3
, og
ud fra følgende betragtninger:
(1)
I artikel 54, stk. 2, i Rådets forordning (EF, Euratom) nr. 1605/2002 af 25. juni 2002
om finansforordningen vedrørende De Europæiske Fællesskabers almindelige budget
4
(i det følgende benævnt “finansforordningen”) er det fastsat, at fællesskabsbudgettet
kan gennemføres via central indirekte forvaltning, og der er også fastsat specifikke
gennemførelseskrav.
I forbindelse med førtiltrædelsesstøtte har central indirekte forvaltning i den form, der
er fastlagt i finansforordningens artikel 54, stk. 2, litra c), tidligere vist sig at være et
værdifuldt redskab, især for foranstaltninger under Kontoret for Teknisk Bistand og
Informationsudveksling (TAIEX).
Tyrkiet har i de seneste år modtaget betydelig bistand via TAIEX-foranstaltninger og
bør sættes i stand til fortsat at anvende dette instrument, også i henhold til de regler,
der er fastsat i den nye finansforordning.
Det vil være hensigtsmæssigt at opnå en harmoniseret tilgang inden for
førtiltrædelsesbistand, og derfor bør den fremgangsmåde, der benyttes, være identisk
med den, der er fastlagt i forordning nr. 3906/1989 (Phare), forordning nr. 2666/2000
(CARDS) og udkastet til IPA-forordningen.
(2)
(3)
(4)
2
3
4
EUT C […] af […], s. […].
EUT C […] af […], s. […].
EFT L 248 af 16.9.2002, s.1.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445425_0004.png
(5)
Rådets forordning (EF) nr. 2500/2001 af 17. december 2001 om finansiel
førtiltrædelsesstøtte til Tyrkiet og om ændring af forordning (EØF) nr. 3906/89, (EF)
nr. 1267/1999, (EF) nr. 1268/1999 og (EF) nr. 555/2000
5
bør derfor ændres
tilsvarende -
UDSTEDT FØLGENDE FORORDNING:
Artikel 1
I forordning (EF) nr. 2500/2001 foretages følgende ændringer:
Som artikel 6a indsættes:
“Artikel
6a
Kommissionen kan inden for de grænser, der er fastsat i artikel 54 i Rådets forordning (EF)
nr. 1605/2002
6
,
beslutte
at
overlade
offentligretlige
opgaver
og
navnlig
budgetgennemførelsesopgaver til organer som omhandlet i nævnte forordnings artikel 54,
stk. 2. De organer, der er omhandlet i artikel 54, stk. 2, litra c), i forordning (EF, Euratom)
nr. 1605/2002, kan få overdraget offentligretlige opgaver, hvis de har en anerkendt
international status, opfylder kravene i internationalt anerkendte forvaltnings- og
kontrolsystemer og overvåges af en offentlig myndighed.”
Artikel 2
Denne forordning træder i kraft på tredjedagen efter offentliggørelsen i
Den Europæiske
Unions Tidende.
Denne forordning er bindende i alle enkeltheder og gælder umiddelbart i hver medlemsstat.
Udfærdiget i Bruxelles, den […]
På Rådets vegne
Formand
5
6
EFT L 342 af 27.12.2001, s. 1. Senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 769/2004 (EUT L 123 af
27.4.2004, s. 1).
EFT L 248 af 16.9.2002, s. 1.
DA
4
DA