Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
KOM (2004) 0828
Offentligt
1445438_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 27.12.2004
KOM(2004) 828 endelig
KOMMISSIONENS TOOGTYVENDE ÅRSBERETNING TIL EUROPA-
PARLAMENTET
OM FÆLLESSKABETS ANTIDUMPING-, ANTISUBSIDIE- OG
BESKYTTELSESFORANSTALTNINGER 2003)
{SEC(2004)1707}
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445438_0002.png
I
NDLEDNING
Denne beretning for 2003 forelægges for Europa-Parlamentet i henhold til dettes beslutning af
16. december 1981 om Fællesskabets antidumpingaktiviteter
1
og betænkningen fra Europa-
Parlamentets Udvalg om Industripolitik, Eksterne Økonomiske Forbindelser, Forskning og
Energi
2
.
Af administrative årsager er beretningen begrænset til 10 sider og fokuserer hovedsagelig på
aktiviteter i 2003. Der kan imidlertid findes mere detaljerede oplysninger i det
arbejdsdokument, som er bilagt denne beretning, og som kun foreligger på engelsk.
Arbejdsdokumentet indeholder også de bilag, hvortil der henvises i beretningen.
Endvidere indeholder denne udgave ikke længere en oversigt over aktiviteter i forbindelse
med foranstaltninger vedtaget af tredjelande mod import fra Fællesskabet eller dets
medlemsstater. Disse aktiviteter vil nu blive behandlet i en særskilt beretning, der fremlægges
samtidig med denne beretning.
Denne beretning og hele arbejdsdokumentet er også tilgængelig for offentligheden på
http://europa.eu.int/comm/trade/issues/respectrules/anti_dumping/legis/index_en.htm
1.
1.1.
O
VERSIGT OVER LOVGIVNINGEN
Ændringer af Fællesskabets antidumping- og antisubsidielovgivning i 2003
De nuværende grundtekster (Rådets forordning (EF) nr. 384/96
3
og (EF)
nr. 2026/97
4
) vil samlet blive benævnt “grundforordningerne”.
Erfaringerne i 2003, hvor to forslag fra Kommissionen om indførelse af endelige
antidumpingforanstaltninger ikke fandt det nødvendige flertal i Rådet, har fremhævet
en
række
problemer
med
beslutningsprocessen
området
for
handelsbeskyttelsesinstrumenter.
For at løse disse problemer vedtog Kommissionen den 26. juni 2003
5
et forslag til en
forordning om ændring af grundforordningerne og forelagde dette til Rådet. Dette
forslag dækkede kun beslutningsprocessen.
Efterfølgende drøftelser i Rådet førte til, at Kommissionen den 15. december 2003
vedtog et ændret forslag
6
og forelagde dette for Rådet; dette forslag blev vedtaget
den 8. marts 2004
7
. Sammen med ændringer af beslutningsprocessen indfører
forordningen øget gennemsigtighed, effektivitet og forudsigelighed i brugen af
1
2
3
4
5
6
7
EFT C 11 af 18.1.1982, s. 37.
PE 141.178/endelig af 30.11.1990, ordfører: Gijs De Vries.
EFT L 56 af 6.3.1996, s. 1. Forordningen er senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 461/2004
(EUT L 77 af 13.3.2004, s. 12).
EFT L 288 af 21.10.1997, s. 1. Forordningen er senest ændret ved Rådets forordning (EF) nr. 461/2004
(EUT L 77 af 13.3.2004, s. 12).
KOM(2003) 380 endelig.
KOM(2003) 799 endelig.
Rådets forordning (EF) nr. 461/2004 af 8. marts 2004 (EUT L 77 af 13.3.2004, s. 12).
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445438_0003.png
handelsbeskyttelsesinstrumenterne. Efter de nye regler vil foranstaltninger blive
anset for vedtaget, medmindre de afvises af et simpelt flertal. Der indføres desuden
obligatoriske frister for afslutning af fornyede undersøgelser og klarere regler for
håndhævelse af handelsbeskyttelsesinstrumenter.
Ved at indføre obligatoriske frister for afslutning af fornyede undersøgelser og ved
generelt at gøre handelsbeskyttelsesinstrumenterne mere gennemsigtige er der taget
hensyn til en række anmodninger fra Europa-Parlamentet
8
.
1.2.
Ændringer af Fællesskabets lovgivning om beskyttelsesforanstaltninger i 2003
De nuværende grundforordninger om beskyttelsesforanstaltninger (Rådets forordning
(EF) nr. 3285/94
9
, (EF) nr. 519/94
10
og (EF) nr. 517/94
11
) vil samlet blive benævnt
“grundforordningerne om beskyttelsesforanstaltninger”.
Det forslag, som Kommissionen i 2002 fremlagde til Rådets forordning om en
varespecifik overgangsbeskyttelsesordning for import med oprindelse i Kina, blev
vedtaget den 3. marts 2003
12
. Denne forordning er en overtagelse i EF-retten af
bestemmelser i protokollen om Folkerepublikken Kinas tiltrædelse af WTO.
I november 2003 blev anden søjle af forordningen – der fastsætter en gradvis
afvikling af visse kontingenter uden for tekstilsektoren – ændret, således at
kontingenterne blev hævet i betragtning af udvidelsen den 1. maj 2004
13
.
1.3.
Rådets forordning om foranstaltninger, som Fællesskabet kan træffe med
hensyn
til
den
kombinerede
virkning
af
antidumping-
eller
antisubsidieforanstaltninger sammen med beskyttelsesforanstaltninger
Efter forslag fra Kommissionen vedtog og offentliggjorde Rådet i marts 2003
14
den
såkaldte dobbeltbeskyttelsesforordning. Det fastsættes i denne forordning, at hvis
Kommissionen
finder,
at
en
anvendelse
af
antidumping-
eller
antisubsidieforanstaltninger sammen med beskyttelsesforanstaltninger af toldmæssig
art på importen af en og samme vare kan have større virkninger end ønskeligt i
henhold til Fællesskabets handelsbeskyttelsespolitik, kan den fremlægge forslag for
Rådet om at ændre, suspendere eller ophæve eksisterende antidumping- og/eller
antisubsidieforanstaltninger, at fritage import helt eller delvis fra antidumping- eller
udligningstold eller at vedtage alle andre foranstaltninger, som skønnes egnede under
omstændighederne.
Rådet anvendte for første gang denne “dobbeltbeskyttelsesforordning” ved den
6. maj 2003 efter forslag fra Kommissionen at vedtage en ændring til forordningerne
8
9
10
11
12
13
14
Europa-Parlamentets beslutning 316.244 af 3. oktober 2002.
EFT L 349 af 31.12.1994, s. 53. Forordningen er senest ændret ved forordning (EF) nr. 2474/2000 (EFT
L 286 af 11.11.2000, s. 1).
EFT L 67 af 10.3.1994, s. 89. Forordningen er senest ændret ved forordning (EF) nr. 427/2003 (EUT
L 65 af 8.3.2003, s. 1).
EFT L 67 af 10.3.1994, s. 1. Forordningen er senest ændret ved forordning (EF) nr. 2309/2003 (EFT
L 342 af 30.12.2003, s. 21).
EUT L 65 af 8.3.2003, s. 1.
EUT L 295 af 13.11.2003, s. 43.
EUT L 69 af 13.3.2003, s. 8.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445438_0004.png
om indførelse af endelige foranstaltninger mod varmtvalsede bredbånd og
rørfittings
15
.
1.4.
Instrument til beskyttelse mod subsidier og illoyal priskonkurrence i forbindelse
med luftfartsydelser
I marts 2002 vedtog Kommissionen sit forslag til et instrument til forsvar af handelen
i forbindelse med levering af luftfartsydelser fra lande, der ikke er medlemmer af Det
Europæiske Fællesskab
16
. Parlamentets førstebehandling fandt sted i januar 2003,
hvorefter Kommissionen i maj 2003 vedtog et ændret forslag, der tog hensyn til
ændringsforslag fra Parlamentet.
Rådet vedtog den fælles holdning i december 2003. Parlamentets andenbehandling
fandt sted i marts 2004 og efterfulgtes kort tid senere af Rådets godkendelse.
Forordningen trådte i kraft i maj 2004
17
.
1.5.
Meddelelse om konsekvenserne af Severe Acute Respiratory Syndrome (SARS)
I betragtning af den store fare for SARS-smitte var det ikke muligt at foretage
kontrolbesøg i forbindelse med visse antidumping- og antisubsidieundersøgelser, og
Kommissionen besluttede derfor at offentliggøre en meddelelse herom i EUT
18
.
Meddelelsen beskrev, hvordan Kommissionen ville gå frem i sådanne tilfælde, og
gav interesserede parter mulighed for at fremsætte bemærkninger til den foreslåede
metode. Det blev besluttet at overholde de obligatoriske undersøgelsesfrister og
basere undersøgelsesresultaterne på efterprøvede eller andre dokumenterede forhold i
forbindelse med undersøgelsen.
2.
G
RUNDLÆGGENDE BEGREBER
Med hensyn til de grundlæggende begreber i antidumping, antisubsidie, og
beskyttelsesundersøgelser henvises der til punkt 2 i det arbejdsdokument, der er
bilagt denne beretning.
3.
U
DVIDELSEN
For så vidt angår udvidelsen fortsatte handelsbeskyttelsestjenesterne deres
bestræbelser for at sikre en problemfri overgang. Denne indsats bestod bl.a. i at
identificere de specifikke udfordringer, som udvidelsen medførte på
handelsbeskyttelsesområdet, gennemføre en “handlingsplan” til støtte for de
tiltrædende lande, afholde en række seminarer for forvaltninger og erhvervsdrivende
samt
etablere
en
website
(se
følgende
links:
http://europa.eu.int/comm/trade/issues/respectrules/tdi_enlarg/index_en.htm
og
http://europa.eu.int/comm/trade/issues/respectrules/tdi_enlarg/contacts.htm ).
15
16
17
18
EUT L 114 af 8.5.2003, s. 1.
KOM(2002)110 endelig af 12.3.2002.
EUT L 162 af 30.4.2004, s. 1.
EUT C 191 af 13.8.2003, s. 2.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445438_0005.png
Endvidere
blev
der
oprettet
en
“udvidelses-taskforce”
for
handelsbeskyttelsesinstrumenter for at undersøge, om udstrækningen af
handelsbeskyttelsesforanstaltninger til de nye medlemsstater i individuelle tilfælde
ville medføre økonomiske problemer for deres erhvervsgrene. I denne forbindelse
blev alle interesserede parter opfordret til at identificere sådanne tilfælde, og der blev
afholdt møder med disse parter, hvilket førte til omkring 50 henvendelser.
Det er vigtigt at bemærke, at alle handelsbeskyttelsesforanstaltninger truffet af de
tiltrædende lande bortfaldt fra datoen for udvidelsen, og Fællesskabets
foranstaltninger blev udvidet til at dække den udvidede Union med
25 medlemsstater.
4.
4.1.
OVER ANTIDUMPING
-
FORANSTALTNINGER
O
VERSIGT
Generelt
OG
ANTISUBSIDIEUNDERSØGELSER
OG
-
Ved udgangen af 2003 opretholdt Fællesskabet 156 antidumpingforanstaltninger
19
(se bilag O) og 17 udligningsforanstaltninger (se bilag P). Der var i langt de fleste
tilfælde tale om told; i et antal sager blev der imidlertid godtaget tilsagn.
Det skal bemærkes, at kun 0,3 %
20
af den samlede import til Fællesskabet i 2003 var
påvirket af antidumping- eller udligningsforanstaltninger.
4.2.
Nye undersøgelser
Tabel 1 i arbejdsdokumentet giver statistiske oplysninger om de nye undersøgelser
for årene 1999 til 2003. I forhold til tidligere år bemærkes der et fald i antallet af
indledte undersøgelser og antallet af midlertidige og endelige foranstaltninger indført
i 2003. Dette kraftige fald skyldes forskellige faktorer. For det første blev
stålmarkedet stabiliseret efter indførelsen af beskyttelsesforanstaltninger i 2002. For
det andet blev der ikke indledt nye undersøgelser af importen fra de 10 lande, der
tiltrådte EU. Og for det tredje har antallet af klager fra EF-erhvervsgrenen og deraf
følgende undersøgelser altid haft cyklisk karakter.
I 2003 blev der indledt 8 nye undersøgelser i henhold til artikel 5 og 10 i
grundforordningerne. I 10 tilfælde blev der indført midlertidige foranstaltninger.
Fem sager blev afsluttet med indførelse af endelige foranstaltninger; to af disse skal
nævnes her. DRAMs fra Korea er et eksempel på en sag, hvor et selskab (Hynix)
trods alvorlige finansielle vanskeligheder fik lov til at videreføre driften gennem
statslige subsidier. Foranstaltningerne blev anfægtet af Hynix over for Retten i Første
Instans
21
og af den koreanske regering i henhold til WTO’s forståelse om bilæggelse
af tvister
22
.
19
20
21
22
Foranstaltningerne opgøres for de pågældende varer og lande.
Kilde: Comext.
Sag T-383/03, Hynix Semiconductor Inc. mod Rådet, EUT C 21 af 24.1.2004, s. 43.
WT/DS299/1/Rev.1/Add.1 af 2. september 2003.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445438_0006.png
Sagen om paracresol fra Kina er et eksempel på en sag, hvor brugerne deltog meget
aktivt i undersøgelsen. En bruger hævdede, at der var mangel på paracresol efter
indførelsen af midlertidige foranstaltninger. Forsyningsproblemet var faktisk blevet
mindre inden indførelsen af endelige foranstaltninger. En af de kinesiske eksportører
anfægtede foranstaltningerne over for Retten i Første Instans
23
.
21 procedurer blev afsluttet uden indførelse af foranstaltninger. Otte af disse vedrører
sager, hvor det krævede flertal ikke blev opnået i Rådet (varmtvalsede bredbånd og
carbonblack). Eurocoton-dommen (se punkt 7) vil spille en vigtig rolle i fremtiden,
hvis der skulle opstå en lignende situation.
Yderligere 21 foranstaltninger fik lov til at udløbe automatisk efter deres
gyldighedsperiode på 5 år.
Nærmere oplysninger om ovennævnte undersøgelser og en beskrivelse af visse sager
kan findes i det arbejdsdokument, der er bilagt denne beretning. Henvisningerne til
EFT/EUT kan findes i bilag A til E samt bilag N.
4.3.
Fornyede undersøgelser
Fornyede undersøgelser udgør fortsat en væsentlig del af arbejdet i tjenestegrenene
for handelsbeskyttelsesinstrumenter. Disse fornyede undersøgelser udgjorde næsten
51 % af alle indledte undersøgelser. Tabel 2 i arbejdsdokumentet giver statistiske
oplysninger for årene 1999 til 2003.
4.3.1.
Fornyede undersøgelser i forbindelse med udløb
Ifølge artikel 11, stk. 2, og artikel 18 i grundforordningerne udløber foranstaltninger
efter fem år, medmindre det som led i en fornyet udløbsundersøgelse fastslås, at de
bør bibeholdes i deres oprindelige form.
I 2003 blev der indledt 5 udløbsundersøgelser, og 4 blev afsluttet med bekræftelse af
tolden. Fem fornyede undersøgelser blev afsluttet.
Nærmere oplysninger kan findes i arbejdsdokumentet, der er bilagt denne beretning.
Henvisningerne til EFT/EUT kan findes i bilag F.
4.3.2.
Interimsundersøgelser
Artikel 11, stk. 3, og artikel 19 i grundforordningerne indeholder bestemmelser om
fornyet undersøgelse af foranstaltninger i deres gyldighedsperiode. Fornyede
undersøgelser kan begrænses til aspekter i forbindelse med dumping, subsidiering
eller skade.
I 2003 blev der indledt 9 interimsundersøgelser. Elleve interimsundersøgelser blev
afsluttet med bekræftelse eller ændring af tolden, og 18 undersøgelser blev afsluttet.
Disse undersøgelser omfattede en lang række varer. Af de 29 afsluttede
undersøgelser vedrørte 12 import fra Kina.
23
Sag T-413/03Shandong Reipu Biochemicals Co. Ltd. mod Rådet, EUT C 59 af 6.3.2004, s. 24.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Nærmere oplysninger kan findes i arbejdsdokumentet, der er bilagt denne beretning.
Henvisningerne til EFT/EUT kan findes i bilag G.
4.3.3.
“Andre” interimsundersøgelser
I 2003 blev der afsluttet en række andre fornyede undersøgelser, som ikke henhørte
under artikel 11, stk. 3, eller artikel 19 i grundforordningerne, eller for hvilke der
ikke blev offentliggjort nogen indledningsmeddelelse i Den Europæiske Unions
Tidende.
Nærmere bestemt vedrører de bl.a. navneændringer for selskaber, der drager fordel af
individuelle antidumpingtoldsatser, anmodninger vedrørende nye eksportører,
godtagelse, frivillig tilbagetrækning eller misligholdelse af tilsagn osv.
Yderligere oplysninger fremgår af det nummer af EUT, som der henvises til i bilag H
i arbejdsdokumentet.
4.3.4.
Undersøgelser af nye eksportører
Artikel 11, stk. 4, og artikel 20 i grundforordningerne indeholder bestemmelser om
henholdsvis fornyede undersøgelser af nye eksportører og fremskyndede fornyede
undersøgelser med henblik på at fastsætte en individuel dumpingmargen eller en
individuel udligningstold.
I 2003 blev der indledt 3 fornyede undersøgelser af nye eksportører og
4 fremskyndede fornyede undersøgelser. Ingen undersøgelser blev afsluttet i 2003.
Yderligere oplysninger fremgår af de numre af EUT, som der henvises til i bilag I i
arbejdsdokumentet.
4.3.5.
Overvæltningsundersøgelser
Muligheden for fornyede undersøgelser som følge af “overvæltning”, der vedrører
tilfælde, hvor eksportørerne direkte eller indirekte bærer omkostningerne ved tolden
og derved øger dumpingmargenen, uden at videresalgspriserne påvirkes
tilstrækkeligt, er omhandlet i artikel 12 og artikel 19, stk. 3, i grundforordningerne.
I 2003 blev der indledt 1 overvæltningsundersøgelse. Ingen undersøgelser blev
afsluttet i 2003.
Yderligere oplysninger fremgår af det nummer af EUT, som der henvises til i bilag J
i arbejdsdokumentet.
4.3.6.
Omgåelsesundersøgelser
Muligheden for, at undersøgelser kan genoptages, hvis der fremlægges bevis for, at
foranstaltninger omgås, blev indført ved artikel 13 og 23 i grundforordningerne.
I 2003 blev der indledt 4 undersøgelser, og 2 undersøgelser blev afsluttet med
udvidelse af tolden. Yderligere oplysninger fremgår af de numre af EUT, som der
henvises til i bilag K i arbejdsdokumentet.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4.4.
Beskyttelsesundersøgelser
I januar 2003 afsluttede Kommissionen den fornyede undersøgelse af tre
stålprodukter, der blev indledt i 2002. I december 2003 ophævede Kommissionen
endvidere de beskyttelsesforanstaltninger, den havde indført over for stålprodukter.
I juli 2003 blev der indledt 2 beskyttelsesundersøgelser vedrørende citrusfrugter
(satsumas), heraf en i henhold til de generelle WTO-regler, hvor der blev indført
midlertidige foranstaltninger i november 2003, mens den anden blev indledt i
henhold til forordningen om den varespecifikke overgangsbeskyttelsesordning;
sidstnævnte afsluttedes i december 2003.
5.
O
VERVÅGNING AF TILSAGN
Tilsagn er en form for antidumping- eller udligningsforanstaltninger. De godtages af
Kommissionen, hvis den finder det godtgjort, at de effektivt kan afhjælpe de
skadelige virkninger af dumping eller subsidiering.
Primo 2003 var der godtaget gældende tilsagn fra 195 selskaber. I løbet af 2003
forekom der følgende ændringer: der blev indført endelig antidumping- og/eller
udligningstold for 4 selskaber efter tilbagetrækning af godtagelsen af deres tilsagn;
tilsagnene fra 119 selskaber bortfaldt af andre årsager end tilbagetrækning (herunder
117 tilsagn i laksesagen, der udløb sammen med foranstaltningerne), og 4 tilbud om
tilsagn blev godtaget. Derved er i alt 76 selskaber omfattet af tilsagn, som gælder ved
udgangen af 2003.
Nærmere oplysninger fremgår af bilag M i arbejdsdokumentet, mens en oversigt over
alle gældende tilsagn findes i bilag Q.
6.
T
ILBAGEBETALINGER
Ifølge artikel 11, stk. 8, i antidumpinggrundforordningen kan importører anmode om
tilbagebetaling af opkrævet antidumpingtold, hvis det påvises, at den
dumpingmargen, der lå til grund for betalingen af tolden, er blevet elimineret eller
reduceret til et niveau, der er lavere end den gældende toldsats.
I 2003 blev der indgivet 6 nye anmodninger om tilbagebetaling, og der blev vedtaget
to afgørelser om afvisning af tilbagebetalingsanmodninger, mens 5 andre
anmodninger blev trukket tilbage.
Nærmere oplysninger om tilbagebetaling fremgår af bilag T til arbejdsdokumentet.
7.
R
ETLIG BEHANDLING
: A
FGØRELSER
F
ØRSTE
I
NSTANS
TRUFFET AF
D
OMSTOLEN
OG
R
ETTEN
I
I 2003 afsagde Retten i Første Instans to domme i forbindelse med
handelsbeskyttelsesinstrumenter (ferrosilicium og lamper), og Domstolen afsagde tre
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445438_0009.png
(sømløse rør, laks og bomuldsstof). Dommen i sidstnævnte sag, den såkaldte
Eurocoton-sag
24
, kan anses for skelsættende, da den bekræftede, at Rådet skal give
en begrundelse i relation til grundforordningen, hvis et forslag fra Kommissionen
ikke opnår det nødvendige flertal i Rådet, så der ikke kan indføres foranstaltninger.
Sammendrag af disse domme kan findes i arbejdsdokumentet, der er bilagt denne
beretning.
En liste over verserende sager ved udgangen af 2003 findes i bilag S til
arbejdsdokumentet.
8.
8.1.
A
KTIVITETER
(WTO)
INDEN FOR RAMMERNE AF
V
ERDENSHANDELSORGANISATIONEN
Tvistbilæggelse på antidumping-, antisubsidie- og beskyttelsesområdet
WTO har fastsat en streng procedure for bilæggelse af tvister mellem WTO-
medlemmer om anvendelsen af WTO-aftalerne.
De to tvistbilæggelsesprocedurer mod Fællesskabet, som blev beskrevet i 2002-
beretningen, blev afsluttet i 2003.
For så vidt angår den procedure om sengelinned af bomuld, der blev indledt af
Indien, har appelorganet ikke foretaget nogen specifik opfølgning, da en delvis
interimsundersøgelse afsluttedes den 17. december 2003 uden indførelse af
foranstaltninger
25
af årsager, der ikke havde forbindelse med udfaldet af WTO-
tvistbilæggelsessagen.
For så vidt angår den procedure, som Brasilien indledte vedrørende deformerbare
rørfittings, blev panelets og appelorganets rapporter offentliggjort henholdsvis den
7. marts 2003 og den 22. juli 2003. De afviste langt hovedparten af de mere end
40 påstande, som oprindelig var fremsat af Brasilien. De påstande, som blev godtaget
af panelet og appelorganet, førte til en reduktion af tolden fra 34,8 % til 32 %.
Gennemførelsen fandt sted ved Rådets forordning (EF) nr. 436/2004
26
.
8.2.
Andre WTO-aktiviteter
I 2003 fortsatte første fase af forhandlingerne om WTO's antidumping- og
subsidieaftaler, som aftalt på den fjerde ministerkonference i Doha. Kommissionen
er vedblevet med at spille en aktiv rolle ved at fremlægge forhandlingsforslag både
med hensyn til dumping og subsidier
27
.
Samtidig foregik det normale arbejde i udvalgene.
24
25
26
27
Sag C-76/01P, Eurocoton mod Rådet, dom af 30. september 2003 (endnu ikke offentliggjort).
EUT L 333 af 20.12.2003, s. 3.
EUT L 72 af 11.3.2004, s. 15.
EF's indlæg vedrørende dumping: WTO-dokument TN/RL/W/67 af 7. marts 2003 og TN/RL/W/138 af
17. juli 2003; EF's indlæg vedrørende fiskerisubsidier: WTO-dokument TN/RL/W/82 af 23. april 2003.
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.
K
ONKLUSION
Selv om 2003 i forhold til tidligere år er kendetegnet ved et faldende antal indledte
undersøgelser og indførte foranstaltninger, har det været “begivenhedsrigt” på en
række andre områder, f.eks. med hensyn til beskyttelsesforanstaltningerne mod stål
og citrusfrugter, forslaget om ændring af beslutningsprocessen og indførelsen af
frister i fornyede undersøgelser.
Som i tidligere år viser denne årsberetning, at EF er en forsigtig bruger af
handelsbeskyttelsesinstrumenter. Når de anvendes, er de genstand for det højeste
niveau af disciplin og begrænsning, mens de samtidig yder en effektiv garanti imod
uretfærdig handelspraksis. Ved brugen af hendelsbeskyttelsesinstrumenter er
gennemsigtighed betragtet som væsentlig, og denne høje standard er blevet øget
yderligere ved ændringer i lovgivningen i 2004. Kommissionen er besluttet på at
fortsætte bestræbelserne for denne politik fremover.
DA
10
DA