Europaudvalget 2005
KOM (2004) 0860
Offentligt
1445468_0001.png
KOMMISSIONEN FOR DE EUROPÆISKE FÆLLESSKABER
Bruxelles, den 07.01.2005
KOM(2004) 860 endelig
BERETNING FRA KOMMISSIONEN
om udvalgenes arbejde i 2003
[SEK(2004) 1722]
DA
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445468_0002.png
1.
GENERELLE BEMÆRKNINGER OM KOMITOLOGISYSTEMET
Denne beretning dækker komitologiudvalgenes aktiviteter i 2003. Den bibeholder den
grundlæggende struktur, der blev anvendt i den foregående beretning vedrørende 2002. Den
indeholder et indledende afsnit 1, en horisontal oversigt over udvalgenes aktiviteter i afsnit 2
og et bilag med detaljerede statistikker vedrørende de enkelte komitologiudvalg fordelt efter
Kommissionens forskellige tjenestegrene
1
. Denne beretning bevarer den forbedrede
gennemsigtighed for statistikkerne i bilaget, idet alle udvalgene er angivet separat med
bemærkninger til deres arbejde.
1.1
Komitologiudvalgenes formål og retlige status
Komitologiudvalgenes opgave er at bistå Kommissionen med udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, som den lovgivende magt i skikkelse af Rådet og Europa-
Parlamentet har tillagt Kommissionen. Komitologiudvalgene er karakteriseret ved følgende
tre grundprincipper:
For det første
er de nedsat af den lovgivende magt (Rådet og Europa-Parlamentet) efter de
"lovgivningsprocedurer", som fandt anvendelse på tidspunktet for vedtagelsen af den
"udvalgsnedsættende" basisretsakt, dvs. samarbejds- eller rådgivningsproceduren og siden
vedtagelsen af Maastricht-traktaten desuden den fælles beslutningsprocedure.
Komitologiudvalgene har således et retsgrundlag, som er fastlagt i en såkaldt "basisretsakt".
For det andet
er deres struktur og arbejdsform på flere punkter ens. Kommissionens
repræsentant er formand for udvalget, som derudover alene består af repræsentanter for
medlemsstaterne, som er de egentlige "medlemmer" af udvalgene. Udvalgene arbejder inden
for rammerne af de i basisretsakten fastlagte procedurer, således som Rådet har bestemt det i
komitologiafgørelsen.
I medfør af artikel 9 i Rådets afgørelse 1999/468/EF
2
er den tidligere komitologiafgørelse
87/373/EØF af 13. juli 1987 (komitologiafgørelsen af 1987) ophævet
3
. Procedurerne fra 1987
fandt dog midlertidig anvendelse indtil den ændring af basisretsakterne, som bragte dem i
overensstemmelse med komitologiprocedurerne i afgørelse 1999/468/EF. Dette blev opnået
enten ved hjælp af individuelle ændringsretsakter eller via "tilpasningsforordninger" (jf. punkt
1.2).
For det tredje
afgiver udvalgene udtalelser om udkast til gennemførelsesforanstaltninger, som
Kommissionen forelægger dem i henhold til basisretsakten, og arbejder efter de dertil
indrettede procedurer: rådgivnings-, forvaltnings- eller forskriftsproceduren.
Forvaltningsproceduren er ifølge artikel 2 i Rådets afgørelse 1999/468/EF forbeholdt
forvaltningsforanstaltninger som dem, der vedrører anvendelsen af den fælles
landbrugspolitik og den fælles fiskeripolitik eller gennemførelsen af programmer med store
budgetmæssige konsekvenser (artikel 2, litra a)). Forskriftsproceduren bør ifølge artikel 2,
litra b), anvendes til at vedtage generelle foranstaltninger, der har til formål at gennemføre
1
2
3
Bilaget har form af et arbejdsdokument fra Kommissionen.
EFT L 184 af 17.7.1999, s. 23.
EFT L 197 af 18.7.1987, s. 33.
DA
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445468_0003.png
væsentlige bestemmelser i basisretsakter, herunder foranstaltninger vedrørende beskyttelse af
menneskers, dyrs eller planters sundhed eller sikkerhed, og til at ajourføre "tekniske"
bestemmelser i en basisretsakt. Rådgivningsproceduren anvendes, når den anses for den mest
hensigtsmæssige.
1.2
Status over gennemførelsen af afgørelse 1999/468/EF
I erklæring 2 om gennemførelsen af Rådets afgørelse 1999/468/EF
4
enedes Rådet og
Kommissionen om, at bestemmelserne vedrørende de udvalg, der bistår Kommissionen med
udøvelsen af dens gennemførelsesbeføjelser i henhold til afgørelse 87/373/EØF, burde
justeres hurtigst muligt og i overensstemmelse med de relevante lovgivningsprocedurer,
således at de blev bragt på linje med bestemmelserne i artikel 3-6 i afgørelse 1999/468/EF.
Udvalgsprocedurerne i en række basisretsakter er fra sag til sag blevet ajourført, siden
afgørelse 1999/468/EF trådte i kraft. Med henblik på at afslutte ajourføringen fremlagde
Kommissionen ved udgangen af 2001 en pakke indeholdende fire forslag (de såkaldte
"tilpasningsforordninger")
5
, der omfatter over 300 basisretsakter, hvori der fastlægges
gennemførelsesprocedurer.
Rådet
og
Europa-Parlamentet
udstedte
6
"tilpasningsforordningerne"
i løbet af 2003 efter de relevante lovgivningsprocedurer
(proceduren med samstemmende udtalelse, den fælles beslutningsprocedure og
høringsproceduren med kvalificeret flertal og enstemmighed). Det skal bemærkes, at
tilpasningsretsakterne hverken øver indflydelse på retsakternes substansbestemmelser eller
beskyttelsesprocedurerne for eller identiteten af de i basisretsakterne fastsatte udvalg.
Som et vigtigt nyt element er der ved artikel 7 i afgørelse 1999/468/EF og Rådets og
Kommissionens erklæringer i forbindelse med denne bestemmelse (navnlig erklæring 4 og 5)
truffet en række foranstaltninger til sikring af
større åbenhed
omkring komitologiudvalgenes
arbejde.
I den forbindelse bidrager offentliggørelsen af denne
årsberetning om udvalgenes arbejde
som fastsat i artikel 7, stk. 4, i sig selv til at kaste lys over Kommissionens aktiviteter i
forbindelse med udøvelsen af dens beføjelser.
Desuden har Kommissionen i henhold til artikel 7, stk. 4, offentliggjort en
liste over samtlige
udvalg,
som bistår den med udøvelsen af disse gennemførelsesbeføjelser
7
. En kontinuerligt
ajourført oversigt over de eksisterende udvalg findes i
registeret
(jf. nedenfor) og i
årsberetningerne.
4
5
6
7
EFT C 203 af 17.7.1999, s. 1.
KOM(2001) 789 endelig; vedtaget den 27.12.2001.
Rådets forordning (EF) nr. 806/2003 (EUT L 122 af 16.5.2003, s. 1) og 807/2003 (EUT L 122 af
16.5.2003, s. 36) af 14.4.2003 om tilpasning til afgørelse 1999/468/EF af bestemmelserne vedrørende
de udvalg, der bistår Kommissionen i forbindelse med udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der er
fastsat i retsakter vedtaget af Rådet efter høringsproceduren (kvalificeret flertal/enstemmighed), Rådets
forordning (EF) nr. 1105/2003 (EUT L 158 af 27.6.2003, s. 3) af 26.5.2003 om ændring af forordning
(EF) nr. 1260/1999 om vedtagelse af generelle bestemmelser for strukturfondene (proceduren med
samstemmende udtalelse) og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1882/2003 (EUT L
284 af 31.10.2003, s. 1) af 29.9.2003 om tilpasning til Rådets afgørelse 1999/468/EF af bestemmelserne
vedrørende de udvalg, der bistår Kommissionen i forbindelse med udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der er fastsat i retsakter omfattet af proceduren i EF-traktatens artikel 251
(fælles beslutningsprocedure).
EFT C 225 af 8.8.2000, s. 2.
DA
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445468_0004.png
I medfør af artikel 7, stk. 1, vedtog Kommissionen den 31. januar 2001 en
standardforretningsorden
8
,
som danner grundlag for vedtagelsen af en forretningsorden i
hvert af de eksisterende eller nynedsatte udvalg. Kommissionen har til hensigt at vedtage en
ajourført udgave af standardforretningsordenen, navnlig for at bringe den i overensstemmelse
med de nye regler om aktindsigt (jf. nedenfor). Ved udgangen af 2003 havde 94 af i alt 263
udvalg vedtaget en intern forretningsorden på grundlag af den gældende
standardforretningsorden.
Endelig er det i artikel 7, stk. 5, i afgørelse 1999/468/EF fastsat, at
henvisninger til samtlige
dokumenter, som tilsendes Europa-Parlamentet i medfør af komitologiprocedurerne,
offentliggøres i et register, der oprettes af Kommissionen. Dette register har været
operationelt siden december 2003
9
. I overensstemmelse med sin 5. erklæring vedrørende
Rådets afgørelse 1999/468/EF har Kommissionen føjet en
dokumentsamling
til registeret som
en supplerende åbenhedsforanstaltning, der gør mange dokumenter, som sendes til Europa-
Parlamentet, offentligt tilgængelige i henhold til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EF) nr. 1049/2001 om aktindsigt i Europa-Parlamentets, Rådets og Kommissionens
dokumenter
10
, som trådte i kraft den 3. december 2001. Dokumentsamlingen indeholder
dagsordener for, sammenfattende referater af og afstemningsresultater fra udvalgenes møder
og arbejde; udkast til gennemførelsesforanstaltninger offentliggøres foreløbig ikke.
1.3
Europa-Parlamentets ret til indsigt
Kommissionen er forpligtet til at underrette Europa-Parlamentet om udvalgenes arbejde og
tilsende det alle de udkast til gennemførelsesforanstaltninger, som den fremlægger i henhold
til en basisretsakt vedtaget efter proceduren i traktatens artikel 251 (fælles
beslutningsprocedure), for at Europa-Parlamentet kan udøve den ret til indsigt, som det har
fået tillagt i artikel 8 i afgørelse 1999/468/EF.
Europa-Parlamentet og Kommissionen indgik i februar 2000 en
aftale om
gennemførelsesbestemmelser til Rådets afgørelse 1999/468/EF
for at fastsætte de konkrete
vilkår for udøvelsen af de forpligtelser, der påhviler Kommissionen
11
.
Ifølge aftalen skal dokumenterne fremsendes elektronisk, hvilket er blevet indført gradvis i
løbet af 2001. Dokumenterne fra Kommissionens tjenestegrene sendes først til
Kommissionens Generalsekretariat, som straks videresender dem til en central afdeling i
Europa-Parlamentet. På nuværende tidspunkt fremsendes næsten samtlige dokumenter
elektronisk.
Medmindre der er tale om en hastesag, fastsætter aftalen en periode på en måned fra
modtagelsen af et "endeligt" udkast til gennemførelsesforanstaltning
12
i henhold til en retsakt,
der vedtages gennem den fælles beslutningsprocedure, for at gøre det muligt for Europa-
Parlamentet i påkommende tilfælde (på et plenarmøde) at vedtage en begrundet beslutning i
8
9
10
11
12
EFT C 38 af 6.2.2001, s. 3. Efter en række ændringer, der skal godkendes af Kommissionen, samt
sprogrevision vil standardforretningsordenen på ny blive offentliggjort i EUT.
Se
internetadressen:
http://europa.eu.int/comm/secretariat_general/regcomito/registre.cfm?CL=en
Registeret indeholder dokumenter regnet fra begyndelsen af 2003.
EFT L 145 af 31.5.2001, s. 43.
EFT L 256 af 10.10.2000, s. 19. Aftalen erstatter en række tidligere aftaler: Plumb/Delors-aftalen fra
1988, Samland/Williamson-aftalen fra 1996 og “modus vivendi” fra 1994.
Udkastene sendes første gang inden udvalgsmødet, og hvis der sker mange ændringer på mødet, sendes
de igen.
DA
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445468_0005.png
henhold til artikel 8 i Rådets afgørelse 1999/468/EF, såfremt det mener, at udkastet rækker ud
over de gennemførelsesbeføjelser, der er fastlagt i basisretsakten
13
.
Den bilaterale aftale fra februar 2000 blev gennemført ved en yderligere
administrativ aftale
mellem Europa-Parlamentets og Kommissionens generalsekretariater af 14. december 2001.
Denne administrative aftale skal sikre en harmoniseret tilgang i Kommissionens
tjenestegrene, således at alle Kommissionens forpligtelser i henhold til den bilaterale aftale fra
februar 2000 opfyldes fyldestgørende. I aftalen fastsættes der navnlig minimumsstandarder
med hensyn til dokumenttyper og deres struktur. Det skal bemærkes, at det heller ikke i 2003
forekom, at Europa-Parlamentet fandt det nødvendigt at vedtage en begrundet beslutning på
grundlag af artikel 8 i Rådets afgørelse 1999/468/EF.
1.4
Forelæggelser for Rådet
Der blev ikke i 2003 rapporteret om nogen forelæggelser for Rådet. I henhold til Rådets
afgørelse 1999/468/EF skal udkast til foranstaltninger forelægges Rådet, når Kommissionen
ikke opnår det nødvendige flertal under forskriftsproceduren eller må forvente at blive
nedstemt med kvalificeret flertal under forvaltningsproceduren. Mangelen på forelæggelser
(og i de foregående år den lave procentdel, nemlig under 1 %, set i forhold til det samlede
antal retsakter, som Kommissionen har vedtaget efter forvaltnings- eller forskriftsproceduren)
viser, at udvalgenes arbejde under den nuværende ordning er kendetegnet ved en høj grad af
enighed, og at Kommissionens repræsentanters forslag normalt godkendes af udvalgene.
1.5
Anden udvikling
I december 2002 fremsatte Europa-Kommissionen et forslag til en revideret
forskriftsprocedure
14
for foranstaltninger, som i vid udstrækning tog sigte på at gennemføre
væsentlige aspekter eller tilpasse visse andre aspekter ved basisretsakter vedtaget efter den
fælles beslutningsprocedure (traktatens artikel 251). Efter denne foreslåede nye procedure
stilles Europa-Parlamentet og Rådet lige ved overvågningen af Kommissionens udøvelse af
gennemførelsesbeføjelserne. Den 2. september 2003 tilsluttede Europa-Parlamentet sig
generelt Kommissionens forslag
15
, idet det foreslog et særdeles beskedent antal tekniske
ændringer. Den 22. april 2004 fremsatte Kommissionen et ændret forslag
16
for at medtage
størstedelen af Europa-Parlamentets ændringsforslag og klarlægge den nye procedure. Det
ændrede forslag behandles i øjeblikket af Rådet.
I sit udkast til forfatningstraktat foreslog
Konventet om Den Europæiske Unions Fremtid
regeringskonferencen, at Kommissionens gennemførelsesbeføjelser ændres
17
. Ved
konventets udkast indføres en nyt retsakt, den "delegerede" forordning, der skal udstedes af
Kommissionen for at supplere eller ændre visse "ikke væsentlige" elementer af EU-
lovgivningen under Europa-Parlamentets og Rådets kontrol, idet disse institutioner kan
13
14
15
16
17
Basisretsakten skal også være vedtaget ved Rådets og Europa-Parlamentets fælles beslutningsprocedure
(traktatens artikel 251).
Forslag til Rådets afgørelse om ændring af afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår
for udøvelsen af de gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen (KOM(2002) 719 endelig af
11.12.2002.
Beslutning vedtaget den 2.9.2003 (P5-TA(2003) 0352) på grundlag af en betænkning fra Richard
Corbett.
KOM(2004) 324 endelig af 22.4.2004.
Udkast til en traktat om en forfatning for Europa, forelagt Det Europæiske Råd på dets møde i
Thessaloniki, 20. juni 2003, artikel I-35 og I-36.
DA
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445468_0006.png
ophæve selve delegeringen eller gøre indsigelse mod et udkast til forordning; der skal sondres
mellem disse delegerede forordninger og de almindelige gennemførelsesretsakter, som
Kommissionen overvejende vil vedtage under en vis kontrol fra medlemsstaternes side.
Teksten forblev uændret i den endelige udgave, som regeringskonferencen vedtog på Det
Europæiske Råds møde den 17.-18. juni 2004.
18
Udvidelsen af Den Europæiske Union
fandt sted den 1. maj 2004. I overensstemmelse med
konklusionerne fra topmødet i december 2002 i København vedtog Kommissionen den 25.
februar 2003 foranstaltninger
19
, hvorved der fra dagen efter tiltrædelsestraktatens
undertegnelse den 16. april 2003 blev indrømmet de ti nye medlemsstater
aktiv
observatørstatus
20
.
Under dette arrangement blev repræsentanter for de nye medlemsstater
indbudt til de fleste møder i komitologiudvalgene; de fik mulighed for at fremføre deres
synspunkter om de emner, der blev drøftet på møderne, men de fik ikke ret til at deltage i
afstemningen om udkast til gennemførelsesforanstaltninger. For de tre resterende
kandidatlandes vedkommende (Bulgarien, Rumænien og Tyrkiet) blev deltagelsen fortsat
tilrettelagt på grundlag af "Meddelelse fra Kommissionen til Rådet — Ansøgerlandenes
deltagelse i Fællesskabets programmer, agenturer og udvalg"
21
. I løbet af det af beretningen
omfattede år blev de ti nye medlemsstater repræsenteret i ca. 186 af det samlede antal på 256
udvalg.
2.
2.1
HORISONTAL OVERSIGT OVER AKTIVITETER
Antal udvalg og proceduretyper
Det er vigtigt, at der sondres mellem på den ene side komitologiudvalg og på den anden side
andre enheder, navnlig "ekspertgrupper", som Kommissionen selv har nedsat. Sidstnævnte
beskæftiger sig med forberedelse og gennemførelse af politikker, medens
komitologiudvalgene beskæftiger sig med gennemførelse af retsakter. Denne beretning
omhandler udelukkende komitologiudvalg. Antallet af komitologiudvalg er opgjort pr.
aktivitetssektor (tabel I) pr. 31.12.2003. Tallene for det foregående år (status pr. 31.12.2002)
er medtaget til sammenligning.
TABEL I — S
AMLET ANTAL UDVALG
Politikområde
Erhvervspolitik (ENTR)
Beskæftigelse,
sociale
anliggender
arbejdsmarkedsforhold (EMPL)
og
2002
31
8
2003
33
8
18
19
20
21
Der henvises til den foreløbige konsoliderede udgave af udkastet til traktat om en forfatning for Europa,
dokument CIG 86/04 af 25.6.2004.
Kommissionsdokument C(2003) 341/3.
På vej mod et udvidet EU, strategidokument og Europa-Kommissionens rapport om de enkelte
ansøgerlandes fremskridt i retning mod tiltrædelse (9.10.2002), KOM(2002) 700 endelig, se punkt 3.3
(s. 25).
KOM(1999) 710 endelig af 20.12.1999.
DA
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445468_0007.png
Landbrug (AGRI)
Transport/energi/transeuropæiske net (TREN)
Miljø (ENV)
Forskning (RTD)
Informationssamfundet (INFSO)
Fiskeri (FISH)
Det indre marked (MARKT)
Regionalpolitik (REGIO)
Beskatning og toldunion (TAXUD)
Uddannelse og kultur (EAC)
Sundhed og forbrugerbeskyttelse (SANCO)
Retlige og indre anliggender (JAI)
Eksterne forbindelser (RELEX)
Handel (TRADE)
Udvidelse (ELARG)
Europe Aid (AIDCO)
Humanitær bistand (ECHO)
Statistik (ESTAT)
Budget (BUDG)
Bekæmpelse af svig (OLAF)
I ALT
29
39
35
8
13
3
11
2
9
6
22
7
2
12
2
8
1
6
1
1
256
30
45
35
2
13
3
12
2
9
7
13
*
7
3
13
2
8
1
7
2
1
256
Tallene viser udvalgenes fordeling efter politikområde. Transport/energi (45), miljø (35),
erhvervspolitik (33) og landbrug (30) har det største antal udvalg. Med 143 af det samlede
antal på 256 udvalg tegner disse politikområder sig alene for mere end halvdelen af samtlige
udvalg. Kommissionen bestræber sig fortsat på at minimere væksten i antallet af udvalg. Set i
*
Modsat hvad der var tilfældet året før, medregnes Den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed med sine ni afdelinger og underafdelinger efter ikrafttrædelsen af forordning (EF) nr.
178/2002, EFT L 31 af 1.2.2002, s. 1, som én komité.
DA
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445468_0008.png
forhold til 2002 var antallet af udvalg således stabilt i 2003. Selv om den lovgivende magt på
nogle politikområder med voksende aktivitet (navnlig transport og energi) har nedsat nye
udvalg, er antallet på andre politikområder faldet som følge af omlægningen af den retlige
ramme (se f.eks. sundhed og forbrugerbeskyttelse og forskning).
Komitologiudvalgene kan klassificeres efter den proceduretype, de anvender (rådgivning,
forvaltning, forskrift eller beskyttelse — se tabel II). For en del af 2003 fandt 1987-
komitologiprocedurerne fortsat anvendelse indtil "tilpasningsforordningernes" ikrafttræden
(jf. punkt 1.2 ovenfor). De forskellige
varianter
i forhold til 1987-komitologiprocedurerne
(IIa og IIb, IIIa og IIIb) tælles sammen med de tilsvarende nye proceduretyper som
foreskrevet i erklæring 2 om gennemførelsen af Rådets afgørelse 1999/468/EF
22
.
Da nogle udvalg anvender flere forskellige procedurer (fra rådgivningsproceduren til
forskriftsproceduren plus beskyttelsesproceduren), er disse adskilt fra de udvalg, der kun
anvender én procedure.
TABEL II — A
NTAL UDVALG EFTER PROCEDURE
(2003)
Procedure
Rådgivning
ENTR
EMPL
AGRI
TREN
ENV
RTD
INFSO
FISH
MARKT
REGIO
TAXUD
EAC
SANCO
2
1
1
1
9
1
7
3
1
Forvaltning
4
23
12
6
1
3
1
4
1
4
Forskrift
18
3
4
21
26
3
6
4
7
Beskyttelse
1
2
4
3
4
1
6
2
1
6
5
Udvalg, som anvender
flere procedurer
22
EFT C 203 af 17.7.1999, s. 1. Dette betyder: Variant I sammen med rådgivningsproceduren, variant IIa
og IIb sammen med forvaltningsproceduren og variant IIIa og IIIb sammen med forskriftsproceduren.
DA
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445468_0009.png
JAI
RELEX
TRADE
ELARG
AIDCO
DEV)
ECHO
ESTAT
BUDG
OLAF
I ALT
1
1
2
(inkl.
1
31
1
3
1
6
4
74
1
2
2
1
1
1
100
1
2
5
1
6
1
2
49
Inkl. henholdsvis procedure I, II og III i henhold til Rådets afgørelse 87/373/EØF.
Tallene viser, at næsten halvdelen af udvalgene (100 ud af 256) udelukkende arbejder med
forskriftsproceduren. Herefter følger et tydeligt mindre antal udvalg, der udelukkende
arbejder med forvaltningsproceduren (74). Fordelingen efter politikområde viser, at brugen af
de tre proceduretyper varierer fra politikområde til politikområde. Som det fremgår, er en af
procedurerne dog tydeligt dominerende på nogle af politikområderne: Transport/energi og
miljø arbejder med et stort antal udvalg, der fungerer efter forskriftsproceduren, medens
landbrug arbejder med et stort antal udvalg, der fungerer efter forvaltningsproceduren.
2.2
Antal møder
Antallet af udvalg er ikke den eneste indikator for komitologiaktiviteten.
Antallet af møder,
der blev afholdt i 2003, afspejler arbejdsintensiteten generelt, på sektorplan og i de enkelte
udvalg (tabel III).
TABEL III — A
NTAL MØDER
2002
ENTR
EMPL
AGRI
TREN
ENV
RTD
44
17
352
23
49
46
2003
59
17
322
44
54
50
EAC
SANCO
JAI
RELEX
TRADE
ELARG
2002
19
109
28
1
37
7
2003
23
101
21
5
32
8
DA
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445468_0010.png
INFSO
FISH
MARKT
REGIO
TAXUD
36
25
25
12
106
31
25
38
12
113
AIDCO
ECHO
ESTAT
BUDG
OLAF
40
10
15
5
1
35
10
17
6
1
Som i 2002 er det højeste antal møder afholdt inden for landbrug (med 322 møder), hvor
forvaltningen af de forskellige landbrugsmarkeder kræver hyppige møder. Derefter følger
beskatning og toldunion (med 113 møder) og sundhed og forbrugerbeskyttelse (med
101 møder) — som bl.a. har ansvaret for fødevaresikkerhed — og en gruppe af andre sektorer
såsom erhvervspolitik, miljø og forskning, hvor antallet af møder ligger i intervallet 50-70.
2.3
Antal udtalelser og retsakter
Som anført i den foregående beretning indeholder denne beretning samlede tal for de formelle
udtalelser,
som udvalgene har afgivet
23
, og de efterfølgende
retsakter
(dvs.
gennemførelsesforanstaltninger = love, administrative afgørelser), som Kommissionen har
vedtaget. Disse tal viser udvalgenes konkrete "produktion" (tabel IV). I 2003 afgav udvalgene
tilsammen 2 981
udtalelser
(mod 3 610 i 2002), medens Kommissionen vedtog 2 768
retsakter
(mod 3 077 i 2002). Begge indikatorer viser, at der i 2003 var tale om en kvantitativt
noget lavere "produktion" end i den foregående periode.
TABEL IV — A
NTAL UDTALELSER OG RETSAKTER
(2003)
Udtalelser
ENTR
EMPL
AGRI
TREN
ENV
RTD
INFSO
FISH
395
16
1 413
30
39
74
34
19
Retsakter
352
0
1 413
24
31
60
21
9
EAC
SANCO
JAI
RELEX
TRADE
ELARG
AIDCO
ECHO
Udtalelser
97
392
13
4
66
83
164
42
Retsakter
47
392
7
4
55
90
153
42
23
Herunder positive og negative udtalelser og ingen udtalelse efter en formel afstemning under forskrifts-
og forvaltningsproceduren.
DA
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1445468_0011.png
MARKT
REGIO
TAXUD
10
29
34
8
7
34
ESTAT
BUDG
OLAF
26
1
0
18
1
0
Det store antal vedtagne
retsakter
på visse politikområder — landbrug (1 413), sundhed og
forbrugerbeskyttelse (392) og erhvervspolitik (352) — viser igen intensiteten i det arbejde,
der er delegeret til Kommissionen på disse områder gennem komitologiprocedurerne
24
.
24
Det skal dog bemærkes, at antallet af vedtagne retsakter ikke i sig selv udtrykker de trufne afgørelsers
politiske, økonomiske eller finansielle betydning.
DA
11
DA