MILJØ   styrelsen 10. november 2004 Jord & Affald 3013 - 0002 PGr/ Høringsnotat vedr. forslag til lov om ændring af lov om miljøbeskyttelse (Producentansvar for elektronikskrot m.v.) Indledende bemærkninger På grund af Folketingets planlægning af arbejdet    med strukturreformen blev det i august be- sluttet, at fremsættelsen af lovforslaget skulle fremrykkes to måneder fra december II til okt   o- ber II.   Den endelige udformning af det nuværende lovforslag har afventet en beskrivelse af den m  o- del som de involverede interesseorganisationer tænker sig at etablere. Der har i forbindelse med udarbejdelsen af dette lovforslag været afholdt et orienteringsmøde, hvor organisationer og myndigheder var indbudt. Høringsmødet blev afholdt d. 30. september og fristen for skr  ift- lige kommentarer blev fastsat til d. 4. oktober. Følgende organisationer og ministerier blev inviteret til høringsmødet: Advokatsamfundet, Affald Danmark, Amtsrådsforeningen i Danmark, Batteriforeningen, B e- skæftigelsesministeriet, Brancheforeningen f  or Forbrugerelektronik, COOP Danmark, DA- KOFA, Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Forening for Automatforplejning, Dansk Handel & Service, Dansk Industri, Dansk Standard, Teknologisk Institut, Dansk Transport og Logistik DTL, Direktoratet for Arbejdstilsynet, Emballageindustrien,  Energistyrelsen, Entre- prenørforeningen, FABA/FAFGE, FEHA,  Finansministeriet, Forbrugerrådet, Forbrugerst  y- relsen, Foreningen af Kommunale Tekniske Chefer, Foreningen af Miljømedarbejdere i kommunerne, Foreningen af Rådgivende I ngeniører, Frederiksberg kommune, Genvinding s- industrien, Greenpeace, Håndværksrådet, HTS, Indenrigs - og Sundhedsministeriet, Ingeniø r- foreningen i Danmark, Invest Miljø, IT -Brancheforeningen, ITEK (Dansk Industri), Justits- ministeriet, Kommunekemi A/S, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Kø- benhavns Kommune, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark, Legetøjsfabrikanterne i Danmark, Medicoindustrien, NOHA, Plastindustrien i Danmark, Reno Sam, SID, Skattemi- nisteriet, Told- og Skattestyrelsen, Trafikministeriet, Økonomi  - og Erhvervsministeriet. Følgende organisationer deltog i mødet eller har fremsendt skriftlige høringssvar: Advokatsamfundet, Affald Danmark,
2 Batteriforeningen, Brancheforeningen for Forbrugerelektronik, Coop Danmark, DAKOFA, Dansk Industri, Dansk Handel & Service, Datatilsynet, FABA/FAFGE, El-branchens Leverandørforening, Finansministeriet, Foreningen af fabrikanter og importører af elektriske husholdningsapparater, FEHA, Forbrugerrådet, Foreningen af Legetøjsfabrikanter i Da nmark, HTS, Handels-, Transport- og Serviceerhvervene ITEK, Dansk Industris branchefællesskab for IT, elektronik og telekommunikation, Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen Københavns Kommune, Reno Sam. Affald Danmark, KL, Københavns Kommune o g Reno Sam (herefter betegnet: de kommunale parter) har afgivet et fælles skriftligt h  ø Høringssvar og Miljøstyrelsens bemærkninger hertil: 1. Lovforslagets systematik Efter vejledning fra Justitsministeriet er lovbestemmelsernes systematik æn  dret og  bemær  k- ningerne tilsvarende gennemskrevet. Herved er karakteren af producenters og importørers a n- svar blevet tydeligere, lige som det tydeligere fremgår hvilke opgaver, ministeren kan he n- lægge til en privat organisation. 2. Anvendelsesområde FABA/FAFGE anmoder om afklaring af, hvilke produkter der er omfattet af regelsættet. Som eksempel nævnes at det ikke fremgår af direktivet, om elkabler er omfattet. De kommunale parter anfører, at det er af stor betydning, at det i en bekendtgørelse tydeli  g- gø res hvilke former for udstyr, der er omfattet af producenternes finansielle ansvar, for at skabe klarhed om, hvad der er omfattet af producentansvaret, og hvad der fortsat skal finan- sieres af kommunerne. Miljøstyrelsens bemærkninger Afgrænsningen af, hvil  ke produkter der er omfattet af regelsættet vil blive fastsat i bekendtg  ø- relsen.
3 De kommunale parter anfører endvidere, at det er vigtigt, at der i bekendtgørelsen fastsættes klare regler om den kommunale modtageordning, således at der ikke opstår tvivl o  m ansvars- og rollefordelingen mellem producenterne og kommunerne.   Miljøstyrelsens bemærkninger Miljøstyrelsen er enig heri og vil arbejde for at dette sikres ved udarbejdelsen af bekendtg ø- relsen. 3. Forbud mod markedsføring af ikke genbrugelige produk ter Finansministeriet finder den foreslåede bestemmelse for restriktiv i forhold til direktivets   sigtet hermed og foreslår, at det overvejes at opbløde bestemmelsen. Miljøstyrelsens bemærkninger Miljøstyrelsen har indføjet dette i bemærkningerne til lovf orslaget. 4. Sondring mellem historisk og nyt affald FABA/FAFGE stiller spørgsmål ved behovet for at sondre i mellem historisk og nyt affald. Miljøstyrelsens bemærkninger Sondringen mellem historisk og nyt affald er fastsat i direktivet. Styrelsen finder lige som fle- re af høringsparterne det for væsentligt at implementeringen af direktivet gennemføres så ”d i- rektivtro” som muligt. 5. Regulering efter art uden mængdemæssig afgrænsning HTS og DTL har i sine skriftlige høringssvar tilkendegivet, at det ikke  er acceptabelt for for- eningens medlemmer, at det alene er arten, der er afgørende for om udstyr klassificeres som husholdningsaffald eller erhvervsaffald. De kommunale parter lægger vægt på, at det alene er arten, der er afgørende for om udstyr klassificeres som husholdningsaffald eller erhvervsaffald, fordi det i modsat fald kan blive nødvendigt at afskære virksomheder og institutioner fra muligheden for at benytte de ko   m- munale modtagepladser. Finansministeriet anfører, at indførelsen heraf bør ske under    hensyntagen til erhvervsorgani- sationernes bemærkninger. Miljøstyrelsens bemærkninger Miljøstyrelsen har imødekommet bemærkningerne fra Finansministeriet, HTS og DTL ved at indsætte en hjemmel, der giver ministeren mulighed for at bestemme, at reglerne om   finansie- ring af affald fra husholdninger, herunder særligt kravene til sikkerhedsstillelse, også skal gælde for producenter, der markedsfører produkter, som både sælges til husholdninger og e r-
4 hverv. Bestemmelsen giver mulighed for at fravige direktivets krav om, at mængden skal kunne sidestilles med husholdninger. Bestemmelsen tænkes anvendt efter indstilling fra den systemansvarlige organisation og tænkes ikke nødvendigvis anvendt på samtlige typer af a f- fald fra elektrisk og elektronisk udstyr. 6. Håndte ring af erhvervsaffald HTS opfordrer endvidere til, at der snarest indledes drøftelser om, hvordan erhvervsaffaldet skal håndteres og hvilke typer professionelt udstyr, der bliver omfattet af regelsættet. Miljøstyrelsens bemærkninger Miljøstyrelsen vil   i forbindelse med udarbejdelsen  af bekendtgørelsesudkastet optage fo r- handlinger med de relevante organisationer. 7. Kollektivt ansvar –  individuelt ansvar og sikkerhedsstillelse BFE ønsker afklaret om en producent i en anden EU -medlemsstat kan stille en fælles garanti for alle medlemsstater under et. 8. Ansvar for historisk husholdningsaffald Justitsministeriet har udtrykt betænkelighed ved, om producenters og importørers ansvar for at finansiere affaldshåndtering af det historiske affald i visse enkelts tående tilfælde kunne h   a- ve ekspropriativ karakter. For at tage højde for dette, foreslås der indsat en hjemmel til,0 at ministeren kan fastsætte regler, om at der i sådanne situationer kan gives dispensation fra en del af finansieringsforpligtelsen. Miljøstyrelsens bemærkninger Dette vil blive undersøgt i forbindelse med udarbejdelsen af bekendtgørelsesudkastet og eve  n- tuelle regler herom vil blive fastsat i bekendtgørelsen. 9. Overgangsordning - behandlingskapacitet De kommunale parter foreslår, at kommu nerne i en overgangsperiode fortsat kan behandle affald omfattet af regelændringen for at sikre den nødvendige behandlingskapacitet. DI har   hertil bemærket, at man har forståelse herfor, men at der ifølge de private oparbejdningsvir k- somheder ikke vil opstå mangel på behandlingskapacitet, selvom der ikke gives adgang til, at de kommunale behandlingsvirksomheder fortsat kan behandle affald af elektrisk og elektro- nisk udstyr. Miljøstyrelsens bemærkninger På baggrund af oplysninger fra industrien er det styre lsens vurdering, at de private virksom- heder har eller vil kunne tilpasse kapaciteten inden reglerne træder i kraft, og at der derfor i  k- ke er behov for at give kommunerne mulighed for at behandle affaldet efter reglernes ikraft- træden.
5 10. Forhandleres tilbagetagningspligt DHS har udtrykt kritik af at forhandlerne generelt forpligtes til at tilbagetage kasseret udstyr. Miljøstyrelsens bemærkninger I direktivets bestemmelser herom er det fastsat, at den generelle pligt kan fraviges og at Kommissionen i givet fald skal orienteres herom. Det er styrelsens indstilling, at de kommunale indsamlingsordninger kombineret med frivilli- ge tilbagetagningsordninger som især omfatter større husholdningsapparater og forbruger   elek- tronik sikrer en høj indsamlingseffektivit et. Det er derfor præciseret i bemærkningerne til lo v- forslaget, at hjemlen til at fastsætte regler om forhandleres pligt til at tage kasseret udstyr ti  l- bage alene  tænkes anvendt i helt særlige situationer, hvor der måtte vise sig vanskeligheder med at sikre en effektiv indsamling af bestemte typer af elektrisk og elektronisk udstyr, som indeholder særligt miljøbelastende stoffer. Aktuelt vurderes der ikke at være et behov for at gennemføre en regel om, at forhandlere skal tage udtjent udstyr tilbage. 11. Producentregister –  etablering af systemansvarlig organisation Batteriforeningen stiller spørgsmål angående den systemansvarlige organisations kompete   n- ce. Miljøstyrelsens bemærkninger Det forudsættes, at den systemansvarlige organisations kompetence fast  sættes dels i bekend  t- gørelsen og dels i den driftsaftale, der indgås mellem Miljøministeriet og den systemansvarl   i- ge organisation. BFE m. fl. har anmodet om, at der  i benævnelsen  af den systemansvarlige anføres et andet ord end en forening, og at den systemansvarlige organisation ikke får til opgave  at godkende gebyrer fastsat af de oprettede kollektive tilbagetagningsorganisationer. Miljøstyrelsens bemærkninger Styrelsen har ændret teksten i lovforslaget i overensstemmelse hermed. HTS har skriftligt givet udtrykt for, at en del af de opgaver, der henlægges til den s  ysteman- svarlige organisation er opgaver som ifølge direktivet skal udføres af staten, og at HTS tager ikke er enig i,  at disse opgaver skal finansieres af producenterne eller organisationerne.   Datatilsynet har i sit høringssvar meddelt, at persondataloven gælder  for fysiske personer men ikke for juridiske personer. Da producentregisteret både vil omfatte registrering af fys i- ske og juridiske personer, skal det sikres, at persondataloven efterleves i forhold til de regi- strerede fysiske personer. Datatilsynet oplyser, at man vurderer at producentregisteret kan op- rettes som beskrevet i forslaget, med bemærkning om at det skal fastlægges, hvem der er d a-
6 taansvarlig for registeret og at der skal indhentes en udtalelse fra Datatilsynet som led i høri n- gen af bekendtgørelsesudkastet. Miljøstyrelsens bemærkninger Det er styrelsens indstilling, at hele  ordningen og administrationen heraf skal brugerfinansie- res. Det er derfor styrelsens indstilling, at det fastholdes at producenterne skal finansiere drif- ten af den systemansvarlige organisation. Miljøstyrelsen vil fremsende udkastet til bekendtgørelse for Datatilsynet til høring. 12. Oplysningspligt overfor borgere og virksomheder De kommunale parter foreslår endvidere, at det  - uanset bestemmelsen om producenternes oplysningspligt overfor forbrugerne - anføres, at kommunerne fortsat har pligt til at informere om de kommunale affaldsordninger. Miljøstyrelsens bemærkninger Kommunernes opgaver i forbindelse med regelsættet vil blive fastsat i bekendtgørelsen. 13. Tilsynskompetence –  kommunernes rolle De kommunale parter anfører endvidere, at der tilsyneladende overføres tilsynskompetence fra kommunerne til Miljøstyrelsen og ønsker det tydeliggjort i   lovforslaget. De kommunale parter foreslår, at der fastsættes krav om, at der i behandlingsvirksomhede   r- nes godkendelse fastsættes krav om at affaldet skal behandles i overensstemmelse med dire  k- tivets bestemmelser herom. Miljøstyrelsens bemærkninger Det er ikke sigtet med forslaget, at ændre  de gældende regler om, at kommunerne fører tilsyn med de virksomheder, der håndterer affaldet, herunder at det fortsat er kommunerne der kla s- sificerer affaldet i forbindelse med import og eksport af affald. Miljøs tyrelsen forudsætter dog, at kommunerne ikke har en tilsynsforpligtelse overfor den s  y- stemansvarlige organisation, der forudsættes etableret.   Det er Miljøstyrelsens indstilling, at kravene til behandlingen af affaldet fastsættes i bekend   t- gørelsen, liges om det allerede er tilfældet i den nuværende bekendtgørelse. Herved undgås, at kommunerne pålægges ekstraordinære administrative byrder, ligesom det undgås at behandlingskravene først vil kunne gøres gældende i takt med at godkendelserne blev ændret.
7 De kommunale parter foreslår endvidere, at det tydeliggøres, at gennemførelsen af prod   u- centansvaret medfører, at ansvaret for, at der er den nødvendige behandlingskapacitet, overf  ø- res fra kommunerne til producenterne. Miljøstyrelsens bemærkninger Det er Miljøstyrelsens vurdering, at dette fremgår tilstrækkelig klart af lovforslaget. 14. Konkurrencelovgivningen Finansministeriet har meddelt, at de finansierings- og affaldsordninger, der skal indføres i et vist omfang, udgør naturlige monopoler og at forslaget  dermed indebærer en risiko for at der kan opstå uhensigtsmæssige monopolsituationer, hvor tilskyndelsen til at sikre lave pr   i- ser/effektiv drift reduceres. Finansministeriet foreslår derfor, at det vurderes om det kan gøres lettere for enkeltvirksomheder at opfylde reglerne, såfremt de ikke er tilfredse med den ko l- lektive ordning. Konkurrencestyrelsen har meddelt, at man ingen indvendinger har imod forslaget. Miljøstyrelsens bemærkninger Det er Miljøstyrelsens vurdering, at forslaget sikrer enkeltvirksomh eders mulighed for at lave individuelle ordninger indenfor de rammer, der er fastsat i direktivet. Miljøstyrelsen vil i sa m- arbejde med Konkurrencestyrelsen følge udviklingen. 15. Sanktionering af regelsættet BFE bemærker endvidere, at der er behov for at   regelsættet sikrer, at der hurtigt og effektivt kan gribes ind og sanktioneres overfor de såkaldte ”free riders”. Miljøstyrelsens bemærkninger Det er Miljøstyrelsens vurdering, at det  kan ske ved at styrelsen prioriterer behandlingen af disse sager højt,  især de første par år. 16. Ikrafttrædelsestidspunkt Dansk Industri opfordrer til at regelsættet først træder i kraft den 1. januar 2006 fordi der f o- restår store opgaver med etablering af de nødvendige organisationer, som skal sikre en fo  r- svarlig drift af ordningen. DI peger i den forbindelse på, at forudsætningerne i direktivet er, at regelsættet er udstedt mindst et år før producentansvaret skal træde i kraft. Miljøstyrelsens bemærkninger Styrelsen har ændret lovforslaget i overensstemmelse hermed. 17. Regulering af de kommunale gebyrer  
8 Finansministeriet lægger vægt på, at udviklingen i de kommunale gebyrer følges, for at sikre at disse reguleres som følge af regelsættets betydning herfor og foreslår at der indarbejdes et bud på hvor meget de kommun ale gebyrer under et forventes at falde. Miljøstyrelsens bemærkninger Miljøministeriet planlægger i samarbejde med Finansministeriet samt Indenrigs   - og Sund- hedsministeriet at informere kommunerne herom.