Til lovforslag nr. L 100 Folketinget 2004-05 Betænkning afgivet af Miljø   - og Planlægningsudvalget den   10. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ænd  ring af lov om miljøbeskyttelse (Producentansvar for elektronikskrot m.v.) [af miljøministeren  (Connie Hedegaard)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  11.  november  2004  og  var  til  1.  behandling  den  24.  november 2004.  Lovforslaget blev  efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø - og Planlægningsudva  l- get. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og miljøministeren sendte den 7. oktober 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del –   bilag 6. Den 11. november 2004 sendte miljøministeren de in dkomne høringssvar samt et notat herom til udva lget. Spørgsmål Udvalget har stillet 16 spørgsmål til miljøministeren  til skriftlig besvarelse, som denne har besva- ret. 2. Udtalelse fra miljøministeren Miljøministeren har sendt udvalget følgende   udtalelse: Med dette lovforslag foreslås indført producenta  nsvar for elektronikskrot. Det medfører i praksis, at  det  fremover  er  producenter  og  importører,  der  får  ansvar  for  at  tage  affald  af  elskrot  tilbage, håndtere det miljømæssigt korrekt og afholde samtlige udgi fter herved.   Der er imidlertid også i forslag et en hjemmel i § 9 m til, at miljøministeren kan fastsætte regler om, at forhandlere har pligt til for egen regning at tilbagetage og opbevare det elektriske og elektro- niske udstyr, som køberen kasserer ved køb af tilsvarende nyt udstyr. Denne bestemmelse   er indsat for at implementere  elskrotdirektivets artikel 5, stk. 1, b, hvorefter forhandlere som udgangspunkt har en begrænset tilbagetagningspligt, som gælder i de situationer, hvor der samtidig købes nyt u d- styr, som erstatter kassabelt udstyr af samme type, og idet forhandleren kun er forpligtet til at tage samme  mængde  eller  antal  af  produkter  tilbage,  som  der  sælges.  Denne  bestemmelse  i  direktivet kan fraviges, såfremt det herved ikke bliver vanskeligere for forbrugeren at aflevere affa ldet. Kommunerne forventes fortsat at være hovedansvarlig for opg  aven med indsamling af affald fra husholdninger, og under forhandlingerne af forslaget har de berørte organisationer lagt vægt på, at
2 husholdningerne fortsat skal kunne aflevere affald til kommunerne, fordi de anser det for hensigts- mæssigt at bevare den eksisterende, velfung  erende infrastruktur på dette område. Jeg er enig i dette synspunkt, og det er min opfattelse, at de nuværende kommunale indsamling  s- ordninger er tilstrækkeligt finmaskede til at sikre en e  ffektiv indsamling af affaldet fra private hus- holdninger. Hertil kommer, at de kommunale indsamlingsordninger i dag suppleres af frivillige ord- ninger,  hvor  forhandlere  tager  kasseret  udstyr  tilbage  ved  køb  af  nyt  udstyr.  Som  eksempel  kan nævnes hårde hvide   varer. Jeg ser derfor ikke noget behov for at gennemføre regler om, at forhan d- lere skal forpligtes til at tage udtjent udstyr tilbage. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret  . Dansk  Folkepartis  medlemmer  af  udvalget  er  bekymrede  for,  at  miljø ministeren  ikke  tager  den stigende import af elektronik over internettet alvorligt  og opfordrer derfor ministeren til at få kla r- lagt problemet. Problemet med de produkter, der kommer til landet uden om systemet, kan blive stort, hvis alle virksomheder kun tager den mængde retur  , som de sælger  .  På den måde vil produkter  , som ikke er med til at betale til systemet, udnytte ordningen. Dansk  Folkeparti  ser  det  som  en  klar  forbedring,  at  ministeren  har  tilkendegivet,  at  den  danske ordning  er  tilstrækkelig  ,  og  at  ministeren  ikke  ønsker  at  påtvinge  virksomhederne  en  ny  or  dning, som vil betyde, at hver virksomhed skal oprette et skrotdepot for elektronik, men at dette lovforslag er tiltænkt   en situation, hvor der kommer nye besværlige produkter på det danske ma   rked. Det Radikale Venstres medlem af udvalget finder det yderst hensigtsmæssigt  , at producenterne af elektronik forpligtes til at tilbagetage kasserede apparater. Det er vigtigt, at der hurtigst muligt etab- leres  de  nø dvendige  procedurer,  som  sikrer,  at  producenterne  rent  faktisk  påtager  sig  ansvaret  til fordel for genbrug/genanvendelse og mindst muligt affald. Det bør overvejes at indføre en pantor  d- ning, sål edes at forbrugerne får et beløb tilbage  , når de aflevere r den kasserede elektronik. Enhedslistens medlem af udvalget er i udgangspunktet positiv over for tiltag, der giver øget fokus på  generelt  at få affaldet  gjort mindre skadeligt.  Derfor er tiltag, der kan føre til  øget indsamling af elektronisk  og  elektrisk  affald,  positive.  Danmark  har  i  dag  en  række  offentlige  ordninger,    hvoraf nogle er velfungerende, andre ikke, men der er ikke i ordningerne meget incitament til producenter- ne om at nedbringe mængde  n af farlige stoffer, gøre apparater og lignende mindre komplicerede at genanvende  eller  gøre  dem  mere  holdbare.  Implementering  af  dette  EU -direktiv  vil  muligvis  gøre det mere tydeligt for producenterne, hvordan deres produkter påvirker samfundet , når de ikke læ   n- gere kan bruges, og dermed virke forebyggende. Det er imidlertid svært at læse ud af såvel d irektiv som lovforslag, hvordan man forestiller sig, at de nye ordninger reelt kommer til at virke præve  n- tivt.  Alt  andet  lige  vil  de  fleste  producenter  have  en  grundlæggen  de  interesse  i  at  sælge  så  meget som muligt, hvilket er i modstrid med intentionerne om at begrænse mængd erne af elektronik. Men som nævnt   kan vi håbe på  , at det ændrer produkternes karakter over mod det mindre farl  ige. Det er vigtigt for Enhedslisten, at de offentlige ordninger bevares, fordi det skal være nemt for borgerne at aflevere deres udtjente produkter. Enhedslistens bekymring går i høj grad på   , om der er tilstrækk  e- ligt effektive virkemidler til at sikre den bedst mulige behandling af affaldet, og om det er muligt at kontrollere, at det er de bedste løsninger , der bliver anvendt.   Enhedslisten har endvidere noteret sig, at ministeren har oplyst, at kommunerne som hidtil vil ha- ve  ansvaret  for  at  sikre  en  effektiv  indsamling  af  elskrot.  Problemet  er  ordene  »som  hidtil«,  fordi den  nuværende  indsamling  netop  ikke  er  tilstrækkelig  effektiv.  Alt  for  meget  havner  i  fo rbræ  n-
3 dingsanlæg,  og  Enhedslisten    opfordrer  derfor  miljø ministeren  til  i  forlængelse  af  vedtagelsen  af dette lovforslag at fremlægge forslag  , der kan øge effektiviteten af indsamlingen i ko mmunerne. Et mindretal i udvalget (SF) vil ved 3. behandling stemme hverken for eller imod lovforslaget. Socialistisk Folkeparti bemærker, at der med gennemførelsen af direktivet i hele EU vil være t ale om en markant forbedring af håndteringen af elektronikaffald i Europa. Men den konkrete genne m- førelse  i  Danmark  sikrer  ikke,  at  mest  muligt  af  især  småelektronikaffaldet  friholdes  fra  forbræ n- dingsanlæg. Det fremgår af  miljø ministerens besvarelse af spørgsmål 13  , at producenten, der har omkostnin- gerne til behandlingen af affaldet, ikke har ansvaret for at indsamle affaldet hos forbrugerne, og at det derfor er kommunernes ansvar at sikre en effektiv indsamling. Derved undgås en interesseko n- flikt, men når ministere n samtidig afviser at sikre, at kommunerne gennemfører en ensartet og e f- fektiv indsamling som f.eks. den, vi kender fra papir og glas (besvarelsen af spørg smål 16), vil det ikke alle steder være sikret, at borgerne får nem adgang til at bortskaffe deres sm   åelektronikaffald, så det kan friholdes fra forbrændingsanlæggene. Kun de mest miljøansvarlige kommuner vil sikre en  effektiv  indsamling,  mens  småelekt ronikaffaldet  fortsat  vil  blive  brændt  alle  andre  steder,  når miljø ministeren lader ansvaret sejle på den ne måde. SF mener, at der bør etableres husstandsindsamling eller etableres affaldsbeholdere til elektronisk småaffald ved siden af glas - og papirbeholderne på centrale steder. Elektronikaffald i forbrænding bidrager til dioxinforurening af luften og slagger og aske fra forbrændingen pga. affaldets indhold af bl.a. PVC, bromerede flammehæmmere og det store indhold af kobber, der virker som katalys  a- tor for dioxindannelsen. Foruden kobber vil der blive tabt store mængder af   »eksotiske« metaller til slaggerne og asken. Metaller, som er indvundet ved minedrift i bl.a. tredjeverdenslande med alvor- lige miljøkonsekvenser til følge. SF støtter gennemførelsen af direktivet i Danmark. SF kan imidlertid ikke stemme for regeringens lovforslag, da det ikke gør det nemt f or folk at komme af med elektronisk småaffald på en forsvarlig måde. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut     var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med i  nd- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4   Erling Bonnesen (V)   Helga Moos (V)   Eyvind Vesselbo (V) fmd.  Jens Vibjerg (V) Jørn  Dohrmann (DF)   Freddie H. Madsen (DF)   Helle Sjelle (KF) Christian Wedell-Neergaard (KF)   Mogens Nørgård    Pedersen (KD) nfmd.  Inger Bierbaum (S) Margot Torp (S)   Pernille Blach Hansen (S)   Jacob Buksti (S)   Torben Hansen (S) Jørn  Jespersen (SF)   Elsebeth Gerner Nielsen (RV)   Keld Albrechtsen (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit    og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på F ærøerne
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 100 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra miljøministeren 2 Konsulentrapport »Evaluering af model for implementering af WEEE-direktivet«, fra miljøministeren 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslag 4 1. udkast til betænkning 5 Bidrag til betænkning  , fra miljøministeren 6 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 100 Spm.nr. Titel 1 Spm. om, hvorfor der ikke er symmetri mellem historisk privat affald og historisk erhvervsaffald, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm., om det kan opfattes som ekspropriation, hvis en producent p å- lægges meget store bidrag, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om ministeren vil tage de nødvendige skridt til, at der i lovfor - slaget eller i en senere bekendtgørelse indføres en bestemmelse om, at ordningen tages op til evaluering efter 5 år, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, at ministeren bedes gøre red e for statens tilsynsrolle med producenterne, herunder i særlig grad statens mulige sanktionsmuli  g- heder i forbindelse med en eventuel overtrædelse af loven, til milj  ø- ministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om, at ministeren bedes præcisere kompetence  fordelingen myn- dighederne imellem samt mellem kommunen og det private, til mil- jøministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, at ministeren bedes redegøre for, hvordan handlen over internettet forventes at spille sammen med loven, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, at ministeren bedes redegør e for, om der i lovforslaget eller i bekendtgørelser vil fremgå krav om geografisk dækning til prod u- centerne, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm., om ministeren kan bekræft  e, at alle elektroniske produkter er omfattet af loven, uanset størrelse, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm., om ordningen vil omfatte dele til elektronik, f.eks. kabelrester, ledningsstumper, pærer, batterier m.v., til miljøministeren,    og mini-
6 sterens svar herpå 10 Spm. om, at ministeren bedes udarbejde et notat, der belyser sam- mensætningen og den forventede fremtidige sammensætning af ele k- tronikmarkedet og elektronikaffaldet, til miljøministeren, og minist e- rens svar herpå 11 Spm. om, hvilke målsætninger    der eksisterer i dag for indsamling af elektronikskrot, og hvilke der planlægges, til miljøministeren, og m   i- nisterens svar herpå 12 Spm., om ministeren kan give tilsagn om, at der vil blive fastsat må l- sætninger for de enkelte fraktione  r (produkttyper) af elektronikaffald, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om, hvilken tilskyndelse der vil være    til at indsamle elektronik- skrot, når det billigste for producenten er , at forbrugeren smider ele k- tronikskrot i skraldespanden, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 14 Spm., om ministeren kan give tilsagn om, at alle elektroniske produk- ter uden undtagelse vil blive mærket på selve produktet og ikke kun på emballagen, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at der etableres et system, som gør det let for forbrugerne at skaffe sig af med produktet på den korrekte måde, til miljøministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm., om ministeren kan give tilsagn om, at der vil blive opstillet indsamlingsbeholdere for elektronik ved de allerede eksisterende ind- samlingssteder for papir og glas, til miljøministeren, og minist erens svar herpå