Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: 30. november 2004 Kontor: 4.s.kt. J.nr.: 2004-1330-11 Sagsbeh.: hsa Fil-navn: Dokument 6 Besvarelse af spørgsmål nr. 37 (ad L 102 - Forslag til lov om  ændring  af  offentlig  sygesikring,  lov  om  social pension  og  lov  om  højeste,  mellemste,  forhøjet  almin delig    og    almindelig    førtidspension    m.v.),    som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 29. november 2004 Spørgsmål 37: ”Ministeren  bedes  kommentere  høringssvaret  af  22.  november  2004  fra Ældresagen, jf. L 102 – bilag 8.” Svar: I sit høringssvar af 22. november 2004 udtaler Ældre Sagen indledningsvist, at man overordnet kan tilslutte sig indholdet af lovforslaget. Foreningen havde dog overordnet gerne set, at lovforslaget havde fungeret som en samlet pakke for de initiativer, der påtænkes igangsat sideløbende, herunder spørgsmålet om compliance og distributionssikkerhed. Jeg kan hertil oplyse, at regeringen med lovforslaget gennemfører de initiativer i medicinaftalen af 26. oktober 2004,  som kræver lovhjemmel i form  af en ændring af sygesikringsloven og af pensionslovgivningen. De øvrige initiativer i medicinaftalen vil blive gennemført sideløbende hermed. Der er således ikke tale  om,  at  lovforslagets  initiativer  kommer  isoleret  i  forhold  til  de  andre elementer i medicinaftalen. Ældre Sagen  oplyser,  at man  har  en grundlæggende  forståelse  for, at  der indføres en ny model for tilskudsberegning. Ældre Sagen tvivler dog på, at det vil  være  muligt  helt  at  undgå  leverancesvigt  på  apotekerne.  Det  er  i  den forbindelse  Ældre  Sagens  opfattelse,  at  eventuelle  leverancesvigt  ikke  må komme medicinbrugerne til last. Jeg er glad for at konstatere, at Ældre Sagen har forståelse for, at tilskud fremover skal beregnes på baggrund af prisen på det billigste lægemiddel i en tilskudsgruppe. For så vidt angår bemærkningerne vedrørende leverancesvigt, skal jeg særligt henlede opmærksomheden på, at jeg den 25. november 2004 har fremsendt ændringsforslag til lovforslaget til Folketingets Sundhedsudvalg indeholdende initiativer, der har til formål at sikre, at patienterne i praksis altid vil kunne få udleveret det billigste lægemiddel i en tilskudsgruppe.
1 Ældre Sagen anfører, at man er tilfreds med, at sygesikringslovens regler om forhøjet tilskud videreføres med lovforslaget. Ældre Sagen opfordrer imidlertid til,  at  det  overvejes  at  lade  visse  diagnosegrupper  –  eksempelvis epilepsipatienter – blive omfattet af reglerne om forhøjet tilskud. Herudover opfordrer Ældre Sagen til, at det overvejes at lave en tilsvarende ordning for patienter, der dagligt anvender fem eller flere lægemidler. Som oplyst i min besvarelse af spørgsmål 2 er det min opfattelse, at hverken patienter eller den offentlige sygesikring skal betale mere end nødvendigt for en ordineret lægemiddelbehandling. Det er derfor vigtigt, at tilskudssystemet tilskynder  læger  og  patienter  til  at  vælge  det  billigste  lægemiddel  i  en tilskudsgruppe.  Jeg  finder  det  derfor  ikke  rigtigt  at  introducere  særlige undtagelsesregler  for  bestemte  patientgrupper.  Jeg  er  dog  indstillet  på  at anmode Lægemiddelstyrelsen om nærmere at vurdere kravene til ansøgninger om forhøjet tilskud for  specifikke patientgrupper, herunder epilepsipatienter. Jeg  skal  endvidere  henlede  opmærksomheden  på  min  besvarelse  af spørgsmål  11,  hvoraf  det  fremgår,  at  såfremt  lægen  kan  dokumentere,  at compliance forringes alvorligt ved skift til synonyme lægemidler med et andet navn  eller  andet  udseende,  så  vil  dette  indgå  i  Lægemiddelstyrelsens beslutningsgrundlag ved ansøgninger om forhøjet tilskud. Der skal samtidig peges på, at dosisdispensering i disse tilfælde vil være en oplagt mulighed for bedring af compliance og dermed patientbehandlingen. Med lovforslaget videreføres de i 2004 gældende udgiftsgrænser i 2005. Ældre Sagen havde i den forbindelse gerne set, at de faldende behandlingspriser kom medicinbrugerne til gode i form af en nedsættelse af udgiftsgrænserne. Jeg kan hertil oplyse, at det fremgår af medicinaftalen af 26. oktober 2004, at alle  folketingets  partier  er  enige  om,  at  reguleringsmekanismen  ikke  virker hensigtsmæssigt.  På  den  baggrund  videreføres  de  i  2004  gældende udgiftsgrænser i 2005, således at disse grænser er gældende fra 1. januar 2005. Det overvejes på sigt at indføre en ny reguleringsmekanisme. Jeg skal samtidig bemærke, som det også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at patienterne  ikke  pålægges  merudgifter  med  forslaget,  og  at  de  generelt lavere behandlingspriser fortsat vil komme patienterne til gode. Ældre Sagen hilser det velkomment, at lovforslaget åbner op for fastsættelse af regler   for   hjemmesygeplejens   adgang   til   de   personlige   elektroniske medicinprofiler. Ældre  Sagen  kan  tilslutte  sig  den  foreslåede  ændring  af  reglerne  i sociallovgivningen. Tilslutningen er dog betinget af, at der foretages ændringer i  overensstemmelse  med  Ældre  Sagens  bemærkninger  til  ændringerne  i sygesikringsloven. Ældre Sagen påpeger, at såfremt lovforslaget vedtages i sin nuværende form, vil ændringen være en forringelse af de gældende regler. Jeg  kan  oplyse,  at  formålet  med  de  samlede  omlægninger  vedrørende tilskudspriser er at tilskynde pensionister – såvel som øvrige borgere - til at flytte lægemiddelforbruget  til  det  billigste  blandt  synonyme  lægemidler  i  en tilskudsgruppe. Pensionisterne vil på denne måde kunne opnå en besparelse.
2 Hvis lægen eller pensionisten – uden sundhedsfaglig begrundelse – fravælger det billigste  præparat  vil  pensionisten  derimod  selv  skulle  betale  forskellen mellem tilskudsprisen og forbrugerprisen på det lægemiddel, som udleveres. Endelig  hilser  Ældre  Sagen  det  velkomment,  at  der  i  forbindelse  med medicinaftalen af 26. oktober 2004 er afsat 10 mio. kr. i årene 2005 til 2008 til undersøgelser og initiativer vedrørende compliance. Ældre Sagen foreslår i denne forbindelse, at en væsentlig del af midlerne afsættes til at undersøge effekten af medicingennemgang for ældre over 65 år med et dagligt forbrug af fem eller flere lægemidler.