BESKÆFTIGELSESMINISTERIET Arbejdsdirektoratet December 2004 Sag nr. 04-22 - 0039 Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik (boligtilskud til fo  r- revalidender og mindstesats for ledighedsydelse) – L 107 Af beskæftige  lsesministeren tiltrådt af … Til titlen 1)   Titlen affattes således: ”Forslag til Lov om ændring af lov om aktiv socialpolitik og lov om befordringsr  a- bat til efterlønsmodtagere m.fl. (boligtilskud til forrevalidender, mindstesats for ledighedsydelse samt befor- dringsrabat til fleksydelsesmodtagere)”. [Konsekvens af ændringsforslag nr. 2] Ny paragraf 2)   Efter § 1 indsættes som ny paragraf: ”§ 01 I lov nr. 1015 af 3. december 1996 om befordringsrabat til efterlønsmodtag e- re m.fl., som ændret ved lov nr. 50 7. juni 2001, foretages følgende æ   ndringer: 1.    I § 1, stk. 1, 1. pkt., ændres ”og modtagere af overgang   sydelse, jf. kapitel 11 c i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,” til: ”, modtagere af ove   r-
gangsydelse, jf. kapitel 11 c i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og modtagere af fleksydelse, jf. lov om fleksydelse,”. 2.    I § 1, stk. 3, og § 2, stk. 2 , ændres ”efterløn eller overgang sydelse” til: ”efterløn, overgangsydelse eller fleksydelse”. [Udvidelse af ordningen med befordringsrabat til også at omfatte personer, der modtager fleksydelse]
Bemærkninger Til nr. 1 og 2 Ændringsforslaget udmønter en tilføjelse til aftalen mellem Venstre, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folkeparti, Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Kristendemokraterne om anvendelse af satsreguleringspuljen for 2005. Ved forslaget udvides ordningen med befordringsrabat til efterløns - og overgangsydelsesmodtagere til også at omfatte personer, der modtager fleksydelse. Lov nr. 1015 af 3. december 1996 om befordringsrabat til efterlønsmodtagere m.fl. trådte i kraft den 5. december 1996 med virkning fra den 1. december 1996. Ordningen blev ved aftale om anvendelse af satsreguleringspujlen for 2001 videreført frem til  og med år 2004, hvor akkumulerede beløb fra tidligere år kunne videreføres. Der er under forhandlingerne om anvendelse af satsreguleringspuljen for 2005 ikke afsat midler til ordningens videreførelse fra og med år 2005, men akkumulerede beløb fra tidliger e år forventes at kunne afholde udgiften til ordningen i år 2005. Det akkumulerede beløb udgjorde ultimo 2003 16,7 mio. kr. og forventes at have samme niveau ultimo 2004. Den forventede udgift til ordningen for efterløns - og overgangsydelsesmodtagere er skønnet til 13,3 mio. kr. for 2005, forudsat der ikke sker uventede stigninger i udgifterne. Forslaget om at udvide ordningen til også at omfatte personer, der modtager fleksydelse, skønnes at medføre en mindre merudgift på 0,1   -0,2 mio kr. i år 2005, idet  det antages, at behovsdækningen og de gennemsnitlige refusionsbeløb for fleksydelsesmodtagere vil være på det samme niveau som for efterløns - og overgangsydelsesmodtagere. Udgiften til udvidelsen af ordningen vil således i 2005 kunne fina nsieres af det akkumulerede beløb fra tidligere år. Da ordningen er etableret, forventes ændringen ikke at indebære en adm i- nistrativ merbelastning. Der fastsættes administrativt regler om den dokumentation, som fleks  - ydelsesmodtagere skal fremlægge for trafikselskaberne   for at opnå befo r- dringsrabat. Reglerne vil blive udformet i overensstemmelse med de gæ  l- dende regler for efterløns - og overgangsydelsesmodtagere. Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser og indeho   lder ikke EU- retlige aspekter.