6. januar 2005/2-LMi Notat om støjdæmpende vejbelægning på 1. etape af Frederik s- sundmotorvejen Det fremgår af lovforslag L11: ’Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssun d- motorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4’ at der er forudsat en normal vejbelæg- ning, som vil reducere støjen noget i forhold til den nuværende belægning på Frederik s- sundmotorvejen mellem Ring 3 og Motorring 4. I forbindelse med udbygningen af Motorring 3 er der i 2004 gennemført en teknisk og økonomisk analyse af støjdæmpende vejbelægninger. Resultatet af den tekniske og økonomiske analyse er, at der opnås den største sa m- fundsøkonomiske nytte ved at vælge en støjdæmpende vejbelægning med en støjdæmp- ning på 2 dB. Den støjdæmpende vejbelægning er en tæt belægning, som ik ke stiller ekstra krav om vintervedligeholdelse. I analysen er det skønnet, at merudgiften til anlæg er ca. 5 kr./m2 for den støjdæmpende vejbelægning. Belægningens forventede levetid på 12 år er samtidig mindre end for en normal belægning, der har en leve tid på 15 år, hvi  l- ket betyder øgede driftsudgifter. Denne type støjdæmpende vejbelægning er endnu på forsøgsstadiet i Danmark. Selve teknologien med at udlægge tyndlagsbelægninger er allerede kendt. Der har hidtil ikke været fokus på belægningernes akust iske egenskaber. Derfor udfører Vejdirektoratet forsøg med støjdæmpende vejbelægninger på Køge Bugt Motorvejen ved Solrød. Formålet er at dokumentere eventuelle støjdæmpende e ffekter og på længere sigt belægningens levetid. Det forventes, at udlægningen  af mindre stø- jende belægninger vil nedsætte kildestøjen i området med ca. 3 -4 dB i forhold til den belægning, der ligger i dag. Der gennemføres detaljerede tekniske støjmålinger af både den eksisterende belægning og de forskellige forsøgsbelægninger for at dokumentere den støjdæmpende effekt af de enkelte belægninger. Der udføres støjmålinger i selve boligområdet før og efter udlæ  g- ning af forsøgsbelægningerne, således at det bliver muligt at redegøre for effekten af de forskellige belægningstyper inde i området, som den opfattes af naboe rne. I forbindelse med 1. etape af Frederikssundmotorvejen er det Vejdirektoratets vurde- ring, at det er muligt med en merudgift til anlæg på ca. 2 mio. kr. at anvende støjdæ m- pende vejbelægninger, som dæmper støjen med ca. 2 dB i forhold til den normale vejbe- lægning, der er forudsat i lovforslaget. Det må dog som nævnt ventes, at det vil reducere den forventede levetid med 20 pct., og alt andet lige medføre en øget risiko, da der ikke er erfaringer med denne asfalttype i Danmark.