Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 20. december 2004 SJ 400-2 Trafikudvalget har i brev af 25. november 2004 stillet mig følgende spørg  s- mål 16 (L 11  – Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. L 11 Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 Spørgsmål 16: "I forlængelse af spørgsmål 1 bedes ministeren oplyse, hvilken linieføring Vejdirektoratet finder er den umiddelbart mest optimale, hvis motorvejen på strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3 skulle anlægges i Jylling e- vejs tracé" Svar: I forhold til det af Vejdirektoratet erhvervede areal er VVM-forslagets li- nieføring flyttet mod nord for at skåne en større del af Ve   stskoven. Med lovforslaget er denne linieføring justeret yderligere med henblik på at bibeholde så store sammenhængende skovarealer som muligt. Det meget væsentlige princip for trafikbetjeningen om, at lokaltrafik og motorvejstrafik holdes adskilt er dog fastholdt i begge forslag. Vejdirektoratet vil ikke anbefale en ændring af geometrien i lovforslagets forbindelsesanlæg ved Motorring 3. Det samme gælder en yderligere fly t- ning af forbindelsesanlægget mod nord. Sådanne ændringer vil i givet fald berøre Vest volden og erhvervsområderne nord for Jyllingevej i større o  m- fang. Økonomisk vil projektet desuden fordyres væsentligt. Hvis man forudsætter opretholdelse af den i lovforslaget beskrevne trafik  a- le funktion af motorvejsanlægget kan en yderligere flytning af   linieføringen mod nord for at mindske indgrebet i Vestskoven alene tænkes på strækni n- gen fra Oxbjergvej til Ring 3.
Side 2 af 2 Placeres motorvejen, hvor Jyllingevej ligger i dag, vil det betyde, at ram- perne i det nordvestlige hjørne af tilslutningsanlægget ved Ring 3 - Jyllin- gevej flyttes længere mod nord, og dermed tættere på boligområdet i Ejby. Ved en motorvej anlagt i Jyllingevejs tracé på strækningen mellem O  x- bjergvej og Ring 3 ville Jyllingevej efter Vejdirektoratets opfattelse skulle forlægges mod nord på den p   ågældende strækning, således at trafikken kan afvikles uden at blandes med motorvejstrafikken. En sådan ændring vil samtidig medføre en væsentlig fordyrelse af proje k- tet. Fordyrelsen skyldes især, at en flytning af linieføringen ved Ring 3 mod nord indebær  er, at det eksisterende motorvejsanlæg og dele af Jylli  n- gevej ikke kan genanvendes i same udstrækning som i lovforslagets pr  o- jekt. Det eksisterende anlæg må i givet fald brydes op og fjernes, idet det eksisterende motorvejsanlæg mellem Ring 3 og Motorring   4 er forberedt sådan, så det kan indgå i en forlængelse af Frederikssundmotorvejen til Motorring 3 med en placering syd for Jyllingevej. Der skal endvidere etableres et nyt større kryds ved Ring 3  – Jyllingevej som erstatning for det nuværende. Der må heru   dover forventes stærkt fo  r- øgede omkostninger til afvikling af trafikken i anlægsperioden og til o   m- lægninger af ledninger i Jyllingevej. Hertil kommer udgifter til areale  r- hvervelse i erhvervsområdet nord for Jyllingevej. Med venlig hilsen Flemming Hansen