Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K Dato J.nr. : : 30. november 2004 401-21 Trafikudvalget har i brev af 3. november 2004 stillet mig følgende spørgs  mål 7 (L 11 – Spørgsmål 7), som jeg hermed skal besvare. Svaret vedlægges i 5 eksemplarer. ./. Ad L 11 – Forslag til lov om anlæg af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 Spørgsmål 7: ”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 2. november 2004 fra Rødovre Kommune , jf. L 11 – bilag 8.” Svar: I henvendelsen af 2. november 2004 fra Rødovre Kommune med overskriften: ”Bæredygtighed for både mennesker og skov”, anfører kommunen, at debatten giver indtryk af, at det meste af Vestskoven ryddes af første etape af Frederikssundmotorvejen. Kommunen påpeger i den forbindelse, at det kun er en ganske lille bræmme af Vestskoven, som bliver berørt af lovforslagets linieføring. Rødovre Kommune peger endvidere på, at de fremsatte alternative forslag til linieføring, sparer træer på bekostning af at fremme miljøet for mennesker. Kommunen anfører, at de alternative forslag til betyde en kolossal stigning i støj- og miljøbelastningen i Rødovre, og at både boliger og erhvervsejendomme skal rives ned. Rødovre Kommune er af den opfattelse, at alternativerne også vil kræve en god bid af kommunens rekreative område på Vestegnen, nemlig Vestvolden. Rødovre Kommune peger desuden på, at begrebet bæredygtighed ikke blot omfatter træer, men også mennesker og deres livsvilkår. Rødovre Kommune mener, at kritikerne af Vejdirektoratets forslag ikke forholder sig til sagens fakta, men forfalder til et smalt miljøhensyn frem for det brede miljøhensyn og den bæredygtighed, der omfatter såvel træer som mennesker. Rødovre Kommune så helst, at der i stedet for anlægget af en 1. etape af Frederikssundmotorvejen blev anlagt en ny Ring 5 vest om Ballerup. Men hvis 1. etape af Frederikssundmotorvejen skal anlægges, støtter Rødovre Kommune lovforslagets linieføring, som efter kommunens opfattelse er hensynsfuldt overfor
Side 1 af 2 de mennesker, der bor og lever i området. Jeg kan bekræfte, at 1. etape af Frederikssundmotorvejen med lovforslagets linieføring kun berører den nordøstligste del af Vestkoven. Samlet set er det ca. 2 pct. af Vestskovens areal, der berøres af lovforslagets linieføring. Vejdirektoratet har ved gennemgang af de alternative forslag til linieføring konstateret, at forslagene indebærer, at den ovennævnte del af Vestskoven berøres mindre i forhold til lovforslagets linieføring. Således berører de af William Pedersen foreslåede modeller (også kaldet Model 2) ca. 1 pct. af Vestskoven. Samtidig er det vurderet, at de alternative forslag, herunder William-modellerne medfører, at arealindgrebet i erhvervsområdet nord for Jyllingevej og boligområdet langs Hvidsværmervej bliver større end lovforslagets linieføring. På baggrund af trafikberegninger af 1. etape af Frederikssundmotorvejen mellem Motorring 3 og Motorring 4 forventes Jyllingevej på strækningen mellem Ring 3 og Motorring 3 aflastet med 18.000 – 19.000 biler pr. hverdagsdøgn. På Jyllingevej øst for Motorring 3 forventes ligeledes en mindre aflastning af trafikken. Anlæg af Ring 5 forventes ikke at give væsentlige trafikale effekter på strækningen mellem Ring 3 og Motorring 3. I forbindelse med VVM-undersøgelsen af udvidelsen af Motorring 3 blev der gennemført en trafikberegning af et scenarium i 2010, hvor der i stedet for motorvejsudbygninger anlægges en Ring 5 mellem Holbækmotorvejen og Frederikssundsvej. Beregningerne viste, at der sker en mindre aflastning af Frederikssundsvej på strækningen mellem Måløv og Ballerup, mens der ikke sker væsentlige ændringer af trafikbelastningen på strækningen mellem Motorring 3 og Ring 3. En Ring 5 mellem Holbækmotorvejen og Frederikssundsvej forventes primært at have en aflastende effekt på Ring 4/Motorring 4 og rute 6 mellem Slangerup og Roskilde. Med venlig hilsen Flemming Hansen