Til lovforslag nr. L 111 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Sundhedsudvalget den   8. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om æn  dring af lov om sygehusvæsenet (Driftsoverenskomster med hospicer og frister for tilbud om alkoholbehandling) [af indenrigs- og sundhedsministeren (Lars Løkke  Rasmussen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  17.  november  2004  og  var  til  1.  behandling  den  26.  november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundhedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Høring Et  udkast  til  lovforslaget  har  inden  fremsættelsen  været  sendt  i  høring .  Den  19.  november  2004 sendte indenrigs- og sundhedsministeren de indkomne høringssvar samt et notat herom til udvalget. Spørgsmål Udvalget har stillet 20 spørgsmål til i  ndenrigs- og sundhedsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af spørgsmål 20, som forventes besvaret inden 2. behandling af lovforslaget.  3  af  udvalgets  spørgsmål  og  indenrigs  -  og  sundhedsministerens  besvarelse  heraf  er optrykt som bilag 2 til betænkningen  . 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Socialdemokratiets og Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget glæd  er sig over, at der med lovforslaget bliver mulighed for  at etablere selvejende hospicer i alle  amter. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti havde dog gerne set, at der var blevet skabt sikkerhed for, at alle borgere i Danmark  kunne  modtage  et  bredere  palliativt  tilbud.  Socialdemokratiet  og  Socialistisk  Folkeparti har bemærket indenrigs  - og sundhedsministerens svar på spørgsmål 3, hvoraf det fremgår, at krit e- rierne for hospicepuljen 2005 endnu ikke er fastlagt i alle enkeltheder, men at indenrigs- og sund- hedsministeren  forventer,  at  det  vil  blive  fastsat,  at  der  skal  kunne  ydes  tilskud  til  initiativer  til fremme  af  samarbejdet  mellem  hospice,  amtets  sygehuse,  hjemmesygeplejen  og  de  praktiserende læger, som sigter på, at flere døende kan få tilbud om k valificeret pleje og behandling i hjemmet. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti har en vis bekymring for, om der med lovforslaget er sikret  tilstrækkelige  økonomiske  midler  til  at  opfylde  lovens  formål,  og  det  kan  derfor  fry gtes,  at midler til driften af hospicer tages fra andre patientgrupper, hvis midlerne i DUT afregningen ikke ræ  kker.
2 Endelig bemærker Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti, at lovforslaget belønner de amter, der halter bagud i forhold til at etablere hospicer og ikke de amter, der allerede har etableret hospi- cer, jf. indenrigs- og sundhedsministerens svar på spørgsmål 10. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti glæder sig over, at det i forlængelse af satspuljeforl i- get bliver muligt for  alkoholmisbrugere at få et  behan dlingstilbud, når motivationen er der.    Lige- som Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti anser det for positivt, at der allerede ved fremsæ  t- telsen af lovforslaget blev givet tilsagn om, at satspuljeforhandlerne er enige om, at såfremt de a f- satte beløb  ikke skulle vise sig tilstrækkelige, vil man gå ind for øgede midler. Socialdemokratiet og Socialistisk Folkeparti understreger vigtigheden af, at der etableres tilstræ  k- kelige  uddannelses-  og  efteruddannelsesmuligheder  for  ansatte  i  såvel  den  forebyggende   som  be- handlende aktivitet. Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at Dansk Folkeparti m  ener, at meget syge mennesker skal sikres en sammenhængende og kvalificeret pleje og behandling i trygge rammer, og at Dansk Folkeparti gennem flere år har ar bejdet for, at der blev oprettet hospicepladser i hvert amt.   Derfor fik Dansk Folkeparti med finanslovsforliget for 2003 og 2004 øremærket midler til opre   t- telse af hospicepladser. Med aftalen for 2005 er det yderligere aftalt, at hvert amt har pligt til at op- rette 12 hospicepladser eventuelt i en samarbejdsaftale med et selvejende hospice. Dansk Folkeparti er overbeviste om, at der med dette lovforslag sker den rigtige og afgørende in d- sats for den fortsatte udvikling af hospicer i alle landets amter. Dansk  Folkeparti  mener  desuden,  at  der  med  lovforslagets  anden  del  om  en  behandlingsgaranti indenfor 14 dage for misbrugere af alkohol, som blev aftalt som en del af satspuljeforliget for 2005, vil ske et nødvendigt og væsentligt nyt tiltag i bestræbelserne på at hjælpe alkoholikerne væk fra et ødelæggende  misbrug.  Dansk  Folkeparti  mener  endvidere,  at  et  landsdækkende  alkoholbehan d- lingsregister vil bidrage til, at effekten af alkoholafvænning vil blive mere målrettet. Et mindretal i udvalget (EL) vil ved 3. behandling af lovforslaget stemme hverken for eller imod lovforslaget. På  trods  af,  at  Enhedslisten  støtter  de  foreslåede  forbedringer,  kan  Enhedslisten  ikke  støtte  lo v- forslaget i sin helhed. For Enhedslisten er der et afgørende hår i suppen. Nemlig det helt   specielle forhold, at forbedringerne hverken er solidarisk finansieret over skatten eller målrettet finansi eret af de rigeste.  Tværtimod er arbejdsløse, pensionister og andre på overførselsindkomster tvangsin dlagt til at stå for finansieringen gennem satsp uljen.  Det er altså nogle af de  økonomisk  absolut dårligst stillede, der skal betale  gildet. Det er og bliver  asocialt, og det kan Enhedslisten selvfø lgelig ikke være med til.    Med alle de – som regel fornuftige forslag    – der bliver finansieret af de øk    onomisk dårligst stillede gennem satspuljen, kan  Enhedslisten kun sige én ting: Satspuljepartierne pynter sig med lånte fjer.  På den baggrund vil Enhedslisten stemme hverken for eller imod lovfor slaget. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  t    idspunktet  for  betænkni  ngens  afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med in  d- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3 Hans Andersen (V)   Ester Larsen (V)   Preben Rudiengaard (V)   Jørgen  Winther (V) nfmd. Birthe Skaarup (DF) fmd.  Anita Knakkergaard (DF)   Else Theill Sørensen  (KF) Pia Christmas-Møller  (KF)   Tove Videbæk   (KD)   Line Barfod (EL)   Lars Kramer Mikkelsen (S) Lone Møller  (S)   RenéSkau Björnsson   (S)   Sophie Hæstorp   Andersen (S)   Lene Garsdal (SF) Kamal Qureshi (SF)   Naser Khader (RV) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 1 11 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra indenrigs  - og sundhedsministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 111 Spm.nr. Titel 1 Spm., om en sygehusejer i eget regi kan oprette hospice, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvordan fordelingen af hospicer vil se ud i forhold til regi- onerne, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om, hvordan ministeren vil sikre en sammenhæng og koordin  a- tion i forhold til anden palliativ indsats, til indenrigs- og sundhedsmi- nisteren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre kvalitet og nuancering i be- handlingstilbuddene til alkoholafhængige, til indenrigs     og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om adækvat behandling, der findes i et andet amt/region, kan anvendes uden udgifter for den behandlingssøgende, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om alkoholmisbrugers ret til alkoholbehandling senest 14 dage efter ønske herom, til indenrigs og sundhedsministeren, og minist e- rens svar herpå 7 Spm. om, hvordan amterne forventes kompenseret via DUT- principperne, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om baggrunden for, at det endnu ikke er fastlagt, hvordan den andel, der skal dække merudgifterne til drift af hospicerne, skal u  d- møntes, til indenrigs - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om at sikre tilstrækkeligt med penge til driften af hospicerne ved kommuneaftalerne, til indenrigs- og sundhedsministeren, og mi- nisterens svar herpå 10 Spm. om, hvorvidt allerede etablerede hospicer vil kunne modtage driftsstøtte i henhold til lovfo rslaget, til indenrigs- og sundhedsmini-
5 steren, og ministerens svar herpå 11 Spm. om baggrunden for, at det kun er private hospicer, der er omfat- tet af lovforslaget, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministe- rens svar herpå 12 Spm. om, hvorvidt kommunerne varetager alkoholbehandlingen i den nye struktur, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 13 Spm. om etablering af en landsdækkende database med oplysninger om behandling og effekten heraf, til indenrigs- og sundhedsministe- ren, og ministerens svar herpå 14 Spm. om registrering af de iværksatte behandlinger, til indenrigs  - og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 15 Spm. om, hvordan den forskningsmæssige anvendelighed sikres, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 16 Spm. om, hvordan efterbehandling sikres, til indenrigs- og sund- hedsministeren, og ministerens svar herpå 17 Spm. om ministerens vurdering af hovedkonklusioner i rapporten »Alkoholbehandlingsindsatsen i Danmark – sammenlignet med    Sve- rige«, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 18 Spm. om uddannelse og efteruddannelse af personale, til indenrigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 19 Spm. om kompetancedeling og fastholdelse af personale, til inde n- rigs- og sundhedsministeren, og ministerens svar herpå 20 Spm. om kommentar til henvendelse af 7/12-04 fra overlæge Ulrik Becker Nielsen, Hvidovre Hospital, til indenrigs- og sundhedsmini- steren
6 Bilag 2 Nogle af udvalgets spørgsmål til   indenrigs- og sundhedsministeren og dennes svar herpå Spørgsmålene og indenrigs  - og sundhedsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra   S og SF. Spørgsmål 14: Bliver registreringen anvendelig for afdækning af, om de iværksatte behandlinger har effekt i for- hold til den enkelte klient? Svar: En  registrering  af  det  enkelte  behandlingsforløb  vil  kunne  bidrage  til  at  få  afdækket  effekten  af forskellige  behandlingsmetoder.  Registeret  kan  dog  ikke  erstatte  forskningsaktiviteter  som  f.eks. klinisk kontrollerede undersøge lser. Spørgsmål 16: Hvorledes  sikres  det,  at  der  med  en  alkoholbehandlingsgaranti  også  medtænkes  en  efterbehan   d- ling? Svar: Med behandlingsgarantien sikres det, at enhver kan komme i alkoholbehandling i sundhedsvæs  e- net  senest  14  dage  efter,  at  vedkommende  har  henvendt  sig  med  ønske  herom.  Ligesom  i  dag  vil efterbehandling være en del af det samlede behandlingsforløb. Spørgsmål 17: Der anmodes om ministeriets vurdering af især hovedkonklusionerne i afsnit 7 i rapporten »Alk  o- holbehandlingsindsatsen i Danmark – sammenli   gnet med Sverige«, Center for Rusmiddelforskning og Center for alkoholforskning, 2004, herunder ønskes oplyst, om ministeren agter at drage kons e- kvenser af hovedkonklusionerne i rapporten? Svar: Rapporten giver en grundig beskrivelse af omfanget af den behandling, der tilbydes alkoholmis- brugere i dag. Jeg har især hæftet mig ved, at rapporten generelt tegner et noget anderledes billede af alkoholbehandlingsindsatsen i Danmark, end man tidligere har set. For det første synes den må  l- gruppe, som alkoholbehandlingssystemet egentlig henvender sig til, at være noget mindre end først antaget.  For  det  andet  ser  alkoholbehandlingssystemet  ud  til  at  være  inde  i  en  positiv  udvikling    – ikke  mindst  sammenlignet  med  80’ernes  alkoholbehandling.  For  det  tredje  er  det  alkoholbehand- lingssystem, vi har i dag, ikke væsensforskelligt fra f  .eks. det svenske system. Som en konsekvens af rapportens anbefalinger er der ved de seneste satspuljeforhandlinger afsat yderligere midler til alkoholbehandlingen, sål edes at der indføres en behandlingsgaranti på 14 dage til alkoholbehandling. Samtidig er der afsat yderligere midler til en styrkelse af døgnbehandlingsti l- budet, således at der fortsat også vil være et behandlingstilbud til de tu ngeste misbrugere.