Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Fripladstilskud i skolefritidsordninger af økonomiske, sociale eller pædagogiske grunde) § 1 I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 870 af 21. oktober 2003, som ændret ved lov nr. 360 af 19. maj 2004 og lov nr. 477 af 9. juni 2004, foretages følgende ændring: 1.    § 50, stk. 2, affattes således: »Stk. 2. Kommunalbestyrelsen opkræver betaling af forældre til børn, der er optaget i en skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 4, og yder søskendetilskud til familier med mere end et barn i skolefritidsordninger, daginstitutioner m.v. Kommunalbestyrelsen yder tillige hel eller delvis fripladstilskud under hensyn til forældrenes økonomiske forhold, eller hvor sociale eller pædagogiske forhold gør sig gældende. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders regler om kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v. finder anvendelse ved ydelse af søskendetilskud og ved ydelse af hel eller delvis fripladstilskud.« § 2 Loven træder i kraft den 1. januar 2005. Bemærkninger til lovforslaget Almindelige bemærkninger 1. Baggrunden for lovforslaget Forslaget fremsættes som led i udmøntningen af regeringens aftale med Dansk Folkeparti om finansloven for 2005. Folkeskolen kan tilbyde børn optagelse i en skolefritidsordning (SFO), hvis børnene er optaget i skolen eller har nået en alder, hvor de tidligst ville kunne optages i børnehaveklassen. Desuden  kan  der  for  at  bevare  små  skoler  på  baggrund  af  en  konkret  dispensationsansøgning  til Undervisningsministeriet gives tilladelse til, at elever, der endnu ikke er begyndt i skolen eller endnu ikke har nået
skolealderen, kan optages i skolens skolefritidsordning. Skolefritidsordninger supplerer i dag således i vidt omfang de kommunale eller selvejende fritidshjem som det pædagogiske dagtilbud, der gives skolesøgende børn i næsten alle landets kommuner. Efter de gældende regler er det frivilligt for kommunerne at tilbyde hel eller delvis friplads. Det indebærer, at der mellem kommunerne kan være ganske betydelige forskelle i SFO-betalingen for familier med lave indkomster, ligesom familier med lave indkomster kan opleve en relativt stor stigning i betalingen ved overgangen fra børnehave til SFO. Med lovforslaget forpligtes kommunerne til at tilbyde hel eller delvis friplads til familier med børn optaget i en skolefritidsordning svarende til, hvad der gælder for børn i dagtilbud, hvorefter der gives hel eller delvis fritagelse for egenbetalingen, når forældrenes årlige indkomst er under 387.400 kr. i 2004, eller hvor sociale eller pædagogiske forhold gør sig gældende. Indberetninger  fra  kommunerne  vedrørende  de  kommunale  budgetter  for  2005  til  Indenrigs-  og Sundhedsministeriet viser, at der i 2005 vil være 247 kommuner med pladser i SFO svarende til godt 138.000 pladser på landsplan. 46 kommuner med SFO oplyser, at de ikke yder fripladstilskud til børn i skolefritidsordninger Bestemmelserne om ydelse af hel eller delvis friplads blev indsat ved lov nr. 354 af 9. juni 1993 om ændring af lov om folkeskolen (Hjemmel til at yde hel eller delvis friplads til skolefritidsordninger samt udskydelse af redegørelse om styrelsen af kommunernes skolevæsen). Der henvises til Folketingstidende 1993-94 (lovforslag nr. L 201), fremsat den 24. februar 1993: Folketingets forhandlinger, spalte 5630, 6418, 9821 og 10154, Tillæg A spalte 7237, Tillæg B spalte 1373 og Tillæg C spalte 1219. 2. Hørte myndigheder og organisationer Et udkast til  lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt til høring hos følgende: Amtsrådsforeningen, Forbundet  for  Pædagoger  og  Klubfolk  (BUPL),  Børnerådet,  Børne-  og  Kulturchefforeningen,  Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks Skolelederforening, Danmarks Lærerforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Center  for  Undervisningsmiljø,  Dansk  Flygtningehjælp,  Dansk  Friskoleforening,  Dansk  Industri,  Danske Skoleelever,  De  Samvirkende  Invalideorganisationer,  Det  Centrale  Handicapråd,  Dokumentations-  og Rådgivningscentret  om  Racediskrimination,  Frederiksberg  Kommune,  Frie  Grundskolers  Fællesråd,  Frie Grundskolers  Lærerforening,  Grundskolerådet,  Institut  for  Menneskerettigheder,  KL,  Københavns  Kommune, Landsforbundet af Voksen- og Ungdomsundervisere, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere, Landsforeningen for Opholdssteder  og  Skole-  og  behandlingstilbud,  Landsorganisationen  i  Danmark,  Lederforeningen  i  Danmarks Lærerforening,  Rådet  for  Etniske  Minoriteter,  Skole-  og  Samfund,  Ungdomsringen,  Ungdomsskolernes Udviklingscenter. 3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige Der er i dag kun 46 kommuner, der ikke yder fripladstilskud i skolefritidsordninger. Kommunernes merudgifter ved ordningen forventes således at blive 30 mio. kr. årligt inkl. administration. Det skal bemærkes, at de økonomiske konsekvenser af lovforslaget vil blive drøftet med de kommunale parter i overensstemmelse med det udvidede totalbalanceprincip (DUT). 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet. 5. Miljømæssige konsekvenser Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser 6. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne. 7. Forholdet til EU-retten Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter. Vurdering af konsekvenser af lovforslaget Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og amtskommuner Ingen Forslaget skønnes at medføre kommunale merudgifter på 30 mio. kr. til fripladstilskud og til administration Administrative konsekvenser for stat, amter og amtskommuner Ingen Kommuner, der i dag ikke tildeler friplads i SFO, vil få meradministration i forbindelse med ansøgninger og tildeling af friplads i SFO Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet Ingen Ingen Miljømæssige konsekvenser Ingen Ingen Administrative konsekvenser for borgerne Ingen Ingen Forholdet til EU-retten Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser Til § 1 Familier med børn i dagtilbud, klubtilbud mv. er berettiget til hel eller delvis friplads, hvis familiens årlige indkomst er under 387.400 kr. i 2004 Efter de hidtidige regler er det frivilligt for kommunerne at tilbyde hel eller delvis friplads til familier med børn i skolefritidsordninger. Med lovforslaget skal alle kommuner yde hel eller delvis fritagelse for egenbetaling. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders regler om kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v. finder anvendelse i SFO ved ydelse af hel eller delvis fripladstilskud under hensyn til forældrenes økonomiske forhold, eller hvor sociale eller pædagogiske forhold gør sig gældende. Beregningen af fripladser foretages på samme måde som for de kommuner, der i dag har besluttet at give hel eller delvis friplads, og hvor reglerne i bekendtgørelse nr. 890 af 6. november 2003 om kommunernes tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v. skal følges, jf. § 26, stk. 4. Her er der taget højde for, at fripladser i SFO fortsat beregnes på grundlag af taksten for en plads. Kommunen skal således yde hel eller delvis fritagelse for egenbetalingen, når forældrene dokumenterer, at deres aktuelle indtægter ligger inden for de efter reglerne fastsatte indtægtsgrænser. Herudover kan kommunen yde hel eller delvis friplads,  hvor  ophold  i  SFO må  anses  som  særligt  påkrævet af  sociale  eller  pædagogiske  grunde,  hvis betalingsspørgsmålet vanskeliggør barnets optagelse eller forbliven i SFO. Den ændrede formulering for så vidt angår søskendetilskud (moderation) i forhold til den gældende formulering er begrundet i, at lovgivningen om social service ved ressortændring er flyttet fra Socialministeriet til Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, og at der er indført andre betalingstermer med hjemmel i lov om social service.
Til § 2 Loven træder i kraft den 1. januar 2005 og får dermed virkning for fripladstilskud til børn, der er optaget i en skolefritidsordning på denne dato, eller som optages efter denne dato. Bilag 1 Lovforslaget sammenholdt med gældende lov Gældende formulering Lovforslaget § 1 I lov om folkeskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 870 af 21. oktober 2003, som ændret ved lov nr. 360 af 19. maj 2004 og lov nr. 477 af 9. juni 2004, foretages følgende ændringer: 1. § 50, stk. 2, affattes således: § 50. --- Stk. 2. Kommunalbestyrelsen opkræver betaling af forældre til børn, der er optaget i en skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 4. Socialministeriets regler om betaling for ophold i dagtilbud for børn og unge finder anvendelse ved ydelse af søskendemoderation til familier med mere end et barn i skolefritidsordninger, daginstitutioner m.v., og i tilfælde af, at en kommune beslutter at yde hel eller delvis friplads under hensyn til forældrenes økonomiske forhold, eller hvor sociale eller pædagogiske forhold gør sig gældende. Stk. 3. --- » Stk. 2. Kommunalbestyrelsen opkræver betaling af forældre til børn, der er optaget i en skolefritidsordning, jf. § 3, stk. 4, og yder søskendetilskud til familier med mere end et barn i skolefritidsordninger, daginstitutioner m.v. Kommunalbestyrelsen yder tillige hel eller delvis fripladstilskud under hensyn til forældrenes økonomiske forhold, eller hvor sociale eller pædagogiske forhold gør sig gældende. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggenders regler om kommunens tilskud til brug for dagtilbud til børn, forældrenes egenbetaling og fripladstilskud m.v. finder anvendelse ved ydelse af søskendetilskud og ved ydelse af hel eller delvis fripladstilskud.«