Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 3. december 2004 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af L 118 Forslag til Lov om ændring af lov om folkeskolen (Fripladstilskud i skolefritidsordninger af økonomi- ske, sociale eller pædagogiske grunde) har Folketingets Uddannelsesud- valg i brev af 30. november 2004 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 4: ”Under hvilke former vil ministeren lave en indholdsbestemmelse af skolefritidsordninger ?” Svar: Danmarks Evalueringsinstitut vil i det kommende år gennemføre en statusundersøgelse over den pædagogiske tænkning og praksis i skolefri- tidsordningerne. Undersøgelsen skal bl.a. belyse forholdet mellem kom- munale og lokale mål, forventninger og intentioner og den konkrete praksis i skolefritidsordningerne. Jeg overvejer at iværksætte forskellige udviklingsinitiativer, hvor bl.a. Evalueringsinstituttets statusundersøgelse vil danne grundlag for beslut- ninger om, hvilke konkrete initiativer der skal tages med hensyn til ind- holdsbeskrivelser for SFO, herunder sikring af samarbejde med skolens undervisning og andre fritids- og kulturtilbud. Det er således tanken, på baggrund af et inspirationsmateriale, at indbyde til udviklingsarbejde rettet mod skolefritidsordningernes pædagogiske indsats. Hensigten er at udvikle, afprøve og formidle indhold, aktiviteter og arbejdsmetoder til kvalificering af skolefritidsordningernes opgave- løsning med udgangspunkt i inspirationsmaterialet. Der lægges vægt på, at den pædagogiske indsats inddrager samarbejde mellem skolens under- visere, fritidsordningens pædagoger, forældrene og fritidsordningens børn. På baggrund af såvel Evalueringsinstituttets statusanalyse som erfaringer fra udviklingsindsats er det mit mål at få indført en hjemmel i folkeskole-
2 loven til centralt formulerede indholdsbeskrivelser for skolefritidsord- ningerne. Det vil være naturligt, at forhandlinger herom finder sted i forbindelse med de politiske forhandlinger, der skal følge op på forsøgs- programmet En skole i bevægelse, vejsrapport. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs