Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 3. december 2004 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 119) Forslag til Lov om ændring af lov om produktionsskoler (Omlægning af det kommunale bidrag) har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 1. december 2004 (L 119) stil- let mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 10 : ”Er der med lovens vedtagelse tale om at lovgive med tilbagevirkende kraft ?” Svar: Det er foreslået, at de foreslåede ændringer af produktionsskoleloven skal træde i kraft den 1. januar 2005.   Lovforslaget indeholder dog et forslag om en overgangsordning, der alene skal gælde for de kommunale bidrag, der er relateret til aktiviteten i 2004.   Denne ordning vil indebære, at de kommunale bidrag for aktiviteten i 2004 skal opgøres og afregnes på samme måde som de kommunale bi- drag for aktiviteten i 2005 og frem.   De kommunale bidrag for aktiviteten i 2004 skal i givet fald ikke afregnes til de (lavere) takster, som fremgår af finansloven for 2004, men i stedet for afregnes til de (højere) takster, der er foreslået fastsat på finansloven for 2005. Dette vil i givet fald isoleret set betyde, at kommunerne skal betale bidrag efter en højere takst i forhold til den nugældende takst for 2004. Samtidigt afskaffes med virkning for de kommunale bidrag for aktivite- ten i 2004 og frem både den kommunale merbidragsordning og mulig- heden for at fradrage de kommunale grundtilskud. Bortfaldet af mulig- heden for at fradrage de kommunale grundtilskud i de kommunale bi- drag vil efter lovforslaget have virkning fra og med de grundtilskud, der
2 er ydet i januar 2004. Forslaget om afskaffelse af merbidragsordningen med virkning for aktiviteten i 2004 og frem vil isoleret set betyde, at kommunerne i givet fald vil skulle betale lavere bidrag end efter de gæl- dende regler, mens forslaget om ophævelse af muligheden for at fradrage grundtilskuddet i de kommunale bidrag isoleret set vil have den modsatte virkning. Antallet af årselever på produktionsskolerne i 2004 bliver endeligt op- gjort i løbet af 1. halvår i 2005, og de foreslåede ændrede kommunale bidrag for aktiviteten i 2004 vil i givet fald skulle betales i 2005. Tids- punktet for kommunernes betaling af deres bidrag for 2004 vil derfor være uændret i forhold til den gældende ordning. Jeg skal på baggrund af det oven for anførte svare bekræftende på det stillede spørgsmål. Dette er imidlertid ikke ensbetydende med, at dette vil have en økonomisk bebyrdende virkning for kommunerne. Den samlede økonomiske betydning for kommunerne vil således bl.a. bero på den samlede effekt af de enkelte, hver især modsatrettede dele af den foreslå- ede overgangsordning for 2004. Det forhold, at lovforslagets regulering af de kommunale bidrag forslås at få virkning allerede for aktiviteten i 2004, skal nemlig sammenholdes med det forhold, at meget nu tyder på, at aktiviteten i 2004 vil betyde, at kommunerne efter den gældende lovgivning på dette område samlet set skal betale et kommunalt merbidrag af en sådan størrelse, at lovforslagets overgangsordning i givet fald ikke vil betyde en merudgift for kommu- nerne set under ét. Afslutningsvis bemærkes, at kommunerne vil blive kompenseret via det udvidede totalbalanceprincip (DUT). Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs