Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 3. december 2004 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 119) Forslag til Lov om  ændring af lov om produktionsskoler. (Omlægning af det kommunale bidrag) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 30. november 2004 (L 119) stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 2 : ”Hvordan vil prisen være pr. elev i en kommune, der har en produkti- onsskole og i en kommune, der ikke har en produktionsskole, opstillet i oversigtform både i forhold til de nugældende regler og de foreslåede regler ?” Svar: Den nuværende kommunale bidragsordning medfører, at størrelsen af det kommunale bidrag er afhængigt af produktionsskolernes samlede aktivitet.   Der er nedenfor vist tre beregningseksempler for udgiften pr. elev for kommuner med og uden produktionsskole.   Det første eksempel tager udgangspunkt i, at de kommunale bidragssat- ser ikke forhøjes. Det vil sige, at den samlede aktivitet på produktions- skolerne ikke overstiger 5.710 årselever. Det andet beregningseksempel tager udgangspunkt i, at der udløses tre gange forhøjet kommunalt bidrag. Det vil sige en samlet aktivitet på pro- duktionsskolerne på mellem 6.256 årselever og 6.529 årselever.   Det tredje beregningseksempel tager udgangspunkt i, at der udløses fem gange forhøjet kommunalt bidrag. Det vil sige en samlet aktivitet på pro- duktionsskolerne på mellem 6.802 årselever og 7.075 årselever. For alle tre beregningseksempler er der taget udgangspunkt i, at den en- kelte kommune har en aktivitet svarende til gennemsnitsstørrelsen for en
2 skole i 2003 – ca. 63 årselever. Endvidere er det antaget, at 58 pct. af produktionsskoledeltagerne er 18 år eller derover og 42 pct. er under 18 år, svarende til budgetteringen på finansloven for 2005. Beregningseksempel 1 – Pris pr. årselev for kommune Nugældende regler   Lovforslag Kommune med produktionsskole 16.040 47.339 Kommune uden produktionsskole 22.199 41.180 Beregningen viser, at den kommunale udgift pr. elev under de nuværen- de regler for kommuner, der kan fradrage et fuldt grundtilskud, er 16.040 kr. eller 6.159 kr. lavere end for kommuner, der ikke kan fradrage et fuldt grundtilskud. Denne forskel gælder for alle 3 beregningseksempler.   I dette beregningseksempel er de første 24 elever reelt gratis for den kommune, der yder grundtilskud under de nuværende regler.   Lovforslaget medfører, at den kommunale udgift pr. elev for kommuner, der yder fuldt grundtilskud, vil stige med 31.299 kr., mens det for kom- muner, der ikke yder grundtilskud, vil stige med 18.981 kr.   Beregningseksempel 2 – Samlet aktivitet på mellem 6.256 og 6.529 årselever Pris pr. årselev for kommune Nugældende regler   Lovforslag Kommune med produktionsskole 25.901 47.339 Kommune uden produktionsskole 32.060 41.180 I forhold til de nugældende regler vil den kommunale udgift pr. elev for   kommuner, der yder fuldt grundtilskud, være 21.438 kr. højere pr. elev, mens det for kommuner, der ikke yder grundtilskud, vil være 9.120 kr. højere pr. elev. I dette beregningseksempel er de første 15 elever reelt gratis for den kommune, der yder grundtilskud under de nuværende regler.   Beregningseksempel 3 – Samlet aktivitet på mellem 6.802 og 7.075 årselever Pris pr. årselev for kommune Nugældende regler   Lovforslag Kommune med produktionsskole 36.581 47.339 Kommune uden produktionsskole 42.740 41.180
3 I forhold til de nugældende regler vil den kommunale udgift pr. elev for kommuner, der yder fuldt grundtilskud, være 10.758 kr. højere, mens der for kommuner, der ikke yder grundtilskud, vil være 1.560 kr. lavere pr. elev.   I dette beregningseksempel vil de første 11 elever reelt være gratis for den kommune, der yder grundtilskud under de nuværende regler. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs