Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg 13. december 2004 I forbindelse med behandlingen af (L 119) Forslag til Lov om ændring af Lov om produktionsskoler (Omlægning af kommunale bidrag) har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 9. december 2004 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 25: ”Når det af L 119 - svar på spørgsmål 16 fremgår, at "forslaget om at forhøje de kommunale bidrag er endvidere begrundet i et ønske om at sikre, at kommunerne oplever en sammenlignelighed i udgifterne i for- hold til andre tilbud. Dermed kan potentielle deltagere sikres en rådgiv- ning, der er uafhængig af økonomiske hensyn", og af L 119 - svar på spørgsmål 20 fremgår, at de kommunale nettoudgifter på årsbasis for ikke-forsikrede unge, 18-25 årige, veksler mellem 0 kr. pr. år, 26.614 kr. pr. år og 74.156 kr. pr. år., vil ministeren så tage initiativer i forhold til disse andre tilbud, således at der bliver uafhængighed af økonomiske hensyn ?” Svar: Det er regeringens opfattelse, at et produktionsskoleophold for mange unge har en positiv indflydelse i forhold til påbegyndelse af en kompe- tencegivende uddannelse, og regeringen ønsker derfor som udgangs- punkt at bevare det fri optag på produktionsskolerne. Et produktions- skoleophold er imidlertid ikke i sig selv kompetencegivende, og skal der- for fortsat ses i sammenhæng med andre relevante tilbud. Valget af en kompetencegivende uddannelse må betragtes som optimalt i forhold til den uddannelsespolitiske målsætning. Det er derfor naturligt, at der ikke er kommunale udgifter forbundet med unge, der påbegynder en kompetencegivende uddannelse.   Regeringen ønsker at sikre en aktivitetsudvikling, der harmonerer med ønsket om, at flest mulige unge får en kompetencegivende uddannelse,
2 hvilket er omkostningsfrit for kommunerne, og regeringen har ikke pla- ner om at ændre på dette forhold.   Forslaget om bortfald af den eksisterende merbidragsordning og forhø- jelse af satserne for det kommunale bidrag vedrørende produktionssko- leaktiviteten samt bortfald af fradragsmuligheden for det kommunale grundtilskud vil efter min vurdering sikre en bedre balance mellem de forskellige tilbud. Der henvises i spørgsmålet til min besvarelse af spørgsmål 20, hvori der indgår en tabel over de kommunale udgifter på årsbasis til ikke- forsikrede 18 – 25-årige unge fordelt på passiv kontanthjælp, forskellige aktiveringstilbud samt unge, der af egen drift påbegynder et produktions- skoleforløb eller en kompetencegivende uddannelse. Jeg kan hertil oplyse, at oplysningen om de gennemsnitlige kommunale udgifter til passiv kontanthjælp (26.614 kr. pr. år) alene er medtaget for at synliggøre den kommunale udgift til unge ikke-forsikrede, som ikke har påbegyndt et tilbud. Kommunerne har endvidere mulighed for at aktivere unge til eksempel- vis handelsskolens grundforløb (60.177 kr. pr. år) og til produktionssko- leophold (74.156 kr. pr. år). Omkostningerne herved påhviler i henhold til finansieringsreformen med virkning fra 1. januar 2000 den henvisende myndighed, og omfatter den fulde udgift til produktionsskoleopholdet udtrykt ved omkostningerne til drifts- og bygningstaxameter samt udgif- terne til kontanthjælp. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs