Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 10. december 2004 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 119) Forslag til Lov om ændring af Lov om produktionsskoler (Omlægning af det kommunale bidrag) har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 9. december 2004 stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 27: ”Hvis man forestiller sig en produktionsskole med 30 årselever, der både kommer fra skolens hjemkommune samt fra omkringliggende kommu- ner uden produktionsskoler, vil ministeren så redegøre for de økonomi- ske forhold for kommunerne i relation til produktionsskoler beregnet både ud fra de nugældende regler og lovforslaget ? Eksempel 1 Skolens hjemkommune: 12 årselever 2. kommune: 8 årselever 3. kommune: 1 årselev 4. kommune: 9 årselever Eksempel 2 Skolens hjemkommune: 2 årselever 2. kommune: 2 årselever 3. kommune: 25 årselever 4. kommune: 1 årselev” Svar: Jeg opfatter spørgsmålet således, at der ønskes en beregning af udgifter- ne til det kommunale bidrag vedrørende produktionsskolerne i forbin- delse med frit optag såvel efter de nugældende regler som efter de i L 119 foreslåede regler. Indledningsvis skal jeg anføre, at satserne for de kommunale bidrag ved- rørende produktionsskoleaktiviteten i 2004 som udgangspunkt er fastsat
2 til 16.010 kr. pr. årselev under 18 år og 26.680 kr. pr. årselev på 18 år og derover, svarende til et aktivitetsniveau på mindre end 5.710 årselever. Imidlertid er det forventningen, at den samlede produktionsskoleaktivitet i 2004 vil nå et niveau på ca. 7.000 årselever.   Dette forventede aktivitetsniveau indebærer efter de gældende regler, at det kommunale bidrag for produktionsskoleaktiviteten i 2004 skal afreg- nes efter forhøjede satser svarende til 42.710 kr. pr. årselev under 18 år og 53.380 kr. pr. årselev på 18 år og derover.   Som det også fremgår af bemærkningerne til L 119, skal der dog tages forbehold for, at de økonomiske konsekvenser af lovforslaget først ende- ligt kan opgøres, når den faktiske aktivitet på produktionsskolerne for 2004 er afholdt, idet det samlede kommunale bidrag er afhængigt heraf.   Efter de gældende regler opnår grundtilskudsydende kommuner endvi- dere et fradrag i det kommunale bidrag svarende til størrelsen af det fak- tiske kommunale grundtilskud til produktionsskoler, der for 2004 udgør 388.000 kr. pr. skole.   I forhold hertil indebærer lovforslaget, at der indføres aktivitetsuafhæn- gige bidragssatser svarende til et beløb på 29.000 kr. pr. årselev under 18 år og 50.000 kr. pr. årselev på 18 år og derover. Det kommunale grundtilskud til produktionsskoler for 2004 udgør uændret 388.000 kr. pr. skole. Lovforslaget indebærer samtidig, at grund- tilskudsydende kommuner ikke kan fradrage det faktisk ydede grundtil- skud i det kommunale bidrag.   I vedlagte bilag 1 er der på dette grundlag foretaget beregninger af udgif- terne til det kommunale bidrag vedrørende produktionsskolerne i for- bindelse med frit optag såvel efter de nugældende regler som efter de i L 119 foreslåede regler på grundlag af den i eksemplerne anførte aktivitet for den enkelte kommune.   Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs