Ministeren Frederiksholms Kanal 21 1220 København K Tlf 3392 5000 Fax 3392 5547 www.uvm.dk 3. december 2004 Folketingets Uddannelsesudvalg Christiansborg I forbindelse med behandlingen af (L 119) Forslag til Lov om ændring af lov om produktionsskoler (Omlægning af det kommunale bidrag) har   Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 30. november 2004 (L 119) stillet mig følgende spørgsmål: Spørgsmål 8: ”Vil ministeren oversende konkrete anonymiserede eksempler på uddan- nelsesplanen fra 9./10. klasse, Ungdommens Uddannelsesvejlednings uddannelsesplan og forløbsplanen fra en produktionsskole, så udvalget kan danne sig et overblik over de papirer, som den unge skal forholde sig til og bidrage til udarbejdelsen af ?” Svar: Vejledningsreformen trådte i kraft den 1. august 2004. I henhold til den- nes § 7 (stk. 1 og 2, lov nr. 298 af 30. april 2003 om vejledning om valg af uddannelse og erhverv), er bekendtgørelse om vejledning om valg af ungdomsuddannelse og erhverv udstedt den 21. juni 2004. Denne be- kendtgørelse er tillige gældende fra 1. august 2004. Da bekendtgørelsens bestemmelser, herunder bestemmelserne om ud- dannelsesplaner kun har været gældende fra 1. august 2004, og da ud- dannelsesplanen fra 9. og 10. klasse først skal anvendes i forbindelse med elevernes tilmelding til ungdomsuddannelserne 15. marts 2005, er der endnu ikke autentiske eksempler på planernes anvendelse. Ovenstående bekendtgørelse stiller minimumskrav til planernes indhold, således at det lokalt er muligt at designe præcis de planer, der passer til den aktuelle målgruppe. Minimumskravene til planen angiver, at den mindst skal indeholde: 1)   elevens præsentation af sig selv,   2)   elevens valg af ungdomsuddannelse samt forældremyndighedens indehaver og Ungdommens Uddannelsesvejlednings bemærkninger hertil,  
2 3)   elevens generelle overvejelser om valg af uddannelse og erhverv,   4)   forhold, der giver anledning til særlig opmærksomhed ved elevens start på ungdomsuddannelse,   5)   behovet for særlige støtteforanstaltninger på ungdomsuddannelsen,   6)   hvilke vejledningsaktiviteter eleven har deltaget i og   7)   skolen og Ungdommens Uddannelsesvejlednings bemærkninger til planen, herunder stillingtagen, jf. § 12, hvis eleven søger en gymnasi- al ungdomsuddannelse.   På Undervisningsministeriets vejledningsportal www.uddannelsesguiden.dk ligger forskellige skabeloner til uddannelses- planer alt afhængig af hvilken uddannelsesretning, den enkelte søger hen i mod. Planen er interaktiv, således at de dannes undervejs, mens den udfyldes.   Fra 1. november 2004 har eleven tillige mulighed for at gemme artikler, bogmærker, opgaver, uddannelsesbøger, uddannelsesplaner mv. på ele- vens egen personlige rum på portalen, således at alene eleven har adgang hertil. Flere private forlag har også lavet programmer, som kan anvendes når eleven arbejder med uddannelsesplaner. Det gælder f.eks. Kroghs Forlag og Studie og Erhverv A/S. Nedenstående plan er en Word-udgave af en plan, som kan anvendes, når den unge søger optagelse på en ungdomsuddannelse. På Uddannel- sesguiden.dk http://www.ug.dk/Min%20baggrund.aspx?article_id=artik-wordudgaver er det muligt at få adgang til flere Word-udgaver af forskellige uddannel- sesplaner, som anvendes i forbindelse med overgang fra grundskole til ungdomsuddannelse m.v. _______________________________________________________ Uddannelsesplan: Ungdomsuddannelserne Her er uddannelsesplanen for dig, som skal tage en ungdomsuddannelse.   UU-vejlederen kan give gode råd og hjælpe dig med at udfylde uddannel- sesplanen. Du skal blandt andet arbejde med: Stamoplysninger Hvem er du Stamoplysninger
3 Dato: Navn: Gadenavn og nr.: Postnr. og by: Cpr-nr.: Skole: Klasse: Kommune: Vejleder: Hjemmeboende:Ja/nej På FTU-skemaet tilmelder jeg mig uddannelse nr: Uddannelsesinstitution: Skriv navn og adresse på den ønskede uddannelsesinstitution. Uddannelsesretning: Du skal udfylde feltet, hvis du skal begynde på en gymnasial uddannelse: fx gymnasiet, hf, htx.
4 Hvad vil du gerne uddanne dig til? Hvilke vejledningsaktiviteter har du deltaget i? Nævn fx studiebesøg, virksomhedsbesøg, praktik, præsentat i- onskurser, brobygning osv. Hvad kan eventuelt blive svært for dig i din uddannelse? Fx visse fag. Mundtlig og skriftlig fremstilling, arbejdsformer, fx projektarbejde og gruppearbejde, ro/hjælp til hjemmearbejde. Eller økonomi, transporttid, at skulle flytte, fritidsinteresser, venner osv. Har du brug for særlig støtte på ungdomsuddannelsen? Hvis du har en eller anden form for handicap eller problem (med hørelse, syn, astma, allergi, læse  -staveproblemer el.lign.), der kan give besværligheder for dig i din uddannelse, er det
5 vigtigt, at uddannelsesinstitutionen er klar over det, så man kan støtte  dig mest muligt fra uddannelsens start. Hvem er du? Giv en kort præsentation af dig selv til dit nye uddannelsessted: Fortæl fx om: - familie, venner, interesser, fritidsjob - hvad du er god til, både fagligt og personligt - styrkesider, der kan gavne dig på den valgte ungdomsuddan- nelse - hvad du glæder dig mest til på uddannelsen, fx fag, arbejds- former, praktik - eventuelle problemer med dit helbred i forhold til uddannelse og job Skolens bemærkninger i forbindelse med gymnasiale udda n- nelser: Eleven indstilles til optagelsesprøve: Ja/nej Begrundelse for optagelsesprøve: (Begrundelsen kan eventuelt være: manglende modenhed, fagligt niveau, manglende studiekompetencer m.m.) Dato: Skolens underskrift: _______________________________________
6 Vejlederens bemærkninger i forbindelse med gymnasiale u d- dannelser: Eleven indstilles til optagelsesprøve: Ja/nej Begrundelse for optagelsesprøve: (Begrundelsen kan eventuelt være: manglende modenhed, fagligt niveau, manglende studiekompetencer m.m.) Dato: UU´ s underskrift_______________________________________ Vejlederens bemærkninger til pl anen: Fx vejlederens vurdering af elevens behov for særlig støtte til gennemførelse af den valgte ungdomsuddannelse. Hjemmets bemærkninger til planen: Skolen sender uddannelsesplanen til den ønskede ungdom s- uddannelse. Ungdommens Uddannelsesvejledning Navn: Adresse: Tlf.nr. __________________________________________________ Når den unge starter på produktionsskolen, udarbejder skolen i samar- bejde med den pågældende en skriftlig plan for deltagerens forløb på
7 skolen. Der er ingen bestemte formkrav, men forløbsplanen skal inde- holde oplysninger om: Den unges personlige formål med undervisningsforløbet, herunder beskrivelse af, hvilke faglige, sociale og personlige kompetencer der forventes opnået. Valg af værkstedslinje. Beskrivelse af, hvordan forløbet forventes at bidrage til opfyldelse af delmål og mål. Angivelse af aftale for næste vejledningssamtale Herudover kan forløbsplanen indeholde oplysninger om deltagelse i: Undervisning i grundlæggende færdigheder. Praktikforløb. Specialundervisning eller modtagelse af anden specialpædagogisk bistand. Undervisning, uddannelser og kurser uden for produktionsskolen. Vedlagt et eksempel på aktuel uddannelsesplan. Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer. Med venlig hilsen Ulla Tørnæs