Til lovforslag nr. L 12 Folketinget 2004-05 Betænkning afgivet af Trafikudvalget den 25. november 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om nedlæggelse af statsbanestræk - ningerne (statsbanerne) Hobro-Løgstør og Tommerup  -Assens og lov om anlæg af Ringbanen mellem Hellerup og Ny Elleb  jerg (Løgstørbanen og pe  rroner til Øresundsbanen på Ringbanen) [af trafikministeren (Flemming Hansen)] 1. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  6.  oktober  2004  og  var  til  1.  behandling  den  27.  oktober  2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Trafikudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og trafikministeren sendte den 30. september 2004 dette udkast til udvalget, jf. L 12   bilag 1. Den 22. oktober 2004 sendte trafikministeren de indkomne høringssvar samt et notat he rom til udvalget. Spørgsmål Udvalget   har   stillet   8   spørgsmål   til   trafikministeren   til   skriftlig   besvarelse,   som   denne   har besvaret. 2. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret. Socialdemokratiets    og    Socialistisk    Folkepartis    medlemmer    af    udvalget    understreger,    at beslutningen om at stille etableringen af perroner på  Ny Ellebjerg Station i bero er at betragte som absolut foreløbig, idet eventuelle b ehov, der måtte opstå, ikke skal være en hindring for, at projektet senere genoptages. Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Enhedslistens  medlem  af  udvalget  bemærker,  at  Enhedslisten  vil  stemme  imod  lovforslaget  om nedlæggelse af Løgstørbanen og om ændringen af lov om Ringbanen. For Løgstørbanens vedkommende vil der nu formelt ske en nedlæggelse. Banen er i en stand, hvor det   vil   koste   adskillige   hundrede   millioner   kr.   at   genetablere   muligheden   for   godskørsel   på stræ  kningen. Derfor er det fuldt forståeligt, at de kommuner, der gennemskæres af banen, ønsker en afklaring  af  banens  fremtid,  og  på  grund  af  den  nuværende  stand  øns ker  at  omlægge  arealet  til  et rekreativt  område;  det  kan  Enhedslisten  isoleret  set  godt  støtte.  Enhedslistens  modstand  mod forslaget  skal  ses  som  en  markering  mod  den  helt  uforsvarlige  politik,  der  føres  mht.  de  danske banestræ  kninger  og  deres  vedligeholdelse.  Der  ligger  i  området  omkring  Løgstør  en  række  store
2 virksomheder  med  tunge  transporter,  der  ofte  skal  transporteres  langt.  Det  gælder  produkter  som kalk, isolerede rør til fjernvarme og olieindustri og vinduer og døre. Disse virksomheder leverer til hele   Europa   og   formentlig   også   længere   væk,   hvor   det   efterhånden   er   almindeligt ,   at   et leveringskrav  er,  at  produkterne  bliver  transporteret  med  jernbane.  Når   Danmark  i  mange  år  har forsømt a t vedligeholde de små sidebaner  og godsbaner, så stille s de danske virksomheder dårligt, og miljøet  gøres  en bjørn etjene ste. Hvis godstransporter på skinner i stigende grad bliver et krav, vil udkantområderne stå endnu ringere end i dag  , når det gælder placering af virksomheder, og    det vil i værste fald me  dvirke til, at virksomheder flytter. Enhedslisten  har  under  forslagets  behandling  spurgt  trafikministeren,  om  han  vil  iværksætte initiativer for at bedre jernbanernes stand, så nedlæggelsen af banestrækninger ikke skal fortsættes, og  dermed  udelukke  mulighederne  for  fremtidig  godstransport  på  skinner.  Trafikministeren  har meldt ud, at han kun vil se på baner, der i dag er godstransport på, og at det i den sammenhæng vil blive vurderet, om en istandsættelse er rentabel ud fra de mængder gods, der for nuværende bliver transporteret på strækningerne. Det er efter Enhedslistens mening det samme som at modarbejde en overordnet  strategi  om  at  få  mere  gods  på  skinner.  Det  er  imod  den  danske  klimapolitik,  det  er energipolitisk  uforsvarligt,  og  det  stiller  virksomheder  med  transporttung  produktion  i  en  dårlig situation uden valgmuligheder. Enhedslisten  har  stillet  spørgsmål  til,  om  der  er  stillet  krav  i  forbindelse  med  kommunernes overtagelse  af  banearealet,  således  at  det  bevares  åbent  og  dermed  kunne  give  mulighed  for  en fremtidig  bane,  hvis  der  blev  behov  for  det.  Det  er  der  ikke  svaret  tydeligt  på.   Konkret  må  et mindstekrav  væ  re,  at  tracéet  bevares  åbent,  så  man  ikke  ødelægger  fremtidige  muligheder  for togdrift.  Det  rejser  et  spørgsmål  om  ,  hvor  det  fremtidige  ejerskab  af  arealerne  skal  ligge,  og hvorvidt kommunerne skal betale. Enhedslisten mener, at ejerskabet fortsat bør være offentligt, og at det skal sikres, at arealerne ikke tages i brug til formål , der kan hindre  anlæg af    jernbane på  et senere tidspunkt. Den  anden  del  af  dette  lovforslag  omhandler  et  stop  for  perronbyggeri  på  Ny  Ellebjerg   Station, fordi   man   har   valgt   at   indstille   lokaltogforbindelsen   mellem   Roskilde   og   Kastrup.   Det   kan Enhedslisten  ikke  tilslutte  sig.  Det  er  selvfølgelig  betryggende ,  at  der  stadig  i  fremtiden  er  en mulighed   for   at   bygge   perroner,   men   ikke   desto   mindre   er   Enhedslisten   bekymret   for   den forsinkelse,  der  kan  opstå,  hvilket  også  vil  give  en  træghed  i  samarbejdet  over  Øresund.  Dette samarbejde  er jo prist i høje t oner, ikke mindst af flere af trafikforligspartierne. Derfor undrer det også , at man ønsker at  fjerne   eller udskyde den  mulighed for kombination mellem regionaltog og ringbane,  som  alt  andet  lige  må  kunne  lette  transportforbind elserne  for  mange  passagerer  –  ikke mindst hvis betjeningen blev bedre end én gang i timen. Det fremgår af svarene til lovforslaget, at brugerne  af  togforbindelserne  ikke  er  blevet  spurgt  om  deres  ønsker  og  behov  desangående. Det fremgår også, at transporttiden vil bl  ive forlænget med op til 10 minutter. Det kan lyde a  f lidt, men kan for passagerer med længere tran  sport være afgørende for valget mellem bil og tog. Kristendemokraterne,  Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for betænkni  ngens  afgivelse  ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  udvalg  et  og  havde  dermed  ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3   Sven Buhrkall (V)   Svend Heiselberg (V)   Peter Christensen (V) Flemming Damgaard Larsen (V)    Karsten Nonbo (V)   Poul Fischer (DF) Peter Skaarup (DF) nfmd.  Kaj Ikast (KF) fmd.  Helge Adam Møller  (KF)   Helge Mortensen (S) Jytte Wittrock (S)   Klaus Hækkerup   (S)   Peder Sass (S)   Poul Andersen (S) Poul Henrik Hedeboe (SF)   Martin Lidegaard (RV)   Keld Albrechtsen (EL) Kristendemokraterne,  Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  havde  ikke  medlemmer  i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3
4 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 12 Bilagsnr.    Titel 1 Udkast til forslag til lov om ændring af lov om nedlæggelse af statsbanestrækningerne (statsbanerne) Hobro  -Løgstør og Tommerup  - Assens og lov om anlæg af R  ingbanen mellem Hellerup og Ny Ellebjerg 2 Forslag til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget. 3 Høringssvar og høringsnotat, fra trafikministeren 4 1. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 12 Spm.nr. Titel 1 Spm. om perronnedlæggelsens sammenhæng med trængselsprobl  emer mellem Roskilde og København, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm., om ministeren vil iværksætte en plan for renovering af de mindre lokalbaner, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm., om ministeren vil sikre, at Løgstørbanens tracé bevares åbent, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm., om der er stillet betingelser til det fremtidige ejerskab af arealerne i  Løgstørbanes tracé, til trafikminist eren, og ministerens svar herpå 5 Spm., om kommunerne skal betale for at overtage banearealerne i Løgstørbanens tracé, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm., om ministeren kan bekræfte, at rejsetider forlænges, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm., om passagerernes ønsker m.h.t. rejseforbindelser og hyppighed på banen mellem Roskilde og Kastrup er blevet undersøgt, til trafikministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvilke besparelser der opnås p å ringbaneprojektet, til trafikministeren, og ministerens svar herpå