Sagsnr. 16.01-03-1001 Ref. CSØ/lth Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender Stormgade 2-6 1470 København V. Den 22. november 2004 Høring vedr. Udkast til forslag til lov om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel (forbedring af reglerne for pasning af alvorligt syge børn). Landsorganisationen i Danmark har modtaget ovennævnte udkast til lovforslag til høring. Indledningsvis skal det bemærkes, at vi finder den korte høringsfrist helt uacceptabel. LO har følgende bemærkninger til lovforslaget: LO ser det absolut som en positiv ændring af loven, at bestemmelsen nu omfatter børn indtil de fylder 18 år, samt at grænsen på 25 dage nedsættes til 12 dage. Vi mener dog, at bestemmelsen også bør ændres sådan, at der klart hjemles lønmodtageren en  ret til frihed uden løn fra arbejdsgiveren, så at udnyttelse af bestemmelsen ikke kan give anledning til ansættelsesretlige konsekvenser. Retten til frihed uden løn kan støttes på rådsdirektiv 96/34/EF, der i § 3 hjemler ret til arbejdsfrihed ved tvingende familiemæssige omstændigheder i tilfælde af sygdom eller ulykke. § 3: Arbejdsfrihed som følge af force majeure 1. Medlemsstaterne og/eller arbejdsmarkedets parter træffer de nødvendige for-anstaltninger for at tillade arbejdstagerne arbejdsfrihed i overensstemmelse med national ret, kollektive overenskomster og/eller gældende praksis som følge af force majeure, når tvingende familiemæssige årsager gør sig gældende i tilfælde af sygdom eller ulykke, der gør arbejdstagerens umiddelbare tilstedeværelse på-trængende nødvendig. 2. Medlemsstaterne og/eller arbejdsmarkedets parter kan præcisere betingelserne for adgang til og at anvendelse stk. 1 og begrænse denne ret til en vis varighed om året og/eller for hvert tilfælde. Som det fremgår, skal det være tvingende omstændigheder, der gør arbejdstagerens umiddelbare tilstedeværelse påtrængende nødvendig. Deraf kan det læses, at det ikke er en ret til ubegrænset frihed over en ubegrænset periode. Der er ligeledes en adgang i § 3, 2 til at tidsbegrænse retten til frihed. Bestemmelsen om tvingende familiemæssige omstændigheder er ved lov kun implementeret i Sømandsloven. Rammeaftalens § 3 er ved aftale endvidere blevet implementeret på flere af de store overenskomstområder. Ifald man laver en lovimplementering af denne direktivbestemmelse, skal det derfor fremgå af loven, at denne ikke finder anvendelse, såfremt lønmodtageren ved kollektiv overenskomst har opnået en tilsvarende retsstilling. Der er dog stadig en meget stor del af ansatte på ikke overenskomstdækkede områder,
Dette er til trods for, at rådsdirektivet ifølge artikel 2 senest skulle have været implementeret i juni 1999. Der er i lov om orlov til lønmodtagere, der passer nærtstående med handicap eller alvorlig sygdom, givet en hjemmel til arbejdsfrihed uden løn fra arbejdsgiveren, men den gælder kun lønmodtagere, der er ansat til at passe en nærtstående i henhold til Servicelovens § 103 a. Det er LO’s opfattelse, at der bør tilvejebringes en tilsvarende hjemmel i de tilfælde, hvor kommunen i henhold til sygedagpengelovens § 19 a yder sygedagpenge på grund af barnets alvorlige sygdom. Med venlig hilsen Christian Sølyst 2