Sagsnr. 16.01-03-1001
Ref. CSØ/lth
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
Stormgade 2-6
1470 København V.
Den 22. november 2004
Høring vedr.
Udkast til forslag til lov om ændring af lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel
(forbedring af reglerne for pasning af alvorligt syge børn).
Landsorganisationen i Danmark har modtaget ovennævnte udkast til lovforslag til høring.
Indledningsvis skal det bemærkes, at vi finder den korte høringsfrist helt uacceptabel.
LO har følgende bemærkninger til lovforslaget:
LO ser det absolut som en positiv ændring af loven, at bestemmelsen nu omfatter børn
indtil de fylder 18 år, samt at grænsen på 25 dage nedsættes til 12 dage.
Vi mener dog, at bestemmelsen også bør ændres sådan, at der klart hjemles
lønmodtageren en ret til frihed uden løn fra arbejdsgiveren, så at udnyttelse af
bestemmelsen ikke kan give anledning til ansættelsesretlige konsekvenser.
Retten til frihed uden løn kan støttes på rådsdirektiv 96/34/EF, der i § 3 hjemler ret til
arbejdsfrihed ved tvingende familiemæssige omstændigheder i tilfælde af sygdom eller
ulykke.
§ 3: Arbejdsfrihed som følge af force majeure
1.
Medlemsstaterne og/eller arbejdsmarkedets parter træffer de nødvendige
for-anstaltninger for at tillade arbejdstagerne arbejdsfrihed i overensstemmelse med
national ret, kollektive overenskomster og/eller gældende praksis som følge af force
majeure, når tvingende familiemæssige årsager gør sig gældende i tilfælde af sygdom
eller ulykke, der gør arbejdstagerens umiddelbare tilstedeværelse på-trængende
nødvendig.
2.
Medlemsstaterne og/eller arbejdsmarkedets parter kan præcisere betingelserne for
adgang til og at anvendelse stk. 1 og begrænse denne ret til en vis varighed om året
og/eller for hvert tilfælde.
Som det fremgår, skal det være tvingende omstændigheder, der gør arbejdstagerens
umiddelbare tilstedeværelse påtrængende nødvendig. Deraf kan det læses, at det ikke er
en ret til ubegrænset frihed over en ubegrænset periode. Der er ligeledes en adgang i § 3,
2 til at tidsbegrænse retten til frihed.
Bestemmelsen om tvingende familiemæssige omstændigheder er ved lov kun
implementeret i Sømandsloven. Rammeaftalens § 3 er ved aftale endvidere blevet
implementeret på flere af de store overenskomstområder.
Ifald man laver en lovimplementering af denne direktivbestemmelse, skal det derfor
fremgå af loven, at denne ikke finder anvendelse, såfremt lønmodtageren ved kollektiv
overenskomst har opnået en tilsvarende retsstilling.
Der er dog stadig en meget stor del af ansatte på ikke overenskomstdækkede områder,