Skatteministeriet J. nr. 99/04-4660 - 00562 Den Til Folketingets Skatteudvalg L 122 - forslag til lov om Personskatteloven (kompensation for kommunale skatteforhøjelser). Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 8 og 10 af 18. n   o- vember 2004. Kristian Jensen /  Keld Borup
Spørgsmål 8: "Hvad vil det koste skattemyndighederne i administration, EDB og porto, så- fremt f.eks. 50.000 borgere ekstra får ændret deres skattekort for 2005?" Svar: Lovforslaget har virkning for indkomståret 2004 og 2006 og fremefter, men ikke for 2005. Da lovforslaget således ikke regulerer bundskattesatsen for 2005, er der ingen borgere, som har behov for at få ændret forskudsopgøre lsen for 2005 som følge af dette lovforslag. Selvom der som nævnt ik  ke er nogen borgere, som har behov for at få ændret forskudsopgørelsen, kan jeg dog generelt oplyse, at omkostninger til ændring af forskudsopgørelsen afhænger af flere forhold. Bl.a. om ændringen sker ved hjælp af TastSelv, eller om den sker ved borgerens   personlige henvendelse. Endvidere om den personlige henvendelse sker pr. brev eller telefon, eller om det sker ved personlig henvendelse i skatteforvaltningen. Herudover spiller æ  n- dringens kompleksitet ind på personal eforbruget. Hvis der eksempelvis er 50.000 borgere, der (af andre årsager) ændrer forskud   s- registrering, kan udgifterne opgøres således: Ca. 25 pct. af alle ændrede forskudsopgørelser gennemføres ved digital forval t- ning i TastSelv-systemet. Hvis der er tale om simple ændringsforhold, er der intet personaleforbrug forbundet med disse ændringer. I det nævnte eksempel vil 12.500 forskudsopgørelser derfor blive udskr   evet uden brug af personaleressourcer. De variable edb-udgifter i forbindelse med TastSelv-ændringerne skønnes til ca. 7.000 kr.    Print, kuvertering og porto for disse 12.500 forskudsopgørelser skønnes at udg  ø For de resterende 37.500 forskudsopgørelser skønnes de gennemsnitlige udgi  fter til personaleressourcer mv. at udgøre ca. 3,2 mio. kr., svarende til 6 -7 årsvær   k á ca. 474.000 kr. inkl. overhead. De variable edb-udgifter til disse forskudsopgø- relser skø nnes til ca. 130.000 kr. Af de 37.500 skønnes de 25.000 at blive udleveret til borgeren ved den personl i- ge henvendelse i skatteforvaltningen, hvorfor der ikke er portoudgifter til disse, men alene papir- og printudgift. Disse udgifter skønnes til ca. 18.000 kr. Udgifterne til de sidste 12.500 forskudsopgørelser vil til print og porto udgøre ca. 62.500 kr. De skønnede udgifter til 50.000 ændrede forskudsopgørelse r kan således opg ø- res til: Administration (personaleressourcer mv.) 3.200.000 kr. Edb-udgifter    137.000 kr. Print og porto mv.    143.000 kr.
Hvis der skulle udsendes 50.000 ændrede forskudsopgørelser, ville de skønnede udgifter sål edes udgøre ca. 3.48 0.000 kr.
Spørgsmål 10: "Hvor stor en del af borgerne forventes ikke at få udbetalt beløbet som oversk  y- dende skat eller som mindre restskat i 2006, som følge af reglen om at oversk y- dende skat på under 100 kr. ikke udbetales, men overføres til det efterfø   lgende år?" Svar: Jeg går ud fra, at det i spørgsmålet nævnte årstal skal være 2005, hvor årsopg ø- relserne for 2004 udsendes. Det er vanskeligt at vurdere nøjagtigt, hvor mange borgere, der som følge af dette lovforslag, vil få overskydende skat under 100  kr. Nogle af de borgere, der uden dette lovforslag ville have en overskydende skat på under 100 kr., vil med lovforslaget få en oversk  ydende skat, der er større end 100 kr. Disse borgere vil således få den overskydende skat u  dbetalt i stedet for at få d en overført til efterfølgende år. Til gengæld vil nogle af de skatteydere, der uden dette lovforslag ville h  ave en lille restskat, med lovforslaget får en lille overskydende skat, som vil blive ove r- ført til efterfø  lgende år. ToldSkat har oplyst, at der er ca. 107.000 borgere, der har restskat mellem 0 og 100 kr. Hvis ca. 50 pct. af disse som følge af lovforslaget i stedet får oversk  y- dende skat på under 100 kr. vil det være ca. 53.500 borgere, der ikke får den overskydende skat udbetalt. Der er ca. 169.000 borgere, der har overskydende skat under 100 kr. Hvis ca. 25 pct. som følge af lovforslaget i stedet får overskydende skat, der er stø   rre end 100 kr., vil ca. 42.250 borger som følge heraf få overskydende skat udb  etalt sammen med år sopgørelsen for 2004 .