Skatteministeriet J.nr 2004-711 - 0030 Den Bilag 2 Til Folketingets Skatteudvalg L 130/131 – Forslag til Lov om Skatteforvaltningsloven og Lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven. Hermed fremsendes svar på bilag 2 af 1. december 2004. Kristian Jensen /Birte Deleuran
Spørgsmål:   KTO finder ikke at de i lovforslagene har fået svar på de væsentlige problemstillinger som er omtalt i KTO´s høringsbrev og som vedrører følgende 5 emner: 1.    Manglende garanti for videreførelse af nuværende ansættelsesvilkår 2.    Udvidet ansæt 3.    De ansatte følger opgaven 4.    Særligt om pension til tjenestemænd 5.    Medinddragelse og medindflydelse Svar: Skatteministeriet har bedt Personalestyrelsen om at kommenterer på ovennævnte spørgsmål og de har svaret som følger: ”  Indledende bemærknin  ger: Personalestyrelsen  har  generelt  tilkendegivet,  at  man  er  indstillet  på,  at  drøfte eventuelle   personalemæssige   spørgsmål,   der   måtte   opstå   i   forbi ndelse   med iværksæ ttelsen af kommunalreformen. Finansministeren har den 6. december 2004 overfor personaleorganisationerne – herunder KTO – bekræftet dette tilsagn. Det må antages, at de spørgsmål, som KTO har rejst, jf. nedenfor, vil bl   ive drøftet i denne forbindelse.    Ad 1. Manglende garanti for videreførelse af nuværende ansættelse svilkår KTO’s udsagn: Overenskomstansatte KTO finder det helt afgørende, at det præciseres i loven, at overenskomstansatte medarbejdere  ved  overgang  til  en  statslig  overenskomst  og  indplacering  i  de lønsystemer,   der   gælder   i   staten,   sikres   mod   lønnedgang   og   forringelser   i pensionsvilkår som følge af overgangen. Personalestyrelsens kommentar: De overenskomstansatte overføres til staten efter reglerne i virksomhedsoverdragelsesloven, hvilket sikrer de overførte ansatte uæn   drede vilkår i resten af overenskomstperioden. Vilkårene  efter overenskomstperiodens udløb aftales mellem overenskomstparterne, når de forhandler nye overensko mster. Virksomhedsoverdragelsesloven  giver  mulighed  for,  at  der  i  forbindelse  med overdragelsen  føres  forhandlinger  mellem  personalets  faglige  organisat ioner og Personalestyrelsen som den nye arbejdsgiverpart om en tilpasning af  de overførte medarbejderes  løn -  og  ansættelsesvilkår  til  vilkårene  på  det  statslige  område, såkaldte tilpasningsforhandlinger. Person alestyrelsen er indstillet på at føre sådanne tilpasningsforhandlinger. Regeringen har ikke noget ønske om at forringe de overen skomstansattes lønvilkår eller andre ansættelsesvilkår på grund af kommunalreformen.
Regeringen mener dog, at det i overensstemmelse med den danske model bør være op  til  arbejdsmarkedets  parter  –  i  de   tte  tilfælde  de  offentlige  arbejdsgivere  og personaleorganisationerne – at finde forhandlingsmæssige løsninger på eventue lle problemer,  der  måtte  opstå.  Endelig  skal  det  understreges,  at  der  desuden  er mulighed for lokalt inden for rammerne af det nye lønsystem at justere lønningerne, herunder udligne evt. lønforske lle. Efter udløbet af overenskomstperioden vil også pensionsvi  lkår afhænge af resultatet af forhandlinger mellem de forhandlingsberettigede parter. Personalestyrelsen er som nævnt indstillet på at drøfte eve ntuelle problemer, der måtte opstå som følge af forskelle i a   nsættelsesvilkårene. I  forbindelse  med  tidligere  overførsler  af  personale  til  staten  er  der  således    – finansieret  af  overenskomstrammen  –  indg   å et  aftale  om  bevarelse  af  hidtidigt pensionsbidrag.   Personalestyrelsen  er  indstillet  på  at  imødekomme  eventuelle  ønsker  fra  de overførte    medarbejdere    om    at    bevare    medle mskab    af    de    kommunale pensionsordninger,    hvis    dette    kan    ske    i    enighed    med    de    pågældende pensionsinstitutter og de forhandlingsberettigede organisationer. Det  er  i  øvrigt  Personalestyrelsens  principielle  opfattelse,  at  arbejdsgiverens pensionsmæssige forpligtelse over for ove  renskomstansat personale er udtømt med indbetaling af det overenskomstfastsatte pensionsbidrag. Staten som arbejdsgiver påtager sig således ikke at indestå for særlige rentegara ntier, som pensionsinstitutter måtte  have  stillet.  Ved  overgang  til  ansættelse  i  staten  og  til  en  hertil  hørende pensionsordning vil de kommunalt ansatte under alle omstændigheder kunne bevare deres    pensionsopsparing    i    det    til    den    kommunale    ansættelse    knyttede pensionsinstitut i form af en fripolice. Den hidtidige pensionsopsparing er herved sikret de rentegarantier, der måtte være gældende i denne. KTO’s udsagn: Tjenestemænd KTO  skal  foreslå,  at  det  præciseres  i  lovforslaget,  at  tjen   estemændene  sikres bevarelse af de hidtidige ansættelsesvilkår, der følger af de kommunale kollektive aftaler, som en individuel rettighed, indtil aftale opsiges eller andet aftales. Personalestyrelsens kommentar: Udsagnet i pjecen ”Hvad betyder strukturreformen for dig som offentligt ansat” var en  foreløbig  orientering,  der  nu  er  formuleret  i  lovfor slaget  og  skal  forstås  i overensstemmelse med dette. Efter lovforslaget er tjenestemændene efter overgangen til staten omfattet af de regler, der gælder for statstjenest  emænd. Lovbemærkningerne indeholder nogle forudsætninger   om   den   pensionsmæssige   indplacering   og  indplaceringen  de lønsystemer, der gælder i st   aten.
Personalestyrelsen er som nævnt indstillet på at drøfte eve ntuelle problemer, der måtte opstå som følge af forskelle i a   nsættelsesvilkårene. Ad 2. Udvidet ansættelsesområde KTO’s udsagn: Det   er   KTO’s   opfattelse,   at   den   foreslåede   udvidelse   af   de   kommunale skattemedarbejderes nuværende ansættelseso mråder både for overenskomstansatte og for tjenestemænd   – er særdeles indgribende. Det er KTO’s opfattelse,   at   opgaveflytningen   kan   gennemføres   med   en   væsentlig   mindre udvi delse af ansættelsesområdet. Tjenestemænd KTO skal opfordre Skatteministeriet til – ud fra en proport   ionalitetsbetragtning –  at genoverveje den foreslåede meget indgribende udvidelse af ansættelsesområdet. KTO skal konkret foreslå, at der sker en afgræsning af ansættelsesområde rne på en måde, der tilg odeser både hensynet til, at udvidelsen af ansættelsesområdet får en væsentlig mindre indgribende karakter over for den enkelte ansatte og hensynet til at kunne gennemføre opgaveoverflytningen. KTO finder det væsentligt, at der i lovbemærkningerne for etages en præcisering af rækkevidden af udtrykket ”særlig in dgribende karakter”. Personalestyrelsens kommentar: Overenskomstansatte Ansættelsesområdet for de ansatte, der overgår til ansættelse i staten, bør så vidt muligt være det samme som for andre a  nsatte i staten på dette område. En udvidelse af ansættelsesområdet er ikke i sig selv en v   æ  sentlig stillingsændring, der  skal  varsles.  Flyttes  arbejdsstedet  efterfølgende  faktisk  over  en  længere strækning kan der de  rimod være tale om en væsentlig vilkårsændr ing, som skal varsles med den enkeltes opsigelsesvarsel. Afgørende kan blandt andet være, om den enkeltes transporttid forøges v æ  sentligt som følge af flytni ngen. Personalestyrelsens kommentar: Tjenestemænd har pligt til at overtage en anden passende sti  lling inden for det nye ansættelsesområde, som ikke ændrer tjenestens karakter. Ved vurderingen af, om en stilling er passende, vil det – ud over de momenter, der er  anført  i  bemærkningerne  til  lo   vforslaget  –  bl.a.  ud  over  en  vurdering  af stillingens karakter og sammenhæng med den hidtidige stilling skulle indgå, om tjenestemanden efter en bedømmelse på grundlag af mome  nter som uddannelse, alder, helbredstilstand, den sædvanlige opfattelse af status m.v. kan siges at have fået anvist en pa ssende stilling. Denne uddybning af hvilke momenter, der skal indgå i en vurdering, fremgår af udkastet til forslag til lov om visse proceduremæssige spørgsmål i forbindelse med kommunalreformen.
Ad 3. De ansatte følger med opgaven KTO’s udsagn a): KTO finder det meget uheldigt, at lovudkastet ikke indeholder bemærkninger om, hvorledes processen med at følge med opgaven tænkes tilrettelagt og angivelse af frister for, hvornår det berørte personale kan forvente en afklaring på den fre   mtidige placering   m.v.   Dette   bliver   ikke   mindre   aktuelt,   når   der   henses   til,   at opgaveoverførslen allerede skal træde i kraft 1. juli 2005. Personalestyrelsens kommentar: Der arbejdes på nuværende tidspunkt på højtryk i den nye f usionsorganisation med at tilrettelægge en god proces. Dette s  ker i tæt dialog med både de kommunale og de  statslige  personaleorganisationer.  Så  snart  der  er  en  endelig  afklaring  af tidsplanen   offentliggøres   den   på   den   særlige   fusionshjemm eside,   som   alle kommunale og statslige skattemedarbejdere har adgang til. Dette er langt den mest hensigtsmæssige måde at tilrettelægge processen på. KTO’s udsagn b: KTO  foreslår,  at  der  i  lovbemærkningerne  gives  tilsagn  om,  at  der  ved  den fremtidige geografiske og opgavemæssige pl  acering af personalet så vidt muligt tages udgangspunkt i den enkelte medarbejders ønsker, og at fly tninger over større geografiske afstande så vidt muligt vil blive undgået. Personalestyrelsens kommentar: Personalestyrelsen og de statslige personaleorganisationer (CFU) udsendte den 26. november  2004  en  fælles  vejledning  om  kommunalreformen.  KTO,  KL  og Amtsrådsforeningen har ligeledes kommenteret på vejle  dningen. Det fremgår af denne fælles vejledning, at    "i de tilfælde, hvor der er flere mulige placeringer  bør medarbejderne have mulighed for at udtrykk e ønske om fremt idig placering. Den lokale proces bør her være tilrettelagt således, at der - så langt det er m uligt - vil  blive  taget  hensyn  til  den  enkeltes  behov  og  ønsker   -  både  med  hensyn  til opgaver  og  arbejdssted.  Der  bør  således  være  reel  vilje  t il  at  imødekomme medarbejdernes ønsker.    Dette vil bidrage til at sikre de berørte medarbejderes engagement og motivation, hvilket   alt   andet   lige   vil   være   afgørende   for   omstillingspr   ocessens   succes. Muligheden for at sammenlægningen lykkes, forøges når medarbejdere og chefer i størst muligt omfang får deres job  -ønsker o pfyldt." Regeringen  finder  således,  at  personaleorganisationerne  he rved  har  fået  klare tilsagn om hensyntagen i forbindelse med placeringen af  medarbejderne. Ad 4. Særligt om pension ti  l tjenestemænd KTO’s udsagn: KTO   går   ud   fra,   at   udtrykket  ”pensionsret”  både  dækker  pensionsalder  og pensionsbeløb. KTO skal foreslå, at dette præciseres i bemærkningerne.
Personalestyrelsens kommentar: Personalestyrelsen  har  i  et  notat  af  29.  oktober  2004  nærmere  redegjort  for lovforslagets  bemærkninger  om  kommunale  tj  enestemænds  pensionsforhold  i forbindelse med overgang til staten. Notatet er optaget som bilag til lovforslaget L 130. Tjenestemænds   pensionsforhold   er   tillige   kommenteret   i   Skatteminister  iets høringsnotat, der er afgivet til skatteudva lget. De   kommunale   tjenestemænd   bevarer  den  pensionsalder,  de  har  optjent  på overgangstidspunktet, og de fortsætter pe  nsionsalderoptjeningen under ansættelsen i staten. De  kommunale  pensioner  har  af  forskellige  årsager  et  noget  højere  niveau  end statslige pensioner på samme skalatrin. Det følger af bemærkningerne, at staten vil sikre,    at    den    pensionsret    de    kommunale    tjenestemænd    har    optjent    på overgangstidspunktet, ikke forringes. Det kan ske ved, at der ydes et tillæg til den statslige pension, der på hver enkelt skalatrin   svarer   til   forskellen   mellem   de   statslige   og   kommunale   satser   på overgangstidspunktet, dvs. 30. juni 2004. Tillægget vil blive reguleret efter de statslige regler om reg  ulering af pensioner. Staten og kommunerne har historisk aflønnet deres medarbejdere inden for stort set sammenfaldende økonomiske rammer. I de senere år har der kunnet ko  nstateres en forskellig udvikling i forholdet mellem individuel og generel lønudvikling. Om denne udvikling vil være gæ ldende på længere sigt, er umuligt at sige på nuværende tidspunkt, men det vurderes sandsynligt at de overordnede øk onomiske rammer vil være sammenfa  ldende. 5. Medinddragelse og medindflydelse KTO’s udsagn: a: KTO  mener  ikke  at  lovforslaget  efterlever  den  politiske  tilkendegivelse  om personalets medinddragelse og medindflydelse. Personalestyrelsens kommentar: Af   den   fælles   vejledning   fra   Personalestyrelsen   og   CFU   fre  mgår   bl.a.,    "at reformens  succes  bl.a.  af,  at  ledere  og  medarbejdere  i  tæt  samarbejde  får gennemført omstillingen på en hensigtsmæssig måde. Medarbejderne er således en afgørende resurse i forbindelse med den kommende reform, og medarbejderne skal inddrages  i  processen  såvel  på  det  mere  overordnede  plan  som  på  det  lokale niveau." Vejledningen indeholder et helt afsnit om medarbejderrepræ  sentanternes opgaver og funktion i forbindelse med kommunalreformen. Endelig er der udarbejdet fælles erklæringer fra henholdsvis de kommunale aftaleparter og de statslige aftal  eparter om netop medinddragelse og medindflydelse. Det er på denne baggrund vanskeligt at se, hvorfor disse fælles holdninger som arbejdsgivere og personaleorganisationer er helt enige om, skal ind i lovbemærkningerne.
KTO’s udsagn:b: KTO  finder  det  vigtigt,  at  der  skabes  rammer  for  fælles  drø   ftelser  mellem MED/SU-udvalgene på tværs af det statslige og kommunale område. Personalestyrelsens kommentar: Regeringen er helt enig i, at fælles drøftelser mellem de ko   mmunale MED-udvalg og  de  statslige  samarbejdsudvalg  er  væ  sentlig.  Derfor  indeholder  den  fælles vejledning  mellem  Personalestyrelsen  og  CFU  også  et  helt  afsnit  om  sådanne dialogfora. Personalestyrelsen og CFU opfordrer heri de statslige institutioner til - hvor det er relevant - snarest at oprette et dialogforum mellem den afgivende og den modtagende myndighed. Jeg kan endvidere forstå, at KTO deltager i et fælles møde med Personal estyrelsen, CFU,  KL  og  Amtsrådsforeningen  om  netop  dette  emne  i  morgen  (9.  d ecember 2004).   På skatteområdet er der jo allerede etabl  eret en samarbejdsorganisation. Der er derfor ingen grund til at medtage dette i lovbemærkni  ngerne. KTO’s udsagn: c: KTO finder det væsentligt, at der indarbejdes en opfordring til, at der etableres muligheder  for,  at  tillidsrepræsentanten  kan  udføre  s   it  hverv  bedst  muligt  i forbindelse med strukturreformen. Personalestyrelsens kommentar: Af   den   fælles   vejledning   mellem   Personalestyrelsen   og   CFU   fremgår,   at,   "Personalestyrelsen og CFU er enige om, at der er behov for et tæt samarbejde mellem  ledelse  og  medarbejdere  for  at  sikre,  at  processen  gennemføres  på  en tilfredsstillende måde. Dette samarbejde skal foregå dels på lokalt niveau mellem den lokale l  edelse og tillidsrepræsentanterne,  dels  på  centralt  niveau  mellem  Personalestyrelsen  og centralorganisationerne." Tilsvarende fælles udmeldinger er tilkendegivet på det ko   mmunale områ de. Der er derfor heller ingen grund til at medtage dette i lovbemærkningerne.”