Skatteministeriet J.nr.  04-711-30 Den Til Folketingets Skatteudvalg L  130 - Forslag til lov om Skatteforvaltningsloven. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    1 af 25. november 2004. Kristian Jensen /  K.-H. Ludolph
Side 2 Spørgsmål 1: ”Vil ministeren redegøre for de overvejelser om habilitet, der ligger til grund  for  den  foreslåede  §  15,  stk.  1,  herunder  bedes  der  specielt redegjort for, hvorfor der anføres generel inhabilitet og ikke blot konkret inhabilitet for enhver ansat i told- og skatteforvaltningen?”    Svar: Ved forslaget til skatteforvaltningsloven gennemføres en fusion mellem de    kommunale    og    statslige    skattemyndigheder    til    én    told-    og skatteforvaltning. Der foreslås endvidere en væsentlig forenkling af det administrative klagesystem. Dette indebærer, at klager over told  - og skatteforvaltningens afgørelser som   alt   overvejende   hovedregel   skal   ske   til   vurderingsankenævn, skatteankenævn og/eller Landsskatteretten. Hermed skabes en klar adskillelse mellem den myndighed, der klages over,   og   den   myndighed,   der   klages   til.   Dette   er   en   styrkelse  af skatteydernes retssikkerhed i klagebehandlingen. Ønsket   om   en   høj   grad   af   retssikkerh    ed   og   oplevelse   af   en   fair klagebehandling  er  også baggrund for, at der er en organisatorisk og geografisk  adskillelse  af  skattecentrene  og  sekretariatsbetjeningen  af henholdsvis vurderingsankenævn og skatteankenævn.    Når  det  er  fastsat  i  den foreslåede   § 15, stk. 1, at en ansat i told- og skatteforvaltningen    ikke    kan    være    medlem    af    skatteankenævn, vurderingsankenævn eller Landsskatteretten, hænger det sammen med, at det er disse organer, der afgør klager over told - og skatteforvaltningens afgørelser. Jeg finder det svært at forene hensynet til, at skatteyderne oplever en klar og  retssikkerhedsmæssigt  entydig  adskillelse  i  organiseringen  af  det administrative klagesystem, hvis skatteyderne i et skatteankenævn kan møde  nævnsmedlemmer,  der  er  ansat  f.eks.  i     det  skattecenter,  hvis afgørelse der klages over. I stedet for at der i disse situationer skal opstå diskussion om, hvorvidt der er interessekonflikter mm., der efter en konkret vurdering fører til konkret inhabilitet for den pågældende ansatte, finder je   g det rigtigt, som foreslået,    at    det    fastsættes    generelt,    at    ansættelse    i    told -    og skatteforvaltningen udelukker medlemskab af de kollegiale administrative klageorganer.