Skatteministeriet J.nr. 04-711-30   Den Til Folketingets Skatteudvalg L    L 130 - Forslag til Skatteforvaltningsloven. Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    20 af 7. december 2004. Kristian Jensen /  K-H Ludolph
Side 2 Spørgsmål 20: ”Vil   ministeren   redegøre   for   samtlige   nye   ministerbeføjelser,   samtlige   fjernede ministerbeføjelser af hensyn til afskaffelsen af den kommunale ska tteforvaltning og samtlige fjernede ministerbeføjelser af øvrige årsager?” Svar: Den foreslåede reform indebærer, at de kommunale skatteforvaltninger fusionerer med den statslige skatteforvaltning, og at de enkelte myndigheder under ToldSkat samles. Herefter vil der som udgangspunkt kun være én skatte - og vurderingsmyndighed. Reformen indebærer også en forenkling af det administrative klagesystem, således at afgørelsen     af     alle     klager     som     udgangspunkt     træffes     af     skatteankenævn, vurderingsankenævn eller La  ndsskatteretten. Hermed bliver den nuværende komplicerede ordning med sagsudlægning overflødig. Fremover vil kompetencen til at træffe afgørelser i første instans over for borgerne som udgangspunkt kun kunne ligge ét sted; det vil sige i told- og skatteforvaltningen. Og told- og skatteforvaltningens afgørelser vil  - med undtagelse af afgørelser vedrørende ansættelsesforhold   og   visse   driftsmæssige   forhold -   skulle   påklages   til   enten vurderingsankenævn, skatteankenævn eller Landsskatteretten. Resultatet  er,  at  en  lang  række  kompetencer  til  skatteministeren  kan  ophæves  som overflødige, jf. gruppe A i  vedlagte oversigt. Endvidere kan en lang række afgørelseskompetencer over for borgerne direkte efter loven placeres hos told- og skatteforvaltningen, jf. gruppe B i oversigten, eller hos en anden myndighed i overensstemmelse med hidtidig administrative praksis, jf. gruppe C i oversigten. Den   nye   struktur   indebærer   dog,   at   der   må   tillægges   skatteministeren   13   nye kompetencer, jf. gruppe D i oversigten. Af disse kompetencer er de 5 af midlertidig karakter, idet de vedrører overgangen fra den nuværende struktur til den nye struktur. Af   de   resterende   8   nye   kompetencer   vedrører   4   etableringen   af   skatte -   eller vurderingsankenævn,  2  retten  til  at  klage,  1  kommunalbestyre  lsernes  adgang  til   oplysninger,     der     er     registreret     af     told-     og     skatteforvaltningen,          og     1 kommunalbestyrelsernes borgerserviceopgaver. Herudover kan der henvises til, at skatteministeren efter § 14, stk. 1, nr. 1, i forslaget til Skatteforvaltningsloven afskæres fra at træffe afgørelse om en ansættelse af skat eller om en vurdering af en fast ejendom. Samlet  set  indebærer  den  foreslåede  lovgivning  således  ikke  kun  en  væsentlig organisatorisk   og   lovteknisk   forenkling,   men   også   en   betydelig   reducering   af skatteministerens kompetencer til at træffe konkret afgørelser over for borgerne. Det anser jeg for en styrkelse af retssikkerheden.
Side 3 Skatteministeriet, 04-711-30 den 15. december 2004 Oversigt over forskydninger efter Forslag til Skatteforvaltningsloven (L 130) og Forslag til Lov om ændring af en række love som følge af skatteforvaltningsloven (L 131) i beholdningen af skatteministerens kompetencer Oversigten omfatter forslag af følgende typer: A) Forslag til at ophæve kompetence, der i dag tilkom  mer skatteministeren. B) Forslag til at overføre kompetence fra skatteministeren til told - og skatteforvaltningen. C) Forslag   til   at   overføre   kompetence   fra   skatteministeren   til   andre   end   told -   og skatteforvaltningen. D) Forslag til ny kompetence til skatteministeren. Gruppebetegnelserne er nedenfor anført til højre for de nævnte kompetencer. Oversigten omfatter ikke lovfæstede kompetencer, der videreføres uændret. Efter oversigten er antallet af ændringer i de forskellige grupperinger: A) 97 B) 140 C) 2 D) 13 I. Oversigt vedrørende forslaget til Skatteforvaltningsloven (L 130) Om baggrunden for forslagene henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger, afsnit 4.1., 4.3., 4.14., 4.15. og 5. SSL § 1 C, stk. 1:Kompetence til oprette et grænsegængercenter i Øresun  dsområdet. A
Side 4 SSL § 1 C, stk. 1:Kompetence til at oprette grænsegængercentre andre steder i landet. A SSL § 1 C, stk. 1,Kompetence  til  at  indgå  aftale  med  kommunalbestyrelser  mv.  om  at udføre jf. § 1 B, stk. 8: grænsegængercenteropgaver. A SSL § 1 C, stk. 2: Kompetence til bestemme den måde, hvorpå et grænsegængercenter skal organiseres. A SSL § 1 C, stk. 3: Kompetence til at bestemme, hvilke personer der skal henføres til forvaltning i grænsegængercentre. A SSL § 1 C, stk. 6: Kompetence til at bestemme, hvilket skatteankenævn der skal behandle klager over afgørelser truffet af et grænsegængecenter, herunder bestemme at der skal oprettes et skatteankenævn til at behandle disse klager. A SSL § 1 C, stk. 7: Kompetence til at fordele udgifter til drift af et grænsegængercenter på de berørte kommuner. A SSL § 5:    Kompetence  til  at  henlægge  klager  over  selskabsligning  til  skatteankenævn. A SFL § 6, stk. 1:  Kompetence til at bestemme landets inddeling i skatteankenævn  skredse og D antallet af medlemmer af det enkelte skatteankenævn. SFL § 6, stk. 2: Kompetence  til  at  udnævne  medlemmer  af  skatteankenævn  og  suppleanter. D
Side 5 SFL § 6, stk. 2:   Kompetence til at fordele pladserne i et skatteankenævn mellem kommunerne i skatteankenævnskredsen. D SFL § 9, stk. 1:   Kompetence til at bestemme landets inddeling i vurderingsankenævnskredse. D SFL § 11 stk. 2, Kompetence til at indbringe Skatterådsafgørelser, der indeholder en jf. § 40, stk. 2: stillingtagen til EU-retlige spørgsmål, for Landsskatteretten. D SSL § 11, stk. 3:Kompetence til at indgå aftaler med kommunalbestyrelser om sekretariatsbetjening af skatteankenævn. A SSL § 11, stk. 4,Kompetence til at henlægges sekretariatsbetjeningen af skatteanken  ævn til et jf. § 1 B, stk. 8:  kommunale fællesskab. A SSL § 12 A, stk. 2: Kompetence til at indgå aftaler med kommunalbestyrelser mv. om udførelse af selskabsligning. A SFL § 14, stk. 2: Kompetence til at fastsætte regler om retten til   at klage over afgørelser truffet af told- og skatteforvaltningen. D SFL § 16, stk. 1:Kompetence til at fastsætte regler for kommunalbestyrelser adgang til oplysninger, der er registreret af told- og skatteforvaltningen. D SFL § 16, stk. 2:Kompetence til at fastsætte regler for kommunalbestyrelsers udførelse af borgerservice for told - og skatteforvaltningen. D SSL § 16 C, stk. 4: Kompetence til at afskedige vurderingsankenævnsmedlemmer. A
Side 6 SSL § 17, stk. 3: Kompetence til sagsudlægge ligni  ngsrådsafgørelser. A SSL § 20 H, stk. 2: Kompetence til, hvis der er flere mulige sideordnende skattemyndigheder, at bestemme hvilken af disse, der skal give et bindende svar om værdiansættelse af vise aktiver i forbindelse med en overdragelse.   A SSL § 20 H, stk. 3: Kompetence til, hvis der er flere mulige sideordnende skattemyndigheder, at bestemme hvilken af disse, der skal give et bindende svar om den skattemæssige virkning af en kontrolleret transaktion mv. A SSL § 33 J, stk. 1: Kompetence til at afslutte straffesager om afgivelse af urigtige eller vildledende oplysninger eller fortielse af oplysninger til brug for beregning af omkostningsgodtgørelse. B SSL § 35, stk. 1, nr. 8: Kompetence til at dispensere fra den ekstraordinær  e ansættelsesfrist for ansættelse af indkomst  - og ejendomsværdiskat. B SSL § 35, stk. 2:Kompetence   til   at   dispensere   fra   reaktionsfristen   vedrørende   den ekstraordinære ansættelsesfrist for ansættelse af indkomst - og ejendomsværdiskat. B SSL § 35 C, stk. 1, Kompetence til at dispensere fra den ekstraordinære ansættelsesfrist for nr. 4: ansættelse for ansættelse af afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift. B SSL § 35 C, stk. 2: Kompetence til at dispensere fra reaktionsfristen vedrørende den ekstraordinære ansættelsesfrist for ansættelse af afgiftstilsvar og godtgørelse af afgift. B SSL § 37 C, stk. 1: Kompetence til at tillade omgørelse af et privatretligt grundlag for ansættelse
Side 7 af indkomst- eller ejendomsvurdering. B SSL § 37 D, stk. 1: Kompetence til at tillade selvangivelsesomvalg. B SSL § 37 D, stk. 2: Kompetence til at dispensere fra reaktionsfristen vedrørende selvangivelsesomvalg. B SSL § 38: Kompetence til at fastsætte regler om henstand i forbindelse m  ed klage. A SSL § 38 A, stk. 1: Kompetence til at inddele landet i told- og skattekredse, og til at oprette særlige forvaltningsorganer. A SSL § 38 A, stk. 2: Kompetence til at udlægge sager til afgørelses i ToldSkat eller kommunerne og til at bestemme administrative klageveje. A SFL § 64: Kompetence til at fastsætte nærmere regler for lovens gennemførelse.   D SFL § 71, stk. 1: Kompetence til at nedsætte et delingsnævn. D SFL § 71, stk. 4: Kompetence til at fastsætte en forretning  sorden for delingsnævnet. D SFL § 72: Kompetence til at fastsætte regler for gennemførelsen af opgaveoverflytningen. D II. Oversigt vedrørende forslaget til konsekvensændringer (L 131)
Side 8 Om  baggrunden  for  forslagene  i  gruppe  A  og  B  henvises  til  lovforslagets  almindelige bemærkninger, afsnit 2.1. Om baggrunden for forslaget i gruppe C henvises til lovforslagets bemærkninger til § 10. Om   baggrunden   for   forslaget   i   gruppe   D   henvises   til   lovforslagets   almindelige bemærkninger, afsnit 2.2. § 1 - Affaldsafgiftsloven § 32: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 2 - Afskrivningsloven § 5, stk. 6:Kompetence vedrørende afskrivning på driftsmidler og skibe.    B § 6, stk. 3:Kompetence vedrørende straksafskrivninger. B § 8, stk. 2:Kompetence til at give fristforlængelse. B § 24, stk. 2: Kompetence til at give fristforlængelse. B § 30, stk. 1: Kompetence vedrørende forskudsafskrivninger. B § 36: Kompetence til at give fristforlængelse. B
Side 9 § 40, stk. 7: Kompetence til at give rentefri henstand . B § 45, stk. 4: Kompetence til at bestemme, hvem af flere sideordnende skattemyndigheder, der skal  træffe  afgørelse  om  salgssummen  i  forbindelse  med  overdragelse  af  visse  aktiver. A § 51: Kompetence til at tillade afskrivning før igangsættelse af erhvervsdrivende virksomhed. B § 52, stk. 2: Kompetence til at tillade ændring af en selvangivet afskrivningssats. B § 53: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 3 - Aktieavancebeskatningsloven § 13, stk. 1: Kompetence til at tillade beskatning efter fusionsskatteloven i forbindelse med B ombytning af aktier. § 13, stk. 3: Kompetence til at tillade, at der ikke sker beskatning efter § 4 i forbindelse med B et selskabs erhvervelse af aktiekapitalen i et andet selskab.   § 13, stk. 4: Kompetence til at give fristforlængelse. B § 13 d: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 4 - Ansvarsforsikringsafgiftsloven § 12: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A
Side 10 § 5 - Lov om behandling af krav om tilbagebetaling af arbejdsmarkedsbidrag m.v. Ingen ændringer. § 6 - Arbejdsmarkedsfondsloven § 16: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 20: Kompetence til at afslutte straffesager administrativt. B § 7 - Batteriafgiftsloven § 26: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 8 - Bekæmpels  esmiddelafgiftsloven § 33: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 9 - Boafgiftsloven § 33, stk. 3: Kompetence til at fremtvinge oplysninger ved pålæg af daglige bøder.   B
Side 11 § 37: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 42: Kompetence til at afslutte straffesager administrativt. B § 10 - Brændstofforbrugsafgiftsloven § 8: Kompetence til at indrømme afgiftsfritagelse for biler, der som udgangspunkt kun benyttes til kørsel uden for offentlig vej. C § 11 - Børnefamilieydelsesloven Ingen ændringer. § 12 - CFC-afgiftsloven § 16: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 13 - Chokoladeafgiftsloven § 28: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A
Side 12 § 14 - Gensidig bistand mellem stater, der er medlem af EF § 2: Kompetence til at udpege ”kontaktmyndigheden”. A § 15 - Dødsboskatteloven § 91: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 95: Kompetence til at afslutte straffesager administrativt. B § 16 - Ejendomsavancebeskatningsloven § 4, stk. 7: Kompetence til at bestemme, hvem af flere sideordnende skattemyndigheder, der skal træffe afgørelse om salgssummen i forbindelse med overdragelse af fast ejendom. A § 8, stk. 1:Kompetence til at afgive ”værdiforringelseserklæring”. B § 10, stk. 2: Kompetence til at give fristforlængelse. B § 17 - Ejendomsværdiskatteloven Ingen ændringer. § 18 - Elafgiftsloven
Side 13 § 17 c: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 19 - Emballageafgiftsloven § 21: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til k  lage. A § 20 - Etableringskontoloven § 8. stk. 2:Kompetence til at give fristforlængelse. B § 11 C: Kompetence til at afslutte straffesager administrativt. B § 14 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage  . A § 21 - Flyrejseafgiftsloven § 14: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A
Side 14 § 22 - Fondsbeskatningsloven § 4, stk. 7:Kompetence til at give fristforlængelse. B § 4, stk. 8:Kompetence til at tillade hensættelse til opfyldelse af kulturelle, men ikke B konkretiserede formål.   § 4, stk. 9:Kompetence til at tillade efterfølgende ændring af hensættelser. A § 15, stk. 3:Kompetence til at tillade selvangivelse i form af afgivelse af en erklæring. B § 15 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 23 - Forbrugsafgiftsloven § 19: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 24 - Forsvarerbistandsloven Ingen ændrin  ger. § 25 - Fosforafgiftsloven
Side 15 § 22: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 26 - Lov om fremskyndet tilbagebetaling § 5 a: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 27 - Fusionsskatteloven § 3, stk. 1:Kompetence til at tillade fusion efter fusionsskatteloven. B § 4, stk. 1:Kompetence til at tillade fusion efter fusionsskatteloven. B § 4, stk. 2:Kompetence til at tillade fusion efter fusionsskatteloven. B § 6, stk. 6:Kompetence til at se bort fra en fristoverskridelse. B § 8, stk. 6: Kompetence til at tillade underskud fra et felt fra tidligere år fradraget i det modtagende selskabs indkomst. B § 13, stk. 4: Kompetence til at se bort fra en fristoverskridelse. B § 15, stk. 1:Kompetence til at tillade fusion mellem et selskab her i landet og et selskab i udlandet efter fusionsskatteloven. B
Side 16 § 15, stk. 6:Kompetence  til  at  tillade  succession  på  aktionærsiden  ved  fusion  mel   lem selskaber mv. i udlandet efter fusionsskatteloven. B § 15 a, stk. 1: Kompetence til at tillade spaltning efter fusionsskatteloven. B § 15 b, stk. 1: Kompetence til at fastsætte fordeling af aktiver og passiver mv. i forbindelse med spaltning af et selskab i udlandet. B § 15 b, stk. 2: Kompetence til at fastsætte fordeling af aktiver og passiver mv. i forbindelse med spaltning af et selskab her i landet. B § 15 b, stk. 6: Kompetence til at tillade succession på aktionærsiden    i forbindelse med spaltning af et selskab i udlandet. B § 15 c, stk. 1: Kompetence til at tillade tilførsel af aktiver efter fusionsskatteloven. B § 15 d, stk. 2: Kompetence til at fastsætte fordeling af aktiver og passiver mv. i forbindelse m  ed tilførsel af aktiver fra et selskab her i landet. B § 15 d, stk. 3: Kompetence til at fastsætte fordeling af aktiver og passiver mv. i forbindelse med tilførsel af aktiver fra et selskab i udlandet. B § 15 e: Kompetence til sagsudlægning   og regulering af retten til klage. A § 28 - Gasafgiftsloven
Side 17 § 23: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 29 - Husdyrbeskatningsloven Ingen ændringer. § 30 - Investeringsfondsloven § 5, stk. 1:Kompetence til at godkende henlæggelser efter henlæggelsesfristens udløb. B § 6, stk. 2:Kompetence til at give fristforlængelse. B § 11 A: Kompetence til at afslutte straffesager administrativt. B § 17 A: Kompetence til sagsudlægning og   regulering af retten til klage. A § 31 - Kasinoafgiftsloven § 9: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A
Side 18 § 13: Kompetence til at afslutte straffesager administrativt. B § 32 - Kildeskatteloven § 22, stk. 2: Kompetence til at tillade anvendelse af et andet indkomstår end kalenderåret, herunder kompetence til at tillade ændring af et således valgt indkomstår. B § 46, stk. 4: Kompetence   til   af   fritage   en   udenlandsk   arbejdsgiver   for   pligten   til   at   have   en befuldmægtiget her i landet. B § 52, stk. 2: Kompetence til at fremtving redegørelse til brug for forskudsregistrering ved pålæg af daglige bøder. B § 57, stk. 3: Kompetence til at fritage for afgift for manglende angivelse af identiteten af modtagere af A-indkomst. B § 65 C, stk. 2: Kompetence til at fastsætte regler om størrelsen af den skat, der skal indeholdes af royalty.    B § 65 C, stk. 3: Kompetence til at fastsætte fravige reglerne om indeholdelsesplig  t vedrørende royalty.   B § 73 D: Kompetence til at eftergive eller meddele henstand med skatter. B § 79, stk. 1: Kompetence til at afslutte straffesager administrativt. B § 84, stk. 2: Kompetence til at fremtvinge underretning fra den indeholdelsespligtige om indeholdelse, til brug for modtageren af A-indkomsten. B
Side 19 § 85, stk. 3: Kompetence til at fremtvinge meddelelser om indeholdelsespligt ved pålæg af daglige bøder. B § 86, stk. 3: Kompetence til at fremtvinge gennemtvingelse af kontrol ved pålæg af daglige bøder. B § 89: Kompetence til at meddele en skattepligtig midlertidig fritagelse for betaling af A- eller B-skat. B § 89 B: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 89 C: Kompetence til at bestemme, hvilke myndigheder, der skal varetage opgaver i forbindelse med beregning, opkrævning og inddrivelse af skatter og afgifter mv. efter loven. A § 33 - Konkursskatteloven § 17: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten ti  l klage. A § 20: Kompetence til at afslutte straffesager administrativt. B § 34 - Konsumisafgiftsloven § 9: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 35 - Kulafgiftsloven
Side 20 § 22: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 36 - Kulbrinteopkrævningsloven § 13 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 37 - Kulbrinteskatteloven § 22 A: Kompetence til sagsudlægning og regule  ring af retten til klage. A § 38 - Kuldioxidafgiftsloven § 17: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 39 - Kursgevinstloven § 25, stk. 2: Kompetence til at ændre valg af anvendelse af lagerprincippet. B § 25, stk. 3: Kompetence til at ændre valg af anvendelse af realisationsprincippet. B § 25, stk. 5: Kompetence til at tillade anvendelse af en anden opgørelsesmåde, og kompetence
Side 21 til at tillade ændring af et sådant valg. B § 25, stk. 8: Kompetence til at bortse fra en fristoverskridelser. B § 33, stk. 2: Kompetence    til    at    tillade,    at    gevinster    og    tab    på    kontrakter    medregnes    efter realisationsprincippet. B § 39: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klag  e. A § 40 - Kvælstofafgiftsloven § 28: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 41 - Lov om tilskud til visse miljøvenlige lastbiler Ingen ændringer: § 42 - Ligningsloven § 7 A, stk. 5: Kompetence til at bortse fra en fristoverskridelse. B § 8 A, stk. 2: Kompetence til at godkende foreninger mv. som berettigede til at modtage gaver med den virkning, at gavebeløbet kan fradrages. B
Side 22 § 8 B, stk. 1: Kompetence  til  at  tillade  fradrag  for  udgifter  til  forsøgs -  og  forskningsvirksomhed  i tilknytning til erhverv, før igangsættelse af erhvervet. C § 12, stk. 3: Kompetence til at godkende foreninger mv. som berettiget til at modtage løbende ydelser med den virkning, at ydelsen kan fradrages. B § 16 A, stk. 2: Kompetence  til  at  tillade,  at  beløb,  der  udloddes  i  forbindelse  med  nedsættelse  af selskabskapital, ikke beskattes som almindelig indkomst. B § 16 A, stk. 3: Kompetence til at tillade, at udlodning af likvidationsprovenu ikke beskattes som almindelig indkomst. B § 16 B, stk. 2: Kompetence til at tillade, at afståelsessummen ved afståelse af aktiver mv. til det udstedende selskab ikke beskattes som almindelig indkomst. B § 32 E: Kompetence til sagsudlægning og regule  ring af retten til klage. A § 33 E, stk. 10:Kompetence til at tillade, at beskatning ved et udenlandsk selskabs udtræden af sambeskatning lempes. B § 33 E, stk. 11:Kompetence til at tillade lempet beskatning i forbindelse med spaltning af et moderselskab. B § 33 G, stk. 1: Kompetence til at eftergive skat af aktieudbytte efter § 16 A. B § 43 - Lotteriafgiftsloven § 6, stk. 3:Kompetence til at eftergive eller nedsætte afgift. B
Side 23 § 7: Kompetence til at fremtvinge behørig afgiftsanmeldelse ved pålæg af daglige bøder. B § 9 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 44 - Lotteriforbudsloven § 5 A: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 45 - Lystfartøjsforsikringsafgiftsloven § 2, stk. 3: Kompetence  til  at  fritage  for  afgift,  når  det  forsikrede  fartøj  overvejende  anvendes erhvervsmæssigt. B § 13: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 46 - Lønsumsaf giftsloven § 15, stk. 3: Kompetence til at pålægge de kommunale skattemyndigheder at indhente oplysninger af betydning for kontrollen med opkrævede afgiftsbeløb. A § 16, stk. 1: Kompetence til at indgå aftale med justitsministeren om politiets  bistand ved udgående kontrol. A § 16, stk. 3: Kompetence til at pålægge de kommunale skattemyndigheder at indhente oplysninger
Side 24 af betydning for kontrollen med opkrævede afgiftsbeløb. A § 47 - Mineralolieafgiftsloven § 27: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 48 - Mineralvandsafgiftsloven § 24: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 49 - Momsloven § 76, stk. 3: Kompetence  til  at  pålægge  de  kommunale  sk   attemyndigheder  at  give  oplysninger  om forhold af betydning for afgiftskontrollen. A § 78: Kompetence til sagsudlægning og regulering af retten til klage. A § 50 - Lov om tiltræden af Napoli II  -konventionen § 2, stk. 3: Kompetence til at udbetale erstatning for skader, forvoldt af toldembedsmænd fra et andet medlemsland under udførelse af opgaver i Danmark. B § 51 - Opkrævningsloven