Skatteudvalget 2004-05 (1. samling)
L 29 Bilag 5
Offentligt
Skatteministeriet
Den
J.nr. 2004-411-0038
Til
Folketingets Skatteudvalg
Hermed følger min kommentar til Christian Bach Hansens brev af 9.
november 2004 til Folketingets Skatteudvalg vedrørende L 29 – forslag
til lov om ændring af afskrivningsloven og virksomhedsskatteloven.
(Justeringer af erhvervsbeskatningen).
Kristian Jensen
/Lise Bo Nielsen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
I brev af 9. november 2004 har Christian Bach Hansen, Tax Partner i
KPMG C. Jespersen opfordret Folketingets Skatteudvalg til at afvise
lovforslag L 29 om ændring af afskrivningsloven og
virksomhedsskatteloven.
Christian Bach Hansen begrunder sin opfordring med, at det er
tvivlsomt, om den i lovforslaget beskrevne spekulationsmulighed
overhovedet eksisterer, og at forslaget er unødigt kompliceret på grund
af reglen om, at bilen skal opgøres til handelsværdien på det tidspunkt,
hvor den tages ud af virksomhedsordningen.
I brevet antyder Christian Bach Hansen, at lovforslaget ikke bygger på
korrekte antagelser om gældende ret. Christian Bach Hansen
forudsætter i denne kritik, at det er reglerne i afskrivningslovens §§ 11
og 12 om blandet benyttede aktiver, der skal finde anvendelse ved
fordelingen af udgifterne mellem erhvervsmæssig og privat brug af en
bil i virksomhedsordningen. I den forbindelse anføres det, at der ikke er
adgang til at afskrive fuldt ud på biler, der er medtaget i
virksomhedsordningen. Derimod kan der kun foretages fradrag for en
forholdsmæssig del af afskrivningen svarende til den erhvervsmæssige
brug.
Tilsvarende er det Christian Bach Hansens opfattelse, at der alene er
hjemmel til at foretage et forholdsmæssigt tabsfradrag på biler, der har
været medtaget i virksomhedsordningen. Denne opfattelse støttes på
afskrivningslovens § 12.
Videre gøres det gældende, at der ikke er hjemmel til at beskatte
virksomhedsejeren af fri bil efter ligningslovens § 16, når en blandet
benyttet bil er valgt indskudt i virksomhedsordningen. Det gøres
gældende, at der ikke er hjemmel til at beskatte rådigheden over egne
aktiver.
Christian Bach Hansen foreslår, at reglerne om beskatning af blandet
benyttede biler i virksomhedsordningen laves om således, at den del af
udgifterne, der kan henføres til den private brug, tilbageføres ved at
blive tillagt virksomhedens overskud og modposteres på hævekontoen
eller mellemregningskontoen.
Kommentar:
Som det også fremgår af bemærkningerne i lovforslag L
29 er der konstateret en væsentlig stigning i antallet af
erhvervsdrivende, der overfører nyindkøbte blandet benyttede biler til
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
virksomhedsordningen sidst på året. Overføres bilen sidst på året, giver
de gældende regler adgang til et helt års afskrivninger på bilen, mens
virksomhedsejeren kun beskattes af rådigheden de få måneder, som
bilen er i ordningen. Denne asymmetri åbner for spekulation i
afskrivningsreglerne,
når
bilen
kort
efter
udføres
af
virksomhedsordningen. Det er denne spekulationsmulighed, som
fjernes med lovforslaget.
Spekulationsmuligheden fjernes ved at sidestille overførslen af bilen fra
virksomheden til den skattepligtige med salg af bilen til handelsværdien
på tidspunktet, hvor bilen tages ud af virksomhedsordningen. For så
vidt angår kritikken af opgørelsesmåden henvises til min besvarelse af
spørgsmål 1.
Med henblik på at rette op på eventuelle misforståelser vedrørende de
gældende regler for den skattemæssige behandling af blandet benyttede
biler i virksomhedsordningen er systematikken kort beskrevet nedenfor.
Virksomhedsordningen er et beregningssystem for selvstændige
erhvervsdrivende, der gør det muligt at opnå en beskatning af den
erhvervsmæssige aktivitet, der på mange måder svarer til, at
virksomhedsdriften var lagt i selskabsform.
Ordningen bygger således på en strikt opdeling af økonomien i en
erhvervsmæssig del og i en privat del med regler om de skattemæssige
virkninger, når værdier overføres mellem virksomhedens økonomi og
den private økonomi.
Aktiver, som benyttes både erhvervsmæssigt og privat, kan efter
bestemmelsen i virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3 ikke indgå i
virksomhedsordningen. Dog kan virksomhedsejeren vælge at lade en
blandet benyttet bil indgå i virksomhedsordningen.
I denne situation anses bilen for et fuldt erhvervsmæssigt aktiv med den
virkning, at virksomhedsøkonomien afholder alle udgifter i forbindelse
med bilen. Konsekvensen af, at bilen er blandet benyttet og samtidig
skal behandles som et fuldt erhvervsmæssigt aktiv, er, at
afskrivningerne på bilen skal foretages på særskilt saldo, men at de
beregnede afskrivninger ikke skal fordeles mellem erhvervsmæssig og
privat brug. Alle afskrivningerne fradrages i virksomhedsøkonomien.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Som modtræk til at alle udgifterne i forbindelse med bilen er afholdt i
virksomhedsøkonomien, skal virksomhedsejeren beskattes af den
private brug af bilen. Beskatning forudsætter, at bilen har været
anvendt privat og ikke alene at bilen har stået til rådighed for privat
anvendelse, jf. Vestre Landsrets dom af 8. april 2002, offentliggjort i
Tidsskrift for Skatter og Afgifter, TfS 2002, 439.
Hjemmelsgrundlaget for beskatningen af den private brug af bilen er
virksomhedsskattelovens § 1, stk. 3. Det er ligeledes med hjemmel i
denne bestemmelse, at værdiansættelsen af den private brug af bilen
sker efter ligningslovens § 16, stk. 4.
Spørgsmålet om hjemlen for opgørelsen af et eventuelt tab ved salg
afhænger af, om bilen har været medtaget i virksomhedsordningen i
ejerperioden og af, om bilen på tidspunktet for salget eller den ændrede
benyttelse fortsat er medtaget i virksomhedsordningen eller ej.
Hvis bilen i hele ejerperioden har været medtaget i
virksomhedsordningen, skal hele avancen eller tabet alene påvirke
virksomhedens indkomst.
Hvis bilen i ejerperioden dels har indgået i virksomhedsordningen og
dels har været holdt uden for virksomhedsordningen mod godtgørelse
af den erhvervsmæssige kørsel med de faktiske driftsudgifter, sker
avanceopgørelsen efter reglerne i afskrivningslovens § 12 om fordeling
mellem erhvervsmæssig brug og privat brug. Afhængig af, om bilen er
medtaget i virksomhedsordningen eller ej på salgstidspunktet
medregnes avancen eller tabet henholdsvis i den skattepligtiges
personlige indkomst eller i virksomhedens indkomst.
Hvis bilen i ejerperioden dels har indgået i virksomhedsordningen og
dels har været holdt uden for virksomhedsordningen mod godtgørelse
af den erhvervsmæssige kørsel med Ligningsrådets satser sker
avanceopgørelsen alene for den periode, hvor bilen indgik i
virksomheden.
I Ligningsvejledningen findes en række eksempler der med tal
illustrerer de forskellige situationer.
Selvstændige erhvervsdrivende, der har valgt at anvende
virksomhedsordningen, kan frit vælge mellem, om en blandet benyttet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
bil ønskes medtaget i virksomheden og eller om bilen ønskes holdt
uden for virksomhedsordningen.
Hvis
den
skattepligtige
vælger
at
medtage
bilen
i
virksomhedsordningen beskatte den private brug efter reglerne om fri
bil til rådighed.
Hvis bilen holdes uden for virksomhedsordningen kan den
skattepligtige vælge mellem at modtage godtgørelse fra virksomheden
for den erhvervsmæssige kørsel med Ligningsrådets takster eller med
de faktiske driftsudgifter. Vælges det at få godtgørelse med de faktiske
udgifter fordeles afskrivningerne på bilen efter reglerne i
afskrivningsloven om blandet benyttede aktiver.
Ved vurderingen af, om de af Christian Bach Hansen foreslåede
ændringer af regelsættet for fradrag for biludgifter bør erstatte det
eksisterende regelsæt, må der tages hensyn til, at de eksisterende regler
for fordeling af udgifter til en blandet benyttet bil er kendt af skatteyder
og rådgivere og ikke giver anledning til større vanskeligheder.
En ændring som den foreslåede vil indføre en helt ny systematik for
blandet benyttede biler i virksomhedsordningen, som skatteydere og
rådgivere skal omstille sig til. Det er på den baggrund min opfattelse, at
en ændring som den foreslåede vil komplicere regelsættet unødigt og
skabe forvirring.