Testpanel Afskaffelse af virksomheders un- derretningspligt til ansatte September 2004
Testpanel Afskaffelse af virksomheders un- derretningspligt til ansatte September 2004
Indhold Side 1.  Resumé.........................................................................................1 1.1 Analyser af supplerende spørgsmål  ....................................3 2.  Undersøgelsens resultater  ............................................................5 2.1 Administrative konsekvenser...............................................7 2.1.1 Tidsforbrug på intern administration...............................7 2.1.2 Udgifter til ekstern bistand..............................................8 2.1.3 Udgifter til porto ...........................................................10 2.2 Analyser af supplerende spørgsmål  ..................................11 3.  Hvordan skal Told & Skat give medarbejdere adgang til information, så det er attraktivt for virksomheden at ophøre med selv at informere de ansatte. .......................................................13 4.  Undersøgelsens metode  .............................................................14 4.1 Stikprøve og population .....................................................14 4.2 Validitet .............................................................................15 Bilag 1: Beskrivelse af regelændringen ............................................16
1 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte 1.   Resumé Skatteministeriet:  Afskaffelse  af  virksomheders  underretnings- pligt overfor ansatte Formål og indhold Dette testpanel belyser de administrative konsekvenser af Skattemi- nisteriets forslag om at afskaffe virksomhedernes pligt overfor ansat- te til årligt at oplyse om, hvad der er indberettet til Told & Skat om den enkelte  medarbejder.  Reglerne  omfatter  alle  momsregistrerede  virk- somheder, som i dag har ansatte. I løbet af undersøgelsesperioden blev der genne  mført interview med 277  virksomheder,  hvoraf  253  virksomheder  (91%)  vurderer,  at  de  i juridisk betydning vil være omfattede eller muligvis omfattede af æ  n- dringerne i lovforslaget. De resterende 24 interviewede virksomheder (9%) vil ikke være omfattede af ændri  ngerne, da de ikke har ansatte eller ikke er momsregistrerede. 63  virksomheder,  svarende  til  25%  af  de  omfattede  virksomheder, angiver, at regelændringen ikke vil påvirke de administrative aktivite- ter. Det vurderes derfor, at de ændrede regler vil have administrative konsekvenser (byrder eller lettelser) for 190 virksomheder, svarende til75    % af de omfattede virksomheder. Administrative konsekvenser Tabellen nedenfor sammenfatter de væs entligste administrative kon- sekvenser af ændringerne:
2 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte Tabel 1: Administrative konsekvenser af forslaget Testpanelet Samfundsniveau Antal Pct. Gennem- snit Antal Minimum Total Maksimum Intern administration, lø- bende lettelser (årligt) 142 75% 75 min. 53.400 37.000 timer 45.000 timer 53.000 timer Ekstern bistand, løbende lettelser (årligt) 69 36% 300 kr. 28.500 5.9 mio. kr. 7.3 mio. kr. 8.7 mio. kr. Udgifter til porto, løbende lettelser (årligt) 65 34% 120 kr. 23.000 1.2 mio. kr. 1.7 mio. kr. 2 mio. kr. Anm.:  Afrundede  tal.  Procentangivelserne  viser  andelen  af  omfattede  virksomheder  og  summerer  ikke  til  100%. Virksomhederne har mulighed for at afgive flere svar Resultaterne i tabel 1 kan sammenfattes i følgende punkter: 142  virksomheder  (75%  af  de  berørte   virksomheder)  forven- ter,  at  de  ændrede  regler  vil  give  en  løbende  tidsb  esparelse på intern administration. Virksomhederne forventer en tidsbe- sparelse på ca. 75 minutter årligt. På samfundsniveau svarer det til en tidsbesparelse på mellem 37.000 timer og 53.000 ti- mer. 69  virksomheder,  svarende  til  36%  af  de  berørte   virksomhe- der, forventer, at regelændringerne vil føre til en redu  ktion af løbende  udgifter  til  ekstern  assistance.  Disse  vir ksomheder forventer i gennemsnit at spare 300 kr. til ekstern bistand. På samfundsniveau  svarer  det  til  en  årlig  besparelse  på  mellem ca. 6. mio. kr. og 9 mio. kr. 65  virksomheder,  svarende  til  34%  af  de  berørte   virksomhe- der, forventer, at regelændringerne vil føre til en redu  ktion af løbende udgifter  til porto. Disse virksomheder forventer i gen- nemsnit at spare 120 kr. på porto. På samfundsniveau svarer det til en årlig besparelse på mellem ca. 1,2. mio. kr. og 2 mio. kr. Virksomhederne har uddybet, på hvilke områder de forventer, at æ n- dringerne i reglerne vil have administrative konsekvenser. Blandt de virksomheder som forventer, at de ændrede regler vil give anledning  til  mindre  intern  administration  på  løbende  basis,  begru n- der de fleste dette med, at virksomhedens ikke længere skal admin i-
3 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte strere  og  varetage  de  praktiske  opgaver  med  distribution  af  oplys- ningssedler til de ansatte. De  virksomheder,  som  angiver  at  ændringen  af  reglerne  vil  bet yde mindre behov for ekstern bistand, begrunder dette med, at det i min- dre  grad  vil  være  nødvendigt  at  inddr  age  lønadministration sbureau, når denne opgave bortfalder. 1.1 Analyser af supplerende spørgsmål Samtlige af de 190 berørte virksomheder er blevet bedt om at angive, hvordan man i dag informerer medarbejderne om indberetningerne til Told & Skat: Tabel 2: Hvordan informerer virksomheden i dag medarbejderne om de årlige indberetninger til Told & Skat? Antal Pct. Informationen udleveres på arbejdspladsen (fx per- sonligt, i dueslag mv.) 117 62 Vi sender informationen i et separat brev til medar- bejdernes hjemmeadresse 24 13 Vi sender informationen i brev til medarbejdernes hjemmeadresse sammen med andre informationer (fx lø nseddel) 40 21 Andet* 9 5 Besvarelser i alt 190 101** *Dækker over virksomheder, som ikke videregiver denne info rmation, giver den mundtligt eller andet. **Summer ikke til 100 grundet afrunding af resultater. Svarene fra virksomhederne viser, at størstedelen (62%) af de  berø r- te  virksomheder  i  dag  udleverer  informationen  skriftligt  på  arbejds- pladsen,  mens  andre  13%  sender  information  separat  til  medarbej- derne  hjemmeadresse.  Endelig  vælger  21%  af  vir ksomhederne  at sende informationer til de ansattes adresse, sammen med fx lønse d- del, årlig status eller andet. I  undersøgelsen  er  der  yderligere  blevet  spurgt  ind  til,  hvorvidt  vir k- somhederne  forventer  at  ophøre  med  at  videregive  informat ionen  til medarbejderne, når pligten bortfalder.
4 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte Tabel  3:  Forventer  du,  at  virksomheden  vil  ophøre  med  at  informere medarbejderne om de årlige indberetninger til Told & Skat? Antal Pct. Ja, fra 1. januar 2005 39 21 Ja, men først efter et par år 10 5 Nej 112 59 Ved ikke 10 5 Andet 19 10 Besvarelser i alt 190 100 Hele 59% af virksomhederne forventer forsat at informere de ansatte, selv  om  de  ikke  længere  er  forpligtiget  hertil.  Kun  21%  fo rventer  at stoppe denne praksis pr. 1. januar 2005, mens andre 5% forventer at ændre praksis i løbet af et par år.
5 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte 2.   Undersøgelsens resultater Baggrund og formål Økonomi -  og  Erhvervsministeriets  testpanel  har  vurderet  de  admini- strative konsekvenser af et forslag fra Skatteministeriet om afskaffel- se  af  virksomheders  pligt  til  at  underrette  deres  ansatte  omkring  de oplysninger, der årligt indberettes til Told & Skat. Reglerne  omfatter  alle  momsregistrerede  virksomheder,  som  i  dag har ansatte, som modtager løn. Hvilke ændri   nger vil de nye regler medføre? Danske  virksomheder  har  i  dag  pligt  til  at  underrette  deres  ansatte om, hvilke oplysninger der indberettes til Told & Skat.  Det er denne pligt, der nu foreslås afskaffet. Virksomhederne vil, med lovforslaget, altså ikke læng ere have pligt til at distribuere en oplysningsseddel til de ansatte med oplysninger om det foregående års indkomst, indbe- talinger af skat mv. Denne rapport præsenterer besvarelserne fra  testpanelet. Rapporten indeholder: undersøgelsens resultater, en be skrivelse af undersøge l- sens  metode,  samt  et  bilag,  som  beskriver  forslaget  til  ændring  af reglerne for underretning af medarbejderne. Et testpanel måler danske virksomheders forventninger til de admini- strative konsekvenser af nye eller ændrede regler. Tal lene i rapporten angiver  et  skøn  over,  hvilke forventninger  virksomh ederne  har  til  de administrative opgaver, som er forbundet med at håndtere og leve op til de nye reglers krav. I  dette  afsnit  afrapporteres  virksomhedernes  besvarelser  vedr.  de administrative  konsekvenser  af forslaget  om  afskaffelse  af  underret- ningspligten for virksomheder til ansatte. Virksomheder og administrative aktiviteter Undersøgelsen er baseret på interview med  277 virksomheder, hvor- af 253 virksomheder (91%) vurderer, at de i juridisk betydning vil væ- re omfattede eller muligvis omfattede af ændringerne i lovforsl aget.
6 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte 24 virksomheder - svarende til 9% af de interviewede – angiver, at de ikke er omfattet af lovforslaget. Dette  kan skyldes, at disse virksom- heder  for  tiden  –  eller  ikke  længere  –  har  ansatte.  Desuden  har  63 virksomheder, svarende til 25% af de omfattede virksomheder, angi- vet,  at  regelændringen  ikke  vil  medføre  admin  istrative  aktiviteter, selvom disse virksomheder er omfattet af den pligt, der nu afskaffes. Det  vurderes  derfor,  at  de  ændrede  regler  vil  have  administrative konsekvenser (byrder eller lettelser) for 190 virksomheder, svarende til 75% af de omfattede virksomheder.  De  berørte  virksomh  eder er i dette testpanel de virksomheder, der forventer, at regelændringen  vil medføre administrative kons ekvenser. Der er foretaget stratificering af data, dvs. vægtning af virkso mheder fra stikprøven i forhold til populationen . Stratificeringen er fortaget på virksomhedsstørrelse,  målt  på  antal  ansatte.  De  tre  grupper  er  1-4 ansatte, 5-19 ansatte og virksomheder med 20 eller flere ansatte. De 190 berørte virksomheder er blevet bedt om at beskrive  regelæ n- dringens administrative konsekvenser ud fra følgende spørg  smål: Vil  de  nye  regler  betyde  mere  administrativt  arbejde  (opstart og løbende) ? Vil de nye regler betyde mindre administrativt arbejde (lø ben- de)? Kr. brugt/sparet på ekstern bistand (opstart og løbe nde) Kr. brugt/sparet på omkostninger til porto (opstart og lø bende) Desuden  er  samtlige  253  omfattede  virksomheder  blevet  stillet  sup- plerende spørgsmål  – jf. afsnit 2.2. Den  resterende  del  af  dette  afsnit  behandler  virksomhedernes  svar på ovenstående spørgsmål og belyser regelændringens  administrati- ve konsekvenser. Tabellerne  er  overordnet  opdelt  i  to  niveauer:  Testpanelet  og  sam- fundsniveau.  Testpanelet  angiver  gennemsnittet  af  svarene  fra  de interviewede virksomheder, mens samfundsniveauet er en opregning af resultaterne til samfundsniveau på baggrund af populationens stø r- relse. De angivne tal er afrundede tal.
7 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte 2.1 Administrative konsekvenser 2.1.1   Tidsforbrug på intern administration De berørte virksomheder  er indledningsvist blevet bedt om at angive, hvor  meget  tid  de  forventer  at  bruge,  henholdsvis  spare,  på  intern administration  (i  opstartsfasen  og  på  løbende  basis)  ved  afskaffelse af reglerne om underretning af medarbejderne. Svarene fra virksom- hederne er angivet i tabellen herunder. Tabel 4: Vil regelændringen    betyde mere/mindre administrativt arbejde? Testpanelet Samfundsniveau, årligt Antal Pct. Gennem- snit Antal Min, timer Total, timer Max, timer Ja, omstillingsbyrder 1 1% Ja, løbende besparelse, å rligt 142 75% 75 min. 53.400 37.000 45.000 53.000 Nej 47 25% 19.000 Anm.: Afrundede tal. Procentangivelserne viser andelen af omfattede virksomheder og summerer ikke til 100%. Virksomhederne  har  mulighed  for  at  svare  ja  i  både  spørgsmålene  om  forventet  tidsforbrug/-besparelse  (i opstartsfasen og på løbende basis ). * For få observationer til at opregne til samfundsniveau Tabellen viser, at: 1  enkelt  virksomhed,  svarende  til  1%  af  de  omfattede  virk- somheder, forventer, at de ændrede regler vil give a nledning til  øget  intern  administration  i  opstartsfasen.  Vir ksomheden har dog ikke kunnet vurdere, hvor meget tid man forventer at skulle  bruge  i  omstillingsfasen.  Ressourcerne  forventes  at skulle bruges til at servicere ansatte, som ikke har internetad- gang. 142  virksomheder  (73%  af  de  omfattede  virksomheder)  for- venter, at de ændrede regler vil give en løbende tidsb  esparel- se på intern administration. Virksomhederne forventer en tids- besparelse  på  ca. 1,5  time  årligt.  På  samfundsniveau  svarer det til en tidsbesparelse på mellem 37.000 timer og 53.000 ti- mer. 47 virksomheder (25% af de omfattede virksomheder) forven- ter hverken et større eller mindre tidsforbrug på i nternt arbejde som følge af de ændrede regler.
8 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte Blandt de virksomheder som forventer, at de ændrede regler vil give anledning  til  mindre  intern  administration  på  løbende  basis,  begru n- der  de  fleste  dette  med,  at  virksomheden  ikke  længere  skal  bruge ressourcer  på  udskrivning,  kuvertering  og  udsendelse/omdeling  af oplysningssedler. Undersøgelsen viser i denne forbindelse desuden, at  de årlige bespa- relser  stiger  proportionalt  med  antallet  af  medarbejdere.  Således  vil virksomheder med mellem 1-4 ansatte i gennemsnit spare ca. 30 mi- nutter, mens virksomheder med 5-19 ansatte gennemsnitligt vil bruge ca.  50  minutter  mindre  på  administrative  opgaver.  Endelig  forventer virksomheder  med mindst  20  ansatte  i  gennemsnit  den  største tid s- besparelse på næsten 3 timer  årligt. 12 virksomheder forventer, at afskaffelsen af underretningspligten vil medføre  øge  t  administrativt  arbejde  på  løbende  basis.  De  forventer således at skulle bruge tid på at svare på spørgsmål fra medarbejde- re,  der  ønsker  oplysninger   om  indberetningen til  ToldSkat.  Med  lov- forslaget  er  denne  opgave  dog  ikke  noget  det  offentlige  pålægger virksomheden at gøre,  men en opgave virksomheden selv vælger at udfø re. 2.1.2   Udgifter til ekstern bistand Virksomhederne  er  desuden  blevet  bedt  om  at  angive,  hvorvidt  de forventer  flere  udgifter  eller  besparelser  på  anvendelsen  af  ekstern bistand fra rådgivere, konsulenter mv. som følge af de ændrede re  g- ler (i opstartsfasen og på løbende basis). Svarene fra virksomhede r- ne er angivet i tabellen herunder.
9 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte Tabel 5: Udgifter til ekstern assistance Testpanelet Samfundsniveau, årligt Antal Pct. Gennemsnit Antal Min Total Max Ja, mere i omstillings- fasen 1 1% Ja, mindre på løbende basis (årligt) 69 36% 300 kr. 28.500 5.9 mio. kr. 7.3 mio. kr. 8.7 mio. kr. Nej 120 63% 46.000 Anm.:  Afrundede  tal.  Procentangivelserne  viser  andelen  af  omfattede  virksomheder  og  summerer  ikke  til  100%. Virksomhederne har mulighed for at svare ja i både spørgsmålene om øgede udgifter og besparelser   (i opstartsfasen og på løbende basis). Tabellen viser, at: En enkelt virksomhed forventer, at de ændrede regler vil  med- føre    øget  behov  for    ekstern  assistance  i  omstillingsfasen. Denne  virksomhed  forventer,  at  udgifterne  hertil  vil  udgøre 650 kroner. Virksomheden begrunder begge dette med yderli- gere behov for assistance fra virksomhedens revisor til at sik- re, at reglerne er forstået. 69  virksomheder,  svarende  til  36%  af  de  omfattede  virksom- heder, forventer,  at regelændringerne  vil føre til en  reduktion af  de  løbende  udgifter  til  ekstern  assistance.   Disse  virksom- heder  forventer  i  gennemsnit  at  spare  300  kr.  til  ekstern  bi- stand. På samfundsniveau svarer det til en årlig besparelse på mellem ca. 6. mio. kr. og 9 mio. kr. 120 virksomheder, svarende til 63% af de omfattede virksom- heder, forventer hverken yderligere udgifter eller besparelser i forhold til anvendelsen af ekstern bistand. Virksomhederne har haft mulighed for at uddybe, på hvilke områder æ ndringen  af  reglerne  vil  betyde  mindre  behov  for  ekstern  bistand. De sparede udgifter angives dels at være  færre omkos tninger til data- løn eller andet løn  administrationsbureau, dels at væ re besparelser på indkøb af blanketter. Undersøgelsens resultater viser i den    forbindel- se  desuden,  at  der  igen  er  sammenhæng  me llem  virksomhedernes størrelse  og forventningerne til besparelserne. Således forventer virk- somheder med 1 - 4 ansatte i gennemsnit besparelser på lige under 200  kr.  årligt,  mens  virksomheder  med  mellem  5  og  19  ansatte  for- venter  en  gennemsnitlig  besparelse  på godt  300  kr.  årligt.  Endelig
10 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte forventer de større vir ksomheder i gennemsnit en besparelse på godt 500 kroner pr. år. En  virksomhed  forventer,  at  afskaffelsen  af  underretningspligten  vil betyde  et  behov  for  øget  ekstern  assistance  på  løbende  basis    som følge af medarbejdernes behov for løbende infor  mation om indberet- ninger  til  ToldSkat.  Med  lovens  ikrafttrædelse  er  denne  opgave  dog ikke en administrativ byrde, som er pålagt fra det offentlige, men en opgave virksomheden selv vælger at udf ø re. 2.1.3   Udgifter til porto Virksomhederne  er  blevet  bedt  om  at  angive,  hvorvidt  de  forventer flere udgifter eller besparelser på porto, når det ikke længere er lov- pligtigt at udarbejde og distribuere oplysningssedlerne. Tabel 6: Udgifter til porto Testpanelet Samfundsniveau, årligt Antal Pct. Gennemsnit Antal Min Total Max Ja, mindre på løbe nde basis (årligt)* 65 34% 120 kroner 23.000 1.2 mio. kr. 1.7 mio. kr. 2 mio. kr. Nej 124 65 % 51.000 Anm.:  Afrundede  tal.  Procentangivelserne  viser  andelen  af  omfattede  virksomheder  og  summerer  ikke  til  100%. Virksomhederne har mulighed for at svare ja i både spørgsmålene om øgede udgifter og besparelser (i opstartsfasen og på løbende basis). Tabellen viser, 65 virksomheder, (svarende til 34% af de berørte vir ksomhe- der) angiver, at de på løbende basis vil have b esparelser på portoudgifter svarende til 120 kroner pr. år i gennemsnit. Dette svarer til mellem 1.2 og 2. mio. kroner pr år.
11 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte Ikke  overraskende  er  der  igen  sammenhæng  mellem  antallet  af  a n- satte i virksomheden og de forventede besparelser i form af udgifter til porto. Således forventer virksomheder med få ansatte (1-4 perso- ner) besparelser på gennemsnitligt 23 kroner pr. år, mens det tilsva- rende tal ofr virksomheder med 5-19 ansatte er 50 kroner pr år. Den gennemsnitlige  forventede  besparelse  er  for  virksomheder  med  mi- nimum 20 ansatte ca. 260 kroner årligt. 2 virksomheder, svarende til 1% af de berørte virksomheder, fo rven- ter,  at  de  ændrede  regler  vil  medføre  øgede  udgifter til  porto  på  l   ø- bende basis. Udgifterne vil være forbundet med information af me d- arbejdere  om  indberetninger  til  ToldSkat.  Med  lovforslaget  er  denne opgave dog ikke noget det offentlige pålægger vir ksomheden at gøre, men en opgave virksomheden selv vælger at u dføre. 2.2 Analyser af supplerende spørgsmål Samtlige af de 190 berørte  virksomheder er blevet bedt om at angive, hvordan man i dag informerer medarbejderne om indberetningerne til Told & Skat: Tabel 7: Hvordan informerer virksomheden i dag medarbejderne om de årlige indberetninger til Told & Skat? Antal Pct. Informationen udleveres på arbejdspladsen (fx per- sonligt, i dueslag mv.) 117 62 Vi sender informationen i et separat brev til medar- bejdernes hjemmeadresse 24 13 Vi sender informationen i brev til medarbejdernes hjemmeadresse sammen med andre informationer (fx lø nseddel) 40 21 Andet* 9 5 Besvarelser i alt 190 101** *Dækker over virksomheder, som ikke videregiver denne info rmation, giver den mundtligt eller andet. **Summer ikke til 100 grundet afrunding af resultater. Svarene fra virksomhederne viser, at størstedelen ( 62%) af de berø r- te  virksomheder  i  dag  udleverer  informationen  skriftligt  på  arbejds- pladsen,  mens  andre  13%  sender  information  separat  til  medarbej-
12 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte derne  hjemmeadresse.  Endelig  vælger  2 1%  af  virksomhederne  at sende informationer til de ansattes adresse, sammen med fx lønse d- del, årlig status eller andet. I  undersøgelsen  er  der  yderligere  blevet  spurgt  ind  til,  hvorvidt  vir k- somhederne  forventer  at  ophøre  med  at  videregive  informat ionen  til medarbejderne, når pligten bortfalder. Tabel  8:  Forventer  du,  at  virksomheden  vil  ophø  re  med  at  informere medarbejderne om de årlige indberetninger til Told & Skat? Antal Pct. Ja, fra 1. januar 2005 39 21 Ja, men først efter et par år 10 5 Nej 112 59 Ved ikke 10 5 Andet 19 10 Besvarelser i alt 190 100 Hele 59% af virksomhederne forventer forsat at informere de ansatte, selv  om  de  ikke  længere  er  forpligtiget  hertil.  Kun   21%  forventer  at stoppe denne praksis pr. 1. januar 2005, mens andre 5% forventer at ændre praksis i løbet af et par år.
13 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte 3.   Hvordan skal Told & Skat give medarbejdere adgang til information, så det er attraktivt for virksomheden at ophøre med selv at informere de ansatte. Virksomhederne er blevet bedt om at give forslag til, hvordan Told og Skat bedst laver en løsning, som kan støtte virksomh  ederne i at op- høre med  selv at informere medarbejderne.   Svarene  fra  virksomhederne  viser,  at  der  generelt  er  tre  forskellige muligheder, set fra virksomhedernes synspunkt: Én mulighed er, at Told & Skat selv vælger at udsende denne infor- mation til borgerne – eventuelt i kombination med andre oplysninger. En  anden  mulighed  er,  at  informationerne  fortsat  fortrykkes  på  for- skudsopgørelsen/selvangivelsen. Endelig foreslås det af en lang række virksomheder, at  oplysningerne bliver tilgængelige på Told & Skats hjemmeside via tast  selv med ko- de eller digital signatur.
14 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte 4.   Undersøgelsens metode 4.1 Stikprøve og population De deltagende virksomheder indgår i Økonomi - og Erhvervsministeri- ets testpanel, som er sammensat således, at det er repræ sentativt for det samlede aktive danske erhvervsliv. Reglerne omfatter alle moms- registrerede virksomheder, som har ansatte. I denne undersøgelse er altså kun virksomheder med ansatte inddraget, den samlede popula- tion udgø res dermed af ca. 115.000 virksomheder. 461 virksomheder er forsøgt kontaktet  i perioden 6. til 10. september 2004. Blandt disse blev der gennemført interview med   277 virksom- heder.  Undersøgelsen  er  således  gennemført  med  svarpr  ocent  på 60%.  253 virksomheder (91%) vurderer, at de i juridisk betydning vil være  omfattede  eller  muligvis   omfattede  af  ændringerne  i  lovforsl a- get. De resterende 24 interviewede virksomheder (9%) vil ikke væ re omfattede  af  ændringerne,  da  de  ikke  er  momsregistrer ede  eller  pt. Ikke har ansatte. Desuden har 63 virksomheder, svarende til 25% af de omfattede virk- somheder, angivet at regelændringen ikke vil medføre adm  inistrative aktiviteter, selvom disse virksomheder har ansatte. Det antages der- med,  at  de  ændrede  regler  vil  have  administrative  konsekvenser (byrder  eller  lettelser)  for  190  virksomheder,  svarende  til  75%  af  de omfattede virksomheder. Årsagerne til frafald af de   184 virksomheder er: Virksomheden, eller den relevante kontaktperson i virksomhe- den, har ikke været mulig at træffe indenfor unde  rsøgelsesp e- rioden (148) Virksomheden  ønsker  ikke  at  deltage  i   undersøgelsen  e ller virksomheden  ønsker  ikke  at  deltage  i  undersøgelsen  pga. manglende tid (16) Virksomheden kan ikke træffes på baggrund af given informa- tion (11) Frafald af anden årsag (9)
15 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte Der er foretaget outlier analyse med henblik på at identificere de eks- treme besvarelser (det vil sige besvarelser med en meget stor stati- stisk afvigelse fra gennemsnittet), og der blev identificeret to outliers på henholdsvis spørgsmålet om mindre  ekstern assistance på løbe n- de basis og færre udgifter til porto på løbe  nde basis. Disse besvarel- ser er efterfølgende blevet taget ud af  beregningerne. Resultaterne på samfundsniveau er vægtet i forhold til  virksomheds- størrelse, mål t på antal ansatte: Der er valgt tre grupper, nemlig 1-4 ansatte, 5-19 ansatte og 20 eller flere ansatte. 4.2 Validitet Det er konsulentfirmaets vurdering, at de interviewede virksomheder har  forstået regelændringerne   og  de  stillede  spørgsmål.  Virksomh e- derne har således været i stand til at begrunde, hvilke administrative aktiviteter,  der  har  været  f orbundet  med  de  angivne  administrative konsekvenser. Det skal dog som et grundlæggende forhold nævnes, at det er svært for  virksomhederne  at  vurdere  de  præcise  implikationer  af   regelæ n- dringerne, før de har oplevet  de nye regler i praksis. Dertil planlægg er en stor del af virksomhederne ikke at ændre pra ksis, hvorfor det kan være vanskeligt at vurdere de administrative lettelser grundet  afskaf- felse af underretningspligten. Med disse forbehold in mente finder vi, at validiteten af undersø gel- sens  resultater  er  god  som  en  foreløbig  indikator  på,  hvilke  admin i- strative  konsekvenser  regelændringerne   får  for  de  omfattede  virk- somheder.
16 Testpanel: Afskaffelse af underretningspligt til ansatte Bilag 1: Beskrivelse af regelændringen Regeringen vil afskaffe pligten for virksomheder til at informere deres ansatte  om  de  oplysninger, som  virksomhederne  har  indberettet  om dem til ToldSkat. I stedet vil ToldSkat give de enkelte ansatte adgang til  de  indberettede  oplysninger.  Formålet  med  ændringen  er  at  lette virksomhedernes administrative byrder.   Hvem er omfattet af de nye regler? Ændringen omfatter alle virksomheder med ansatte. Hvordan ændres de administrative pligter? I  dag  skal  virksomhederne  ifølge  skattekontrolloven  foretage  årl ige indberetninger til ToldSkat om løn eller andre former for aflø  nning for personligt  arbejde  til  virksomhedens  ansatte.  Virksomhederne  har pligt til at informere den ansatte om de oplysninger, der er indberettet til ToldSkat. Kunden skal med enkelte undtagelser informeres senest den 1. februar i året efter det kalenderår oplysningerne vedrøre r. Fremover  skal  virksomhederne  fortsat  foretage  årlige  indberetninger til ToldSkat om løn eller andre former for aflønning for personligt a  r- bejde  til  virksomhedens  ansatte.  Derimod  vil  virksomhederne  blive fritaget  for  at  skulle  informere  de  ansatte  om  indberetningerne  til ToldSkat. ToldSkat vil i stedet give de enkelte ansatte adgang til de indberettede  oplysninger.  Denne  adgang  gives  primært  i  borgerens elektroniske  skattemappe  under  www.tastselv.toldskat.dk/.  Oplysnin- gerne vil dog også kunne fås via TastSelv-telefonen eller ved person- lig henvendelse til skattemyndighederne.