Skatteministeriet J.nr. 2004-711-0029   Den Til Folketingets Skatteudvalg L Fejl!   Intet   bogmærkenavn  opgivet.  3131  31-  forslag  til  lov  om  ændring  af skattekontrolloven og lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (Digitalisering af  regnskabsoplysninger,  ophævelse  af  virksomheders  underretningspligt  og afskaffelse af kildeskattebøderne). ./. Hermed   fremsendes   i   5   eksemplarer   min   kommentar   med   2   bilag   til   henvendelsen   af d.d.    fra    HK/Kommunals    skatteudvalg    til    Folketingets    Skatteudvalg    vedr.    ovennævnte lovforslag. (L 31- bilag 10). Kristian Jensen /  K.-H. Ludolph
HK/Kommunals skatteudvalg har i en henvendelse af 15. november d.å. til Folketingets Skatteudvalg gjort opmærksom på, at den del af L 31, der angår digitalisering af regnskabsoplysninger, efter HK/Kommunals skatteudvalgs opfattelse i væsentlig grad vil forringe ligningen af danske virksomheders skatteregnskaber med ikke uvæsentlige tab af skatteindtægter til følge. Efter udvalgets opfattelse vil et elektronisk udsøgningssystem aldrig kunne erstatte  ”øjnene  der  ser”.  Udvalget  anfører  i  den  forbindelse,  at  landets skattemedarbejdere  netop har  taget en  uddannelse, der  klæder  dem på  til denne  opgave,  og udvalget  forudser,  at  det i  stort  set  alle tilfælde  bliver nødvendigt  at  bede  virksomhedsejerne  om  at  indsende  skatteregnskabet. Først herefter vil myndighederne være i stand til at vurdere, om der skal indkaldes yderligere materiale. Udvalget  ser  ikke  lovforslaget  som  en  forenkling,  men  mener,  at skattemedarbejderne  vil  komme  til  at  bruge  unødig  meget  tid  på administration i stedet for at bruge tiden på ligning og kontrol. Jeg deler ikke HK/Kommunals skatteudvalgs bekymring. I den vedlagte pjece ”Indsigt/Skat” fra KMD fra september 2003 beskrives en  række  kommuners  erfaringer  med  det  elektroniske  udsøgningssystem, KMD Skat Udsøgning & Prioritering (LUP), som er udviklet af KMD A/S. Udsøgningssystemet anvendes i dag af ca. 200 kommuner. I pjecen beskrives bl.a. Herning Kommunes erfaringer med anvendelse LUP. Det fremgår heraf, at Herning Kommune anvender udsøgningssystemet som hovedudsøgningsredskab  ikke  alene  på  de  landbrugere,  som  i  dag  har mulighed  for  at  indsende  regnskaberne  elektronisk,  men  også  på  andre erhvervsdrivende. Herning  Kommune  har  -  i  forbindelse  med  den  tidligere  skatteministers besvarelse af spørgsmål 1 fra Folketingets Skatteudvalg på L 29 (bilag 16, Folketinget  2003-04)  vedr.  afskaffelse  af  kapitalforklaringen  -  over  for Skatteministeriet   oplyst,   at   den   elektroniske   udsøgning   på   de erhvervsdrivende   angår   erhvervsdrivende   med   ligningskode   1,   dvs. virksomheder med en årlig omsætning på over 500.000 kr. Kommunens måde at gribe udsøgningsopgaven an på har betydet en uændret træfprocent, stigende forhøjelsesbeløb, en målopfyldelse på vej op (fra 102 til 111), uændret antal klagesager, papirbesparelse samt - ikke mindst - en væsentlig besparelse i udsøgningsprocessen, som kommunen har flyttet over til ligningsprocessen. Af  pjecen  kan  man  se,  at  også  andre  kommunale  skattemedarbejdere  ser positivt  på  anvendelsen  af  digital  udsøgning.  Skattechef  i  Sønderborg kommune, Bruno Rey, udtaler således, at med elektronisk udsøgning kan man  få  gjort  mindre  konstruktiv  tid  til  effektiv  sagsbehandlingstid,  og samtidig  være  sikker  på,  at  de  rigtige  sager  udsøges.  Bruno  Rey  mener 2
desuden, at det vil være en god ide, at alle skatteforvaltninger hurtigst muligt går  i  gang  med  at  bruge  elektronisk  udsøgning.  Han  tilføjer,  at  det  er uundgåeligt,  at  der  skal  sættes  nye  kræfter  ind  for  at  finde  frem  til  en anderledes og mere effektiv ressourceanvendelse. Digitaliseringsforslaget bygger på en konsulentrapport fra Deloitte ( vedlagt ).  Rapporten  angiver  løsningsmulighederne  for  digitalisering    set  såvel  i relation til andre brancher som på baggrund af udenlandske erfaringer. I rapporten konkluderes det, at digitalisering og elektronisk udsøgning er mulig, at datagrundlaget kan etableres, at  andre  lande  har  gennemført  eller  er  i  færd  med  at  gennemføre  noget tilsvarende, at andre brancher har udviklet elektroniske systemer til risikovurdering, at et system kan etableres uden, at de administrative byrder øges, og at der ikke umiddelbart er it-mæssige hindringer. Det  har   således  været   nøje  vurderet,  hvorvidt   det  var  muligt   og ligningsmæssigt forsvarligt at erstatte skatteregnskabet dels med supplerende regnskabsoplysninger i selvangivelsen, dels med digital udsøgning. ToldSkat er nu i gang med at udvikle et nyt udsøgningssystem, hvor der skal ske bedre udnyttelse af de oplysninger, skattemyndighederne har i forvejen. Hensigten er at lægge alle data, der skønnes at være relevante i forhold til udvælgelse   til   skatteligning,   og   som   modtages   fra   selvangivelser, momsangivelser,  ejendomshandler,  bilregistrering,  indberetninger  efter skattekontrolloven  etc.,  ind  i  samme  udsøgningsbase  (”DataWarehouse”), hvor man ved hjælp af et fleksibelt udsøgningsværktøj kan sammenholde de forskellige oplysninger og bl.a. risikovurdere virksomhederne i forhold til hinanden. Det er udvælgelsen til skatteligning, der tænkes ændret ved digitaliseringen af    regnskabsoplysninger    og    ved    etableringen    af    ovennævnte udsøgningssystem. Det egentlige ligningsarbejde tænkes ikke ændret, udover hvad det nye udsøgningssystem kan betyde for tilrettelæggelsen af arbejdet. Jeg  skal  endelig  gøre  opmærksom  på,  at  i  forbindelse  med implementeringen     af     det     nye     udsøgningssystem     vil ligningsmedarbejderne naturligvis modtage undervisning i brugen af systemet, således at de er klædt på til de nye arbejdsgange. 3