Til lovforslag nr. L 31 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 1. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og lov om opkræ vning af skatter og afgifter m.v. (Digitalisering af regnskabsoplysninger, ophævelse af virksomheders underretningspli  gt og afskaffelse af kildeskattebø [af skatteministeren (Kristian Jensen)] 1. Ændringsforslag Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  7.  oktober  2004  og  var  til  1.  behandling  den  21.  oktober  2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren se ndte den 24. august 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del – bilag 652 (folketingsåret 2003    -04). Den 7.  oktober  2004  sendte  skatteministeren  de  indkomne  høringssvar  til  udvalget.  De  indkomne høringssvar  samt  skattemin isteriets  kommentar  hertil  er  kort  gengivet  i  et  skema  i  lovforslagets bemærkninger.  Herudover  har  skatteministeren  den  7.  oktober  2004  tilsendt  udvalget  testpanelets rapport samt Økonomi  - og Erhvervsministeriets notat, der gengiver konklusionerne fra testpanelets besvarelser. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: Foreningen Registrerede Revisorer FRR. Forsikring & Pension, HK/Kommunals Skatteudvalg og Skatteministeren har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser. Deputationer Endvidere   har   HK/Kommunals   Skatteudvalg   mundtligt   over   for   udvalget   redegjort   for   sin holdning til lovforslaget. Spørgsmål Udvalget har stillet 10 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse.
2 3. Udtalelse fra skatteministeren Skatteministeren har den 30. november 2004 fremsendt en skrivelse til Folketingets Skatteudvalg med   følgende   indhold:   » I   fortsættelse   af   min   kommentar   til   HK/Kommunals   skatteudvalgs henvendelse til Folketingets Skatteudvalg (L 31 – bilag 11) kan je   g oplyse, at jeg inden udgangen af november  2006  vil  sende  Folketingets  Skatteudvalg  en  redegø status for projektet med digitalisering af regnskabsoplysninger. Rapporten vil indeholde oplysninger om resultatet af testning af det nye udsøgningssystem samt ligningsmedarbejdernes  vurdering  af  systemet.  Endvidere  vil  rapporten  belyse,  i  hvilket  omfang ligningsmedarbejderne har modtaget undervisning i brugen af udsøgningssystemet samt er i stand til at bruge det, så udvælgelse ti   l ligning kan blive lige så effe ktiv som i dag.« 4. Indstillinger og politiske bemærkninger Et  flertal i  udvalget  (S,  V,  DF,  KF  og  RV)  indstiller  lovforslaget  til  vedtagelse  med  det  stillede ændringsforslag. Socialdemokratiets medlemmer af udvalget støtte r vedtagelsen af lovforslaget og er tilfreds med, at   ministeren   har   lovet   Folketingets   Skatteudvalg   en   udførlig   redegørelse   inden   udgangen   af november  2006  om  de  forudsætninger,  der  skal  være  opfyldt ,  inden  man  fjerner  pligten  til  at indsende   skatteregnskab,   herunder   ligningsmedarbejdernes   vurdering   heraf.   Socialdemokratiet ønsker  såled  es  i  størst  mulig  udstrækning  at     udnytte  de  nye  muligheder  for  digitalisering  og effektivisering  af  ligningsarbejdet.  Omvendt  er  det  afgørende  at  fastholde  de  redskaber,  der   er nødvendige  for  at  ge nnemføre  en  effektiv  ligning.  Derfor  vil   Socialdemokratiet  grundigt  vurdere skatteministerens  redegørelse  og  ligningsmedarbejdernes  vurdering  til  november  2006  for  at  tage endelig  stilling  til,  om  man  kan  undvære  pligten  til  at  in  dsende  skatteregnskaber,  uden  at  det  vil skade målsætningen om en effektiv ligningsindsats   . Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget støtter vedtagelsen af lovforslaget, men er betænkelig   e ved afskaffelsen af kildeskattebøderne. D ansk Folkeparti frygter, at flere virksomheder vil udnytte staten  som  en  kreditmulighed,  hvis  sanktionerne  for  ikke  at  indbetale  indeholdt  skat  og  lign. slæ  kkes. På den baggrund forbeholder D ansk Folkeparti sig retten til på et senere tidspunkt at kræve kildeskattebøderne ge nindført. Et  mindretal  i  udvalget  (SF  og  KD)  indstiller  lovforslaget  til  forkastelse  ved  3.  behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag. Socialistisk  Folkepartis  medlem  af  udvalget  konstaterer,  at  lovforslaget  samlet  set  bærer  mere præg af en  dnu en omgang skjulte besparelser i ToldSkat end af reelle lettelser af de administrative byrder for de erhvervsdrivende. Lovforslaget   afslører   ToldSkats   store   efterslæb   i forhold   til   den   tekniske   udvikling   på selvangivelsesområdet   for   selvstændige   erhver   vsdrivende,   herunder   udvikling   af   automatiske udsøgning ssystemer  til  udtagelse  af  de  kontrolrelevante.  Det  ville  selvfølgelig   være    positivt,  hvis lovforslaget kunne medvirke til at rette op på dette problem , men det er ikke under udvalgsarbejdet lykkedes skatteministeren at sandsynliggøre, at den foreslåede digitalisering reelt vil betyde nogen nævneværdig  a dministrativ  lettelse  for  erhvervslivet.  Samtidig  er  det  fortsat  uklart,  hvorvidt  dette forslag   er   endnu   en   manøvre,   der   fører   til   skjulte   besparelser   i     skatteadministrationen   og -kontrollen.   Derfor   kan   denne   marginale   forbedring   ikke   opveje   de   problemer,   der   ligger   i lovforslagets øvrige elementer. SF vil gerne udtrykke  anerkendelse for skatteministerens forsøg på  at imødekomme kritikken af afskaffelsen af underretningspligten, men det er fortsat ikke sandsynliggjort, at det anførte tal også reelt udtrykker besparelserne ved forslaget.
3 Afskaffelse  af  kildeskattebøderne  er  jo  reelt  erkendelsen  af,  at  ToldSkats  arbejdsgiverkontrol  er brudt sammen. Men i stedet for at stramme op på området   er regeringens svar at kaste håndkl æ  det i ringen   og   helt   give   frit   lejde   til   de   arbejdsgivere,   der   i   dag   betaler   eller   burde   betale kildeskattebø else  i kampen mod sort arbejde og socialt bedrageri. Et  andet  mindretal  (EL)  indstiller  lovforslaget  til  forkastelse  ved  3.  behandling.  Mindretallet  vil stemme imod det stillede ændringsforslag. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tid    spunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  udvalget  og  havde  dermed  ikke  adgang  til  at  komme  med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen. 5. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    skatteministeren, tiltrådt af et  flertal (udvalget med undtagelse af EL): Til § 3 1) Paragraffen affattes således: »§ 3 Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Stk. 2. § 1, nr. 4 -11 og 13-29, har virkning fra og med den 1. januar 2006.« [Udskydelse af ophævelsen af virksomh  edernes underretningspligt] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Ifølge  lovforslagets  §  3  træder  loven  i  kraft  dagen  efter  bekendtgørelsen  i  Lovtidende.  Dette indebæ  rer,  at  forslagets  bestemmelser  om  ophævelse  af  virksomhedernes  underretningspligt  over for ansatte og kunder, jf. forslagets § 1, nr. 4-11 og 13-29, får virkning for indberettede oply sninger vedrørende 2004. Det er imidlertid fundet hensigtsmæssigt at uds  kyde ikrafttrædelsen af denne del af forslaget 1 år. Samtidig vil der administrativt blive etableret en ordning, der gør det muligt for borgerne for 1 år ad  gangen  at  tilvælge  en  papirudgave  af  virksomhedernes  indberettede  oplysninger  til  ToldSkat, dvs.  modtage  et  print  af  oplysningerne  fra  den  elektroniske  skattemappe  pr.  1.  marts,  således  at borgerne har oplysningerne ved modtagelsen af selvangivelsen. En   sådan   tilvalgsordning   tænkes   etableret   derved,   at   der   i   forbindelse   med   udsendelsen   af forskudsopgøre lsen  –  første  gang  i  efteråret  2005 vedlægges  et  særligt  bilag  (markeret  ved  en anden  farve),  som  gør  opmærksom  på,  at  borgeren  ved  at  anvende  en  TastSelv -telefon  kan  få tilsendt en papirudgave af de indberettede oplysninger til brug for årets selvangive lse. Et sådant særligt bilag vil blive udsendt sammen med forskudsopgørelsen i en årrække, hvorefter ordningen kan tages op til revision. Hvornår denne revision skal ske, bør bl.a. ses i lyset af antallet af borgere, der har benyttet sig af tilvalgsmuligheden.
4 Med  den  foreslåede  tilvalgsordning  får  borgerne  på  en  enkel  måde  mulighed  for  at  tilkendegive over for ToldSkat, at de på forhånd ønsker en papirudgave til brug for udfyldelsen af det kommende års  selvangivelse.  Herved  sikres  det,  at  selv  borgere,  der   ikke  er  fortrolige  med  it,  ikke  lades  i stikken.  Man  gør  fra  myndighedernes  side  en  særlig  indsats  over  for  denne  gruppe  ved  at  tilbyde dem en mulighed for fortsat at få en papirudgave. Når man kommer tættere på selvangivelsestidspunktet dvs. omkring fe   bruar måned  – vil Told   - og   Skattestyrelsen   gennemføre   en   annoncekampagne   m.v.   for   på   ny   at   gøre   opmærksom   på ordningen. Udsendelse af  et selvstændigt bilag vedlagt forskudsopgørelsen skønnes at koste ca. 700.000 kr. årligt i papir - og portoudgifter. I   det   fremsatte   lovforslag   er   der   ved   opgørelsen   af   de   administrative   konsekvenser   taget udgangspunkt i, at skønsmæ   ssigt 500.000 skatteydere vil rekvirere en papirversion af skattemappen. Med den foreslåede tilvalgsordning forventer Told - og Skattestyrelsen, at antallet fordobles til ca. 1 mio. henvendelser. På den baggrund skønnes de administrative meromkostninger herved til ca. 2,5 mio. kr. årligt (portoudgifter til udsendelse af print fra skattemappen samt it -drift). De   skønnede   årlige   papir  -   og   portoudgifter   m.v.   på   3,2   mio.   kr.    –   på   grund   af   dette ændringsfo  rslag   –    medfører,   at   de   samlede   offentlige   besparelser   for   lovforslaget   reduceres tilsvarende. Hertil  kommer  engangsudgifter  til  systemtilretning.  Disse  anslås  til  ca.  1,5  mio.  kr.,  fordi  der  i denne  ordning  skal  etableres  et  system,  der  fra  1.  november  til  1.  marts  opsamler  tilmeldinger  og danner  et  batch  printjob.  Der  er  tale  om  et  supplement  til  den  rekvisitionsordning  vedr.  TastSelv- telefonen, som er indeholdt i lovforslag nr. L 31. Derimod skønnes de n foreslåede tilvalgsmodel ikke at medføre flere udgifter til information end den ene 1 mio. kr., der er afsat til informationsopgaven i lovforslag nr. L 31. Tilvalgsmodellen indebærer efter Told  - og Skattestyrelsens opfattelse ingen ændringer i antallet a  f forventede forespørgsler til ToldSkat i forbindelse med underretningspligtens ophævelse. Som følge heraf  skønnes  det  forbrug  på  ti  årsværk,  som  er  nævnt  i  lovforslag  nr.  L  31,  at  være  det  samme under den beskrevne tilvalgsordning.
5 Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd. Svend Aage Jensby (V)   Mikkel Dencker (DF)   Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF) Else Theill Sørensen  (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S)   Henrik Sass Larsen (S) Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.   Sophie Hæstorp   Andersen (S) Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensæ  tning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Siumut (SIU) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UGF) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
6 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 31 Bilagsnr.    Titel 1 Materiale: »Testpanel –   afskaffelse af virksomheders underretningspligt til ansatte« og »Afskaffelse af underretningspligten« 2 Høringssvar, fra skatteministeren 3 Henvendelse af 20/10-04 fra Forsikring & Pension 4 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 5 Henvendelse af 10/11-04 fra Foreningen Registrerede Revisorer 6 Ændringsforslag, fra skatteministeren 7 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 20/10-04 fra Forsikring & Pension 8 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 10/11-04 fra Foreningen Registrerede Revisorer, fra skatteministeren 9 1. udkast til betænkning 10 Henvendelse af 15/11-04 fra HK/Kommunals Skatteudvalg 11 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 15/11-04 fra HK/Kommunals Skatteudvalg 12 Henvendelse af 19/11-04 fra Forsikring & Pension 13 2. udkast til betænkning 14 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 19/11-04 fra Forsikring & Pension 15 Henvendelse af 29/11-04 fra Forsikring & Pension 16 Kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 29/11-04 fra Forsikring & Pension 17 Yderligere kommentar fra skatteministeren til henvendelse af 15/11- 04 fra HK/Kommunal 18 3. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 31 Spm.nr. Titel 1 Spm. om at ændre lovforslaget, således at b   orgere automatisk modtager en papirversion fra ToldSkat med de indberettede oplysninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvor mange af de virksomheder, som gennem de sidste 5 år har fået en kildeskattebøde, der efterfølgende er    gået konkurs, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om sammenhængen mellem det officielle regnskab og den
7 skattepligtige indkomst, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm., om de fleste revisorer har standardprogrammer til at foretage konverteringen af regnskabsoplysningerne til skatteopgørelsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om virksomheder uddeler opgørelser manuelt til de ansatte eller distribuerer dem digitalt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvilke andre områder end kildeskattebøderne regeringen påtænker at afkriminalisere som konsekvens af, at myndighedernes retshåndhævelse ikke fungerer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 7 Spm. om, hvorfor den historiske begrundelse for reglen om at idø mme bøder for for sent indbetalt A -skat og arbejdsmarkedsbidrag ikke længere kan siges at have samme aktualitet i dag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 8 Spm. om, hvornår manglende indberetning eller indb etaling af A-skat og arbejdsmarkedsbidrag fra arbejdsgiveren kan medføre, at medarbejderen bliver medansvarlig og bliver opkrævet skat og arbejdsmarkedsbidrag, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 9 Spm. om, hvor meget en arbejdsgiver bliver på lagt at betale i morarente, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 10 Spm. om sanktioner ved at undlade at indbetale på moms - og afgiftsområdet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå