Til lovforslag nr. L 31 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Folketinget - Skatteudvalget den 0. november 2004 1. udkast Betænkning over Forslag til lov om ændring af skattekontrolloven og lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (Digitalisering af regnskabsoplysninger, ophævelse af virksomheders underretningspligt og afskaffelse af kildeskattebøderne) 1. Ændringsforslag Der er af skatteministeren stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober 2004 og var til 1. behandling den 21. oktober 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i <> møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og skatteministeren sendte den 24. august 2004 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2003-04) alm. del - bilag 652. Den 7. oktober 2004 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar. De indkomne høringssvar samt skatteministeriets kommentar hertil er kort gengivet i et skema i lovforslagets bemærkninger. Herudover har skatteministeren den 7. oktober 2004 tilsendt udvalget testpanelets rapport samt Økonomi- og Erhvervsministeriets notat, der gengiver konklusionerne fra testpanelets besvarelser. Skriftlige henvendelser Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra Forsikring & Pension og Registrerede Revisorer FRR. Spørgsmål Udvalget har stillet 6 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et mindretal i udvalget (V og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag. Tjóðveldisflokkurin, Siumut og Inuit Ataqatigiit var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal ved afstemning i Folketingssalen. 4. Ændringsforslag med bemærkninger Ændringsforslag Af skatteministeren, tiltrådt af  <>: Til § 3 1) Paragraffen affattes således: »§ 3 Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Stk. 2. § 1, nr. 4-11 og 13-29, har virkning fra og med 1. januar 2006.« [Udskydelse af ophævelsen af virksomhedernes underretningspligt] Bemærkninger Til nr. 1 Ifølge lovforslagets § 3 træder loven i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Dette indebærer, at forslagets bestemmelser om ophævelse af virksomhedernes underretningspligt over for ansatte og kunder, jf. forslagets § 1, nr. 4 – 11, og nr. 13 – 29, får virkning for indberettede oplysninger vedr. 2004. Det er imidlertid fundet hensigtsmæssigt at udskyde ikrafttrædelsen af denne del af forslaget ét år. Samtidig vil der administrativt blive etableret en ordning, der gør det muligt for borgerne for ét år ad gangen at tilvælge en papirudgave af virksomhedernes indberettede oplysninger til ToldSkat, dvs. modtage et print af oplysningerne fra den elektroniske skattemappe pr. 1. marts således at borgerne har oplysningerne ved modtagelsen af selvangivelsen. En sådan tilvalgsordning tænkes etableret derved, at der i forbindelse med udsendelsen af forskudsopgørelsen – første gang i efteråret 2005 – vedlægges et særligt bilag (markeret ved en anden farve), som gør opmærksom på, at borgeren ved at
1 anvende en »TastSelv-telefon« kan få tilsendt en papirudgave af de indberettede oplysninger til brug for årets selvangivelse. Et sådant særligt bilag vil blive udsendt sammen med forskudsopgørelsen i en årrække, hvorefter ordningen kan tages op til revision. Hvornår denne revision skal ske, bør bl.a. ses i lyset af antallet af borgere, der har benyttet sig af tilvalgsmuligheden. Med den foreslåede tilvalgsordning får borgerne på en enkel måde mulighed for at tilkendegive over for ToldSkat, at de på forhånd ønsker en papirudgave til brug for udfyldelsen af det kommende års selvangivelse. Herved sikres det, at selv borgere, der ikke er fortrolige med it, ikke lades i stikken. Man gør fra myndighedernes side en særlig indsats over for denne gruppe ved at tilbyde dem en mulighed for fortsat at få en papirudgave. Når man kommer tættere på selvangivelsestidspunktet – dvs. omkring februar måned – vil Told- og Skattestyrelsen gennemføre en annoncekampagne m.v. for på ny at gøre opmærksom på ordningen. Udsendelse af et selvstændigt bilag vedlagt forskudsopgørelsen skønnes at koste ca. 700.000 kr. årligt i papir- og portoudgifter. I det fremsatte lovforslag er der ved opgørelsen af de administrative konsekvenser taget udgangspunkt i, at skønsmæssigt 500.000 skatteydere vil rekvirere en papirversion fra skattemappen. Med den foreslåede tilvalgsordning forventer Told- og Skattestyrelsen, at antallet fordobles til ca. 1 mio. henvendelser. På den baggrund skønnes de administrative meromkostninger herved til ca. 2,5 mio. kr. årligt (portoudgifter til udsendelse af print fra skattemappen samt it-drift). De skønnede årlige papir- og portoudgifter m.v. på 3,2 mio. kr. – på grund af dette ændringsforslag – medfører, at de samlede offentlige besparelser for lovforslaget reduceres tilsvarende. Hertil kommer engangsudgifter til systemtilretning. Disse anslås til ca. 1,5 mio. kr., fordi der i denne ordning skal etableres et system, der fra 1. november til 1. marts opsamler tilmeldinger og danner et batch printjob. Der er tale om et supplement til den rekvisitionsordning vedr. TastSelv-telefonen, som er indeholdt i lovforslag nr. L 31. Derimod skønnes den foreslåede tilvalgsmodel ikke at medføre flere udgifter til information end den 1 mio. kr., der er afsat til informationsopgaven i lovforslag nr. L 31. Tilvalgsmodellen indebærer efter Told- og Skattestyrelsens opfattelse ingen ændringer i antallet af forventede forespørgsler til ToldSkat i forbindelse med underretningspligtens ophævelse. Som følge heraf skønnes det forbrug på 10 årsværk, som er nævnt i lovforslag nr. L 31, at være det samme under den beskrevne tilvalgsordning.   Lars Christian Lilleholt (V)   Peter Christensen (V)   Freddy Dam (V) nfmd.  Birgitte Josefsen (V)   Mikkel Dencker (DF) Colette L. Brix (DF)   Charlotte Dyremose (KF)   Else Theill Sørensen (KF)   Jann Sjursen (KD)   Erik Mortensen (S) Henrik Sass Larsen (S)   Jacob Buksti (S)   Jens Peter Vernersen (S) fmd.  Sophie Hæstorp Andersen (S)   Morten Homann (SF)   Margrethe Vestager (RV)   Pernille Rosenkrantz-Theil (EL) Tjóðveldisflokkurin, Siumut og Inuit Ataqatigiit havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre (V) 54 Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Siumut (SIU) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Radikale Venstre (RV)   9 Uden for folketingsgrupperne (UGF) 3 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 31 Bilagsnr. Titel 1 Materiale: »Testpanel - afskaffelse af virksomheders underretningspligt til ansatte« og »Afskattelse af underretningspligten« 2 Høringssvar, fra skatteministeren 3 Henvendelse af 20/10-04 fra Forsikring & Pension 4 Meddelelse om tidsplan for L 31 5 Henvendelse af 10/11 04 fra Foreningen Registrerede Revisorer 6 Ændringsforslag til 2. behandling (L 31), fra skatteministeren Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 31 Spm.nr. Titel
2 1 Spm. om at ændre lovforslaget, således at borgere automatisk modtager en papirversion fra ToldSkat med de indberettede oplysninger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om, hvor mange af de virksomheder, som gennem de sidste fem år har fået en kildeskattebøde, der efterfølgende er gået konkurs, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om sammenhængen mellem det officielle regnskab og den skattepligtige indkomst, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om de fleste revisorer har standardprogrammer til at foretage konverteringen af regnskabsoplysningerne til skatteopgørelsen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om virksomheder uddeler opgørelser manuelt til de ansatte eller distribuerer dem digitalt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om, hvilke andre områder end kildeskattebøderne, regeringen påtænker at afkriminalisere, som konsekvens af at myndighedernes retshåndhævelse ikke fungerer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå