Skatteministeriet J.nr. 2003-311-44 Den Til Folketingets Skatteudvalg L    39  -  Forslag  til  lov  om  ændring  af  afskrivningsloven,  ligningsloven  og skattekontrolloven  (Fradrag  for  gaver  til  kulturinstitutioner  og  udvidelse  af reglerne for afskrivning på kunstkøb)  . Hermed fremsendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr.    15-19 af 26. november 2004 (L 39). Kristian Jensen /  Lise Bo Nielsen
Side 2 Spørgsmål 15:   I forlængelse af ministerens besvarelse af spørgsmål 4 anmodes oplyst, hvorledes fradragsretten er efter den foreslåede § 8 S i ligningsloven, hvis gaven til en kulturinstitution  gives på baggrund af et gensidigt testamente mellem kunstneren og ægtefællen, således at gaven først gives, når den sidste af æg tefællerne afgår ved døden. Har det her betydning, om det er kunstneren eller ægtefællen, der dør først ? Svar:  En gave, der er baseret på en gensidig testamentarisk disposition af  et  ægtepar,  anses  for  at  være  givet  på  det  tidspunkt,  hvor  den længstleve  nde af ægtefællerne afgår ved døden. Det vil normalt ikke have betydning om kunstneren eller ægtefællen først afgår ved døden, medmindre gaven består af et kunstværk, der er skabt af kunstneren. Hvis  gaven  består  af  et  kunstværk,  der  er  skabt  af  kunstne   ren,  og ægtefællen  afgår  ved  døden  først,  vil  kunstværkets  fremstillingspris kunne   fradrages   og   hvis   kunstneren   afgår   ved   døden   først,   vil kunstværkets salgspris kunne fradrages.   Spørgsmål 16:    I forlængelse af ministerens besvarelse af spørgsmål 7 anmodes   ministeren   om   at   oplyse,   hvorledes   det   angivne   svar   er hjemmelsmæssigt   forankret   i   den   foreslåede   §   8   S   og   allerede eksisterende lovgivning ? Spørgsmål 17:   I forlængelse af ministerens besvarelse af spørgsmål 9 anmodes   ministeren   om   at   oplyse,   hvorledes   det   angivne   svar   er hjemmelsmæssigt   forankret   i   den   foreslåede   8   S   og   den   allerede eksisterende lovgivning ? Spørgsmål 18:   I forlængelse af ministerens besvarelse af spørgsmål 12 anmodes   ministeren   om   at   oplyse,   hvorledes   det   angivne   svar   er hjemmelsmæssigt   forankret   i   den   foreslåede   §   8   S   og   allerede eksisterende lovgivning ? På hvilket grundlag finder ministeren, at der ikke    er    fradrag    både    ved    anskaffelsen    som    uddeling    og    ved gaveoverdragelsen? Det bedes herunder oplyst, med hvilken hjemmel i de foreslåede regler, ministeren bygger udsagnet om, at der ikke kan ske fradrag efter den foreslåede § 8 S, hvis fonden tidligere har fratrukket
Side 3 anskaffelsen som en uddeling med fradragsret efter fondsbeskatningsloven ? Svar:  I  mine  svar  på  spørgsmål  7,  9  og  1   2  har  jeg  redegjort  for, hvorledes den pågældende problemstilling skal behandles. Der er tale om situationer, hvor der to steder i lovgivningen er mulighed for at foretage fradrag for den samme udgift. Dette giver dog efter min opfattelse  ikke  hjemmel  til  at  foretage  fradraget  to  gange.  Det  giver udelukkende  skatteyderen  mulighed  for  at  vælge,  om  fradraget  skal foretages efter den ene eller den anden bestemmelse. Da  der  er  rejst  tvivl  om  denne  konsekvens,  og  da  den  under  alle omstændigheder ikke fremgår    direkte af lovgivningen,  har jeg dog valgt for  alle  tilfældes  skyld  at  fremsætte  et  ændringsforslag,  hvoraf  det fremgår, at hvis der er foretaget fradrag efter en anden bestemmelse i skattelovgivningen,  vil  fradraget  efter  den  foreslåede  bestemmelse  i ligningslovens § 8 S blive tilsvarende nedsat. Spørgsmål 19:   I forlængelse af ministerens besvarelse af spørgsmål 8 anmodes ministeren om at bekræfte, at der med lovforslaget er skabt en form  for  ægtefællepension  til  ledende  politikere,  idet  ægtefællen  kan foretage et fradrag efter den foreslåede § 8 S for værdien af overdragne gaver o.l. fra den pågældende politiker. Svar:  Nej, jeg kan ikke bekræfte, at lovforslaget skaber en form for ægtefællepension til ledende politikere. Der er overhovedet ikke tale om en pension. Ved en pension forstås en indtægt til den afdøde politikers ægtefælle, og lovforslaget giver alene mulighed for et fradrag for en gave, når visse betingelser er opfyldt.   For ægtefæller efter afdøde ledende politikere gælder i øvrigt de sa mme regler  som  for  alle  andre  borgere.  Hvis  en  efterlevende  ægtefælle overdrager   arkivet   efter   sin   ægtefælle   til   en   kulturinstitution,   der modtager  offentligt  driftstilskud,  og  institutionen  ønsker  at  modtage arkivet, kan handelsværdien af ægtefællens arki v fradrages.