Folketingets Socialudvalg Dato: 1. december 2004 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  25.  november 2004   følger   herm ed   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.   2 (SOU Alm. del L 52). Spørgsmål nr.   2: ” Kan ministeren bekræfte  , at tilsynsbesøg ikke kun har et kontrolaspekt, men også er et redskab, der skal bruges i et fagligt udviklingsøjemed, og   at selve strukturen  omkring  tilsynsbesøg  skal  sikre,  at  de  indhøstede  erfaringer  kan omsættes til udvikling af kvaliteten i det pågældende tilbud og ikke kun til at rette konstaterede fejl?” Svar: De obligatoriske tilsyn med sociale ydelser og de afrapporteringer, der skal udarbejdes  som  opfølgning  herpå,  skal  medvirke  til,  at  kommunen  som myndighed kan foretage en løbende og systematisk opfølgning på in   dsatsen overfor de svage ældre. Målet  for  tilsynet  er   således ,  at  myndigheden  – ældres oplysninger – får den hjælp, som de har krav på, og at hjælpen har den kvalitet i udførelsen, som kommunalbestyrelsen har beslu   t- tet, at der skal være. Mange kommuner har gode erfaringer med at bruge tilsynet netop til faglig udvikling. Eva Kjer Hansen /Charlotte Markussen Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] SMH/ J.nr. 20-792
2