Folketingets Socialudvalg
Dato: 1. december 2004
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. november
2004 følger herm ed i 5 eksemplarer socialministerens svar på
spørgsmål nr. 2 (SOU Alm. del L 52).
Spørgsmål nr. 2:
Kan ministeren bekræfte , at tilsynsbesøg ikke kun har et kontrolaspekt, men
også er et redskab, der skal bruges i et fagligt udviklingsøjemed, og at selve
strukturen omkring tilsynsbesøg skal sikre, at de indhøstede erfaringer kan
omsættes til udvikling af kvaliteten i det pågældende tilbud og ikke kun til at
rette konstaterede fejl?
Svar:
De obligatoriske tilsyn med sociale ydelser og de afrapporteringer, der skal
udarbejdes som opfølgning herpå, skal medvirke til, at kommunen som
myndighed kan foretage en løbende og systematisk opfølgning på in dsatsen
overfor de svage ældre.
Målet for tilsynet er således , at myndigheden
ældres
oplysninger
får den hjælp, som de har krav på, og at
hjælpen har den kvalitet i udførelsen, som kommunalbestyrelsen har beslu t-
tet, at der skal være.
Mange kommuner har gode erfaringer med at bruge tilsynet netop til faglig
udvikling.
Eva Kjer Hansen
/Charlotte Markussen
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
SMH/ J.nr. 20-792