Folketingets Socialudvalg
Dato: 1. december 2004
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. november
2004 følger herm ed i 5 eksemplarer socialministerens svar på
spørgsmål nr. 5 (SOU Alm. del L 52).
Spørgsmål nr. 5:
Hvordan vil ministeren sikre, at fejl og mangler, der konstateres under et
besøg, omgående bliver rettet i tilfælde, hvor et tilsynsbesøg udfø
res af andre
end myndigheden selv?
Svar:
Det er kommunalbestyrelsen, der skal fastsætte retningslinier for tilsynet,
herunder retningslinier for, hvordan mangler og fejl, der konstateres under et
besøg omgående bliver rettet. Dette gælder også i de tilf
ælde, hvor det pra k-
tiske tilsyn udføres af andre end den kommunale myndighed.
Hvis opgaven med at føre det praktiske tilsyn overlades til et privat firma,
bør k ommunalbestyrelsen i aftalen med det private firma ikke alene sikre
sig, at både indhold og omfang er i overensstemmelse med de mål, der er sat
for den pågældende opgave. Kommunalbestyrelsen bør også i aftalen med
det private fastsætte regler for tilbagemelding til kommunen, hvis der ko n-
stateres fejl og mangler, der kræver en hurtig reaktion.
Eva Kjer Hansen
/Charlotte Markussen
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
SMH/ J.nr. 20-792