Folketingets Socialudvalg Dato: 1. december 2004 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  25.  november 2004   følger   herm ed   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.   5 (SOU Alm. del –  L 52). Spørgsmål nr.   5: ”   Hvordan vil ministeren  sikre, at  fejl og mangler, der konstateres under et besøg, omgående bliver rettet i tilfælde, hvor et tilsynsbesøg udfø res af andre end myndigheden selv?” Svar: Det  er  kommunalbestyrelsen,  der  skal  fastsætte  retningslinier  for  tilsynet, herunder retningslinier for, hvordan mangler og fejl, der konstateres under et besøg omgående bliver rettet. Dette gælder også i de tilf ælde, hvor det pra  k- tiske tilsyn udføres af andre end den kommunale myndighed. Hvis  opgaven  med  at  føre   det  praktiske  tilsyn  overlades  til  et  privat  firma, bør  k ommunalbestyrelsen  i  aftalen  med  det  private  firma  ikke  alene  sikre sig, at både  indhold og omfang er i overensstemmelse med de mål, der er sat for  den  pågældende  opgave.     Kommunalbestyrelsen  bør  også  i  aftalen  med det  private  fastsætte  regler  for  tilbagemelding  til  kommunen,  hvis  der  ko  n- stateres fejl og mangler, der kræver en hurtig reaktion. Eva Kjer Hansen /Charlotte Markussen Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] SMH/ J.nr. 20-792
2