Folketingets Socialudvalg
Dato: 1. december 2004
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 25. november
2004 følger herm ed i 5 eksemplarer socialministerens svar på
spørgsmål nr. 7 (SOU Alm. del L 52).
Spørgsmål nr. 7:
Ministeren bedes oplyse, hvordan der foretages en erfaringsopsamling ved-
rørende tilsynet, herunder de årsrapporter, som kommuner og embedsl æ ger
er forpligtiget til at udforme og fremsende til politisk behandling i kommu-
nerne?
Svar:
Kommunalbestyrelsen skal udarbejde en årlig redegørelse for den samlede
tilsynsindsats på ældreområdet. Denne redegørelse skal danne grundlag for
en vurdering af, om kommunalbestyrelsen som myndighed finder, at indsat-
sen fungerer tilfredsstillende. Redegø
af det samlede tilsynsarbejde på ældreområdet, herunder en opsamling på de
lovpligtige tilsynsbesøg, løbende møder med brugere/på
rørende, brugerti l-
fredshedsundersøgelser m.v.
Det er de enkelte kommunalbestyrelser, der har pligt til at sikre, at der fore-
tages en erfaringsopsamling på baggrund af årsrapporterne. Der er ikke fas t-
sat centrale regler for, hvordan denne erfaringsopsamling skal ske. Det me-
ner jeg heller ikke, at der skal være. Folketinget udstikker de overordnede
rammer ud fra en forudsætning om, at de kommunale myndigheder påtager
sig det ansvar, de har for at fylde rammerne ud, og sikre, at lovgivningen
efterleves.
Eva Kjer Hansen
/Charlotte Markussen
Departementet
Holmens Kanal 22
1060 København K
Tlf. 3392 9300
Fax. 3393 2518
E-mail [email protected]
SMH/ J.nr. 20-792