Folketingets Socialudvalg Dato: 1. december 2004 Under  henvisning  til  Folketingets  Socialudvalgs  brev  af  25.  november 2004   følger   herm ed   –    i   5   eksemplarer   –    socialministerens   svar   på spørgsmål nr.   7 (SOU Alm. del –  L 52). Spørgsmål nr.   7: ” Ministeren bedes oplyse, hvordan der foretages en erfaringsopsamling ved- rørende tilsynet, herunder de  årsrapporter, som kommuner og embedsl  æ  ger er forpligtiget til at udforme og fremsende til politisk behandling i kommu- nerne?” Svar: Kommunalbestyrelsen  skal  udarbejde  en  årlig  redegørelse  for  den  samlede tilsynsindsats  på  ældreområdet.  Denne  redegørelse  skal  danne  grundlag  for en vurdering af, om kommunalbestyrelsen som myndighed finder, at indsat- sen  fungerer  tilfredsstillende.  Redegø af det samlede tilsynsarbejde på ældreområdet, herunder en opsamling på de lovpligtige  tilsynsbesøg,  løbende  møder  med  brugere/på rørende,  brugerti l- fredshedsundersøgelser m.v. Det er de enkelte kommunalbestyrelser, der har pligt til at sikre, at der fore- tages en erfaringsopsamling på baggrund af årsrapporterne. Der er ikke fas  t- sat centrale regler for, hvordan denne erfaringsopsamling skal ske. Det me- ner  jeg  heller  ikke,  at  der  skal  være.  Folketinget  udstikker  de  overordnede rammer ud fra en forudsætning om, at de kommunale myndigheder påtager sig  det  ansvar,  de  har  for  at  fylde  rammerne  ud,  og  sikre,  at  lovgivningen efterleves. Eva Kjer Hansen /Charlotte Markussen Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected] SMH/ J.nr. 20-792
2