NOTAT vedrørende høringssvar til Forslag til Lov om ændring af miljøbeskyttelsesloven (Implementering af Århus  -konventionen) Udkast til lovforslaget blev udsendt i ekstern høring med brev af 29. juli 2004. Høringsfristen udløb den 1. september 2004. Udvalget får samtidig tilsendt kopi af høringssvarene. Lovforslaget blev sendt til høring hos en bred kreds, jf. bemærkningerne til lovforslaget. Miljøstyrelsen har modtaget i alt 24 høringssvar, hvoraf 22 myndigheder og organisationer oplyser enten, at man ikke har bemærkninger til lovforslaget, eller at man ønsker lovforslaget velkomment. Foruden de ændringer, der fremgår af dette notat, er der foretaget korrektioner i lovforslaget bl.a. efter drøftelser med Justitsministeriet. I det følgende gennemgås de væsentligste høringssvar til de ovenfor nævnte punkter. Kommentarer hertil er anført i kursiv. Det skal bemærkes, at høringssvarene kun er gengivet i hovedtræk. Ønskes detaljerede oplysninger om svarenes indhold, henvises der til de fremsendte høringssvar. Bryggeriforeningen anbefaler, at lovforslagets bemyndigelse til at fastsætte regler om offentlighedens forudgående inddragelse i forbindelse med ad hoc -revurderinger af virksomhedernes miljøgodkendelser udnyttes til at fastsætte regler herom samtidig med den   igangværende revision af godkendelsesbekendtgørelse. Herudover finder foreningen, at det bør præciseres i godkendelsesbekendtgørelsen, at kravet om forudgående offentlighed i forbindelse med ad hoc-revurderinger kun gælder for (i)-mærkede virksomheder.   Revisionen af godkendelsesbekendtgørelsen er netop afsluttet, og ny bekendtgørelse er udstedt den 16. september 2004. Med hensyn til de (i)-mærkede virksomheder kan oplyses, at de påtænkte regler i godkendelsesbekendtgørelsen om forudgående o ffentlighed i forbindelse med ad hoc- revurderinger alene vil omfatte de (i)-mærkede virksomheder. De fremkomne bemærkninger har ikke givet anledning til ændringer i lovforslaget. Danske Maritime finder, at bemyndigelsesbestemmelsen til at fastsætte regler om inddragelse af offentligheden i forbindelse med udarbejdelse af planer og programmer på lovens område er for vidtgående. Den bør begrænses til planer og programmer omfattet af  direktiv 2003/35/EF om offentlighedens deltagelse i forbindelse med udarbejdelse af visse planer og programmer på
miljøområdet og ændring af direktiv 85/337/EØF og 96/61/EF for så vidt angår offentlig deltagelse og adgang til klage og domstolsprøvelse. Den forslåede bemyndigelsesbestemmelse forventes umiddelbart at blive udny ttet til at fastsætte regler om offentlighedens inddragelse i forbindelse med udarbejdelse af visse af de planer og programmer, som er omfattet af ovennævnte direktiv. Bemyndigelsesbestemmelsen er ikke begrænset til planer og programmer, der er omfattet af ovennævnte direktiv. Dette skyldes, at   Århus  -konventionen generelt stiller krav om offentlighedens inddragelse ved udarbejdelse af planer og programmer på miljøområdet. Det kan derfor også fremover blive behov for en bemyndigelsesbestemmelse til at fastsætte offentlighedsregler for såvel nationale som EU fastsatte planer og programmer på miljøområdet. De fremkomne bemærkninger har ikke givet anledning til at ændre i lovforslaget.