M   I   N   I   S   T   E   R   I   E   T    J .   N R . 2 0 0 4 - 4 5 2 8 - 3 0 8  AGS N O T A T 6. december 2004 Samråd i Folketingets Kulturudvalg den 8. december 2004, kl. 09.00 – kort beskri- velse af børneattestforslaget Jeg har efter aftale med justitsministeren fået lov til at indlede dette samråd med en kort beskri- velse af, hvad forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af perso- nale m.v. – L 72 – nærmere går ud på. Lovforslaget  har  til  formål  at  gøre  det  obligatorisk  for  myndigheder  og foreninger at indhente børneattest,  når  de  ansætter  en  person,  der  skal  have  direkte  kontakt  med  børn  under  15  år. Børneattester indhentes hos Det Centrale Kriminalregister og omfatter oplysninger om overtræ- delse af straffelovens bestemmelser om seksuelt misbrug af børn, fx samleje med børn under 15 år. Lovforslaget indebærer, at der på de enkelte relevante områder vil blive fastsat nærmere regler om, at offentlige myndigheder samt private foreninger og organisationer skal foranledige, at der indhentes en børneattest, inden der sker ansættelse eller beskæftigelse af personer, der som led i deres job skal have direkte kontakt med børn under 15 år.   Siden 2001 har der været mulighed for at indhente børneattester på ansøgere til sådanne job, men dette har ikke været obligatorisk. Flere og flere – særligt idrætsforeninger – er imidlertid på frivil- lig basis begyndt at benytte sig af denne mulighed for at tjekke, om en ansøger er dømt for over- trædelse af en af pædofilibestemmelserne i straffeloven.   Sigtet med at gøre indhentelse af børneattester obligatorisk er at skabe et endnu bedre grundlag for  at  sikre,  at  der  ikke  ansættes  eller  beskæftiges  personer i børnerelaterede job, som har fået dom for overtrædelse af straffelovens pædofilibestemmelser. Lovforslaget skal ses som et blandt flere af de initiativer, regeringen allerede har taget og fortsat vil tage på dette område. Det er vigtigt at være opmærksom på, at dette lovforslag ikke i sig selv rejser nye spørgsmål om retssikkerhed, overholdelse af tavshedspligt m.v. Lovforslaget indebærer blot, at en ordning der siden 2001 har været frivillig nu gøres obligatorisk. Lovforslaget indeholder derudover ikke en fuldstændig undtagelse i forhold til persondataloven og databeskyttelsesdirektivet. Lovforslaget indeholder alene en undtagelse fra fx idrætsforeningers
-2- pligt  til  at  lade  sig  anmelde  til  Datatilsynet,  hvilket  Datatilsynet  har  erklæret  ikke  strider  mod databeskyttelsesdirektivet. Efter denne korte beskrivelse af lovforslaget, vil jeg herefter gerne via Kulturudvalgets formand give ordet til jusitsministeren, som vil besvare selve det stillede samrådsspørgsmål.