Folketingets Kulturudvalg Christiansborg 1240 København K 26. november 2004 Hermed fremsendes i 5 eksemplarer endeligt svar på spørgsmål nr.    1-4 (L 72), vedr. forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v., stillet af Folketingets Kulturudvalg den 18. november 2004. Brian Mikkelsen
-1- Spørgsmål nr.   1-4 (L 72), vedr. forslag til lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v. Skrivelse af 18. november 2004 Svar til Folketingets kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmål nr.   1: ”Ministeren bedes gennemgå de retsgarantier, der gælder for sagsbehandling i den offentlige forvaltning jf. forvaltningsloven, offentlighedsloven, persondatalov m.v. og beskrive, i hvilket omfang disse retsgarantier gælder for sagsbehandling foretaget af ansatte eller frivillige i private organisationer.” Svar: Jeg har modtaget nedenstående bidrag til svar fra Justitsministeriet: ”Det følger af forvaltningslovens § 1, stk. 1, og offentlighedslovens § 1, stk. 1, at de respektive love alene finder anvendelse for den offentlige forvaltning. Forvaltningsloven   indeholder   bestemmelser   om   inhabilitet,   vejledning,   repræsentation, partsaktindsigt,   partshøring,   begrundelse,   klagevejledning   og   tavshedspligt,   medens offentlighedsloven indeholder bestemmelser om aktindsigt og notatpligt. Da forvaltnings- og offentlighedsloven som nævnt alene gælder for den offentlige forvaltning, vil de respektive love ikke finde anvendelse i forhold til den sagsbehandling, der foretages af ansatte eller frivillige i private organisationer. Efter forvaltningslovens  § 1,  stk.  2,  og offentlighedslovens  § 1,  stk. 3,  kan vedkommende minister imidlertid fastsætte regler om, at de respektive love skal gælde for nærmere angivne institutioner, foreninger mv., som ikke kan henregnes til den offentlige forvaltning. Det gælder dog  kun,  hvis  udgifterne  ved  deres  virksomhed  overvejende  dækkes  af  statslige  eller kommunale midler, eller i det omfang de pågældende institutioner mv. ved eller i henhold til lov  har  fået  tillagt  beføjelse  til  at  træffe  afgørelser  på  statens  eller  en  kommunes  vegne. Vedkommende minister kan i den forbindelse fastsætte nærmere regler om opbevaring mv. af dokumenter og om tavshedspligt. Med hensyn til persondataloven kan det oplyses, at loven som udgangspunkt finder anvendelse på   såvel   offentlige   myndigheder   som   private.   Persondatalovens   bestemmelser   om oplysningspligt over for den registrerede, den registreredes indsigtsret, ret til at gøre indsigelse mod behandlingen af oplysninger, ret til berigtigelse, ret til sletning mv. finder således også anvendelse i forhold til privates behandling af personoplysninger, der foretages helt eller delvis ved   hjælp   af   elektronisk   databehandling,   og   for   ikke-elektronisk   behandling   af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et register (manuelle registre). Persondataloven  gælder  endvidere  for  anden  ikke-elektronisk  systematisk  behandling,  som udføres  for  private,  og  som  omfatter  oplysninger  om  personers  private  eller  økonomiske forhold eller i øvrigt oplysninger om personlige forhold, som med rimelighed kan forlanges unddraget offentligheden. I den forbindelse gælder lovens bestemmelser om oplysningspligt over for den registrerede samt den registreredes indsigtsret imidlertid ikke.” Jeg henholder mig til det af Justitsministeriet anførte.