Til lovforslag nr. L 82 Folketinget 2004-05 Tillægsbetænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 9. december 2004 Tillægsbetænkning over Forslag til lov om Energinet Danmark [af økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)] 1. Ændringsforslag Økonomi- og erhvervsministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget blev fremsat den 4. november 2004 og var til 1. behandling den 11. november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Det Energipolitiske Udvalg. Udvalget afgav betænkning den 2. december 2004. Lovforslaget var til 2. behandling den 7. december 2004, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i Det Energipolitiske Udvalg. Møder Udvalget  har,  efter  lovforslaget  blev  henvist  til  fornyet  udvalgsbehandling,  behandlet  dette  i  2 møder. Samråd Udvalget har, efter lovforslaget blev henvist til fornyet udvalgsbehandling, stillet 2 spørgsmål til økonomi-  og  erhvervsministeren  til  mundtlig  besvarelse.  Ministeren  besvarede  spørgsmålene  i  et samråd med udvalget den 8. dece mber 2004. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det tale- papir, der lå til grund for ministerens besvarelse af spørgsmålene.   Ministerens talepapir er optrykt som bilag 2 til tillægsbetænkningen. 3. Udtalelse fra økonomi- og erhvervsministeren Økonomi- og erhvervsministeren har over for udvalget oplyst følgende: Økonomi-  og  erhvervsministeren  udøver  sine  ejerbeføjelser  i  medfør  af  §  5  blandt  andet  ved skriftlige  meddelelser  til  bestyrelsen.  Disse  skal  efter  §  19,  stk.  2,  indsendes  til  Erhvervs-  og  Sel- skabsstyrelsen, hvor de offentliggøres. Med henblik på orientering af  Det Energipolitiske Udvalg vil ministerens skriftlige meddelelser tillige blive sendt til udvalget. I medfør af § 5 fastsætter ministeren vedtægten for Energinet Danmark. Som det fremgår  af be- svarelsen af spørgsmål 7 , vil Det Energipolitiske Udvalg blive inddraget i forbindelse med udarbej- delsen af vedtægten. 4. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal  i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse  med de stillede ændringsforslag.
2 Flertallet  er  tilfreds  med,  at  økonomi-  og  erhvervsministeren  over  for  udvalget  har  forsikret,  at selskabet  vil  blive  drevet  i  stor  åbenhed  over  for  Folketinget  og   offentligheden,  og  at  selskabets bestyrelse og ledelse er uafhængige i forhold til minister og ministerium med hensyn til den daglige drift. Ministeren har selvsagt et overordnet ansvar og en tilsynsforpligtelse, og ministeren skal god- kende udbygningsplaner med hensyn til fremtidige netforbindelser, men bestyrelsen er ikke under- lagt ministerens instruktionsbeføjelse i henseende til selskabets daglige drift. Et  mindretal  i  udvalget  (EL)  vil  ved  3.  behandling  stemme  hverken  for  eller  imod  lovforslaget. Mindretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag. Enhedslisten har i udvalgets betænkning givet udtryk for sin støtte til dannelse af Energinet Dan- mark, men finder, at inddragelsen af Gastra A/S og de betingelser, hvorunder dette sker, stadig er uafklarede. Både med hensyn til forklaringen på statens tab af f  remtidige indtægter og med hensyn til selve spørgsmålet om vilkår for prisstigninger for forbrugerne er økonomi  - og erhvervsministe- rens svar til udvalget efter Enhedslistens opfattelse utilfredsstillende, og de giver ikke den fornødne sikkerhed for, at forbrugerpriserne ikke bliver påvirket i et eller andet led. Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut    var på tidspunktet for tillægsbetænkningens afg i- velse  ikke  repræsenteret  med  medlemmer  i  udvalget  og  havde  dermed  ikke  adgang  til  at  komme med indstillinger eller politiske udtalelser i tillægsbetænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen. Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    økonomi- og erhvervsministeren, tiltrådt af  udvalget: Til § 6 1) I stk. 5 indsættes efter »aktieselskabsloven«: », jf. dog § 27«. [Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2] Til § 27 2) Paragraffen affattes således: »§ 27. For en overgangsperiode på 2 år regnet fra stiftelsen vælges 3 medarbejderrepræsenta  nter af og blandt medarbejderne i Energinet Danmark-koncernen, således at 1 vælges af og blandt me d- arbejderne i Eltra a.m.b.a., 1 vælges af og blandt medarbejderne i Elkraft System a.m.b.a. og Elkraft Transmission a.m.b.a. og 1 vælges af og blandt medarbejdere i Gastra A/S. Efter udløbet af over- gangsperioden finder valg sted efter reglerne i § 6, stk. 5.« [2-årig overgangsregel for valg af medarbejderrepræsentanter] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 og 2 Ændringsforslag nr. 1 er en konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 2.
3 I  ændringsforslag  nr.  2  foreslås  en  særlig  overgangsregel  for  valg  af  medarbejderrepræsentanter for en overgangsperiode på 2 år. De tre medarbejderrepræsentanter skal vælges af og blandt meda  r- bejderne  i  Energinet  Danmark-koncernen,  således  at  1  vælges  af  og  blandt  medarbejde rne  i  Eltra a.m.b.a.,  1  vælges  af  og  blandt  medarbejderne  i  Elkraft  System  a.m.b.a.  og  Elkraft  Transmission a.m.b.a. og 1 vælges af og blandt medarbejdere i Gastra A/S. Baggrunden for dette forslag er, at det findes rimeligt ved loven at sikre, at medarbejderne fra alle dele  af  den  nydannede  virksomhed  bliver  repræsenteret  i  bestyrelsen  i  en  overgangsperiode,  hvor medarbejderne har særlig væsentlige interesser i de beslutninger, som skal tages af bestyrelsen, om- kring den nyetablerede virksomhed. Valg skal finde sted umiddelbart inden stiftelsen af Energinet Danmark, således at medarbejderne kan indtræde i bestyrelsen fra det tidspunkt, Energinet Danmark stiftes. Efter den 2-årige overgangsperiode foretages valg af medarbejderrepræsentanter efter § 6, stk. 5. Der vil ikke i denne overgangsperiode være en sondring mellem selskabsrepræsentanter, der væl- ges  af  og  blandt  Energinet  Danmarks  medarbejdere,  og  koncernrepræsentanten,  der  vælges  af  og blandt koncernens medarbejdere. Begrundelsen herfor er, at der i overgangsperioden i stedet vælges tre  medarbejderrepræsentanter  under  hensyntagen  til  det  særlige  tilknytningsforhold  til  de  tre  sel- skaber, der indgår i Energinet Danmark -koncernen. I perioden fra den 1. januar 2005 til tidspunktet for Energinet Danmarks stiftelse, vil den af øko- nomi- og erhvervsministeren udpegede bestyrelse for Energinet Danmark udgøre bestyrelsen i Eltra og Elkraft. Det vil blive sikret, at der også i denne periode vil være tre medarbejderrepræsentanter i bestyrelsen,  nemlig  1  fra  Eltra  a.m.b.a.,  1  fra  Elkraft  System  a.m.b.a.  og  Elkraft  Transmission a.m.b.a. og 1 fra Gastra A/S. Formelt   vil   medarbejderrepræsentation   blive   sikret   gennem   bl.a.   vedtægtsændringer   i   Eltra a.m.b.a., Elkraft System a.m.b.a. og Elkraft Transmission a.m.b.a. Medarbejderrepræsentationen  i  Gastra  A/S  fortsætter  valgperioden  ud  i  overensstemmelse  med aktieselskabslovens regler.
4   Kim Andersen (V)   Ulrik Kragh (V)   Lars Christian Lilleholt (V)   Helga Moos (V) Bodil Kornbek (KD)   Aase D. Madsen (DF) fmd.  Uno Larsson (DF)   Else Theill Sørensen (KF) Christian Wedell-Neergaard (KF)   Arne Toft (S)   Erik Mortensen (S)   Jan Trøjborg (S) Svend Auken (S)   Torben Hansen (S)   Anne Grete Holmsgaard (SF) nfmd. Martin Lidegaard (RV)   Keld Albrechtsen (EL) Tjóðveldis   flokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisfl   okkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
5 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L 82 omdelt efter afgivelse af betænkning Bilagsnr.    Titel 16 Bidrag til (tillægs)betænkningen fra økonomi- og erhvervsministeren 17 Betænkning afgivet den 2/12-04 18 1. udkast til tillægsbetænkning 19 Ændringsforslag fra økonomi- og erhvervsministeren 20 Talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål B og C, fra økonomi- og erhvervsministeren Oversigt over svar vedrørende L 82 omdelt efter afgivelse af betænkning Spm. nr. Titel 60 Supplerende svar på  spm. om kommentar til henvendelse af 24/11-04 fra Keld Albrechtsen (EL), til økonomi- og erhvervsministeren, og ministerens svar herpå Oversigt over samrådsspørgsmål vedrørende L 82   omdelt efter afgivelse af betænkning Samråds - spm.nr. Titel B Samrådsspm. om, hvad  ministeren kan oplyse om medarbejderrepræ- sentation i bestyrelsen for Energinet Danmark, til økonomi- og er- hvervsministeren C Samrådsspm. om, hvad ministeren kan oplyse om ministerens bef ø- jelser i forhold til Energinet Danmark, til økonomi- og erhvervsmini- steren
6 Bilag 2 Økonomi- og erhvervsministerens talepapir til brug for besvarelse af samrådsspørgsmål C Talepapiret er optrykt efter ønske fra udvalget. Samrådsspørgsmål C: Hvad kan ministeren oplyse om ministerens beføjelser i forhold til Energinet Danmark? Svar: For så vidt angår mine beføjelser som ejer af Energinet Danmark, tror jeg, vi i realiteten deler en fælles forståelse. Det er ikke meningen, at ministeren skal stå for lede  lsen af virksomheden. Det er bestyrelsen  og  direktionen,  som  er  ansvarlige  for  at  drive  virksomheden.  Min  rolle  er  som  ejer  at sikre, at bestyrelsen udfører dette arbejde forsvarligt. Som  loven  er  bygget  op,  får  Energinet  Danmark  en  selvstændig  bestyrelse ,  der  har  ansvaret  for ledelsen   af   Energinet   Danmark.   Bestyrelsen   får   naturligvis   kompetence   til   at   udfylde   sin ledelsesrolle  på  sa mme  måde,  som  en  bestyrelse  almindeligvis  gør.   Det  mener  jeg  er  en  loyal udmøntning af det vi fastlagde i 29. marts-aftalen omkring bestyrelsens rolle. Bestyrelsen er ansvarlig for Energinet Danmarks virksomhed og organisation over for ejeren, som i dette tilfælde er mig, som ansvarlig minister. Jeg har det overordnede ansvar for Energinet Dan- mark og er ansvarlig over for Folketinget. Ledelsesstrukturen i Energinet Danmark bygger på a ktie- selskabslovens  regler,  som  er  almindelige  selskabsretlige  principper.  Det  sikrer  i  praksis  en  arms- længde mellem ledelsen og ejeren. Jeg har derfor ikke en ledelsesrolle i forhold til Energinet Danmark, men et ansvar over for Folke- tinget for at statens  ejerinteresser forvaltes på en økonomisk forsvarlig måde. Som led heri har m  i- nisteren  og  departementet  pligt  til  at  føre  tilsyn  med  virksomhedens  ledelse.  Herudover  skal  jeg også føre tilsyn med, at Energinet Danmark løser sine o pgaver som forudsat i loven. Ministeren  skal  naturligvis  leve  op  til  ministeransvarlighedsloven  og  til  de  krav,  som  stilles  til forvaltningen af statens ejerskab fra bl.a. statsrevisorernes og Rigsrevisionens side. Herudover er der jo klart, at Energinet Danmark ligesom andre virksomheder vil være omfattet af gældende lovgivning. Virksomheden vil f.eks.  være underlagt en sektorlovgivning, som blandt an- det er baseret på, at ministeren kan give pålæg til virksomheder omfa  ttet af loven. En række af de opgaver, som Energinet Danmark skal varetage har betydelig samfundsmæssig in- teresse og vil således kræve politisk stillingstagen.  I sådanne sager kan bestyrelsen ikke være helt uafhængig af minister og Folketing. Her tænker jeg navnlig på spørgsmål vedrørende større infrastrukturudbygnin  ger og lignende. Til foråret  ko mmer  der  som  bekendt  en  national  handlingsplan  for  den  fremtidige  infrastruktur  frem mod 2010. I sager om større infrastrukturudbygninger, vil Folketinget naturligvis blive inddraget. Et  andet  eksempel  kunne  være  pålæg  om  at   bygge  den  fornødne  infrastruktur  i  forbindelse  med havmølleudbygningen.  Det  er  nødvendigt,  at  bestyrelsen  skal  kunne  modtage  sådanne  pålæg  fra ministeren. Derudover har jeg som ansvarlig minister også et ansvar for at sikre, at virkso mheden drives på en økonomisk  forsvarlig  måde.  Konstateres  der  et  uforsvarligt  forbrug  af  virksomhedens  midler  til f.eks. repræsentation, så skal der være mulighed for at gribe ind over for bestyrelsen.  
7 Men de eksempler jeg lige har  givet betyder jo ikke, at ministeren skal blande sig i den daglige drift,  eller  i  selve  ledelsen.  Det  er  eksempler,  der  skal  illustrere,  at  man  ikke  kan  tale  om  en  helt uafhængig bestyrelse i forhold til minister og ministerium. Samtidig vil jeg dog gerne understrege, at Energinet Danmark oprettes som en selvstændig offent- lig virksomhed. Heri ligger, at der ikke er tale om en ny styrelse under Økonomi- og Erhvervsmini- steriet men om en selvstændig virksomhed med egen bestyrelse.    Bestyrelsen er derfor ikke underlagt ministerens instruktionsbeføjelse, ligesom tilfældet er med en statslig styrelse.  Jeg kan som ansvarlig minister udøve de beføjelser, der tilkommer mig som ene- ejer. I de tilfælde, hvor jeg træffer beslutninger om virksomhedens forhold, skal det ske ved skriftli- ge meddelelser til bestyrelsen, som også sendes til Erhvervs - og Selskabsstyrelsen med henblik på offentliggørelse. Der  er heller ikke tale om, at Energinet Danmark bliver  en lukket statslig virksomhed  afsondret fra offentlighedens interesse. Som det fremgår af lovforslaget, vil E nerginet Danmark blive drevet i stor åbenhed over for Folketinget og offentligheden i almindelighed. Virksomheden vil således v  æ- re omfattet af offentlighedsloven, forvaltningsloven og Folketingets Ombudsmand. Vi får også et interessentforum, som vil sikre   yderligere åbenhed via dialog med virksomhedens interessenter. Det forhold, at selskabet ikke er underlagt ministerens instruktionsbeføjelse betyder dog ikke, at bestyrelsen kan operere fuldstændigt uafhængigt af ministeren og ministeriet. Det ville svare til, at bestyrelsen kunne operere i et tomrum uden at kunne blive stillet til ansvar for sine dispositioner. Der er i sidste ende et ejeransvar og en ejerinteresse , der inden for lovens rammer bør være be- stemmende for ledelsens beslutninger i virksomhedens anliggender. Dette er en forudsætning for, at ministeren kan være ansvarlig over for Folketinget. Når Energinet Danmark oprettes som en selvstændig offentlig virksomhed, signaleres meget pr æ- cist, at der er tale om en selvstændig virksomhed sammenlignet med f.eks. en styrelse. Men det be- tyder ikke, at virksomheden skal være helt uafhængig i forhold til minister og ministerium, som der gives udtryk for på side 3 og 4 i betænkningen. Jeg mener således, at der er tale om en fornuftig og klar opdeling af bes tyrelsens rolle og ministe- rens rolle i Energinet Danmark. Der ligger nu et fyldigt talepapir med supplerende eksempler, der beskriver de her forhold. Jeg vil sørge for, at talepapiret kommer over til udvalget så hurtigt som muligt, så det kan indgå i udval   gets arbejde med afgivelse af tillægsbetænkning.