Det Energipolitiske Udvalg Folketinget Christiansborg 1240  København K nov 23, 2004 ub/jgj/bhk Bestemmelser om supplerende energi i Bygningsreglement 2005 I  Dansk  Fjernvarme  har  vi  gennem  det  seneste  års  tid  fulgt  arbejdet  med  tilblivelsen  af  det  ny bygningsreglement  BR2005.  Det  berører  alle  vores  medlemmer  og  de  ca.  1,5  mio.  danske fjernvarmeforsynede husstande og virksomheder. Dansk Fjernvarme har i den forbindelse desværre konstateret, at der i nogle sammenhænge ikke har været   forståelse   for   fordelene   ved   kollektiv   varmeforsyning,   i   særdeleshed   i   eksisterende forsyningsområder. Vi frygter i  Dansk Fjernvarme, at denne manglende  forståelse i værste fald kan medføre meget uheldige konsekvenser, både for en række fjernvarmeværker og deres forbrugere, men også og ikke mindst samfundsøkonomisk. På  denne  baggrund  har  Dansk  Fjernvarme  fundet  det  relevant  med  denne  direkte  henvendelse  til Folketingets Energipolitiske Udvalg. Som brancheorganisation er Dansk Fjernvarme enig i og accepterer, at fjernvarme ikke i alle tilfælde og ikke i alle områder af landet er den optimale forsyningsform i nye udstykningsområder med huse bygget i henhold til det ny bygningsreglement. Dette ændrer dog ikke ved, at der i eksisterende forsyningsområder er foretaget meget store investeringer i anlæg, der hverken er regnskabsmæssigt afskrevet eller teknisk forældede, og at der i eksisterende forsyningsområder  findes  et  stort  antal  bygninger,  der  i  mange  år  fremover  vil  have  behov  for  en traditionel energiforsyning, hvor fjernvarmen er den både samfundsøkonomiske og brugerøkonomiske bedste forsyning. Derfor vil det ud fra et samfundsmæssigt hensyn være særdeles uhensigtsmæssigt at fremme etablering af individuelle anlæg til alternativ og vedvarende energi inden for kollektive energiforsyningsområder. Det vil mindske udnyttelsen af de kollektive anlæg og dermed den samfundsøkonomiske værdi af disse og tillige  medføre  stigende  omkostninger  hos  andre  forbrugere  tilknyttet  sådanne  anlæg,  da  de  faste omkostninger ved eksisterende fjernvarmeanlæg vil være uændrede, selvom enkelte forbrugere får et mindre  aftag.  I  sådanne  områder  er  det  derfor  langt  mere  formålstjenligt  at  etablere  nye  anlæg  i fællesskab og udnytte kapaciteten i det eksisterede fjernvarmedistributionssystem så godt som muligt. Hertil kommer, at for eksempel solfangeranlæg i de fleste tilfælde er billigere at etablere som fælles anlæg end som individuelle anlæg. Større anlæg er også langt mere energiøkonomiske med en højere ydelse pr. investeret krone end mindre individuelle anlæg. Endvidere vil det være muligt at kontrollere anvendelsen af  fællesanlæg  etableret på  fjernvarmeværkerne,  hvilket  næppe  vil  være  tilfældet  i samme  grad  for individuelle småanlæg. Det er derfor uhensigtsmæssigt og uacceptabelt, at forslaget til nyt bygningsreglement  underminerer økonomien i fællesanlæg ved at kræve etablering af individuelle anlæg for alternativ eller vedvarende energi i forbindelse med ombygninger og renoveringer i kollektive energiforsyningsområder uden konkret hensyntagen  til  fjernvarmeforsyningens  grad  af  mil-jøvenlighed  og  uden  hensyntagen  til,  om
fjernvarmeforsyningen har eller ønsker at etablere vedvarende eller alternative energiforsyningsformer. Problemstillingen  er  særlig  tydelig  i  for  eksempel  områder  med  stor  udnyttelse  af  affalds-  eller overskudsvarme,  hvor  det  må  være  klart  for  enhver,  at  det  er  både  miljømæssigt,  energi-  og samfundsøkonomisk helt og aldeles uhensigtsmæssigt at pålægge individuelle bygninger et krav om at etablere  anlæg,  der  mindsker  fjernvarmeforsyningens  muligheder  for  at  udnytte  sådan  affalds-  eller overskudsvarme. I  områder,  hvor  fjernvarmenettene  i  dag  er  etableret  og  udbygget,  vil  Dansk  Fjernvarme  på  denne baggrund foreslå, at det overvejes, om fjernvarmeselskaberne bør overtage den forpligtelse, som det vil være at skaffe den supplerende energi. Som brancheorganisation vil vi være positivt indstillet på at indgå i nærmere drøftelser om denne mulighed. Det kan ske på flere måder. En model kan være, at den enkelte fjernvarmeforsyning miljødeklareres for at vise, i hvilket omfang der anvendes miljørigtige produktionsformer og herunder, i hvilket omfang de vil være i stand til at levere den nødvendige vedvarende eller alternative energi til de bygninger, der ikke kan opfylde energirammen på anden vis. En anden model kan være at give interesserede fjernvarmeværker mulighed for at sælge grønne beviser i form af anparter for fjernvarme produceret på vedvarende energi eller på alternative energiformer. En bygning, der ikke kan opfylde sin energiramme, kan så købe det nødvendige antal grønne beviser hos sit fjernvarmeselskab.  Dette  system  vil  være  med til  at  fremme  en  sund  konkurrence  i  modsætning  til etablering af individuelle anlæg uden garanti for, at disse bliver anvendt og drevet efter hensigten. Grønne beviser for fjernvarme vil ligeledes kunne få fjernvarmeværkerne til at investere i solvarmeanlæg eller andre relevante nye teknologier, hvor det er rentabelt. En sådan model kræver dog nærmere overvejelse om, hvordan det i givet fald kan administreres enkelt og billigt. I  EU-regi  satses  der  kraftigt  på  kombineret  kraftvarmeproduktion.  Det  er  derfor  også  i  denne sammenhæng helt ulogisk, hvis man i Danmark med de ny bestemmelser for bygningers energiforbrug arbejder i retning af mindskelse af kraftvarmeandelen til fordel for individuel varmeproduktion. Som nævnt i indledningen frygter Dansk Fjernvarme, at man i forbindelse med de ny bestemmelser for bygningers energiforbrug kommer til at træffe nogle samfundsøkonomisk meget uheldige beslutninger. Med denne henvendelse ønsker Dansk Fjernvarme at sikre, at der er tilstrækkeligt politisk fokus på problemstillingen, så man undgår de mulige uheldige virkninger. Dansk Fjernvarme er gerne til rådighed for yderligere oplysninger ved direktør Jørgen G. Jørgensen eller undertegnede,  ligesom  vi  vil  fremlægge  sagen  under  det  planlagte  foretræde  for  udvalget  den  17. november 2004. Med venlig hilsen Dansk Fjernvarme Uffe Bro