Besvarelse af spørgsmål nr.    1 (L 83), som   Folketingets Sundhedsudvalg   har   stillet   til   indenrigs-   og   sund- hedsministeren den 24. november 2004 Spørgsmål: "Ministeren anmodes om udførligt at kommentere problemstillingerne ve d- rørende  de  økonomiske  aspekter,  som  Amtsrådsforeningen,  Købe   nhavns Kommune og H:S har anført i deres høringssvar, jf. L 83   – bilag 1. Ministe- ren bedes i tilknytning hertil redegøre udførligt for, hvordan amterne vil blive kompenseret for udgifterne til takstfinansiering af Patientklagenævnet i rel a- tion til DUT-principperne, herunder bedes oplyst, hvor lang tid, der går fra amterne har afholdt udgifterne, til de kompenseres via DUT-midlerne. Det bedes endvidere oplyst, om DUT-kompensationen kan føre til, at a mterne kompenseres for en mindre del end de faktiske udgifter, som de kommer til at afholde, samt hvilke omstændigheder, der eventuelt kan føre t  il en sådan situation, herunder om en større stigning i antallet af klager end forudsat i lovforslaget kan resultere i en sådan ”underkompensation”.” Svar: Udvalget har anmodet om en udførlig kommentering af problemsti llingerne vedrørende  de  økonomiske  a  spekter,  som  Amtsrådsforeningen,  Købe n- havns Kommune og H:S har anført i deres h ø ringssvar. Københavns  Kommune  anfører,  at  det  for  amter  og  ko  mmuner  kan  være vanskelligt at påvirke den del af klagesagerne, der udspringer af sager op- stået uden for det offentlige sundhedsvæsen. Det fremgår af tabel 1 i be- mærkningerne til lovforslaget, at andelen af sager, der udspringer af sager uden for det offentlige sundhedsvæsen, dvs. i den priv ate praksissektor, i 2003 var ca. 30,2 % (svarende til 860 sager ud af totalt 2.850 sager). Imidlertid vil de fleste sundhedspersoner, der praktiserer privat, være o m- fattet  af  sygesikringsoverenskomster,  der,  jf.  bemærkningerne   til  §  1,  vil kunne regulere dette personales adfærd, bl.a. gennem de mellem parterne nedsatte samarbejdsudvalg. For de private sygehuse er påvirkningsgraden mindre, men der er også yderst få heraf. H:S  bemærker,  at  det  af  lovforslaget tydeligere bør fremgå,  at sygesikri  n- gen og private sygehuse er omfattet af takstordningen, og at udgiftsafhol- delsen  i  disse  tilfælde  baseres  på  konsultationsstedets  beliggenhed  i  på- gældende  amt  eller  kommune.  Lovforslaget  er  blevet  tilrettet  i  overen s- stemmelse hermed. Indenrigs- og Sundhedsministeriet Dato: Kontor: 1.s.kt. J.nr.: 2004-16110-19 Sagsbeh.: ST Fil-navn: Dokument 5
2 Amtsrådsforeningen har rejst spørgsmål ved den praktiske gennemførelse af  takstfinansieringsordningen,  herunder  også  spørgsmålet  om  evt.  over- førsel af u nderskud/overskud fra et år til et andet. Der er truffet aftale mellem ministeriet og de kommunale parter om, at de takstbetalende  myndigheder,  gennem  det  nedsatte  kontaktudvalg,  gives løbende  indsigt  i  sagsu dviklingen  og  driften  af  Patientklagenævnet  samt  i de  resultatkontrakter  om  mål  og  resultatkrav,  som  ministeriet  indgår  med nævnet. Endvidere gives  adgang til at følge takstbetalingsordningen og   at afgive  indstilling  om  takstfastsættelserne  til  ministeren  og   herunder  give udtryk for de opgaver og hensyn, der bør sikres i forbindelse hermed, he r- under evt. produktivitetsforbedringer, ligesom der kan rejse andre spørg s- mål vedrørende Patientklagenæ  vnet overfor ministeriet. Amter  og  kommuner  modtager  kompensation  for  de  merudgifter,  der  ved lovgivning m.v. pålægges disse, over  de bloktilskud, der udbetales af staten til  amter  og kommuner. Endelig  beslutning  herom  træffes  på  det  såkaldte juni-aktstykke,  hvormed  Finansudvalget  årligt  samler  alle  kompensations- beløb ( DUT), som der for det / de  kommende kalenderår  skal udbetales til amter og kommuner. Amterne  m.fl.  vil  således få  udbetalt kompensationen, før  de  skal  afholde takstbetalingen, incl. den nævnte forlods aconto betaling. Endvidere  fastsættes  taksterne  til   de  langsigtede  gennemsnitlige  omkost- ninger  forbundet  med  at  producere  ydelsen,  således  at  der  tilstræbes  en balance over en flerårig periode. Der vil i dette forløb kunne overføres over  - og underskud fra år til år til udligning af udsving i sagsudgifter Det  kan  komme  på  tale,  at  amterne  m.fl. over  årene  kompenseres  med mindre, end de skal betale i takster. Det modsatte kan også komme på tale, idet DUT typisk efter nærmere aftale med de kommunale parter  fastsættes som  endelige  kompensationsbeløb.  Dette  gæl  der  også  for  nærværende lovforslag, idet det dog med de kommunale parter er aftalt, at udviklingen i klagesagsantallet skal følges frem til udgangen af 2008 til vurdering af om forventningen om et samlet set uændret sagsantal i det væsentlige holder, jf. lovforslagets bemærkni nger side 5 øverst.