Besvarelse af spørgsmål nr. 3 (L 83), som Folketingets
Sundhedsudvalg har stillet til indenrigs- og sund-
hedsministeren den 24. november 2004
Spørgsmål 3:
Er ministeren ikke enig i, at lovforslaget indebærer, at der ikke kan siges at
være vandtætte skodder mellem sundhedss ystemet, der klages over, og
patientkontorerne set i lyset af, at finansieringen af begge henhører under
amterne? Tror ministeren ikke, at der vil være pat ienter, der vil have den
opfattelse, at der ikke er vandtætte skodder, og at dette kan få dem til at
afholde sig fra at klage?
Svar:
Det har ved oprettelsen af de amtskommunale patientkontorer, jf. lov nr.
223 af 4. juni 2003 om ændring af centralstyrelsesloven m.v., ikke været
hensigten, at der skulle etableres vandtætte skodder mellem sundheds-
systemet og patientkontorerne. Placeringen af patientkontorerne i det amts-
kommunale system tog bl.a. sigte på, at man herved mere uformelt og
lettere kunne, men med patientens samtykke, indhente relevante oplysnin-
ger vedr. patienthenvendelser, ventetider, service m.v. og lettere samle op
på kvalitetssvigt.
Men samtidigt blev det i lovforslaget og under dettes behandling i Folketin-
get understreget, at patientkontorerne skulle sikres størst mulig uafhængi g-
hed, således at patienterne kunne føle sig trykke ved henvendelse hertil.
Dette blev understreget overfor amtskommunerne ved udsendelse af mini-
steriets bekendtgørelse nr. 830 af 25. september 2003 om de amtskomm u-
nale patientkontorers opgaver og funktioner, idet det bl.a. blev anbefalet, at
denne uafhængighed skulle fremgå af patientvejledernes stillingsbeskrive l-
ser.
Det er således i stillingsbeskrivelserne f.eks. fra Vejle Amt bestemt: Pati-
entvejlederen er fagligt uafhængig ved behandlingen af enkeltsager, der
hører under patientkontorets opgaver. Og for Nordjyllands Amt er det be-
stemt: I vejledningen af patienter tager de ansatte i Patientkontoret alene
udgangspunkt i den pågældende patients situation og ønsker og den på
området gældende lovgivning.
Jeg mener fortsat, at denne placering og funktion af patientkontorerne er
hensigtsmæ ssig. Jeg mener endvidere ikke, at patienterne med den nye
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Dato:
Kontor:
1.s.kt.
J.nr.:
2004-16110-19
Sagsbeh.:
ST
Fil-navn:
Dokument 7