Til lovforslag nr. L 89 Folketinget 2004 - 05 Betænkning afgivet af Arbejdsmarkedsudvalget den   15. december 2004 Betænkning over Forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov om en aktiv beskæftigelsesindsa  ts, lov om retssikkerhed og administration på det sociale område og lov om integration af udlændinge i Danmark (Bekæmpelse af misbrug af sociale ydelser m.v., udvidelse af kontrolbeføjelser, indførelse af san k- tioner, hurtig beskæftigelsesindsats m.v.) [af beskæftigelsesministeren   (Claus Hjort Frederiksen)] 1. Ændringsforslag Beskæftigelsesministeren har stillet   4 ændringsforslag til lovforslaget. 2. Udvalgsarbejdet Lovforslaget  blev  fremsat  den  11.  november  2004  og  var  til  1.  behandling  den  18.  november 2004. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Arbejdsmarkedsudvalget. Møder Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder. Høring Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesminist  e- ren sendte den 22. oktober 2004 dette udkast til udvalget, jf. alm. del     bilag 20. Den 10. november 2004 sendte beskæftigelsesministeren   de indkomne høringssvar  og et notat herom til udvalget. Skriftlige henvendelser Udvalget har modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Dansk Arbejdsgiverforening og fra Rejsear- bejdere for Retfærdig Skattelovgivning  . Beskæftigelsesministeren har over    for udvalget kommente- ret de skriftlige henvendelser. Spørgsmål Udvalget har stillet 8 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skri ftlig besvarelse, som denne har besvaret. 3. Indstillinger og politiske bemærkninger Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede ændringsforslag.
2 Socialdemokratiets og Det Radikale Venstres medlemmer af udvalget ser positivt på, at regeri n- gen vil stoppe sort arbejde. S og RV bifalder de tiltag, som regeringen vil iværksætte over for ar- bejdsgiverne  enten  i  form  af  sanktioner  eller  kontrolaktioner.  Derimod  finder  S  og  RV  at  mini- mumssanktionerne over  for arbejdsløse, kontanthjælpsmodtagere og modtagere     af integrationsydel- se savner tilstrækkelig pr  oportion mellem brøden og sanktionen. Dette  gælder  navnlig  i  det  omfang  ,  den  nyere  retspraksis  om  eventualforsæt  o  verføres  til  dette område, da eve ntualforsæt   indebærer, at den blotte overvejelse   af, om noget er i strid med reglerne, og at  handlingen efterfølgende  udføres,  vil  betyde,    at  handlingen  anses  for  forsætlig.  Overføres eventualforsættet til   dette retsområde, betyder det,  at antallet af uagtsomme overtrædelser må ant   a- ges at væ  re stærkt begrænset , og modsat, at langt de fleste overtrædelser vil blive bedømt som svig. I praksis vil de fleste sager komme til at handle om a-kasse-medlemmernes vildfarelser med hen- syn  til  reglernes  indhold  snarere  end  vildfarelse  med  hensyn  til  faktiske  forhold.  Retsvildfarelser medfø , og der vil derfor ikke være mange muligheder for at undgå sanktion for svig, dvs. forsætlige overtrædelser. Dansk  Folkepartis  medlemmer  af  udvalget  er  tilfredse  med  de  initiativer,  der  nu  bliver  iværksat mod misbrug af sociale ydelser. Sociale  ydelser  er  absolut  sidste  udvej  for  dem,  der  har  mistet  deres  indtægt  ved  beskæftigelse. Derfor skal de heller ikke ødelægges af, at der er nogen, der arbejder sort   , samtidig med at de hæver sociale ydelser. Det er i den forbindelse også vigtigt, at der ikke bliver åbnet op for kontrol i private hjem. Det er for Dansk Folkeparti uacceptabelt. Dansk Folkeparti har dog en bekymring om det forhold, at en person, der arbejder sort og dermed begår  en ulovlig handling, vil få en straf, der kan komme til at gå ud over en ægtefælle, der ligel e- des modtager en social ydelse. Ifølge Justitsministeriet er der ikke noget ulovligt i den fremgang s- måde,  men  Dansk  Folkeparti  vil  være  opmærk som  på,  om  der  vil  opstå  utilsigtede  problemer  på baggrund af § 40 a, stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik. Skulle det ske, vil Dansk Folkeparti se på, hvordan et eventuelt pr oblem kan løses. Et mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Min- dretallet vil stemme for de stillede ændringsforslag. Enhedslistens medlem af udvalget er imod sort arbejde og misbrug af sociale ydelser. Men dette lovforslag tager ikke fat på de egentlige problemer ,  nemlig at arbejdsgivere i såvel små som store virksomheder slipper alt for let fra at misbruge folk, som i mangel af muligheder for at få et ord i- nært arbejde, kan fristes til at påtage sig sort arbejde. Det er arbejdsgiverne, der har retten til at lede og fordele arbejdet, og det er også dem, der har den største gevinst ud af sort arbejde. Derfor må en effektiv indsats på dette område være målrettet mod arbejdsgivernes ret til at drive virksomhed. Ændringsforslagene  retter  op  på  nogle  af  de  mest  groteske  elementer  i  lovforslage    t,  f.eks.  hvad angår sanktioner ove r for uagtsomhed. Men det ændrer ikke ved de grundlæggende problemer. Dels vil der fortsat være tale om et system, hvor økonomisk svagt stillede bliver trykket endnu længere ud over kanten af arbejdsmarkedet, hvilket næpp  e vil forebygge endnu mere sort  arbejde,  dels vil det fortsat være et   system, hvor de anklagede er skyldige, indtil andet er bevist. Tjóðveldisflokkurin,  Inuit  Ataqatigiit  og  Siumut  var  på  tidspunktet  for  betænkningens  afgivelse ikke repræsenteret med medl  emmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med ind- stillinger eller politiske udtalelser i betænkningen. En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
3 4. Ændringsforslag med bemærkninger Æ n d r i n g s f o r s l a g Af    beskæftigel tiltrådt af  udvalget: Til § 1 1) Nr. 2 og nr. 4 udgår. [Forhøjelse af sanktion for uagtsom forseelse udgår] Til § 3 2) Nr. 1 affattes således: »1. Efter § 28 indsættes: »§ »§ 28 a. En arbejdsgivers ret til refusion af dagpenge fra kommunen efter § 26, § 27, stk. 1, og § 28 bortfalder i det pågældende arbejdsforhold fra den dag, hvor lønmodtageren i fo rbindelse med et kontrolbesøg træffes i arbejde hos arbejdsgiveren   , og indtil det tidspunkt, hvor der foreligger do- kumentation for, at lønmodt ageren fortsat er uarbejdsdygtig på grund af sygdom. Stk. 2. Hvis arbejdsgiveren mod bedre vidende uberettiget har modtaget refusion af dagpenge i et arbejdsforhold, udelukkes arbejdsgiveren ved lønmodtagerens efterfølgende syg  emeldinger i det pågældende a   rbejdsforhold fra retten til refusion af dagpenge fra kommunen i en periode på 6 m å- neder. Stk. 3. En udelukkelse fra retten til refusion af dagpenge fra kommunen efter stk. 2 sker med virk- ning fra den dag, hvor arbejdsgiveren i det pågældende arbejdsforhol   d mod bedre vidende uberetti- get har modtaget refusion af dagpenge.«« [Udvidelse af sanktionerne om bortfald af arbejdsgiveres refusion for sygedagpenge til også at o m- fatte arbejdsgivere, som har tegnet en frivillig forsikringsordning efter § 27, eller som har indgået en  aftale  efter  §  28  i  sygedagpengeloven  for  en  medarbejder  med  en  forøget  sygdomsrisiko  som følge af en langvarig og kronisk lidelse ] Til § 5 3) Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer: »01. I § 12 a indsættes efter stk. 4 som nye stykker: »Stk. 5. Kommunen kan pålægge en arbejdsgiver at foretage daglig registrering af oplysninger om ansatte. De oplysninger, som skal registreres, er de samme oplysninger, som direktøren for A r- bejdsdirektoratet har fastsat med hjemmel i § 91, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsi kring m.v. Stk. 6. Kommunen kan kun pålægge arbejdsgiveren at foretage registreringer   , jf. stk. 5, hvis kommunen ved et kontrolbesøg , jf. stk. 1, vurderer, at arbejdsgiverens registreringer er mangelful- de. Stk. 7. Registreringer efter stk. 5 skal til enhver tid på begæring forevises kommunen.   « Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 8 og 9.«
4 [Hjemmel til en kommune     som kontrolmyndighed vedrørende  udbetaling af sociale ydelser     til at på læg  ge arbejdsgivere at føre logbog ] 4) Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer: »02. I § 12 b indsættes som   stk. 2 og     3: »Stk. 2. Forsømmer en arbejdsgiver at opfylde de pligter, som  påhviler  arbejdsgiveren efter § 12 a, stk. 5 og 7, straffes denne med bøde. Stk. 3. For overtrædelser efter stk. 2 kan der pålægges selskaber m.v. (juridiske personer) strafa n- svar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«« [Straffebestemmelser  vedrørend e  arbejdsgivere,  der  ikke  på  begæring  kan  fremvise  en  opdateret logbog] B e m æ r k n i n g e r Til nr. 1 Det foreslås, at de gældende sanktioner    over for et medlem, der gør sig skyldig i anden forseelse end svig over for a-kassen, opretholdes. Til nr. 2 Ændringsfors   laget  udvider  lovforslagets  foreslåede  sanktioner  over  for  arbejdsgivere,  der  får refusion  for  sygedagpenge,  samtidig  med  at  den  sygemeldte  lønmodtager  udfører  arbejde  for arbejdsgiveren.   Sanktionerne   efter   lovforslaget   omfatter   en   arbejdsgivers   ret   til   refusion   efter sygedagpengelovens  §  26,  som  giver  ret  til  refusion  for  dagpenge  efter  lønmodtagerens  første  2 ugers fravær, jf. lovens § 25. Efter   ændringsforslaget   bortfalder   en   arbejdsgivers   ret   til   refusion   også   i   tilfælde,   hvor arbejdsgiveren har tegnet en frivillig forsikringsordning efter lovens § 27, som giver arbejdsgiveren ret   til   dagpengerefusion   i   arbejdsgiverperioden   på   2   uger,   dog   først   fra   lønmodtagerens   2. fraværsdag. Endvidere bortfalder retten til refusion i tilfælde, hvor arbejdsgiveren med kommunens godkendelse har indgået en aftale med lønmodtageren efter lovens § 28, hvorefter arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden på 2 uger kan få dagpengerefusion fra lønmodtagerens 1. fraværsdag. Ændringsforslaget vurderes primært at have præventiv effekt . Ændringsforslaget skø    nnes således at medføre en ubetydelig mindreudgift, idet det må antages at være et begrænset antal arbejdsgivere, som vil blive omfattet af sanktionerne. Ændringen forventes ikke at    indebære en administrativ me  rbelastning. Til nr. 3 Når   kommunerne   som   led   i   bekæmpelsen   af   misbruget   af   sociale   ydelser   gennemfører kontrolbesøg  ude  i  virksomhederne,  støder  de  hyppigt  på  ansatte,  der  hidtil  har  modtaget  sociale ydelser, og som oplyser, »at det netop er deres første arbejdsdag «, den dag, hvor tilsynet finder sted. Det  er  opfattelsen,  at  oplysningen  om,  at  »det  er  første  arbejdsdag «,  ofte  gives  af  personer,  der uretmæssigt modtager sociale ydelser  , samtidig med at de arbejder. Kommunernes problemer svarer til  de  problemer,  som  Arbejdsdirektoratet  og  skattemyndigmyndighederne  under  kontrolbesøg  har
5 med  ansatte,  der  oplyser,  »at  det  netop  er  deres  første  arbejdsdag «,  den  dag,  hvor  tilsynet  finder sted. For   at   give   kommunerne   mulighed   for   at   kontrollere,   hvem   der   rent   faktisk   er   ansat   i   en virksomhed,  der  ikke  på  anden  måde  har  en  opdateret  registrering  af  dens  ansatte,  foreslås  det,  at også kommunerne får mulighed for at pålægge en virksomhed at føre en »logbog «, f.eks. hvis der på   grund   af   fund   i   forbindelse   med   et   kontrolbesøg   er   en   konkret   m  istanke   om,   at   der   i virksomheden er ansatte, der samtidig modtager sociale ydelser, og som har tilsidesat deres pligt til at give kommunen oplysning herom. Ændringsforslaget  betyder,  at  kommunerne  i  deres  tilsynsarbejde  vedrørende  sociale  ydelser  får samme  mulighed  som  Arbejdsdirektoratet,  jf.  lovforslagets  §  1,  nr.  5,  og  de  statslige  told  -  og skattemyndigheder,  jf. L 129 § 3, nr. 7, til at pålægge arbejdsgivere at føre »logbog «. Ændringen  vil  ikke  indebære  en  administrativ  merbelastning  for  ar bejdsgivere,  der  har  orden  i papirerne. Til nr. 4 Følger  en  arbejdsgiver  ikke  pålægget  om  at  føre  en »logbog«  eller  på  begæring  at  fremvise  en opdateret »logbog«, foreslås det, at dette kan sank tioneres med en bøde .
6   Charlotte Antonsen (V)   Erling Bonnesen (V)   Freddy Dam (V)   Jens Vibjerg (V) fmd. Bent Bøgsted  (DF)   Kristian Thulesen Dahl (DF)   Lars Barfoed (KF)   Charlotte Dyremose (KF) Mogens Nørgård    Pedersen (KD)   Lotte Bundsgaard (S)   Bjarne Laustsen (S) nfmd. Jan Petersen (S)   Lone Møller  (S)   Ole Vagn Christensen (S)   Ole Sohn (SF)   Ida Jørgensen  (RV) Søren  Søndergaard  (EL) Tjóðveldisflokkurin, Inuit Ataqatigiit og Siumut havde ikke medlemmer i udvalget. Folketingets sammensætning Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) 54  * Enhedslisten (EL) 4 Socialdemokratiet (S) 52 Kristendemokraterne (KD) 4 Dansk Folkeparti (DF) 22 Tjóðveldisflokkurin (TF) 1 Det Konservative Folkeparti (KF) 16 Inuit Ataqatigiit (IA) 1 Socialistisk Folkeparti (SF) 12 Siumut (SIU) 1 Det Radikale Venstre (RV) 9 Uden for folketingsgrupperne (UFG) 3 *   Heraf 1 medlem valgt på Færøerne
7 Bilag 1 Oversigt over bilag vedrørende L  89 Bilagsnr.    Titel 1 Høringssvar og høringsnotat, fra beskæftigelsesministeren 2 Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 3 Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget 4 Henvendelse af 1/12 04 fra Dansk Arbejdsgiverforening 5 Ændringsforslag   , fra beskæftigelsesministeren 6 Henvendelse af 9/12-04 fra Rejsearbejdere for Retfærdig Skattelo  v- givning 7 Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren 8 1. udkast til betænkning 9 Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren 10 2. udkast til betænkning Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 89 Spm.nr. Titel 1 Spm. om sanktioner, der kan pålægg   es efter vedtagelsen af lovforsla- get, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 2 Spm. om størrelser af bøder efter § 91, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 3 Spm. om indhentning af justitsministerens vurdering af den foreslå e- de nye § 40 a, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 4 Spm. om indhentning af justitsministerens vurdering af de i lovfors- laget foreslåede sanktioner i forbindelse med uagtsomhed, til beskæ   f- tigelsesministeren, og ministerens svar herpå 5 Spm. om uddybning af den i § 1, nr. 5, foreslåede bemyndigelsesb e- stemmelse, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå 6 Spm. om kommentar til henvendelse af 1/12-04 fra Dansk Arbejdsgi- verforening, til beskæftigelsesministeren, o  g ministerens svar herpå 7 Spm. om kommentar til henvendelse af 9/12-04 fra Rejsearbejdere for Retfærdig Skattelovgivning, og ministerens svar herpå 8 Spm. om oversigt over initiativer som led i bekæmpelse af   »sort« arbejde, til beskæftigelsesministeren   og ministerens svar herpå