BESKÆFTIGELSESMINISTERIET Arbejdsdirektoratet December 2004 Sag nr. 301-0008/04-21 - 0018 Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, lov o m en ak- tiv beskæftigelsesindsats, lov om retssikkerhed og administration på det s   o- ciale område og lov om integration af udlæ   ndinge i Danmark (Bekæmpelse af misbrug af sociale ydelser mv., udvidelse af kontrolbefø af sanktioner, hurtig beskæftigelsesindsats mv.)   – L 89 Af beskæftigelsesministeren tiltrådt af … Til § 3 1)   Nr. 1 affattes således: ” 1. Efter § 28 indsættes: ”§ 28 a.  En arbejdsgivers ret til refusion af dagpenge fra kommunen efter § 26, § 27, stk. 1, og § 28 bortfalder i det pågældende arbejdsforhold fra den dag, hvor lønmodtageren i fo rbindelse med et kontrolbesøg træffes i arbejde hos arbejdsgiveren og indtil det tidspunkt, hvor der foreligger dokumentation for, at lønmodt ageren fortsat er uarbejdsdygtig på grund af sygdom . Stk. 2. Hvis arbejdsgiveren mod bedre vidende uberettiget har modtaget refu- sion af dagpenge i et arbejdsforhold, udelukkes arbejdsgiveren ved lønmo d- tagerens efterfølgende syg emeldinger i det pågældende arbejdsforhold fra retten til refusion af dagpenge fra kommunen i en periode på 6 måneder. Stk. 3. En udelukkelse fra retten til refusion af dagpenge fra kommunen efter stk. 2 sker med virkning fra den dag, hvor arbejdsgiveren i det pågældende arbejdsforhold mod bedre vidende uberettiget har modtaget refusion af dag- penge.”.” [Udvidelse af sanktionerne om bortfald af arbejdsgiveres refusion for syge- dagpenge til også at omfatte arbejdsgivere, som har tegnet en frivillig forsi k- ringsordning efter § 27, eller som har indgået en aftale efter § 28 i sygeda g- pengeloven for en medarbejder med en forøget sygdomsrisiko som følge af en langvarig og kronisk lidelse]
Bemærkninger Til nr. 1 Ændringsforslaget udvider lovforslagets foreslåede sanktioner over for arbejdsgivere, der får refusion for sygedagpenge, samtidig m ed at den sygemeldte lønmodtager udfører arbejde for arbejdsgiveren. Sanktionerne efter lovforslaget omfatter en arbejdsgivers ret til refusion efter sygedagpengelovens § 26, som giver ret til refusion for dagpenge efter lønmodtagerens første 2 ugers fravæ r, jf. lovens § 25. Efter ændringsforslaget bortfalder en arbejdsgivers ret til refusion også i tilfælde, hvor arbejdsgiveren har tegnet en frivillig forsikringsordning efter lovens § 27, som giver arbejdsgiveren ret til dagpengerefusion i arbejdsgiverperioden på 2 uger, dog først fra lønmodtagerens 2. fraværsdag. Endvidere bortfalder retten til refusion i tilfælde, hvor arbejdsgiveren med kommunens godkendelse har indgået en aftale med lønmodtageren efter lovens § 28, hvorefter arbejdsgiveren i arbejdsgiverperioden på 2 uger kan få dagpengerefusion fra lønmodtagerens 1. fraværsdag. Ændringsforslaget vurderes primært at have præventiv effekt. Ændring s- forslaget skø nnes således at medføre en ubetydelig mindreudgift, idet det må antages at være et begræ nset antal arbejdsgivere, som vil blive omfattet af sanktionerne. Ændringen forventes ikke at    indebære en administrativ me  rbelastning.